Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts

Reply

Thread Tools Search this Thread
Old 03-09-2012, 17:52
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life

Ik ben er achter waarom mijn achterlichten eigenlijk maar zwakke pitjes zijn:
Bij een accuspanning van 12.41V meet ik nog maar 11.65V aan de achterlichten, dat is een verlies van ruim 6%. Omdat de stroom ook met 6% afneemt heb je dus een vermogensverlies (=lichtverlies) van bijna 12% ! Oorzaak: (oa.) veel te dunne draadjes...
Reply With Quote
Old 04-09-2012, 04:11
fcapri's Avatar
fcapri fcapri is offline
Postwhore

en bij draaiende motor produceerd je dynamo een spanning van 13,5 a 14V en moet je meer dan 12V meten achteraan en branden de lampen wel op vol vermogen. dus wat is het probleem? elke golf heeft die dunne draadjes en die zijn toch dik genoeg hoor
Reply With Quote
Old 04-09-2012, 10:49
Erik Baas's Avatar
No personal life

Klopt, maar ook bij draaiende motor houd je nog steeds die 12% verlies: de lampen zouden feller branden als de bedrading minder zuinig was uitgevoerd. Vooral bij de rem- en knipperlichten is dat verschil heel duidelijk te zien !
Hoe dan ook, ik ben er niet tevreden over, en sta voor de keuze om dikkere draden te trekken óf LED-lampen te monteren. Dure grap...
Reply With Quote
Old 04-09-2012, 13:03
fcapri's Avatar
fcapri fcapri is offline
Postwhore

en wie zegt dat VW dat niet berekent had?
wat als je 14.5V op je lampen zet, kunnen die dat aan, of gaan die 5x zo snel kapot gaan?
veel van die 'fellere' lampen zijn eigenlijk lampen gebouwd voor 10-11V die op 12V veel meer licht geven dan het originele. die 'goedkopere' felle lampen zijn dan ook veel sneller kapot dan je originele. de enige lampen die goed op overspanning werken zijn halogeen. door de hogere spanning is er een hogere temperatuur in de lampen en het halogeengas IN de lamp zorgt ervoor dat de gloeidraad niet kapot gaat.

als je gewoon 1 dikke plusdraad naar achteren trekt, daar een print met relais of transistoren zetten en de huidige bekabeling als stuurdraad gebruiken. dan krijgen de lampen de rechtstreekse voeding van de accu zijnde 14.5V en brand alles fel.
ledlampen zijn ook niet de optie, u huidige achterlichten zullen wel meer licht geven dan een ledlamp.
ook gaan leds achteruit in levensduur en gaan alsmaar zachter branden

Last edited by fcapri : 04-09-2012 at 13:05.
Reply With Quote
Old 04-09-2012, 13:47
Erik Baas's Avatar
No personal life

Autolampjes zijn gemaakt voor een nominale spanning van 12V, de levensduur zal wel korter worden op een hogere spanning, maar dat heb ik er desnoods voor over: goed achterlicht is erg belangrijk. Reed laatst in de regen achter een oude eend, ik zag mijn dimlicht op zijn reflectors eerder dan zijn achterlichten, da's wel even schrikken!
Wat je over de levensduur van LED's zegt klopt niet, de lichtopbrengst neemt niet af met de leeftijd (wat bij gloeilampen juist wel het geval is).
Je opmerking over relais' is een goed idee, mits de plusdraad erg dik is: die moet de stroom voor alle lichten aan de achterkant voeren, en die kan oplopen tot 7 of 8 ampère (waarbij het spanningsverlies navenant groter wordt)!
Reply With Quote
Old 04-09-2012, 15:52
fcapri's Avatar
fcapri fcapri is offline
Postwhore

led gaat heeel zeker achteruit met zijn branduren.

bij de oude leds (die rode die in een tv stonden) was de regel
na 1uur: 2%verlies
na 10uur: nog eens 2% verlies
na 100uur: nog eens 2% verlies
....
bij die nieuwere felle leds gaat dit veel sneller en wordt uitgedrukt in halfwaardetijd:
Quote:
De halfwaardetijd (L50) is het aantal uren dat een led kan branden totdat hij nog maar de helft van het licht uitstraalt. Bij eenvoudige gekleurde leds is deze tijd ook maar zeer beperkt, bij leds die fel wit licht uitstralen kan die tijd tussen 5000 en 150.000 uur liggen. Dat betekent dat wanneer een goedkope witte led als achtergrondverlichting constant aan staat, deze na zekere tijd nog maar half zo fel is.

