Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts

Reply

Thread Tools Search this Thread
Old 22-08-2012, 20:54
Jetta86 Jetta86 is offline
Forum regular

Default Toch weer niet OPGELOST: Koelprobleem Jetta Mk2 1.8 8V

Vandaag was het zo ver: papieren binnen, snel platen laten maken, verzekering gebeld: rijden!
Na 8 km was het prijs: het lampje van het koelwater begon te knipperen en de meter stond flink hoog. Gestopt, voelen. De slangen stonden aardig op druk en de boel was goed warm. Eerst voorzichtig de dop van het kwv af gedraaid en de druk afgelaten. Daarna "pompen" door in de slangen te knijpen. Ik kreeg wat water door het systeem en voelde dat het idd erg warm was.
Ik had ergens gelezen over een losse waaier op de pomp en ging er van uit dat dat het was. Gebeld met Brezan, ze hadden de pomp en een medewerker heeft hem langs gebracht bij waar ik stond op weg naar huis. (Service!!). Vanavond de boel gedemonteerd. Helaas: de pomp is prima. Het is zelfs een speciaal type, merk Saleri;

De thermostaat heb ik getest in water; werkt prima.
Het water wat er uit kwam was schoon en blauw, geen rommel er in.
Plan: Klein gaat je in de schotel van de thermostaat boren om lucht makkelijk weg te laten gaan bij het vullen. Nieuwe pakking in de pomp en vullen met vers water. Kan een luchtslot dit veroorzaakt hebben? Is het een bekend probleem? Iemand al ervaring met een gaatje in de thermostaat?

Last edited by Jetta86 : 25-08-2012 at 15:03.
Reply With Quote
Old 22-08-2012, 21:09
tim_j's Avatar
tim_j tim_j is offline
Married to PC

Gaat de fan wel aan?
Straaltje uit de retourslang in het potje?
Reply With Quote
Old 22-08-2012, 21:18
Forum regular

Quote:
Originally Posted by tim_j
Gaat de fan wel aan?
Straaltje uit de retourslang in het potje?

Fan gaat aan, ik heb van de week voor de deur de wagen goed warm laten draaien, geen probleem. Straaltje heb ik niet op gelet, wel als ik in de slangen knijp, dan spuit t er uit (slangetje is dus gewoon open).
Reply With Quote
Old 23-08-2012, 21:02
Forum regular

Default Update

Vandaag heb ik de koelwaterpomp toch maar gewisseld, evenals de thermostaat. Goed warm draaien, thermostaat gaat open, fan gaat later aan. Niks in de weg. Toch borrelt dan ineens het koelvaatje over, waarna ik gauw de dop er op draaide en de motor afzette. Na een paar boertjes was het niveau weer normaal. Weer starten, nu bleef alles soepel en op niveau. Lekker over de snelweg naar huis gecruised.

Gek probleem: voor ontluchten moet de kachel vol open. Heb ik gedaan, schuif gaat met de gebruikelijke weerstand, maar....: geen warmte

Suggesties iemand?
Reply With Quote
Old 23-08-2012, 21:30
jorg-maashees jorg-maashees is offline
Postwhore

Koppaking kapot, bouwt overdruk op in het systeem. Had mijn mk2 ook
Old 23-08-2012, 21:49
Forum regular

Quote:
Originally Posted by jorg-maashees
Koppaking kapot, bouwt overdruk op in het systeem. Had mijn mk2 ook

Dank voor je suggestie, maar zoals ik schreef; op weg naar huis bleef alles prima, geen druk op de slangen (amper druk als ik de dop van het vaatje af draai), geen overlopers, temp goed. Lijkt me dan geen koppakking...!
Reply With Quote
Old 23-08-2012, 22:49
tim_j's Avatar
tim_j tim_j is offline
Married to PC

zit er een kachelmodificatie op?
Reply With Quote
Old 23-08-2012, 23:15
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life

Toch, als ik het zo lees, denk ik: óf een luchtbel in het koelsysteem, óf de pomp draait niet. Koppakking: ligt voor de hand, maar gezien je ervaringen is die wel in orde.

