#1
|
|||
|
|||
Toch weer niet OPGELOST: Koelprobleem Jetta Mk2 1.8 8V
Vandaag was het zo ver: papieren binnen, snel platen laten maken, verzekering gebeld: rijden!
Na 8 km was het prijs: het lampje van het koelwater begon te knipperen en de meter stond flink hoog. Gestopt, voelen. De slangen stonden aardig op druk en de boel was goed warm. Eerst voorzichtig de dop van het kwv af gedraaid en de druk afgelaten. Daarna "pompen" door in de slangen te knijpen. Ik kreeg wat water door het systeem en voelde dat het idd erg warm was. Ik had ergens gelezen over een losse waaier op de pomp en ging er van uit dat dat het was. Gebeld met Brezan, ze hadden de pomp en een medewerker heeft hem langs gebracht bij waar ik stond op weg naar huis. (Service!!). Vanavond de boel gedemonteerd. Helaas: de pomp is prima. Het is zelfs een speciaal type, merk Saleri; De thermostaat heb ik getest in water; werkt prima. Het water wat er uit kwam was schoon en blauw, geen rommel er in. Plan: Klein gaat je in de schotel van de thermostaat boren om lucht makkelijk weg te laten gaan bij het vullen. Nieuwe pakking in de pomp en vullen met vers water. Kan een luchtslot dit veroorzaakt hebben? Is het een bekend probleem? Iemand al ervaring met een gaatje in de thermostaat? Last edited by Jetta86 : 25-08-2012 at 15:03. |
#2
|
||||
|
||||
Gaat de fan wel aan?
Straaltje uit de retourslang in het potje?
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily 'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs. 'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ? |
#3
|
|||
|
|||
Quote:
Fan gaat aan, ik heb van de week voor de deur de wagen goed warm laten draaien, geen probleem. Straaltje heb ik niet op gelet, wel als ik in de slangen knijp, dan spuit t er uit (slangetje is dus gewoon open). |
#4
|
|||
|
|||
Update
Vandaag heb ik de koelwaterpomp toch maar gewisseld, evenals de thermostaat. Goed warm draaien, thermostaat gaat open, fan gaat later aan. Niks in de weg. Toch borrelt dan ineens het koelvaatje over, waarna ik gauw de dop er op draaide en de motor afzette. Na een paar boertjes was het niveau weer normaal. Weer starten, nu bleef alles soepel en op niveau. Lekker over de snelweg naar huis gecruised.
Gek probleem: voor ontluchten moet de kachel vol open. Heb ik gedaan, schuif gaat met de gebruikelijke weerstand, maar....: geen warmte Suggesties iemand? |
#5
|
|||
|
|||
Koppaking kapot, bouwt overdruk op in het systeem. Had mijn mk2 ook
__________________
Passat variant 1.8 20vt ABT 2001 familie kar Golf 3 1.6 1997 beunmobiel |
#6
|
|||
|
|||
Quote:
Dank voor je suggestie, maar zoals ik schreef; op weg naar huis bleef alles prima, geen druk op de slangen (amper druk als ik de dop van het vaatje af draai), geen overlopers, temp goed. Lijkt me dan geen koppakking...! |
#7
|
||||
|
||||
zit er een kachelmodificatie op?
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily 'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs. 'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ? |
#8
|
||||
|
||||
Toch, als ik het zo lees, denk ik: óf een luchtbel in het koelsysteem, óf de pomp draait niet. Koppakking: ligt voor de hand, maar gezien je ervaringen is die wel in orde.
Even twee stomme vragen, maar check het even to make sure: * Zit de poelie goed vast aan de pomp ? * Is de V-snaar goed op spanning ? |
#9
|
|||
|
|||
Quote:
Geen idee! Hoe herken ik die? |
#10
|
|||
|
|||
Quote:
Heb beide gechecked-checked-dubbelchecked:-) Nu functioneert het systeem eigenlijk normaal, metertje loopt op tot net na het midden, thermostaat gaat open, radiator wordt warm, fan gaat uiteindelijk aan, hij wordt nu niet meer te warm. Er sijpelt water terug in het expansievaatje (al is het niet veel, hoe hard moet dat spuiten?). Alleen de verwarming doet het niet! Oh ja, wat me opviel, de stalen koelwaterleiding naast het oliefilter vind ik erg plat. Hij is niet dicht, want als ik in de slangen knijp stroomt er water terug naar het vaatje, maar zou het kunnen dat een onverlaat bij het wisselen van het filter deze leiding plat gedrukt heeft? Of hoort dat zo? |
#11
|
||||
|
||||
Die leiding hoort een stukje plat te zijn ,maar zit je kachelradiateur niet verstopt?
