Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Luchtgekoeld > Type 3 (fastback, notchback, squareback)
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts

Reply

Thread Tools Search this Thread
Old 06-10-2004, 19:32
JeeWee's Avatar
JeeWee JeeWee is offline
No personal life

Sukkel... kun je niet zeggen als je een 993 3.6 biturbo blok achterin hebt liggen. Voor de meesten onder ons een jongensdroom... voor mij althans. Maar een verbrede spijl... neh dat zou ik nou niet doen!

Fryske Âlde Skoalle Loftkuolle Gêrs Jarre Memmebatsers!

'72 T2 singlecab '78 T2 doka '80 T3 singlecab '80 T3 singlecab Lupo 3L

Last edited by JeeWee : 07-10-2004 at 18:34.
Reply With Quote
Old 07-10-2004, 06:34
krukab krukab is offline
No personal life

Quote:
Originally Posted by Split52
?????????? wil niet nieuwsgierig zijn maar.....2 sets? dus geen meetlint alleen?

Niks bijzonders Spatje ... Meetlint wil een barndoor achtersafari,en ik ook !!
de crew cab wordt vanwege de dakschade omgebouwd naar oud model,en dat achterruitje is hetzelfde als een barndoor.

Quote:
Originally Posted by keverpech
Een hok vind ik het! Ziet er niet uit.
En voor dat geld koop je een leuke 993 én een variant.
Mij ken het niet rotten dat het allemaal niet zo snel gaat maar als je er dan wat aan veranderd doe het dan zo dat je er niks van ziet.......véél spannender!

Gelukkig heeft iedereen een eigen unieke smaak !!
De één vermomt een 993 in een variant en een ander stapelt weer een hoop troep op z'n kever ....
Reply With Quote
Old 07-10-2004, 11:33
JeeWee's Avatar
JeeWee JeeWee is offline
No personal life

Quote:
Originally Posted by Beetspeed
Daarom zijn het ook dromen...maar: be carefull what you wish for...it might come true!

Jouw droom Kruk, is iig wat subtieler, dat heeft ook meer mijn voorkeur, alhoewel ik soms ook zondig :biggrin:

Wat vind je bv van mijn laatste 'score':

Nu de 993 velgen waarschijnlijk toch wel definitief op de vari blijven liggen, moest ik wat hebben voor de 03 natuurlijk :biggrin:

Groeten,
Walter

jemig dat zijn die 17" classic velgen, o die zijn zo mooi, ik zat te dubben tussen deze of die 16" C2's. Ik prefereerde de C2's, maar vind die ook erg gaaf nog steeds. Momenteel zou ik die 19"A8 velgen welles onder m'n bus willen hebben!

Reply With Quote
Old 07-10-2004, 18:33
JeeWee's Avatar
JeeWee JeeWee is offline
No personal life

@ kruk@b wat voor blok gaat er dan in jouw bus? Liggen de porsche onderdelen voor het oprapen bij jouw in de buurt ofzo? Echt super die dikke porsche klauwen, errug gaaf! Er stond laatst op marktplaats nog een 964 cabrio helemaal compleet alleen het chassis was krom gereden op een stoep. Verder alles in goede staat voor 6500 euro valt opzich mee heb je motor bak remmen velgen interieur etc, niet slecht!

JeeWee

Reply With Quote
Old 07-10-2004, 20:41
krukab krukab is offline
No personal life

Quote:
Originally Posted by JeeWee
@ kruk@b wat voor blok gaat er dan in jouw bus?

Ik ben (was?) bezig met een 2,7 liter type4 met 48IDA's,maar er zijn wat mensen die me op andere ideeën hebben gebracht :o

Quote:
Liggen de porsche onderdelen voor het oprapen bij jouw in de buurt ofzo?

Nee,dat nog net niet,maar laten we het erop houden dat ik redelijk de weg weet in Porsche onderdelenland
Laten we het zo stellen dat mijn crew cab wordt voorbereid voor een 6-cilinder ...
Reply With Quote
Old 08-10-2004, 06:27
Bussie komt zo's Avatar
Bussie komt zo Bussie komt zo is offline
No personal life

Send a message via MSN to Bussie komt zo

Quote:
Originally Posted by kruk@b
Laten we het zo stellen dat mijn crew cab wordt voorbereid voor een 6-cilinder ...

