#1
|
||||
|
||||
vraagje over mijn mk1
he mensen.
ik heb dus voor restauratie een golf 1 gekocht. en nu moeten daar nieuwe scherm in. dit laat ik doen. en de plaatwerker bood mij 3 manieren aan. 1. overzet plaatwerk er aan lassen 2.overzet plaatwerk er over heen lijmen. 3. overzet plaat in lassen. dus oude weg slijpen en de nieuwe er aan hechten. volgens hem was optie 2 het beste. aangezien je dan geen last hebt van krom trekken van matrialen en boven dien heb je ok geen vocht openinigen meer waardoor er dus roest kan onstaan. de meest voor komende is optie 3. maar hij zij dat dit erg riskant is. aangezien je dan snel last hebt van scheuren van plamuur. door het gaan werken op langere termijn van het plaat werk. wat raden jullie mij aan?? m.vr.g frank |
#2
|
||||
|
||||
Optie 2 is voor hem de makkelijkste en snelste manier.................
|
#3
|
||||
|
||||
Quote:
mee eens, en als het mooi en goed wordt gedaan, heb je helemaal niet veel plamuur nodig. |
#4
|
||||
|
||||
uhm... lijmen lijkt me een minder goede oplossing als lassen. is niet voor niks de meest voorkomende oplossing. plaatwerk lijmen klinkt een beetje "pimp my ride"
__________________
'06 A4 1.8T Quattro
'85 Transporter '85 Golf
|
#5
|
||||
|
||||
hee.
najah dat plaatwerk lijmen. klinkt mij ok niet helemaal bekend in de oren maar volgens hem was dit gewoon ook goed. en optie 3 is idd de meest voorkomende. is er misschien iemand hierzo die voor mij dit klusje kan klaren? |
#6
|
||||
|
||||
ik zou al het oude eruit laten halen en er nieuwe in laten zetten. Dat lijkt mij het best en ook het meest origineel. Als je toch zo goed bezig bent......
|
#7
|
|||
|
|||
Laten lassen!! Ouwe troep eruit en nieuw erin voor het mooiste en origineelste resultaat. Lijmen is de snelste en makkelijkste manier voor hem om geld te verdienen en dan d'rbij "het is toch geen vliegtuig" ??
gr, Doenja
__________________
MK2 C Diesel 01-11-1983 daily |
#8
|
||||
|
||||
OPTIE3
nooit lijmen! |
#9
|
||||
|
||||
valt er hier nog wat te plakke of te lijme?
want ik heb me spulle weer bij me! |
#10
|
||||
|
||||
Quote:
ouwe knutselaar |
#11
|
||||
|
||||
Ha Frank,
Ik heb een maand of 3 geleden hetzelfde laten doen, bij mijn golf uit 1979. Zowel binnen als buitenschermen (l+r) waren deels gewoon weggerrot (met dank aan de kunststof overzetspatbordranden :frown: ). Ik heb de zaak zelf uitgeslepen (kon toch niks aan fout ) en vervolgens is er overzetplaatwerk ingelast. Als je spatborden nu ziet, is het weer als nieuw. Wel is de zaak strak gemaakt met plamuur, maar van scheuren e.d. geen last (maar moet volgens mij met lijmen ook). Wel al het rotte/verroeste materiaal weghalen ! Dus ik ga als velen hier (uit eigen ervaring) voor optie 3. Succes ! Ben |
#12
|
||||
|
||||
Hallo
je bepaalt natuurlijk zelf(afhankelijk van je budget) welke optie voor jou het beste is. maar als je echt passie met je auto hebt en er voorlopig nog lang van wil genieten zonder zorgen om roest en verrotte wielranden/drempels/enz,dan ga je natuurlijk voor optie 3. ikzelf (ben autoschadehersteller/dikke 6jaar plaatwerkervaring) ga altijd nog een stapje verder met restauratie. als ik een nieuw wielkastrandje inlas(nooit eroverheen) dan controleer/vervang ik ook het binnenscherm(randje),daarna na het gelaste gedeelte te hebben afgeslepen,vertin ik de lasnaad en vijl/schuur met mn carrosserievijl de plaat zo goed als strak,daarna uitschuren en een beetje plamuren voor