Even twee stomme vragen, maar check het even to make sure:
* Zit de poelie goed vast aan de pomp ?
* Is de V-snaar goed op spanning ?
Reply With Quote
Old 24-08-2012, 06:37
Forum regular

Quote:
Originally Posted by tim_j
zit er een kachelmodificatie op?

Geen idee! Hoe herken ik die?
Reply With Quote
Old 24-08-2012, 06:41
Forum regular

Quote:
Originally Posted by Erik Baas
Toch, als ik het zo lees, denk ik: óf een luchtbel in het koelsysteem, óf de pomp draait niet. Koppakking: ligt voor de hand, maar gezien je ervaringen is die wel in orde.

Even twee stomme vragen, maar check het even to make sure:
* Zit de poelie goed vast aan de pomp ?
* Is de V-snaar goed op spanning ?

Heb beide gechecked-checked-dubbelchecked:-)
Nu functioneert het systeem eigenlijk normaal, metertje loopt op tot net na het midden, thermostaat gaat open, radiator wordt warm, fan gaat uiteindelijk aan, hij wordt nu niet meer te warm.
Er sijpelt water terug in het expansievaatje (al is het niet veel, hoe hard moet dat spuiten?).
Alleen de verwarming doet het niet!
Oh ja, wat me opviel, de stalen koelwaterleiding naast het oliefilter vind ik erg plat. Hij is niet dicht, want als ik in de slangen knijp stroomt er water terug naar het vaatje, maar zou het kunnen dat een onverlaat bij het wisselen van het filter deze leiding plat gedrukt heeft? Of hoort dat zo?
Reply With Quote
Old 24-08-2012, 07:24
jettaracing's Avatar
jettaracing jettaracing is offline
Volksforum Aandeelhouder - Oil burnin' Maniac

Send a message via MSN to jettaracing

Die leiding hoort een stukje plat te zijn ,maar zit je kachelradiateur niet verstopt?
Was bij mij namelijk wel zo toen ,ik heb er een nieuwe in gezet en toen werd de kachel wel warm !
Hij stroomde wel door , maar niet genoeg en werd niet warm .

Quote:
Originally Posted by Misha
De ringen van een schroefset gaan maar 1 kant op hè.. en da's naar beneden
Reply With Quote
Old 24-08-2012, 07:27
gooigolf's Avatar
gooigolf gooigolf is offline
Forum junkie

hallo ...

bij het filter zit wel een vernouwing in je leiding ,
controleer die wel even ,als je straaltje expantievat hebt werk je pomp zoizo .
laat auto warmdraaien zonder dop met kachel kraan open ,
mischien heb je nog een luchtbell.
en anders zal je kop eraf moeten ,,
Reply With Quote
Old 24-08-2012, 07:31
jettaracing's Avatar
jettaracing jettaracing is offline
Volksforum Aandeelhouder - Oil burnin' Maniac

Send a message via MSN to jettaracing

Een Mk2 heeft geen kachelkraan ,die stroomt altijd gewoon door , werkt alleen met een luchtklep , dus maakt niet uit of je de kachel wel of niet op warm zet .

Quote:
Originally Posted by Misha
De ringen van een schroefset gaan maar 1 kant op hè.. en da's naar beneden
Reply With Quote
Old 24-08-2012, 09:55
Gino89's Avatar
Gino89 Gino89 is offline
Postwhore

Quote:
Originally Posted by jettaracing
Een Mk2 heeft geen kachelkraan ,die stroomt altijd gewoon door , werkt alleen met een luchtklep , dus maakt niet uit of je de kachel wel of niet op warm zet .