Get the fuck out of here, Now way,

das is wel een "vooruitgang" letterlijk en figuurlijk
Reply With Quote
Old 08-10-2004, 07:09
Beetlefreak's Avatar
Beetlefreak Beetlefreak is offline
6k and counting...

Send a message via MSN to Beetlefreak

Quote:

Wooohaaa!!!
Tot nu toe alleen in duitsland gezien... Alleen de sound al!! En dat ding gaat zoooo snel

Suc6 ermee, en keep us informed

Flickr

Reply With Quote
Old 08-10-2004, 10:37
Beetspeed Beetspeed is offline
VW Fanatic

Quote:
Originally Posted by Beetlefreak
Wooohaaa!!!
Tot nu toe alleen in duitsland gezien... Alleen de sound al!! En dat ding gaat zoooo snel

Suc6 ermee, en keep us informed

Hey kruk, ben nog het meest benieuwd hoe je de RDW keuring wil aanpakken vanwege de omkeuring van 4 naar 6 op je kenteken.
Bij mij was die complicatie reden om mijn 2,7 911 blok weer weg te doen een jaar of 3 geleden...

Groeten,
Walter

PS Ik heb nog wel een vliegwiel (oud model 2,0 liter 911) bewaard om een 911 motor aan een keverbak te koppelen; Die had ik gekocht om de keverbak te behouden omdat die korter was dan welke P-bak dan ook en in een kever heb je elke cm nodig voor inbouw van een boxer-6 als je geen enorme uitbouw wil. Maar je zult wel een P-bak in je bus gaan leggen, aangezien daar iets meer ruimte is
Reply With Quote
Old 08-10-2004, 11:07
krukab krukab is offline
No personal life

Quote:
Hey kruk, ben nog het meest benieuwd hoe je de RDW keuring wil aanpakken vanwege
de omkeuring van 4 naar 6 op je kenteken.
Bij mij was die complicatie reden om mijn 2,7 911 blok weer weg te doen een jaar of 3 geleden...

Een kennis van mij hier in Den Haag bouwt hot rods (wo een 2cv met een 6 liter Chrysler V8),
en die gaf (3 jaar gelden al)eigenlijk een beetje de "gouden tip" ...
Hier bouwen,dan uitvoeren naar Engeland (spijtig,want het kost je je org. kenteken)daar op
kenteken laten zetten (geen probleem,gezien de Engelse kitcar markt),en als de auto dan een
Engels kenteken heeft,dan weer invoeren !!
(en wat in Engeland een kenteken heeft,moet het hier ook krijgen ... das iig één voordeeltje van 1Europa)

Quote:
Maar je zult wel een P-bak in je bus gaan leggen, aangezien daar iets meer ruimte is

Yep,naar aanleiding van mijn gesprekje met Vince (Oranje pano met 2,7 911 motor)ben ik
erachter wat er vrij makkelijk inpast,en das een 915-bak,uit een 1978 - 1983 3.0SC.
Nu heb ik met een bus ook iets meer ruimte als jij in je 1303,dus ik verwacht straks niet
te gek veel problemen.
Ook niet als er straks 2 cilinders extra bijkomen
Reply With Quote
Old 08-10-2004, 12:04
VW Fanatic

Quote:
Yep,naar aanleiding van mijn gesprekje met Vince (Oranje pano met 2,7 911 motor)ben ik
erachter wat er vrij makkelijk inpast,en das een 915-bak,uit een 1978 - 1983 3.0SC.

Bedenk uit gewichtsgronden wel goed of je DIE 915 bak gebruikt: de 915 bak tot 1978 waren nog met een magnesiumhuis en nog steeds bestand tegen 350pk naar het schijnt.
De 915 vanaf 1978 zijn dus van vol aluminium en dat scheelt wellicht een kilootje of 10.
Daarom vond ik de 2,7 ltr ook zo'n goede keuze want dat is het laatste blok dat nog van magnesium was en daarbij is het gewichtsverschil nog groter. Met de juiste tuning kun je daar ook makkelijk >200 pk uit halen.
De 46 of 48 IDA's op die motor zou ik niet doen: Veel te groot en het blijkt haast niet af te stellen te zijn. Zelfs de (standaard) 40IDC's (volgens mij/ Ultra VW heeft Vince die erop zitten(?)) van de 2,0 en 2,2 (?) liters zullen door ouderdom lastig af te stellen zijn, maar als je de 28mm venturi daarin door een 32 vervangt heb je meer dan voldoende carburatie. Een 2,7-6 is eigenlijk namelijk maar een 1,8 liter 4 cylinder (0,45 liter per cylinder)...

Een (programmeerbare) injectie lijkt me daarom toch een (veel) betere oplossing voor inductie en het geluid blijft dan hetzelfde hoor :biggrin: . Injectie geeft ook veel meer koppel onderin en dat kan een (zware) bus goed gebruiken, zelfs bij 2,7 ltr. Qua kosten zal het niet eens zo heel veel hoeven uitmaken en als je dan toch de ultieme busmotor bouwt...

Oh, 't wordt wel weer erg OT geloof ik :o

Walter
Reply With Quote
Old 08-10-2004, 12:37
krukab krukab is offline
No personal life

Wat dat gewicht betreft maak ik mij niet zo'n zorgen ... een pick up is achter toch te ligt,dus dat komt mooi uit.

Het nadeel van magnesium is weer dat het bijna niet te lassen is,mocht er wat mee zijn ... ook carter/bakhelften
vallen niet te vlakken,wat ik gehoord heb.
Vince had het erover dat hij carb's van een 2.4 erop had staan,en dat zijn volgens mij toch echt 46 IDA's.
Erik heeft op zijn 2.7 liter type4 een programmeerbaar Halltech systeem zitten,en dat werkt super,maar is ook erg duur.
Vriend van mij (die de fastback uit deze topic koopt) is bezig met een K-Jetronic injectie systeem van een Golf GTI,
om dat pas te maken op een 2 liter type4,gebruik makend van een orgineel gasklepverzamelhuis van een 2 liter 914 blok.
Ben benieuwd hoe dat gaat lopen/klinken in de fastback
Reply With Quote
Old 08-10-2004, 13:23
Split52's Avatar
Split52 Split52 is offline
No personal life

Quote:
Hier bouwen,dan uitvoeren naar Engeland (spijtig,want het kost je je org. kenteken)daar op
kenteken laten zetten (geen probleem,gezien de Engelse kitcar markt),en als de auto dan een Engels kenteken heeft,dan weer invoeren !!
(

Leuke offtopic topic...hehehe....ga vooral door heren!

Volgens mij moet het geen probleem zijn om je kenteken weer terug te krijgen hoor kruk..Als je een auto sloopt kun je op termijn ook weer het kenteken terug krijgen als je de wagen ter keuring aanbied bij de RDW...

Ik zou er niet van op kijken dat je het originele kenteken terug kunt krijgen... gewoon ff vragen..

Quote:
dat MSN-en is ook nog nooit een auto van beter geworden
Reply With Quote
Old 08-10-2004, 13:27
VW Fanatic

Quote:
Wat dat gewicht betreft maak ik mij niet zo'n zorgen ... een pick up is achter toch te ligt,dus dat komt mooi uit.

Het nadeel van magnesium is weer dat het bijna niet te lassen is,mocht er wat mee zijn ... ook carter/bakhelften vallen niet te vlakken,wat ik gehoord heb.

Trust me, je wilt niet dat er wat mee is...In de praktijk wordt er nooit aan bakhuizen of carterhelften gelast of gevlakt. Als je dat moet doen, is er wel een dusdanige ramp gebeurd dat het feit dat je niet aan magnesium kan lassen, in het niet valt.
Quote:
Vince had het erover dat hij carb's van een 2.4 erop had staan,en dat zijn volgens mij toch echt 46 IDA's.

Nope, kijk je microfish-systeem nog maar eens na: op een 2,4 911 blok stonden alleen de 40 TIN Zenith carburateurs en die hadden een 28mm venturi.
I know, want ik heb ze gehad. Krijgen net zo veel slijtage als oude Solexen: 'niet' stationair af te stellen, tenzij je ze geheel laat reviseren ($$$)
Quote:
Erik heeft op zijn 2.7 liter type4 een programmeerbaar Halltech systeem zitten,en dat werkt super,maar is ook erg duur.