Was bij mij namelijk wel zo toen ,ik heb er een nieuwe in gezet en toen werd de kachel wel warm ! Hij stroomde wel door , maar niet genoeg en werd niet warm .
__________________
Golf Mk3 Variant TDI 110pk Golf variant Mk3 family car The White Turbo Jetta! Quote:
|
#12
|
||||
|
||||
hallo ...
bij het filter zit wel een vernouwing in je leiding , controleer die wel even ,als je straaltje expantievat hebt werk je pomp zoizo . laat auto warmdraaien zonder dop met kachel kraan open , mischien heb je nog een luchtbell. en anders zal je kop eraf moeten ,, |
#13
|
||||
|
||||
Een Mk2 heeft geen kachelkraan ,die stroomt altijd gewoon door , werkt alleen met een luchtklep , dus maakt niet uit of je de kachel wel of niet op warm zet .
__________________
Golf Mk3 Variant TDI 110pk Golf variant Mk3 family car The White Turbo Jetta! Quote:
|
#14
|
||||
|
||||
Quote:
Dit ben ik me dus ook al een hele tijd aan het afvragen. Er zit toch gewoon een klep voor. Want iedereen zegt bij het ontluchten de verwarming aan zetten. Ik vroeg me dus ook altijd af wat het nut hier van was |
#15
|
|||
|
|||
vervang ff je expansievat dop de doppen van de expansievat willen ook wel eens kapot dan kan die het koelsysteem niet op druk houden..
|
#16
|
||||
|
||||
bij mijn mk1 ook gehad toen een stu k in de 3e versnelling of 2e even een tijdje lekker op toeren en toen pas ging de luchtbel eruit en nu werkt alles prima
|
#17
|
|||
|
|||
Dank voor jullie reacties!
Ok, het lijstje wordt steeds langer om te checken:-) Ik zal een nieuwe dop halen voor het vaatje, voor de zekerheid. Ik zal zeer binnenkort de verwarming open slopen om te kijken of de bekleding van de klep er uit ligt. Gisteren, na de laatste keer alles open maken en daarna warmdraaien werden zowel de toe- als de afvoer van de verwarming wel warm, de lucht binnen echt niet. Waar is die prullaria in de slangen naar de verwarming voor? Soort dun druk-verschil slangetje en twee potjes. Kunnen die de boel verstoren? Ik las ergens iets over het met een tuinslang door"blazen" van de kachelradiator. Goed idee of verkloot ik hem dan juist? |
#18
|
|||
|
|||
Toch weer niet Gelukt
Heren,
Dank voor u suggesties, ik heb het lek boven. Deze prullaria waren de oorzaak: De plastic versie is ok, de "stalen" klep is flink aangevreten en gaat erg stroef. Ik heb de beide klepjes vervangen door een koperen leiding: verwarming is in no-time erg warm en ik heb geen overlopers meer in het expansievat. Er staat wel iets druk op het systeem na het rijden, maar dat lijkt me normaal. Nu op zoek naar die klep, VW in de buurt kan hem niet meer leveren. Iemand een suggestie? Of is een moderne, goede radiator eigenlijk niet veel slimmer (en de pijpjes laten zitten)? Last edited by Jetta86 : 25-08-2012 at 15:03. |
#19
|
|||
|
|||
We zijn even op pad gegaan met de Jetta, alles leek prima. Totdat toch op de snelweg het rode lampje begon te knipperen op het dashboard. De meter stond niet extreem hoog, waterniveau was goed, druk was niet bijzonder…. Zou de sensor niet helemaal fruitig zijn?
Hoeveel water moet er eigenlijk terug stromen in het vaatje? Nu is het een gestaag lopend stroompje dat net wel/net niet los komt van de rand. Thuis even laten draaien zonder de drukdop, met warme motor dan natuurlijk, toen borrelde hij weer ineens over (alsof er ergens in het systeem de boel aan de kook ging en de rest er uit perste). Is dit normaal bij draaien zonder dop met warme motor? Zo nee; zou het dan toch (ook) de koppakking zijn? De huidige radiateur voldoet prima, maar aangezien ze nogal gevoelig zijn voor lekkage… Nu staat de volle druk van het koelsysteem er op. Ik vroeg me af of ik het kan gokken. Kun je de kachel overbruggen als t wel fout gaat? U-stukje er tussen? |
#20
|
||||
|
||||
Quote:
Bij mijn 1.6D is dat iets meer, een soort van Manneke-Pis-straaltje, zegmaar... Quote:
Lijkt me niet. |