de verloopjes(blanke plaat naar de laklaag). dit is in mijn ogen de beste manier om ingelaste delen perfect af te werken,heb nog niet meegemaakt dat reparatie's die op deze manier zijn uitgevoerd weer zijn gaan roesten bij de lasnaad. wat vaak het geval is met ingelaste delen en scheuren na een tijdje in het plamuurwerk,is dat de lasnaad niet helemaal 100% is geweest,plamuur trekt namelijk vocht aan(uitzonderingen daargelaten,denk aan alsie plus,staal/alu plamuur),dus als er 1 klein gaatje in de lasnaad zit,dan heb je al gauw dat er vocht naar de plamuur trekt en dan heb je binnen no time scheurtjes/blaasvorming,enz. als je slecht en te snel gelast plaatwerk hebt,dan is het plaatwerk vaak behoorlijk getrokken/vervormd,gevolg er word dan vaak een veels te dikke plamuurlaag(soms wel 3 a 4 mm of meer) aangebracht om het toch maar weer strak te krijgen. dikke plamuurlagen gaan altijd nawerken en dan heb je na verloop van tijd uiteindelijk alsnog een bagger reparatie. dus invormeer goed over hoe er word gerepareerd en wees nu zo slim om niet op een paar centen te bezuinigen,want daar krijg je later spijt van. over een kleine 2 maand begin ik met mijn golfje 1 diesel te restaureren en zal tegen die tijd een heus live verslag proberen te realiseren(ben alleen niet zo handig met pc's als met plaatwerk). groeten Hendrik |
#13
|
||||
|
||||
hee hendrik .
heb je even een mail gestuurd. en mensen is dat aanlassen misschien zelf te doen? ben redelijk handig met lassen. gr frank |
#14
|
||||
|
||||
Quote:
Als jij handig bent met lassen is het uiteraard zelf te doen Ik kan t zelf niet helaas... Als je maar weet wat je doet zie ik niet in waarom je t niet zou kunnen... Maar dat weet jij zelf t beste |
#15
|
||||
|
||||
Quote:
Dat lukt jou nooooit hahaha geintje, LASSEN die handel!!
__________________
Golf 3 VR6 3.0 Compressor Golf 1 1.3 Carburateurs Corrado VR6 Golf Rallye Dailys: Phaeton W12 & T5GP California |
#16
|
||||
|
||||
het moeilijkst lijkt mij het koel houden van het matriaal zodat het niet krom trekt
|
#17
|
|||
|
|||
oude eruit slijpen en nieuwe inlassen, al de rest is de problemen gewoon wegstoppen en komt op termijn terug (maar dan nog veel slechter)
lassen; punt je deel op enkele plaatsen, daana een tweetal centimeters lassen , een spatie laten , weer lassen, enz...,daarna de opengelaten gedeelten lassen minder risico op kromtrekken van je plaatwerk zo doe ik het en geeft een uitstekend resultaat, heb op die manier al plaatdelen van bijna anderhalve meter gelast erwin |
#18
|
||||
|
||||
Quote:
he erwin. en moet ik dan de nieuwe plaat deel er tegen aan leggen. dus gewoon van gelijke hoogte. en dan zo min mogelijk kier hebben. zon 0.5 mm ofzo en dan telkens precies op de naad richten en hechten? zodat de las er dus door heen brand en zeg maar zowel er tussen als er boven op hecht? want het mooiste is je las gewoon zo te houden zo als hij is en niet afbramen toch? en dan proberen dus zo klein mogelijke en dun mogelijk hechten te geven? |
#19
|
||||
|
||||
nog meer handige tips wat betreft plaatwerk lassen??
|
#20
|
||||
|
||||
Waar ga jij je plaatwerk halen, ben zelf beetje bezig geweest met zoeken. Maar wil graag wat ervaring van mensen horen over bepaalde bedrijven enz.
Heb zelf een paar sites gevonden golf1onderdelen.nl euro-autoparts.nl www.artaparts.nl maar heb geen idee of deze hetzelfde plaatwerk hebben liggen. Want er zijn wel degelijk prijs verschillen |