Dit ben ik me dus ook al een hele tijd aan het afvragen. Er zit toch gewoon een klep voor. Want iedereen zegt bij het ontluchten de verwarming aan zetten. Ik vroeg me dus ook altijd af wat het nut hier van was
Reply With Quote
Old 24-08-2012, 10:07
Golf2_Gtd Golf2_Gtd is offline
Forum Regular

vervang ff je expansievat dop de doppen van de expansievat willen ook wel eens kapot dan kan die het koelsysteem niet op druk houden..
Reply With Quote
Old 24-08-2012, 10:37
ewcaddymk1's Avatar
ewcaddymk1 ewcaddymk1 is offline
No personal life

bij mijn mk1 ook gehad toen een stu k in de 3e versnelling of 2e even een tijdje lekker op toeren en toen pas ging de luchtbel eruit en nu werkt alles prima

Caddy '85 >1.6D > 1.6TD >1.9TDI >2.8VR6>2.8 AQP 24v
Reply With Quote
Old 24-08-2012, 17:29
Forum regular

Dank voor jullie reacties!
Ok, het lijstje wordt steeds langer om te checken:-) Ik zal een nieuwe dop halen voor het vaatje, voor de zekerheid.
Ik zal zeer binnenkort de verwarming open slopen om te kijken of de bekleding van de klep er uit ligt.
Gisteren, na de laatste keer alles open maken en daarna warmdraaien werden zowel de toe- als de afvoer van de verwarming wel warm, de lucht binnen echt niet.
Waar is die prullaria in de slangen naar de verwarming voor? Soort dun druk-verschil slangetje en twee potjes. Kunnen die de boel verstoren?
Ik las ergens iets over het met een tuinslang door"blazen" van de kachelradiator. Goed idee of verkloot ik hem dan juist?
Reply With Quote
Old 25-08-2012, 11:25
Forum regular

Default Toch weer niet Gelukt

Heren,

Dank voor u suggesties, ik heb het lek boven.
Deze prullaria waren de oorzaak:

De plastic versie is ok, de "stalen" klep is flink aangevreten en gaat erg stroef. Ik heb de beide klepjes vervangen door een koperen leiding: verwarming is in no-time erg warm en ik heb geen overlopers meer in het expansievat. Er staat wel iets druk op het systeem na het rijden, maar dat lijkt me normaal.

Nu op zoek naar die klep, VW in de buurt kan hem niet meer leveren. Iemand een suggestie? Of is een moderne, goede radiator eigenlijk niet veel slimmer (en de pijpjes laten zitten)?

Last edited by Jetta86 : 25-08-2012 at 15:03.
Reply With Quote
Old 25-08-2012, 15:03
Forum regular

We zijn even op pad gegaan met de Jetta, alles leek prima. Totdat toch op de snelweg het rode lampje begon te knipperen op het dashboard. De meter stond niet extreem hoog, waterniveau was goed, druk was niet bijzonder…. Zou de sensor niet helemaal fruitig zijn?
Hoeveel water moet er eigenlijk terug stromen in het vaatje? Nu is het een gestaag lopend stroompje dat net wel/net niet los komt van de rand.
Thuis even laten draaien zonder de drukdop, met warme motor dan natuurlijk, toen borrelde hij weer ineens over (alsof er ergens in het systeem de boel aan de kook ging en de rest er uit perste). Is dit normaal bij draaien zonder dop met warme motor? Zo nee; zou het dan toch (ook) de koppakking zijn?

De huidige radiateur voldoet prima, maar aangezien ze nogal gevoelig zijn voor lekkage… Nu staat de volle druk van het koelsysteem er op. Ik vroeg me af of ik het kan gokken. Kun je de kachel overbruggen als t wel fout gaat? U-stukje er tussen?
Reply With Quote
Old 25-08-2012, 15:12
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life

Quote:
Originally Posted by Jetta86
Hoeveel water moet er eigenlijk terug stromen in het vaatje? Nu is het een gestaag lopend stroompje dat net wel/net niet los komt van de rand.

Bij mijn 1.6D is dat iets meer, een soort van Manneke-Pis-straaltje, zegmaar...

Quote:
Thuis even laten draaien zonder de drukdop, met warme motor dan natuurlijk, toen borrelde hij weer ineens over (alsof er ergens in het systeem de boel aan de kook ging en de rest er uit perste). Is dit normaal bij draaien zonder dop met warme motor?

Lijkt me niet.
Reply With Quote
Reply

Posting Rules