Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Watergekoelde projecten
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 15-07-2013, 23:20
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,561
Default Project: Groene Golf II CL 1984

Omdat ik een beetje somber werd van de berichten over de nieuwe belastingmaatregelen - mijn Golf II CL 1.6 D gaat dan € 62 per maand kosten - heb ik een andere voiture aangeschaft: een groene Golf II CL 1984. Voor een leuk prijsje, vanwege een paar mankementjes:
* olielekkage
* koelvloeistoflekkage
* kapotte koppelingskabel
* geen APK

Wel fijn dat er knappe banden onder zitten, en een radiootje er in. Niet aangesloten, maar dat mag de pret niet drukken. Ook nog een stapel boekjes en oude rekeningen, toch altijd leuk om er bij te hebben. Heb de wagen vorige opgehaald met een gehuurde Caddy plus aanhanger, dat kostte samen iets van € 185 (~300km, incl. diesel).




De auto is een jaar of twee geleden geïmporteerd, en het lijkt wel of die nog nooit voor de APK geweest is: er is geen vorig keuringsbewijs bij, en de website die de geschiedenis en km-stand van auto's bijhoudt kan 'm niet vinden...




Garage Has (*) in Hoorn was zo vriendelijk het beestje onderdak te verlenen totdat hij (zij?) weer de weg op mag, waarvoor hier nogmaals mijn dank!
*: Ik stal mijn voiture niet zomaar bij elke garage!

Eerst maar eens de koppelingskabel bekeken: die blijkt niet stuk te zijn, maar ligt wel los. Hoe dat heeft kunnen gebeuren is mij nog steeds een raadsel...




Het lijkt wel of daar iets ontbreekt, bij m'n 1.6D zit daar een dikke ring van kurk of rubber tussen.

In het koelsysteem lijkt wel slootwater te zitten, dus dat moet ik ook "even" schoonmaken en dan opnieuw vullen.

Ook leuk: er zit een blauwe draad van links naar rechts door de grille heen geweven, die nergens op aangesloten is. Misschien van verstralers geweest, vroeger? En onder het expansievat hangen 3 losse stekkertjes, waarvan ik de draadkleuren in geen enkel schema terug kan vinden.




* gele stekker, 1-polig, 2x zwart/wit
* zwart, 2-polig, M: 2x bruin, F: 2x zwart/groen
* blank, 2-polig, bruin resp. wit/geel

Enfin, dat zoek ik nog wel eens uit. De wagen gaat morgen voor de APK, en ik denk niet dat die goedgekeurd gaat worden. Ik heb van alles gecheckt, vrijwel alles lijkt okee, maar er zitten wel twee "probleempjes" in:
* De auto trekt wat scheef bij het remmen
* Bij het steunpunt van de veerpoot rechtsachter zit een roestgaatje, na het verwijderen van de "speculaas" werd dat een gat van pakweg 3cm.







En omdat ik zelf niet kan lassen kon dat nog wel eens een probleem worden... Enfin, morgen weet ik meer. [fingers crossed]
Reply With Quote
  #2  
Old 15-07-2013, 23:50
GZGII's Avatar
GZGII GZGII is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 29
Default

De zwarte en gele stekker is om de knipperlichten aan de zijkanten aan te sluiten.
De witte lijkt de aansluiting voor de mistlampen.

Maar meten is weten.

Succes met het project.

Gr.
Ferry
Reply With Quote
  #3  
Old 16-07-2013, 16:24
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,561
Default

Dank je, Ferry.

Inmiddels ontdekt dat de motor wel start, maar niet lekker stationair draait. En als ik gas wil geven smoort 'ie. De enige manier om te starten of weg te rijden is met ineens een flinke dot gas. Oorzaak: automatische choke, Pierburg??

Enfin, over de APK: afgekeurd! Gek genoeg niet om dat roestgat bij de veerpoot, maar wel op een paar andere punten:
* fuseekogel L + rubber
* beide stuurkogelrubbers
* achterwiellager R
* remblokken voor
* ruitenwisserbladen (stom, had ik niet gecheckt)

Dat wordt dus weer op zoek gaan naar onderdelen en "de krik er onder", de komende dagen.
Reply With Quote
  #4  
Old 16-07-2013, 18:16
bprijs's Avatar
bprijs bprijs is offline
Volksforum Aandeelhouder - Swallowtail Junkie
 
Join Date: Apr 2010
Posts: 1,811
Default

Zie je toch maar weer dat je denkt een kleinigheidje maar kom je toch wel weer veel meer tegen.
Had ik ook met mijn golf 2 ook nog eens dik voor betaald dan dat wel weer.
Kwamen er nog even: Waterpomp, riem, draagarmrubbers, achterwiellager, complete voor en achter veren met dempers bij
Maakte dat ik bijna 2400 euro voor mijn mk2 had betaald
Maar volgens mij gaat dat bij jou niet gebeuren, succes met je auto, leuk karretje
__________________
Tweede swallowtail van 74 in de resto
Mijn 74er slapend project
Oud 75er swallowtail project


Cnc Frezen, custom made onderdelen ik maak het terecht voor je.
Pm me voor meer info
Reply With Quote
  #5  
Old 16-07-2013, 22:38
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,561
Default

Quote:
Originally Posted by bprijs
Zie je toch maar weer dat je denkt een kleinigheidje maar kom je toch wel weer veel meer tegen.)
Ja, dat klopt wel. Ben er nu ook achter dat je als leek eigenlijk niet serieus kunt beoordelen hoe goed (of slecht) een auto is: ik had bij de koop en vóór de APK van alles gecheckt en de auto leek me wel in orde; maar die stuur- en fuseekogels zou ik van m'n levensdagen niet ontdekt hebben!

PS.: Dank je, idd. een leuk ding. Met wat TLC kan 'ie nog jaren mee. Helaas zitten er wat lelijke deuken in het plaatwerk (die je op de foto niet ziet), maar misschien los ik dat tzt. ook nog wel op.
Reply With Quote
  #6  
Old 16-07-2013, 22:44
bartuzz's Avatar
bartuzz bartuzz is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jun 2011
Posts: 184
Default

Nog geen 2 uurtjes sleutelen en hij is APK klaar. Paar dingetjes maar.
Reply With Quote
  #7  
Old 23-07-2013, 21:31
tim_j's Avatar
tim_j tim_j is offline
Married to PC
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 3,485
Default

Valt idd wel mee, uurtje van te voren de boel goed insprayen met wd40. desnoods een brandertje erbij en er gecontroleerd wat armkracht op los laten. lukt wel.
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily
'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs.
'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ?
Reply With Quote
  #8  
Old 25-07-2013, 16:34
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,561
Default

Nou, ik kan aan de slag:




Met dank aan Ghost1.8T en CarloPJB voor de vlotte service.
Reply With Quote
  #9  
Old 29-07-2013, 17:18
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,561
Default

Midden op de achterkant van de kop, net onder de rand van het kleppendeksel, zit een sensor waar olie uit lekt. Er gaat een gele draad heen, maar die kan ik in het schema niet vinden! Is het een oliedruksensor? Moet haast wel, maar ja... En waar moet ik om vragen als ik morgen bij Brezan aan de balie sta? (HK-blok, 1300cc CL 1984)

De boutjes van het kleppendeksel kon ik met de hand los draaien, da's ook lekker. En er is een pootje afgebroken van het plastic buisje wat de olie over de nokken verdeelt; da's goed voor de smering, maar niet heus...

Last edited by Erik Baas : 29-07-2013 at 17:29.
Reply With Quote
  #10  
Old 29-07-2013, 17:51
VdubMKII's Avatar
VdubMKII VdubMKII is offline
VW Guru
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 917
Default

Leuk golfje, met een beetje liefde is er wat moois van te maken
Het beste kun je gewoon ff de oude sensor meenemen, weet je tenminste zeker dat je de goede krijgt, en die witte stekker wat onder het expansievat hangt is de voorbereiding voor de mistlampen, stekker van de verstralers zit ergens vooraan bij je koplampen dus die hangt er iig niet.
Reply With Quote
  #11  
Old 10-12-2013, 14:50
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,561
Default

En met het invallen van de winter beginnen de problemen ook:
* de kachel wordt niet warm
* de achterruitverwarming ook niet, er is een draad afgebroken
* oliedruklampje gaat soms niet (of flakkerend) aan voordat ik start
* koelvloeistoflampje blijft knipperen
* de ramen zijn elke dag nat aan de binnenkant; veel vocht in de auto dus, en zonder kachel gaat dat ook niet verdwijnen
Kortom, werk aan de winkel...
Reply With Quote
  #12  
Old 06-01-2014, 00:06
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,561
Default

Maar: de motor komt vlot op temperatuur, en het ding haalt vrij gemakkelijk 160km/h (lijkt me vrij pittig, voor een 1.3 met carb.) ! Nog wel even de wielen opnieuw balanceren, want bij 155 km/h heb ik volgens mij weinig grip meer...
Of zal ik maar gewoon de - perfect gebalanceerde - 185/60-14 van de diesel er onder zetten, ipv. de 175/70-13 van nu? Moet ik ook de wieldoppen weer spuiten... Choices, choices...

PS.: Of de duvel er mee speelt, ik kwam bij dit testritje drie keer dezelfde politiewagen tegen!

(Edit: "poilitiewagen"; zucht... )

Last edited by Erik Baas : 06-01-2014 at 22:47.
Reply With Quote
  #13  
Old 22-01-2014, 15:16
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,561
Default

Ha! Het beestje rijdt warempel 170 km/h!
Reply With Quote
  #14  
Old 14-04-2014, 22:17
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,561
Default

Ik heb nu iets leuks gescoord, wat ik nog nooit (!) op een andere Golf 2 gespot heb: een sleepoogafdekkapje! Kennelijk raakt bijna iedereen deze kwijt? ;-)


Reply With Quote
  #15  
Old 14-04-2014, 22:34
Tjaap's Avatar
Tjaap Tjaap is offline
Volksforum Crew - You WILL comply!!
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 25,213
Default

Zaten niet op alle modellen. Ik heb hem wel op de Jetta
__________________
Welcome to the internet:
Where men are men, women are men, and little girls are FBI agents.
Reply With Quote
  #16  
Old 14-04-2014, 23:22
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,561
Default

Aha! Dus alleen al door zo'n stukje plastic heb ik straks een _unieke_ Golf II? ;-)

Maar zonder gekheid: ik wil deze auto zo netjes mogelijk maken, en daar past dit wel bij.
Reply With Quote
  #17  
Old 14-04-2014, 23:25
Tjaap's Avatar
Tjaap Tjaap is offline
Volksforum Crew - You WILL comply!!
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 25,213
Default

Volgens mij horen ze origineel op de facelift modellen. Maar hij zal vast passen.
__________________
Welcome to the internet:
Where men are men, women are men, and little girls are FBI agents.
Reply With Quote
  #18  
Old 14-04-2014, 23:37
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,994
Default

Heb je de kachel al gemaakt nu?
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #19  
Old 15-04-2014, 00:02
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,561
Default

Eh, nee... ;-)

De rest wel, behalve de achterruitverwarming: eerst de middenconsole inbouwen, dan heb ik een sigarenaansteker, kan ik 12 volt aftakken voor de omvormer, en kan ik in de auto m'n soldeerbout gebruiken. Maar dan moet ik eerst de kachel fixen, anders moet alles er later weer uit. [ZUCHT]

Last edited by Erik Baas : 15-04-2014 at 00:07. Reason: ++
Reply With Quote
  #20  
Old 15-04-2014, 19:41
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,994
Default

Je kan toch ook gewoon de sigarettenaansteker zo insteken, hoeft toch niet vast in middenconsole te zitten? Maar kan je niet gewoon verlengdraad van buitenaf gebruiken? Lijkt me beter voor de batterij eerlijk gezegd
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 05:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum