#1
|
|||
|
|||
Lambdasonde geprobeerd te meten, nu iets kapot gemaakt?
Hallo,
Ik ben nog met mijn CO apk punt bezig met mijn 1.3 NZ. Nu heb ik gezien op een website dat ik mijn lambdasonde kon nameten: http://volkswagen-nz.zxq.net/index....id=59&Itemid=57 Eerst op contact gezet, toen kwam er idd iets van 0,5 V op mijn meter te staan, Alleen vervolgen heb ik mijn auto gestart zonder de stekker weer aan te sluiten, de auto starte wel maar liep stationaair erg laag en bovendien hoorde ik het ergens 'knitsen' van elektrische spullen... hierna auto uitgezet en vervolgens meet ik opeens geen spanning meer op mijn lambdasonde... weet iemand wat ik heb gemold met deze actie? want op de site staat niet dat ik het stekkertje los moest trekken maar dat heb ik wel gedaan... Maargoed terwijl ik ermee bezig was zag ik dat van de lambda stekker de paarse en de zwarte draad door waren, dus loszaten. wat betekent dit? ik had de stekker dus losgestrokken en de auto gestart, multimeter de zwarte kabel op dit punt gezet: de multimeter gezet op deze stand Dus eerst wel spanning gemeten met sleutel op contact, daarna gestart met verkeerde 'knetter' geluidjes, toen uitgezet en weer op contact: vervolgens niet meer een spanning te meten... wie o wie weet raad? |
#2
|
|||
|
|||
Paarse draad = signaal lambdasonde naar computer.
Zwarte draad = massa naar computer. Hier op meten met stekker los zal niks opleveren, dan meet je wat er op de ingang van de computer staat ipv het signaal afkomstig van de lambdasonde. Normaal moet je inderdaad meten met de stekker aangesloten. Fix eerst de bedrading maar eens, grote kans dat het probleem dan al opgelost is.
__________________
Es geht nicht darum wie schnell man fährt, sondern wie gut man schnell fahren kann... 1975 Audi 50 GL 1976 Audi 50 GL 1988 Polo G40 |
#3
|
|||
|
|||
Nu als ik dus de stekker aangesloten zit en de auto op contact staat staat het op iets van 0,67 Volt. (dan meet ik dus op de paarse draad met de rooie van de multimeter, en de zwarte van de multimeter op het massapunt zie foto rood omcirkelt)
Als ik de auto met warme motor heb gestart staat hij op iets van 4 V en als ik gas geef veranderd de waarde heel snel, en als het gas loslaat weet hij even niet meer wat'ie meet. Dus meet ik het nu goed? En zou mijn lambdasonde het nog doen dus? het enige is dat hij bij stationair niet telkens van waarde verspringt, maar langzaam veranderd alleen bij gas geven etc veranderd hij heel snel.. Alvast bedankt mensen! Last edited by Golf91 : 24-08-2013 at 17:14. |
#4
|
|||
|
|||
Je meet nu goed en wat er gebeurt klinkt ook goed.
Bij deze lambdasonde laat de computer de lambdaspanning pendelen rond de ideale verbranding. Zie ook jouw link. Dat zie je dus op de meter. Na gas geven gas loslaten: dan stopt de inspuiting even totdat het stationaire toerental weer bereikt wordt.
__________________
Es geht nicht darum wie schnell man fährt, sondern wie gut man schnell fahren kann... 1975 Audi 50 GL 1976 Audi 50 GL 1988 Polo G40 |