#1
|
|||
|
|||
Cuppende banden
Hoi,
Ik ben van plan om op mijn 83'er golf 1 verlagingsveren te monteren. Hij hoeft niet zo heeel erg laag dus ik zit te denken aan 40 of 60 mm. Moet ik bij deze verlaging dan rekening houden dat ik volgend jaar nieuwe bandjes moet kopen omdat deze helemaal gecupt zijn? Of valt dat bij deze aanpassing wel mee? |
#2
|
|||
|
|||
Moet je daarna je auto uit laten lijnen. Dan heb je daar geen last van.
__________________
Restauratie van mijn 1974 Swallowtail |
#3
|
||||
|
||||
wat houd cuppen nu precies in? En hoe kun je het voorkomen?
|
#4
|
|||
|
|||
Cuppen wil zeggen dat je banden verkeerd afslijten. En vooral als ze heel erg aan de binnen of buitenkant afslijten.
En dat kun je dus voorkomen zoals ik hierboven al heb verteld. -------> uitlijnen.
__________________
Restauratie van mijn 1974 Swallowtail |
#5
|
|||
|
|||
@peter: Normaal staan het wiel haaks op het wegdek. Als je de auto gaat verlagen zal het wiel onder een hoek op het wegdek komen te staan waardoor het loopvlak van de band schuin af zal slijten. Dit noemen ze cuppen!
@All: Wat ik me eigenlijk afvroeg is het volgende. Ik kan me voorstellen dat als je de auto met de buik op de grond legt dat de banden erg snel afslijten maar is het cuppen ook zo erg als je de auto maar een 4 a 6 cm verlaagd. En bij hoeveel km zal de band afgesleten zijn? Ik hoef niet op de kilometer nauwkeurig maar een beetje in verhouding. Originele hoogte : 4/6cm verlagen : buik op de grond En dan heb ik het ook over een situatie waarin ik de auto niet opnieuw laat uitlijnen. |
#6
|
||||
|
||||
een golf I is geen kever...
als je hem gewoon laat lijnen kun je met 4 a 6 cm verlaging gewoon de zelfde slijtage krijgen als ori hoogte volgens mij... het zal iig niet veel HOEVEN schelen... Maar ik geef toe: ben een leek... (wel een die verlaagd rijdt whehe )
__________________
Jetta 1.3 CBR carbs '84-Jetta 1.3 '84-Golf II 1.3 '84-Seat Ibiza 1.9 TDI '01-Golf II 1.6 D '85-Vento 1.9 TDI '96-Seat Cordoba 1.9 TDI '03-Golf II 1.6 B 86-Golf II 1.6 TD '86-Golf II 1.9 TDI '84-Polo 9N 1.9 TDI '05 |
#7
|
|||
|
|||
Cuppen is volgens mij toch dat de band een zaagtand slijtage patroon vertoond?
Dit is voelbaar wanneer je met je hand over het loopvlak voelt met de ronding van de band mee. Dan merk je dat het profiel niet vlak is maar een beetje een zaagtandprofiel heeft en grof aanvoelt. Dit wordt vaak veroorzaakt door moderne wielophangingssystemen waarbij (overdreven gezegd) de band bij het inveren als het ware naar het hard vd auto beweegd en zo over het wegdek wordt gesleept waardoor de banden gecupt worden. Correct me if i'm wrong Groeten Boudewijn |
#8
|
|||
|
|||
boudewijn heeft gelijk,cuppen is niet dat de banden scheef afslijten.cuppen is dat dus band raar aanvoelt als je er met de hand overheen gaat.ze voelen dan niet glad.dat de band scheef afslijt door verlagen kun je dus weer voorkomen daar hem te laten uitlijnen.
|
#9
|
||||
|
||||
Quote:
volgens mij heeft het niets met verlagen te maken, als werkplaats receptionist krijg ik dagelijks te maken met gecupte banden. Ik heb me laten vertellen dat het komt omdat (vooral) onaangedreven achterbanden onregelmatig slijten doordat ze er "achteraan rollen". Het is idd een zaagtand die meer geluid veroorzaakt. Dit komt bij elke auto voor, ook de niet verlaagde type's Huibert |
#10
|
||||
|
||||
even een vraag/verhaaltje hoor:
Mijn broer liet een setje Pirelli banden 195/50 omdraaien... Nu zei die kerel... de band staat er bekend om dat ie wel eens wil cuppen... Dus je moet hem zo nu en dan wel eens goed gebruiken... dit zou namelijk uitmaken..? Maareh.. ik heb geen flauw idee wat cuppen inhoud, en waar dan de term vandaan komt... :s Je band is dan dus niet meer zuiver rond?
