#1
|
|||
|
|||
`81er Golf mk1 1.1 benzine (vraagjes)
Hoi allemaal, sinds gisteren ben ik in het bezit van deze (tikkeltje ratlook) Golf mk1 1.1benzine 5-deurs.
Het bouwjaar van deze Golf is 1981. Wat mij opvalt is dat deze Golf geen rembekrachtiger heeft,en stoelen zonder hoofdsteunen. Is dat normaal bij dit bouwjaar? Of waren de 1100tjes eenvoudiger uitgerust dan de modellen met zwaardere motor? Bij deze een foto van mn aanwinst: Last edited by robkuh : 11-11-2012 at 22:14. |
#2
|
||||
|
||||
Bij mijn 2deurs het zelfde, zal wel normaal zijn zeker?
|
#3
|
|||
|
|||
Oke,dat zal inderdaad wel normaal zijn dan. Hij remt eigelijk heel goed,maar zonder bekrachtiger is het toch iets harder trappen. Maar ja, het is maar een 1100tje natuurlijk,dus zo`n bruut geweld is dat toch niet :-)
En dat brengt mij dan gelijk naar mn volgende vraag; Waar kan ik zien wat voor motor het precies is? (motorcode) En in welke volkswagens,en tot welk bouwjaar zijn deze motoren gebruikt? En de deurtjes,zijn deze identiek hetzelfde als van een Jetta mk1? (en dus overzetbaar) |
#4
|
|||
|
|||
deuren kun je 1 op1 overzetten
__________________
heb een hekel aan bumperklevers ze rijden iedere keer voor me |
#5
|
|||
|
|||
Kijk,das mooi om te weten :-) De deurtjes van mn Golfje zijn gelukkig nog hard,maar linksvoor is het raammechanisme kapot,en rechts ontbreekt de spiegel. Maar dan weet ik nu in iedergeval zeker dat ik op de sloop ook naar Jetta Mk1`s uit kan kijken.
En ik moet ook gewoon een andere motor hebben,want deze bouwt zoveel druk op in het carter,dat de olie langs de carterontluchting zo het luchtfilter in geperst word. En dan heb ik het niet over een paar spettertjes,maar gewoon héél veel olie,dus deze motor heeft zn beste tijd wel gehad denk ik. Zitten er in die oude Polo`s (die coupé-tjes en steilheckjes) toevallig dezelfde motortjes? |
#6
|
|||
|
|||
Vandaag eindelijk weer eens een beetje tijd gehad voor m`n Golfje
Omdat ik voorlopig even te weinig tijd heb om een andere motor te zoeken, en erin te hangen, heb ik maar even het olie-probleem provisorisch "opgelost"...; Wederom heel het luchtfilterhuis maar weer schoongemaakt (er stond weer een flinke laag olie in...) en er weer terug opgezet. Alleen dit keer heb ik de carteronluchtingsslang niet meer terug op het luchtfilterhuis gemonteerd,maar deze komt nu uit in een kleine jerrycan die ik even met een paar tywraps vastgemaakt heb. Dus de olie die er nu uitkomt,komt mooi in dat jerrycannetje uit Dus af en toe maar eens even kijken hoeveel olie dat `ie eruitgeblazen heeft,en als het wat veel is,kan ik het gewoon weer terug in het motortje kiepen! Verder loopt `ie eigelijk gewoon goed,dus voorlopig doe ik het er zo maar even mee. |
#7
|
|||
|
|||
Inmiddels heb ik een ander motortje liggen voor mn Golfje. Het is een 1.1 HB motor geworden voor slechts 75euro.
Er zitten zo te zien wel wat verschillen tussen een GG en een HB, maar ja ik ga gewoon proberen uit te puzzelen wat ik over moet/kan zetten en uiteindelijk moet het wel gaan lukken denk ik. Komende week maar eens ruimte in de achtertuin maken,en een verrijdbare motortakel zien te regelen. |
#8
|
|||
|
|||
`81er Golf mk1 1.1 benzine
Zo, vandaag maar eens een beetje ruimte in de achtertuin gemaakt en geprobeerd om de Golf door de poort te wringen. Met mn buggy gaat het vanzelf,maar het Golfje is net wat langer,dus moest ik een keertje meer steken,maar hij staat er En dan kan ik zaterdag lekker op mn gemakje beginnen om de oude motor los te halen en alle kabeltjes,slangen en leidingen te labelen.
|
#9
|
|||
|
|||
Ik dacht dat 'geen hoofdsteunen' juist iets was van de eerste Golfjes, ipv bij de lichte motoren.
