#1
|
||||
|
||||
1963 Kever mid-engine V6 mTDI
Tsja, ik wou eigenlijk wachten met een topic aanmaken tot ik daadwerkelijk ben begonnen met het bouwen, maar afgelopen maandag is er ineens schot in het project gekomen.
Wat: Een 1963 Kever (ex Kever van Gijs) ombouwen naar midden motor V6 TDI met mechanische injectie en 6 versnellingsbak. Voor circuit, sprint en straat gebruik. Waarom: Omdat (ik) het kan... Na de verkoop van de ’77er Audi 100LS ( C2 Type43) met 2.5 R5 mTDI zocht ik een nieuw passend visitekaartje voor het werk dat ik al 12 jaar doe op dieselgebied. Mijn eerste auto was een Kever en de liefde is gebleven. Ik heb ook nog een 1969 Kever automatic. Wanneer: Type goedkeuring voor 01-01-2014 Info: Alle foto’s staan op de Smoketail supplies site Hoe: … volg topic --- Al een poosje (bijna een jaar) was ik aan het denken wat voor project ik zou gaan starten na de verkoop van de Audi en ik heb in de tussentijd nog een Jetta 2 omgebouwd naar mTDI, maar dat is toch te gewoon en als ik hiervoor belasting moet betalen neem ik liever een comfortabelere auto. Toen kwam ik toevallig hier op het forum de advertentie van Gijs tegen van zijn Kever. De deal was snel gemaakt en de Kever getransporteerd naar het noorden (Nieuwediep) Foto’s van Gijs toen hij in 2005 de Kever gekocht heeft Huidige staat Het idee was in eerste instantie om er op de originele positie een 3 cilinder pompverstuiver TDI motor in te hangen op een omgebouwde Porsche versnellingsbak, maar dat was niet gek genoeg naar mijn mening. Dus waarom niet een compacte V6 TDI pakken van een A4, A6, A8, Superb of Passat 3B(G) en die ombouwen naar mechanische injectie en aansluiten op een 6 versnellingsbak en dit voor de achteras leggen? Hierop de ophanging en remmerij aanpassen. De doelstelling is om naar de RDW te gaan terwijl de auto omgebouwd is naar CNG (Compressed Natural Gas) met de voorkeur voor CNG met ontstekingsmodule in plaats van Bi-Fuel. Ben in onderhandeling voor sponsoring met een grote fabrikant van CNG componenten. Bij eBay een 2.5 TDI gewonnen zonder Turbo, pomp en injectoren voor 69 euro… Die opgehaald en gaan meten. Het blok is maar 420mm lang inclusief de multiriem poelie. Hij heeft een uitsparing voor het subframe waar hij nu mooi mee over de achteras kan lopen… Redelijk compleet blok in goede staat . (Zonder verstuivers, pomp, turbo en vliegwiel) De verkoper zei me dat ik gek was en dat hij nooit in een Polo ging passen… Tsja, dat gek wist ik al maar dat blok gaat erin. Het was nog een hele klus om hem er weer uit te krijgen… De carterpan heeft een uitsparing voor het subframe waar ik hem dus mooi mee over de achteras kan laten lopen. -wordt vervolgd-
__________________
Groetjes, Bert VW Jetta 1.6 1984 (NL) Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE) Audi TT 2006 (UAE) Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE) "Because there's a thin line between hobby and mental illness!" Last edited by DÁ-BRT : 25-07-2013 at 09:12. |
#2
|
||||
|
||||
stoer project, ga m volgen
__________________
Quote:
|
#3
|
||||
|
||||
Gaaf project !!
Quote:
Vraagje... met achteras bedoel je de torsiebuis denk ik, of gaat die er ook uit ? Zal haast wel moeten, vrees dat anders de motor veels te hoog komt te liggen.
__________________
Alain Quote:
|
#4
|
|||
|
|||
Het ene dikke project is nog niet afgerond hier in de luchtgekoelde sectie of de volgende bied zich alweer aan.
Ik ga hem volgen!
__________________
Subarugears NL | www.subarugears.nl |
#5
|
||||
|
||||
Cool project!