__________________
Jetta 1.3 CBR carbs '84-Jetta 1.3 '84-Golf II 1.3 '84-Seat Ibiza 1.9 TDI '01-Golf II 1.6 D '85-Vento 1.9 TDI '96-Seat Cordoba 1.9 TDI '03-Golf II 1.6 B 86-Golf II 1.6 TD '86-Golf II 1.9 TDI '84-Polo 9N 1.9 TDI '05 |
#11
|
||||
|
||||
iedereen hier boven heeft het fout .cuppen is een schuine zaagtand slijtage op de schouder van de band .dit komt door (rubber samenstelling band,camber afstelling ,te soepele draagarm rubbers in de achter as)
__________________
kopbewerking ,pm |
#12
|
|||
|
|||
iedereen hier boven heeft het fout .cuppen is een schuine zaagtand slijtage op de schouder van de band .dit komt door (rubber samenstelling band,camber afstelling ,te soepele draagarm rubbers in de achter as)
als je goed leest staat er bij mij exact hetzelfde,even goed lezen voor dat je er neer zet dat iedereen het fout heeft |
#13
|
||||
|
||||
jij hebt het over schuine slijtage ,meer niet
__________________
kopbewerking ,pm |
#14
|
|||
|
|||
Rustig jongens, geen ruzie maken :biggrin:
Maar heb ik daar meer last van als ik 'm (zonder uit te lijnen) 40 of 60 mm ga verlagen? Of heeft het cuppen hier niets mee te maken? En het schuin afslijten van de banden, is dat meer als je gaat verlagen? En hoe erg is dat met een dusdanige verlaging? |
#15
|
|||
|
|||
Na het verlagen/verhogen (denk bijvoorbeeld aan een schroefset) moet de auto sowieso altijd worden uitgelijnd omdat de hoek waarmee de band op het wegdek staat zal veranderen. Wanneer deze hoek onjuist is zal de band scheef af gaan slijten. Vandaar het opnieuw uitlijnen van de auto na verlagen.
|
#16
|
||||
|
||||
Je kunt het ook op de voor en achteras hebben bij een golf 1 g60.
Heb voor 1.5% camber, achter is standaard. Maar cuppen....Toyo Proxes Ts1.....geloof dat de nieuwe TS1`R sterker is in de wangen. Want nu is het bagger, krijg het vermogen ook niet goed meer weg in krappe bochten.
__________________
Rallye Club Friesland, wie anders! VRnixT naar TFSI DSG |
#17
|
||||
|
||||
beheersing rechter voet
__________________
kopbewerking ,pm |
#18
|
|||
|
|||
de oplossing wat cupping precies is kun je vinden via Google: trefwoord Tyre cupping...
Het antwoord van Serge is het enige juiste, cupping is wat anders dan schuin afslijten.... |
#19
|
||||
|
||||
Quote:
Al eens met een golf 1 G60 gereden? Bij 2000rpm heb ik al 170nm koppel wat bij 3000pm al 280nm is. Dat komt er zo hard in dat is nauwlijks goed onder kontrole te krijgen. Maar ik heb een sper en andere bak gekocht.....
__________________
Rallye Club Friesland, wie anders! VRnixT naar TFSI DSG |
#20
|
||||
|
||||
soms ff je achterbanden wisselen met je voorbanden....
vooral als je weinig gewicht achteirn hebt, en een stugge set eronder, cuppen je banden gauw achter... als je ze af en toe ff omwisseld, slijten ze weer bij, als ze voorom zitten
__________________
16 kleppen |