#1
|
||||
|
||||
16v toerental vraagje
ja het is al weer een tijdje geleden dat ik problemen heb gehad.
Maar nu heb ik toch een (kleintje.) het betreft een 1800 16v k-jetronic bj 88 Mijn toerental is te hoog bij stationair lopen. Ongeveer 1300 toeren. Wanneer ik hem met de bekende stelschroef terugdraai loopt ie even goed maar na een 10 minuten is het mis. Dan loopt ie nog maar 750 toeren. Dan draai ik de schroef op het gasklephuis weer een beetje open en is het weer goed. Dan na 10 min is het weer mis. Dan loopt ie weer 1300 toeren. Ik blijf dus aan het stellen. Ik krijg hem even goed en dan is het weer mis. Waar zou zoiets aan kunnen liggen? Ik zat te denken aan -stationair toerentalklep misschien vies -temperatuursensor aan zijkant van cilinderkop -relaiskastje bij middenkonsole kent iemand dit probleem? gr |
#2
|
||||
|
||||
nou kzal je evrtellen wat jij nu vertelt heb ik ook gehad alleen bleek er bij mij nog een 2de schroef te zijn die helemaal open was gegaan door trillingen door het blok...ik draaide die terug en het probleem was weg. Ik heb een 8v (EV)
|
#3
|
|||
|
|||
Quote:
Een stationair toerentalklep zit er niet op, dus dat kan het niet zijn.. Ik denk eerder dat je ergens een losse aansluiting in het aanzuig traject hebt valse lucht?? Ik ben op dit moment niet thuis maar als vanavond tijd heb zal ik eens in mijn grote benzine injectie naslagwerk kijken... Het KAN namelijk nog wat dingen meer zijn, maar dan moet ik gaan gokke en daar schiet je niks mee op |
#4
|
||||
|
||||
|
#5
|
|||
|
|||
Ik neem aan dat je dat blauwe *ding* op de foto bedoeld?? Dat is de start verstuiver. Deie werkt alleen bij een koude start én bij een lopende motor die nog niet op temperatuur is, als acceleratie verrijking.. Die word aangestuurd door die membraan schakelaar waar je laatst naar vroeg
Maaaaaaaarrrrrrr die KAN wel een oorzaak (als ie lek is) zijn van het onregelmatige stationair gedrag van je motor. Verder zoals ik gisteren al aanhaalde loop alle aansluitingen eens na...lucht / brandstof... Wat nog wel eens wil helpen bij dit soort *vage* storingen is het inspuitsysteem reinigen met speciale reiniger verkrijgbaar bij de automaterialen zaak (Forte is een goed merk) Die zorgt er voor dat bewegende delen zoals de regelschuif in de brandstof verdeler weer soepel gaan lopen |
#6
|
||||
|
||||
stappenpomp een rare suggestie? (ben leek hoor )
__________________
Jetta 1.3 CBR carbs '84-Jetta 1.3 '84-Golf II 1.3 '84-Seat Ibiza 1.9 TDI '01-Golf II 1.6 D '85-Vento 1.9 TDI '96-Seat Cordoba 1.9 TDI '03-Golf II 1.6 B 86-Golf II 1.6 TD '86-Golf II 1.9 TDI '84-Polo 9N 1.9 TDI '05 |
#7
|
|||
|
|||
Quote:
Zit er niet op ;-))) (ben géén leek :biggrin: ) |
#8
|
||||
|
||||
oei, blij dat ik het er bij had gezet dus! :p
__________________
Jetta 1.3 CBR carbs '84-Jetta 1.3 '84-Golf II 1.3 '84-Seat Ibiza 1.9 TDI '01-Golf II 1.6 D '85-Vento 1.9 TDI '96-Seat Cordoba 1.9 TDI '03-Golf II 1.6 B 86-Golf II 1.6 TD '86-Golf II 1.9 TDI '84-Polo 9N 1.9 TDI '05 |
#9
|
||||
|
||||
ik bedoel eigenlijk het langwerpige cilinderiche geval rechts-bovenaan op de foto. Dit is een soort van by-pass klep voor het gasklephuis. Deze klep heeft als functie dat je toerental verhoogt wordt als je je dynamo of stuurbekrachtigingspomp zwaar gaat belasten. De klep is afhankelijk van de temperatuur van je koelwater in je cilinderkop.