__________________
'10 Skoda Yeti '95 Golf GT |
#6
|
|||
|
|||
heel gaaf, weer een mooie om te volgen
|
#7
|
||||
|
||||
Fantastisch, succes ermee
|
#8
|
||||
|
||||
Leuk project! We gaan hem volgen
__________________
|
#9
|
||||
|
||||
Top project Bert!
|
#10
|
||||
|
||||
Quote:
De torsiebuis van de Porsche gaat erin, maar er bestaat inderdaad een kans dat tijdens het proef passen op het halve chassis dat er geen torsiestangen in komen, maar dat hij Coilovers gaat krijgen, dit ook omdat er behoorlijk wat meer gewicht op komt te liggen dan bij de Porsche. Ik wil in iedergeval niet de motor onder de bodem uit laten steken.
__________________
Groetjes, Bert VW Jetta 1.6 1984 (NL) Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE) Audi TT 2006 (UAE) Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE) "Because there's a thin line between hobby and mental illness!" |
#11
|
||||
|
||||
-vervolg-
Op zoek gegaan op Keversite en the Samba naar ophanging en rem upgrades en toen kwam ik bij de Porsche 944 Turbo2 of 968 uit. Die rondom 4 zuiger Brembo klauwen hebben met geventileerde schijven. Vervolgens de complete ophanging gekocht van een 968. Door de McPherson ophanging voor moet ik de fusses aan passen om op een Kever vooras te laten passen. Aangezien ik niet direct wil gaan slijpen in het 63er chassis heb ik er een chassis bij gekocht en die door geslepen om een mal te kunnen gaan bouwen. Dit kan ik dan uiteindelijk weer over bouwen in het 63er chassis. Maandag na lang een RSS feed zonder succes te hebben gehad op schade auto’s die voldoen aan mijn specs. Een treffer: Een Passat Variant Highline aut uit 1999 met 2.5TDI 150pk en 3 ton gelopen onder de 1000 euro. Die heb ik direct maar opgehaald. Schade provisorisch gerepareerd om er mee te kunnen rijden naar de stalling en de goede automaatbak te kunnen verkopen. De foto van de advertentie Kokerbalken en bumperbalk allemaal onbeschadigd, enkel schroef schade. Ty-rap tuning…. Goed genoeg om 200km mee te rijden. -wordt vervolgd-
__________________
Groetjes, Bert VW Jetta 1.6 1984 (NL) Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE) Audi TT 2006 (UAE) Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE) "Because there's a thin line between hobby and mental illness!" |
#12
|
||||
|
||||
heftig, en kwa uitelijk vind ik die kever heel vet zo!
|
#13
|
||||
|
||||
Gaaf project!
|
#14
|
||||
|
||||
mooi project damn..
|
#15
|
||||
|
||||
Gaaf project Bert!
__________________
Project Topic: VW Golf MKII 1.8T daily tracktoy Insta: https://www.instagram.com/turboclouseau/ YT: https://www.youtube.com/user/renerene1984/videos |
#16
|
||||
|
||||
Omdat ik nog niet precies heb besloten hoe ik hem af ga bouwen, qua stijl. Maar voor de RDW keuring heb ik toch velgen nodig zonder spacers of adapters. Plus de remmen hebben 5x130 steek en op de Brembo klauwen moeten minimaal 16" velgen.
Toen zag ik hier op het forum een setje C2 Porsche velgen aangeboden in 6Jx16" aangeboden. Ze zijn recht en dat is nu even belangrijk.
__________________
Groetjes, Bert VW Jetta 1.6 1984 (NL) Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE) Audi TT 2006 (UAE) Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE) "Because there's a thin line between hobby and mental illness!" |
#17
|
||||
|
||||
Waar is de passat voor? Je had al een motor toch?
__________________
'10 Skoda Yeti '95 Golf GT |
#18
|
||||
|
||||
De motor van eBay wordt mijn pas blok. Die trek ik leeg, die van de Passat loopt als een zonnetje en heeft een nokkenas revisie gehad die gaat straks in de Kever.
Rest van de Passat levert mooi weer wat geld op waardoor de motor gratis is Ben Hollander hé...
__________________
Groetjes, Bert VW Jetta 1.6 1984 (NL) Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE) Audi TT 2006 (UAE) Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE) "Because there's a thin line between hobby and mental illness!" |
#19
|
||||
|
||||
Ziet er goed uit !
Ik moet morgen toevallig even naar beuningen, daar tref ik iemand die een motor op komt halen in beuingen.. toevallig bij jou? |
#20
|
||||
|
||||
@sixpack: Ik heb inderdaad een Passat 1Z blok verkocht aan iemand die morgen langs komt.
__________________
Groetjes, Bert VW Jetta 1.6 1984 (NL) Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE) Audi TT 2006 (UAE) Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE) "Because there's a thin line between hobby and mental illness!" |