hier spreken ze dus al over de helft van de lichtopbrengst. het duurt niet lang voor er al 10% verdwenen is.

als je toch een print wil maken, zou ik eerder transistoren of fets gebruiken en geen relais. voor elk lampje heb je al een relais nodig, en een relais zijn contacten branden ook in van de hogere stromen.
als je enkel de lichten en stoplichten zou sturen, kom je er met 4 powerfets en heb je nagenoeg geen verlies.
Op dit moment ben je dan wel electronica aan het toevoegen aan een degelijke auto. electronica is altijd één van de hoofdoorzaken van defecten bij autos. ik heb liever achterlichten die aan 80% branden, dan lichten die op een moment 0% kunnen geven.

wat wel heel handig kan zijn is om je stoplichten half te laten branden door een power fet als de lichten aanstaan. zodoende heb je dan 4 lampjes die achteraan branden als de lichten aanstaan.
met een beetje gefoefel steek je in de achterlichten ook 21watt lampjes en laat je ze alle 4 op half draaien.
van het moment je remt, laat je ze dan allemaal keihard oplichten. dit lijkt mij een beter systeem voor u.

Last edited by fcapri : 04-09-2012 at 15:58.
Reply With Quote
Old 04-09-2012, 22:30
Erik Baas's Avatar
No personal life

Dat van die LED's wist ik dus niet ! In de praktijk heb je er ook weinig mee te maken denk ik, tenslotte is 5000 uur wel erg lang: komt overeen met 500.000km bij 100km/h in het donker ! Ik ga wel eens op zoek naar meer info over dit onderwerp, wil er het fijne van weten!
Print was ik niet van plan, relais' worden nogal duur, en transistoren hebben altijd een verlies van 1 á 1.5V en komen dus ook niet in aanmerking. En electronica is idd. kwetsbaar...
De remlichten zwak laten meebranden is wsch. een beter idee, kost alleen een diode en een weerstand.
Maar: ik wil de remlichten zelf (en de clignoteurs) ook wat oppeppen, en daar komen LED's toch het beste van pas, denk ik zo. Het enige andere is nl. de bedrading zwaarder uitvoeren, en dat kost niet niks...
Reply With Quote
Old 05-09-2012, 03:03
fcapri's Avatar
fcapri fcapri is offline
Postwhore

over transistoren valt vol uitgestuurd maar een 0,2 a 0,3V, fets zijn nog iets beter dacht ik. maar idd kwetsbaar. vooral solderingen in een auto.

leds hebben het voordeel dat ze meer gericht licht geven, namelijk recht naar achteren. een gloeilamp schijnt alle kanten uit en dan moet je dus goeie reflectors hebben.
heb je voor de test al eens geprobeerd om één achterlicht met een dikke draad eens rechtstreeks van de accu te voeden, en dan vergelijken met de andere kant of het zichtbaar zoveel verschil maakt? die kabel kan je gewoon langs buiten de auto ff leggen
Reply With Quote
Old 05-09-2012, 15:54
Erik Baas's Avatar
No personal life

Yep, er ligt een bos dikke draad klaar om de plus te verbeteren; eigenlijk moet je de test ook met de massadraad doen, maar dit geeft alvast een eerste indruk.
Reply With Quote
Old 10-09-2012, 21:54
Erik Baas's Avatar
No personal life

Yup, geeft een zichtbare verbetering! 't Is ook nét het verschil tussen traag opgloeiende en vlot aanflitsende lampjes, en vooral voor mijn remlichten en clignoteurs zou dat beter zijn!
Reply With Quote
Old 11-09-2012, 22:08
Erik Baas's Avatar
No personal life

En een stel nieuwe lampjes geeft ook nog eens een verrassende verbetering. Duh...
Nu nog even een heel dikke massadraad er bij - het tapijt is er toch net uit, gaat in een moeite door - dat lijkt me voorlopig genoeg.

PS.: Zonder tapijt rijden klinkt ook heel apart, vooral als er toch al een gaatje in de uitlaat zit... Oei !
Reply With Quote
Old 10-10-2012, 22:42
Erik Baas's Avatar
No personal life

Zo, er zit een compleet ander (en veel netter) interieur in (grijs/zwart ipv. bruin/beige), alleen in de kofferbak ben ik nog niet klaar. Ziet er een heel stuk frisser uit! Verder heb ik alle plaatwerk aan de binnenkant beplakt met vilt, en de holle ruimtes in de deuren en achterpanelen stijf opgevuld met schuimplastic, dat scheelt echt enorm in het geluid!
Er ligt een Jetta-frontje klaar om gemonteerd te worden, als dat ook klaar is zal ik even nieuwe foto's maken. 't Is nog steeds geen mooie auto, maar het wordt wel steeds iets beter.

En zo werd een vragen-topic toch nog een project...
Reply With Quote
Old 18-11-2012, 18:45
Erik Baas's Avatar
No personal life

Een experiment met bumperzwart liep op niks uit, de bumpers bleven vaal grijs. Ik heb nu een stukje met olie geprobeerd (gewone smeerolie), en dat ziet er meteen al beter uit:

Even afwachten of het ook goed blijft, in elk geval ben ik een stuk goedkoper uit.
Reply With Quote
Old 18-11-2012, 19:05
fcapri's Avatar
fcapri fcapri is offline
Postwhore

ik heb een speciaal product gekocht. (staat onderaan deze foto)

zag er echt goed uit toen

na 1,5jaar zag het er nog redelijk uit
http://fcapri.homelinux.com/off/pic...rgen16okt12.jpg

bij aankoop zag mijn plastiek er haast uit zoals carosseriekleur
http://fcapri.homelinux.com/fcapri/...40/100_9772.jpg

t is wel een lastig produkt om aan te brengen. hoe meer je aanbrengt, hoe donkerder het wordt. (na 2-3 lagen wordt het echt pik donker).
dus als je het produkt aanbrengt en niet onmiddelijk volledig openwrijft, zie je altijd de vorm waar het produkt aangebracht werd.
ook op je lak verdonkert het de boel, dus voorzichtig aanbrengen is wel nodig.

het probleem met smeerolie is dat het enorm veel stof aantrekt en blijft plakken. het ziet er echt niet meer uit erna en afwassen lukt ook al niet.
ik wreef mijn staalvelgen van mijn opel destijds in met oude olie. kreeg ik mooi glanzende staalvelgen

Last edited by fcapri : 18-11-2012 at 19:10.
Reply With Quote
Old 18-11-2012, 22:30
Erik Baas's Avatar
No personal life

Stof kan een probleem worden, ja... Maar het produkt wat jij beschrijft is dus niet makkelijk in het gebruik, en zal wel iets kosten denk ik? Je zwarte delen zien er wel mooi uit!
Reply With Quote
Old 20-11-2012, 11:41
gbgolf2's Avatar
gbgolf2 gbgolf2 is offline
VW Addict

beter schildersfohn gebruiken haalt kleur weer op en verweerd langzaam
Reply With Quote
Old 20-11-2012, 11:51
Erik Baas's Avatar
No personal life

Dat kon ook nog wel eens een goed idee zijn; heb je er zelf ervaring mee? Misschien eens te proberen, maar niet meteen op mijn bumpers... ;-)

@fcapri: Bij daglicht zag ik dat je bij de met olie behandelde plekken ook precies de lagen kon tellen. #weerwatgeleerd
Reply With Quote
Old 25-11-2012, 22:49
Erik Baas's Avatar
No personal life

- Moeten voor de APK mijn achterruitenwisser en -sproeier ook echt werken ?
- Hoeveel kilometer kun je eigenlijk rijden met een gewone multigrade olie in een 1.6 diesel ?
Reply With Quote
Old 25-11-2012, 23:04
Pascalvd Pascalvd is offline
Forum Regular

Als je achterruitenwisser niet werkt maar er wel op zit kan hij er op afgekeurd worden.
Wat ik bij mijn auto gedaan heb bij de keuring, is de ruitenwisser eraf halen, want dan hoeft hij het ook niet te doen.
hij is er op goedgekeurd overigens.

(sowieso is de keuring relatief vaag qua regels, ken iemand die zijn complete vooruit eruit gehaald heeft vanwege een barst. Zijn letterlijke woorden waren: Er is nu geen barst meer ter hoogte van het zichtsveld...)
Reply With Quote
Old 25-11-2012, 23:12
Erik Baas's Avatar
No personal life

Quote:
ruitenwisser eraf
Haha, dus toch... dank voor de tip! En die auto zonder voorruit, werd die goedgekeurd ?
Reply With Quote
Reply

Posting Rules