Mijn vraag is eigenlijk of hier door mijn probleem kan onstaan. Als de klep inwendig kapot is zou hij een verkeerd stationair toerental kunnen veroorzaken. Ik wil graag weten hoe ik dit door kan meten voordat ik een nieuwe klep van 225 euro ga kopen. gr |
#10
|
||||
|
||||
reinig de stationair-klep dus met benzine (zit er dus WEL op fredje )
Loop je aanzuig-traject na op valse lucht (zuigt ie dus ergens lucht aan waar het niet hoort) let hierbij vooral op de rubbers waar de injectoren in steken en de pakking van het inlaatspruitstuk aan cilinderkopzijde controleer of je ontstekingstijdstip goed staat afgesteld en word bij-geregeld en ga dan pas eens denken aan het vervangen van de stationair klep
__________________
|
#11
|
|||
|
|||
Quote:
Oeps ik heb zitten slapen Er zit wel een stationair stabilisatie systeem op. Het afstellen van het toerental gebeurt overigens wel gewoon met de schroef in het gasklephuis.. Het statinair toerental moet afgesteld worden met de bedrading van deze klep losgekoppeld (1000 rpm +of- 50 rpm), en de carterventilatie slang los Als je contact aanzet moet je de klep horen zoemen (voordat je hem loskoppeld dus) De klep zelf kan gechecked worden met een multimeter, je dient tevens de zender die de klep stuurt, die zit dacht ik aan de zijkant van de cylinderkop, te controleren met een multimeter, bij 20 c moet de weerstan van de zender ong 1000 ohm zijn, 60 c ong 250 ohm, en bij 100 c ong 75 ohm. Verder moet je de rest van de bedrading controleren op breuk. De werking van de klep kan verder gecontroleerd worden door de stroom naar de klep te meten |
#12
|
||||
|
||||
Ik ben daar ook mee bezig (idle stabi valve), alleen bij mij staat er geen spanning op de connector bij het aanzetten van het contact. Weten jullie misschien wat de penbezetting is van het relaiskastje achter het middenconsole? (welke draad is massa, voeding, temp. signaal etc) en wanneer dit relais inschakeld cq uitschakeld wordt? Volgens mij loopt er een stroom van 450 mA door de klep. Ik meette 1A bij directe voeding van het contact.
|
#13
|
||||
|
||||
Quote:
moet je even een van de temperatuursensoren controleren aan de zijkant van je cilinderkop. Is er een kapot zal de klep niet werken geloof rood/gele draad. gr |
#14
|
||||
|
||||
Thx, van de bovenste heb ik de weerstand gemeten, deze was rond de 1000 Ohm bij 18 graden geloof ik, wat klopt met tech.gegevens. Nu de bedrading idd ff checken.
__________________
GTI NOOB |
#15
|
||||
|
||||
Hoeveel is de weerstand van jullie stationair stabilisatieklep. Ik meette 23,8 Ohm bij de mijne. Hij zoemt trouwens niet als er 12V over staat Waar zijn die andere temp.zenders voor (2 boven elkaar, 1 iets verder naar achteren (rood/gele draad) en een achter op het blok)
__________________
GTI NOOB |
#16
|
||||
|
||||
Rood/geel is voor je temp meter in je dash. die ander zijn signaal draden voor de computer. De stappenmotor/isv/statinair tt klep.......krijgt ca. 3,5 volt. klep kan wel zoemen en niet werken. Als hij vast zit idd reinigen of even laten schrikken met 12 volt erop.
__________________
http://www.xs4all.nl/~valo |
#17
|
||||
|
||||
meette geen spanning, heb nu een nieuwe unit voor de stat. regeling. Wat is de weerstand van de stationair stabilisatie klep??
__________________
GTI NOOB |
#18
|
|||
|
|||
Weerstand voor de ISV (gemeten tussen de binnenste en de buitenste connectoren) moet 'gering' zijn. Bij mij was dat tussen de 12 en 13 Ohm (en dat is ook niet veel).
Over middelste connector van de stekker naar massa moet accuspanning staan, over middelste en buitenste 1 a 2 volt minder...maar ik lees hier boven andere info, dus dat zou kunnen afwijken bij een KR. De thermotijdswitch stuurt de ISV aan, dus als die kaduuk is werkt de ISV ook niet. Ik heb er nog een stukje over getypt in de thread over mijn motorwissel, misschien heb je er wat aan.
__________________
2006 BMW 320d Touring
2001 Golf Mk4 Variant 1.6 16v
|
#19
|
||||
|
||||
thx voor de info, wat ik gemeten heb bij mijn isv is 23,9 Ohm, de middelste pen v/d connector is een loze draad, misschien verscheelt dat ook bij een kr/pl, en op de buitenste pennen staat geen voeding, maar de printplaat van de regelunit was kapot.
__________________
GTI NOOB |
#20
|
|||
|
|||
Aha, kijk, dan werkt het ook niet meer he mooi dat je het gevonden hebt!
__________________
2006 BMW 320d Touring
2001 Golf Mk4 Variant 1.6 16v
|