Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK I
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 12-03-2013, 19:05
Coen72 Coen72 is offline
VW Fanatic
 
Join Date: May 2011
Posts: 454
Default Versnellingsbakprobleem

Beste mensen

Mijn versnellingsbak geeft een probleem. Het gebeurt regelmatig dat de 2e en 4e versnelling niet goed pakken;soms hoor en voel ik de tandwielen ook poetsen. Nou heb ik na wat onderzoek geconstateerd dat de schakelas waarschijnlijk het probleem geeft. Of in ieder geval, de schakelas wil op de momenten dat de 2e en 4e versnelling niet pakken, niet ver genoeg naar links bewegen. Ik merk dit ook als ik de schakelas met de hand naar links probeer te bewegen. Dan merk ik dat de as tegen een weerstand aan zit. Als ik dan harder doorduw pakt ie vaak wel, maar niet altijd. Deze schakelas bedoel ik:




Nou wil ik graag weten of m dit probleem in deze as zit, of dat het dieper in de bak zelf zit. Volgens mijn vraagbaak van de Golf1 kun je de fixeerschroef van de schakelas afstellen, maar mijn 020 5-bak komt van een Golf2, en daar zit(kun je zien op de foto) maar 1 bout op, en daar valt niets mee af te stellen.




Weet iemand wat er hier aan de hand is? Ik denk dat ik eventueel de schakelas wel los kan halen, maar zit hier het probleem ook?

Wie kan mij verder helpen?

Het probleem zit m niet in het schakelmechanisme by the way, alles loopt vrij en soepel.

Groeten Coen
Reply With Quote
  #2  
Old 12-03-2013, 22:17
-Jens!-'s Avatar
-Jens!- -Jens!- is offline
Forum junkie
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,754
Default

Coen, ik zat laatst met hetzelfde probleem, de schakelstang die je op de eerste foto ziet kun je loshalen en een tandje verdraaien zodat je wél ver genoeg komt.
Trek die borgveer maar eens los en neem dat stangetje eens uit de schakelstang, dikke kans dat je deze nu verder moet draaien om goed(!) in versnelling te komen

Tweede optie is de koppeling van de schakelstang naar het draai/duw mechaniek beter afstellen. Deze vind je ónder de auto tussen de voorpijp van de uitlaat en de linker draagarm.

Ff zoeken op 'golf 1 schakelstang afstellen' en je hebt een hoop leesvoer waar je wat mee kunt ;-)

Succes!
__________________
Current;
'67 T1 Splitbus, '96 Polo, '95 Polo 6n
Past;
'91 Jetta, '92 Corrado, '93 Polo Coupe, '89 Steilheck, '74 Bug, '58 Bug ragtop, '79 Golf ragtop


***Slam & Weld***
Scraping Volkswagen Nostalgica

www.facebook.com/slamandweld

Last edited by -Jens!- : 12-03-2013 at 22:21.
Reply With Quote
  #3  
Old 12-03-2013, 22:26
MK2-VRT's Avatar
MK2-VRT MK2-VRT is offline
VW Guru
 
Join Date: Feb 2013
Posts: 758
Default

Als hij enkel niet goed in de 2 en 4 wilt klinkt dat als een probleem met het schakelmechanisme, heb je geen speling op de schakelstangen / rubbers zitten ?

Gr Stefan
Reply With Quote
  #4  
Old 12-03-2013, 22:36
Coen72 Coen72 is offline
VW Fanatic
 
Join Date: May 2011
Posts: 454
Default

Hoi Jens
Bedankt voor je reactie!

Wat moet ik dan precies een tandje verdraaien? De schakelstang die met de borgclip vastzit kan ik niet verdraaien. Je bedoelt de grote arm op foto 1 die aan de schakelas zit? Moet die los? Kan hij los met een moertje?

stefan:

De gehele schakelmechaniek is gereviseerd, dus er zit nergens speling op die er niet hoort te zijn.

Groet Coen

Last edited by Coen72 : 12-03-2013 at 22:38.
Reply With Quote
  #5  
Old 13-03-2013, 17:36
Coen72 Coen72 is offline
VW Fanatic
 
Join Date: May 2011
Posts: 454
Default

Verder nog mensen met ideeën?
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 06:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum