#1
|
||||
|
||||
Welke TSI wel?
Hallo medeforummers,
Na jarenlang met veel plezier mijn MKIV gereden te hebben, wordt misschien wel eens tijd voor wat nieuwers (jaja, zuivere begeerte). Maar in autoweek en elders op internet lees je de grootste spookverhalen over TSI blokken. Opgerekte kettingen, oliedruk en weet ik wat niet meer. Sommigen hebben duizenden euro's schade. Dat wil ik niet als ik voor een nieuwere auto ga. Daarom mijn vraag aan de ervaringsdeskundigen en professionals hier op het forum. - Welke TSI motor (code?) steekt wel deugdelijk in elkaar? - Of na welke revisie of terugroepactie is er ook geen vuiltje meer aan de lucht? Alvast bedankt voor de moeite. Mark Last edited by maniacmark : 14-03-2013 at 09:18. |
#2
|
||||
|
||||
Goeie vraag Mark, hier ben ik ook wel erg benieuwd naar !
__________________
also known as L(ittle) R(ed) R(ooster) |
#3
|
||||
|
||||
poe he, dat wordt een lang antwoord...
in het kort: 1.2 tsi --> nokkenasversteller meestal veroorzaker bijgeluiden koude start 1.4 tsi (alle motorcode's van 90 tot 160pk) --> kettingspanner meestal veroorzaker bijgeluiden koude start, ketting vervangen als gevolgschade 1.4 tsi 160 pk (CAV) --> bobines vaak defect en bougies moeten worden vervangen voor gas bougies sowieso alle modellen het beste op 98 ron ivm pingelen
__________________
Huibert VW Eos '06 2.0 TFSI, daily --> bagged VW Touran Highline 7-zits '11 1,2TSI, family |
#4
|
||||
|
||||
correctie bij de 1.2TSI, probleem is de ketting die uitrekt/verlengt niet de nokkenasversteller
__________________
Golf 3 VR6 3.0 Compressor Golf 1 1.3 Carburateurs Corrado VR6 Golf Rallye Dailys: Phaeton W12 & T5GP California |
#5
|
||||
|
||||
Mensen bedankt!
Lees ik het dan goed dat er eigenlijk geen enkel TSI blok zonder problemen is? Is dit met een nieuwe kettingspanner of oid opgelost, of keert dit probleem terug? |
#6
|
||||
|
||||
Quote:
Klopt Erdem, nokkenasversteller bij de nieuwere, kettingen bij allemaal, thnx voor de correctie
__________________
Huibert VW Eos '06 2.0 TFSI, daily --> bagged VW Touran Highline 7-zits '11 1,2TSI, family |
#7
|
||||
|
||||
Quote:
Zover ik het nu weet/kan zien zijn zowel de ketting als de spanner verbeterd en komt het probleem niet meer terug.. ik denk dat je pas over een jaar van tendens kunt spreken als er weer kilometers zijn gemaakt met de nieuwe spullen. Als je mij het chassisnummer via PM stuurt kan ik wel wat voor je uitzoeken, weet je iig of het als is gebeurt of niet
__________________
Huibert VW Eos '06 2.0 TFSI, daily --> bagged VW Touran Highline 7-zits '11 1,2TSI, family |
#8
|
|||
|
|||
Bij de vroege 1.4 tsi zorgen ook de nokkenasverstellers voor bijgeluiden bij het starten (zoizo bij audi, weet niet zeker of dit bij de vw motoren ook is)
Turbo waste gate van de 1.4 wil soms nog wel eens klemmen. De betere zijn de gti motoren.
__________________
'11 Skoda Fabia TSI '04 Suzuki SV650 |
#9
|
||||
|
||||
ik heb nu nog geen specifieke auto op het oog, maar wil wel graag weten waar ik naar moet kijken. Als de kwaliteit van de verbeteringen zich nog moet bewijzen, zit ik met een 2e hands met 6 mndn Bovag garantie in een mogelijke gevarenzone.
Zijn er dan benzinevarianten van de Polo 6R en de Golf VI die wel betrouwbaar zijn (en geen dikke V6 zijn)? |
#10
|
||||
|
||||
Ik heb een Scirocco 1.4 TSI met 160 pk.
En die van mij heeft er nu bijna 70 duizend vrijwel probleemloze km's op zitten. Ik heb de volledige historie achterhaalt en er kwamen een paar dingen uit. Bij 54 duizend een paar nieuwe bougies en het reguliere onderhoud. Voor de rest niets te melden over motor problemen. Wat je wel merkt is dat ie gewoon beter loopt op 98. Heb ook met 95 gereden en dan lijkt het soms dat ie een keer een slag mist zou je zeggen. Maar dan nog kun je er wel goed meer rijden. Heb toen ook nog bij de dealer gevraagd of ik een nieuwe ketting nodig had. Maar dat was voor die van mij niet van toepassing. Toen ik de 1.4 tsi verhalen pas las nadat ik de rocco had gekocht hield ik mijn hart vast. Maar ik heb hem nu meer dan een jaar maar nog geen dag spijt gehad. Als je lange stukken rijd en bijna 700 km met een volle tank rijd is ook niet verkeerd
__________________
Tweede swallowtail van 74 in de resto Mijn 74er slapend project Oud 75er swallowtail project Cnc Frezen, custom made onderdelen ik maak het terecht voor je. Pm me voor meer info |
#11
|
||||
|
||||
Quote:
Je zult van mij ook niet horen dat het slechte motoren zijn! Als dealermedewerker zie je alle problemen van dichtbij, met alle type motoren. De TSI is een geweldige motor die je kunt rijden als een TDI, koppel onderin en altijd vermogen, zelfs de 1.2 is al verassend soepel. Succes en als ik iets moet uitzoeken/nakijken, laat maar horen.
__________________
Huibert VW Eos '06 2.0 TFSI, daily --> bagged VW Touran Highline 7-zits '11 1,2TSI, family |
#12
|
|||
|
|||
Ik rij zelf een 1.4 TSI met 122pk, ook nog geen problemen ondervonden (84.000km)
|
#13
|
||||
|
||||
1.2 tsi - fijne motoren, wel last van kettingen en turbo verstelling wat kan rammelen ivm speling op de as.
1.4 tsi turbo / compressor - mijn ervaring deze gewoon mijden - kettingen uitrekken en in elkaar gelopen zuigers door warmte. Verschillende update's voor geweest. 1.4 tsi turbo - weer kettingen en verder wel ok. 2.0 tsi - Ook Kettingen wel stuk minder, verder goed. (beste keuze denk uit bouwjaar) Nieuwe 1.4 tsi golf 7 - In ieder geval geen ketting meer maar tandriem. Mijn keuze zou zijn de 1.2 tsi, erg fijne motoren. De ketting reparatie is niet zo omslachtig als bij de 1.4 tsi! Reparatie van een paar uur. Nieuwe type ketting met meer zijdeschakels na reparatie.
__________________
>>> Audi A4 Cabrio <<< >>> Golf IV Cabrio <<< >>> Golf II 1.3 NZ <<< Last edited by Bertus_01 : 19-03-2013 at 19:27. |
#14
|
|||
|
|||
Het enige no nonsens antwoord!:
Betreft de 1.2, turbo is een actie van geweest kan nog iets rammele.. Quote:
|
#15
|
||||
|
||||
Klopt dat er een actie is, de 24v9.
Plaat van 2mm plaatsen + update. Echter niet altijd voldoende om het rammelen weg te krijgen
__________________
>>> Audi A4 Cabrio <<< >>> Golf IV Cabrio <<< >>> Golf II 1.3 NZ <<< |
#16
|
||||
|
||||
Dus rammelen bij de 1.2 TSI met Turbo blijft, maar verder is het een betrouwbaar blok (als ketting in terugroep is geweest)?
|
#17
|
||||
|
||||
Klopt het dat je als de ketting vervangen moet worden ook altijd de kettingspanner moet vervangen?
Ik ben in het bezit van een golf 5 GT 1.4 TSI (170pk). Deze wagen heeft een nieuwe ketting maar de kettingspanner is daarbij niet vervangen. Ben inmiddels twee keer terug geweest voor een motorstoring en zaterdag gaat dit voor de derde keer gebeuren. De specialist waar ik hm uit heb laten lezen denkt dat de kettingspanner ondeugelijk werkt. Bij navraag blijkt ook dat deze niet is vervangen toen ze de ketting vervingen. Dit had wel gemoeten aldus de specialist. Nu gaat de auto dus zaterdag voor de derde keer terug. Gelukkig valt dit onder garantie. Zijn er nog andere dingen wat het kan zijn en waar ze meteen naar moeten kijken? |
#18
|
|||
|
|||
Quote:
Een spanner hoeft niet persee vervangen te worden indien de ketting vervangen wordt. Is geen slijtage deel en ketting loopt hier niet direct overheen. Of het verstandig is ?? Wat voor storing zit er nu in ?? Als de spanner niet goed zou zijn zou je hem ook horen tijdens het starten. Als het een storing is mbt de timing is het ook een flut garage dat ze hem wissen en je weer op pad sturen
__________________
'11 Skoda Fabia TSI '04 Suzuki SV650 Last edited by Spierings : 20-03-2013 at 18:34. |
#19
|
||||
|
||||
Denk inderdaad dat er een storing in zal staan betreft de timing.
Ik zou persoonlijk wel altijd de spanner mee vervangen, maar weet dat volgens de actie dat je deze enkel hoefde te controleren en mits in orde terug moest monteren. Je spanner moet ook erg slecht werken wil je hiervoor een storing krijgen en zou je dus zeker bij een koude start je ketting moeten horen rammelen. Dus naar mijn idee staat de ketting gewoon niet netjes op tijd. Maar dat ligt er natuurlijk een beetje aan wat voor storing erin zit. @ Maniacmark - Tot nu toe zeker een betrouwbare motor zonder al te veel gekke dingen. Ketting is echt het eerste wat kan gebeuren en dus bij een 2ehands aanschaf hoogstwaarschijnlijk al een keer vervangen. Controleer dit wel even bij aanschaf. Turbo was een terugroepaktie, hierna vrijwel in orde. 1.2 motor zelf geen gekke dingen, kan weleens vocht in de bobine komen waardoor je cilinder overslag krijgt, geen boeiende reparatie. (schoonmaken en evt bougiekabel vervangen)
__________________
>>> Audi A4 Cabrio <<< >>> Golf IV Cabrio <<< >>> Golf II 1.3 NZ <<< Last edited by Bertus_01 : 20-03-2013 at 21:38. |
#20
|
||||
|
||||
Dank allen voor de reacties. Dit maakt mij een wijzer man (en gerustgestelder in de kwaliteit van tsi-blokken).
Met betrekking tot de terugroepactie (@Bertus_01 en anderen) van de turbo. Is dit ergens terug te vinden of een auto tot deze doelgroep behoort? En zo ja, waar? |