Als je je 2,7 blok moet reviseren (9 van de 10 keer, tenzij je al een duur gereviseerd blok koopt), zal het injectiesysteem relatief goedkoop lijken Ik weet het helaas zo goed, want voor mijn 2,7 heb ik alle noodzakelijke onderdelen destijds eens opgeteld...
Ook dat maakte de overstap naar een type 4 met 915 bak wat aantrekkelijker.

Beter dat je alles nu weet, dan later (te laater)

Maar laat je vooral niet ontmoedigen door mij. Een 6-cyl boxer met open luchtfilter in een bus is supergaaf!!

Walter

Last edited by Beetspeed : 08-10-2004 at 13:35.
Reply With Quote
Old 09-10-2004, 19:39
JeeWee's Avatar
JeeWee JeeWee is offline
No personal life

Voor de liefhebbers: In de nieuwste VW speed (nummer 11 2004) staat een omschrijving hoe je een porsche 5 bak in een kever krijgt! Er is tegenwoordig zo'n ombouwset verkrijgbaar. Kost 2750 euro...

Reply With Quote
Old 09-10-2004, 21:40
VW Fanatic

Quote:
jemig dat zijn die 17" classic velgen, o die zijn zo mooi, ik zat te dubben tussen deze of die 16" C2's. Ik prefereerde de C2's, maar vind die ook erg gaaf nog steeds. Momenteel zou ik die 19"A8 velgen welles onder m'n bus willen hebben!

Hey JanWillem, ze passen dus ook op een type 1 bus, al lijken dit wel de 18" vanwege het feit dat ze 2-delig schijnen te zijn:

(als we toch lekker OT zijn...)

Ook wel een leuke site (franklinsvwwerks)voor de busjongens en meisjes.
Groeten,
Walter

Last edited by Beetspeed : 09-10-2004 at 21:46.
Reply With Quote
Old 10-10-2004, 11:02
krukab krukab is offline
No personal life

Quote:
... al lijken dit wel de 18" vanwege het feit dat ze 2-delig schijnen te zijn:

Dees zijn 18",maar onder deze bus ziet het er niet uit !!!
(wel dezelfde 996 turbo remmen eronder als wat ik onder de crew cab ga zetten )

Maar,weer ff on topic,
de fastback gaat dus naar een goede vriend van ons,en daar komt hij goed terecht !!
(hij heeft al een T2a camper,een type181 en een type3 Karmann Ghia -een typ34 dus)
De auto zal dagelijks gebruikt gaan worden voor woon/werkverkeer.
Plannen heeft hij genoeg ermee ... eerst verlagen,dan een setje 15" Teledials eronder,
oud typ bumpertjes,kleine knipperlichtjes en oud type achterschermen.
Voorts gaat de auto straks gebruikt worden als testcase voor een 2 liter type4 met een
K-Jetronic (Golf GTI) injectiesysteem.
Reply With Quote
Old 10-10-2004, 14:18
JeeWee's Avatar
JeeWee JeeWee is offline
No personal life

Zowieso vind ik die moderne porsche velgen niet echt mooi onder een spijl ofzo, of de rest van de auto moet er ook wat hitech uitzien. Setje randars, fuchsen of gewoon staal vind ik het mooiste!

Dit type A8 bedoel ik, zou wel leuk zijn onder een T3 bus...:

@ beetspeed, die hoge cilinderkoptemperatuur was te wijten aan carburateurs die valse lucht lekten!

Reply With Quote
Old 13-10-2004, 12:51
krukab krukab is offline
No personal life

Update

De fastback is vandaag (op Miss L. d'r verjaardag) overgeschreven en de verzekering is opgeschort.
Wat mij betreft kan deze topic het archief in,want ik ga een nieuwe starten,maar dan wel over
de '66 squareback !
De deadline voor die auto is 1 April (geen geintje!!) 2005,want dan loopt de schorsing af.

Ik heb dus vanaf nu nog 25 weken ...
Reply With Quote
Old 13-10-2004, 12:58
Beetlefreak's Avatar
Beetlefreak Beetlefreak is offline
6k and counting...

Send a message via MSN to Beetlefreak

Quote:
...Miss L. d'r verjaardag...

Van harte daarmee Kruk! En suc 6 met de '66 Squareback!

Flickr

Reply With Quote
Old 13-10-2004, 14:12
Airtime's Avatar
Airtime Airtime is offline
Forum junkie

Ja, gefeliciteerd met Miss L.!
Reply With Quote
Reply

Posting Rules