Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts

Reply

Thread Tools Search this Thread
Old 28-06-2013, 18:22
captainfrasca captainfrasca is offline
Forum Newbee

Default Vaag probleem motortemperatuur

Ik heb sinds een paar dagen het volgende probleem met mijn Golf 1.3 (met carb. ) uit 1988.

Als ik rijd dan loopt de motortemperatuur enorm snel op tegen het uiterste op de meter aan. Als ik dan de kachel aan zet, dan blaast deze koude lucht.

Zodra ik dan op de snelweg sneller dan 100 km/u ga rijden, dan pas gaat de kachel warme lucht blazen en zakt de temperatuur weer netjes naar het midden.

Maar zodra ik dus weer langzamer ga rijden, dan gaat ie weer koude lucht blazen en wordt de motor weer heet.

Zou het de koppakking kunnnen zijn of de thermostaat?

Een half jaar geleden is de waterpomp wel vervangen door de garage, en ga er toch wel vanuit dat die de kachel open zetten tijdens het bijvullen om een luchtbel te voorkomen. Koelvloeistofniveau is trouwens prima, maar ik hoor wel als ik gereden heb dat het reservoir wel flink wat druk heeft opgebouwd, hij sist bij de dop, hoewel dit natuurlijk wel zou kunnen met een bijna kokende motor.

Ik sta in ieder geval voor een raadsel.
Reply With Quote
Old 28-06-2013, 18:23
Style's Avatar
Style Style is offline
QUATTRO Donor

Thermostaat is het snelste gecontroleerd even in kokend water leggen en kijken of hij open gaat
Zou alleen jammer zijn als ze een nieuwe waterpomp monteren en dan een thermostaat van 10€ niet mee nemen

Golf MK1 1.5 LS AUT 1981 ombouw ABA CV carbs
Reply With Quote
Old 28-06-2013, 18:29
Forum Newbee

Geen idee of ze die destijds vervangen hebben eigenlijk.

Enerzijds lijkt de thermostaat mij niet het probleem, voornamelijk ook omdat, wat ik vreem vind dat als ik dus op de snelweg rijd de temperatuur omlaag gaat en de kachel dan pas warme lucht gaat geven, bij een kapotte thermostaat zou hij minder of helemaal geen warme lucht geven in mijn optiek. Dan zou mijn thermostaat dus andersom werken.

Waar ik ook al aan heb zitten denken is dat er wellicht ergens een verstopping zou kunnen zitten, die pas bij voldoende waterdruk (hogere toeren) pas koelvloeistof door zou laten.
Reply With Quote
Old 28-06-2013, 18:39
Style's Avatar
Style Style is offline
QUATTRO Donor

Dat die temperatuur op de rijksweg zakt met een kapotte thermostaat is logische.
Dit door dat de rijwind dan veel hoger is dan als je langzaam rijd.

Reply With Quote
Old 28-06-2013, 18:46
ewcaddymk1's Avatar
ewcaddymk1 ewcaddymk1 is offline
No personal life

mischien een paar schoepen van je waterpomp af
dus te weinig doorspoeling bij lage toeren

Caddy '85 >1.6D > 1.6TD >1.9TDI >2.8VR6>2.8 AQP 24v
Reply With Quote
Old 28-06-2013, 19:20
Forum Newbee

Quote:
Originally Posted by Style
Dat die temperatuur op de rijksweg zakt met een kapotte thermostaat is logische.
Dit door dat de rijwind dan veel hoger is dan als je langzaam rijd.

Ben ik met je eens, maar dat ie dan pas warme lucht gaat geven is wel weer vreemd.

Schoepen kapot van de waterpomp, zou kunnen, maar met een waterpomp van een halfjaar oud?
Reply With Quote
Old 28-06-2013, 22:18
Spierings Spierings is offline
No personal life

Quote:
Originally Posted by Style
Zou alleen jammer zijn als ze een nieuwe waterpomp monteren en dan een thermostaat van 10€ niet mee nemen

Waarom zou je bij een 1300 de thermostaat mee vervangen bij het vervangen van de waterpomp

Waterpomp is tandwiel aangedreven en de thermostaat zit aan de andere kant op de kop

Schoepen van de tandwiel afgebroken lijkt mij niet, is volgens mij ook een stalen schoepenwiel. Dus vrijwel onmogelijk, en zeker als hij een half jaar oud is.

Druk op bouwen is niet goed, kijk eens of hij dit ook doet als de motor niet helemaal warm is.
Old 29-06-2013, 09:01
Forum Newbee

Goed idee, ik zal daar eens even naar kijken, toch verdenk ik ergens de koppakking. Nu zag ik van de week ook een kleine olielekkage, maar dat leek uit de carterpakking te komen. Ik zal straks ook even het KVS nakijken of daar olie in zit. De olie zelf is gewoon mooi helder.

Last edited by captainfrasca : 29-06-2013 at 09:04.
Reply With Quote
Old 29-06-2013, 09:39
MK2-VRT's Avatar
MK2-VRT MK2-VRT is offline
VW Guru

Zo te horen eerder de waterpomp of koppakking..Kijk eens of je kvs niveau niet gezakt is.

Gewoon met een CO snuffelaar even laten testen of er uitlaatgassen in het koelsysteem zitten, dan kun je zo weer wat uitsluiten.
Reply With Quote
Old 29-06-2013, 15:47
Style's Avatar
Style Style is offline
QUATTRO Donor

Quote:
Originally Posted by Spierings
Waarom zou je bij een 1300 de thermostaat mee vervangen bij het vervangen van de waterpomp

Waterpomp is tandwiel aangedreven en de thermostaat zit aan de andere kant op de kop

Ik moet ook helemaal niet reageren op dit soort blokken verschil is te groot met wat ik gewend ben.
Wel weer wat geleerd maar of ik het zal onthouden

Hoop wel voor de topic starter dat tie al wat wijzer is geworden

Reply With Quote
Old 29-06-2013, 21:50
Forum Newbee

Ik heb nog geen tijd gehad om te kijken, ik moest werken vandaag. Morgen heb ik de hele dag de tijd...
Reply With Quote
Old 20-10-2013, 15:17
Vince89 Vince89 is offline
Forum Regular

Waar op je moet letten bij deze Golfjes is of je alternator riemen nog goed gespannen zijn?

Heb dit ook gehad, die waren zo goed als versleten en ze zaten er losjes op daarom dat de waterpomppoelie dus ook niet draaide..

M'n radiatorslang wordt wel erg hard en heet als die bijna op 90 graden staat, maar voor de rest heb ik geen verdere problemen meer.
Reply With Quote
Reply

Posting Rules