Succes met de ombouw! Vervang je ook gelijk je distributie? Nu je er zo makkelijk bij kan |
#10
|
|||
|
|||
Ja inderdaad...ik had ook niet verwacht dat een auto uit de jaren `80 nog zonder hoofdsteunen uitgevoerd zou zijn. Maar ja,misschien de simpelste uitvoering die er destijds te krijgen was? (1100tje, geen hoofdsteunen,geen dashboard kastje maar een open vak, geen rembekrachtiger...)
Ik ben trouwens wel van plan om gelijk de distributieriem en de koppeling te vervangen, nu het toch bezig ben... |
#11
|
||||
|
||||
Succes met de ombouw. Wel jammer dat er geen kenner reageert over hoe het zit met de verschillen tussen deze motoren.
__________________
LR Freelander (Werkpaard) MB A160 (Boodschappen) VW GOLF S '80 (Hobby) |
#12
|
|||
|
|||
Thanx!! En dat is inderdaad jammer ja... Ik had toch eigelijk wel gehoopt dat er wel een kenner op dit forum zou zijn die er meer over zou kunnen vertellen,maar ja,blijkbaar niet dus..
|
#13
|
||||
|
||||
Quote:
Bij mijn 83'er 1100cc staan de hoodsteunen als optie vermeld:
__________________
Daily's : 2019 Seat Leon ST 1.5TSi FR 1989 VW Golf GL 1.8 Ex VW's: 1990 VW Golf GL 1.6TD Intercooler 1996 VW Golf GT 1.9TDi Special 1991 VW Golf Pasadena 1.6TD Intercooler 1983 VW Golf Rabbit LX 1.1 2001 VW Golf Base 1.9TDi Edition |
#14
|
|||
|
|||
Nou,dan heb ik gewoon één van de simpelste uitvoering denk ik. Persoonlijk vind ik mèt hoofdsteunen wel iets mooier,maar andere stoelen kan altijd nog.
Eerst maar eens een goed motortje erin :-) |
#15
|
|||
|
|||
Vanmorgen maar eens een begin gemaakt om de oude motor eruit te halen. Eerst de auto maar eens opgekrikt en op as-steunen gezet,zodat ik er langs onderen wat makkelijker bij kan,en zodat ik langs boven niet zo diep hoef te bukken (ik ben 1.90m lang,vandaar)
Daarna heb ik de radiator eruit gehaald en vervolgens losgehaald; de gas,choke en koppelingskabel, kilometertellerkabel, bedrading van de ontsteking en carburateur, bedrading van de startmotor, brandstof leiding op de pomp en carburateur, aandrijfassen, en de uitlaat. Alle draden en kabels heb ik gelabeld zodat ik straks weer weet hoe alles gezeten heeft. Tot zover ziet het er nu zo uit; Hierbij nog een foto van mn tijdelijke oplossing om de olie die uit de carterontluchting geperst werd,op te vangen; de slang van de carterontluchting in een jerrycannetje gehangen Wat nu nog rest is de schakelstang losmaken van de bak,maar hoe dat precies zit,daar ben ik nog niet helemaal aan uit. (tips & trick`s altijd welkom natuurlijk ) En dan nog 3 motorsteunen en de baksteun,en dan moet `ie er volgens mij uit getakeld kunnen worden. Of zie ik nog iets over het hoofd misschien? |
#16
|
||||
|
||||
Schakelstang zit het korst bij de motor nog vast met een bout, zelfde systeem als een uitlaat klem eigenlijk. Even goed zuivermaken en je vind het wel motor zit idd vast op 4 punten.
|
#17
|
|||
|
|||
Oke,dan moet ik dat inderdaad eens even goed schoonmaken denk ik,want ik kon zogauw even niet zien hoe dat nou precies zit.
Nou nog even een motortakel zien te regelen...en dan wil ik `em er zaterdag uithalen,en dan zo gauw mogelijk dat andere motortje erin,en dan weer lekker karren met dat ding! |
#18
|
|||
|
|||
Quote:
markeer wel even hoe t inelkaar zit. je kan de stangen verdraaien tov elkaar. en dan kan je de schakeling verstoren. |
#19
|
|||
|
|||
Is er misschien iemand die er een foto of afbeelding van heeft,of kan maken?
Uit een vraagbaak of zoiets,of zo`n exploded view? |
#20
|
||||
|
||||
(beste foto die ik zo snel kon vinden ) Bij het rood omcirkelde zit idd een soort klem, met een m8 boutje die je even los moet draaien en dan schuif je zo heel de schakelstang eruit. |