Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Jetta MK II (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=15)
-   -   VW Golf II CL 1.6D 1984 - Vragen... (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=98604)

Erik Baas 11-04-2012 22:36

VW Golf II CL 1.6D 1984 - Vragen...
 
De eerste van ongetwijfeld vele vragen (ik rijd voor het eerst een VW):
1: Klopt het dat mijn auto geen remkrachtverdeler heeft ?
2: Waar zit de thermostaat ?
3: Wat betekenen de letters "CL" eigenlijk ?
Alvast bedankt.

Erik Baas 12-04-2012 00:13

4: Het verbruik is 1:16.5, is dat niet veel te hoog ?

Dokter D 12-04-2012 07:02

1. Dat klopt wel
2. Achter de onderste koelslang.
3. Je had diverse uitvoeringen:

C: kaal
CL: iets luxer
Gl: Luxe
Carrat: erg luxe

En er zullen vast meer zijn

4. De mijne zit rond de 1 op 22 gemiddeld...

NickyMKII 12-04-2012 07:22

1:16 is vrij normaal, mijn caddy1 uit hetzelfde jaar met hetzelfde blok rijd makkelijk 1:20

C = Comfort
CL = Comfort Luxe
GL = Grande Luxe
Carrat = rete cool

Na feb. 87 was de C en CL afgeschaft en was een golf 2 standaard CL, toen kreeg je de Madisson, Manhatten, Passadena enz...

Je thermostaat zit achter het bakkelieten kapje onder je waterpomp met idd de onderste koelslang erop, die haal je los en de thermostaat valt er gelijk uit. Tip, ververs dan gelijk je koelwater met g12 ;)

Zollie 12-04-2012 08:04

Waarom G12 ipv G11?

Erik Baas 12-04-2012 12:07

Okee, dank je! Meteen alweer een nieuwe vraag: wat is G12 ??

Bumper83 12-04-2012 13:33

Quote:
Originally Posted by Zollie
Waarom G12 ipv G11?


omdat G12++ geen schadelijke bestanddelen meer heeft die bijvoorbeeld aluminiumdelen aanvreten.

G12++ is koelvloeistof, origineel van Volkswagen. Ik heb het zelf ook in mn GTI '85 gegooid op aanraden van VW zelf omdat de andere types mogelijk schade konden aanrichten en deze absoluut niet.

Zollie 12-04-2012 17:44

Maar oude Vwtjes zijn voor G11 gemaakt, of G11 voor oude VW net hoe je het bekijkt. toch?

NickyMKII 12-04-2012 19:23

Nee, dat is G12 naar mijn weten, die rood achtige vloeistof, precies hoe bumper83 het uitlegt ;)
Blauw of groen water kan idd schadelijk zijn voor pakkingen e.d. (G11)

Zollie 12-04-2012 19:52

In mijn oldtimer dieseltjes is bij elkaar denk ik zo'n 2 ton op G11 gereden, nooit iets gehad. In de tijd dat die werden ontwikkeld bestond G12 nog niet eens.

Het kan beter zijn, maar ik heb er mijn bedenkingen bij hoeveel effect het werkelijk heeft.

NickyMKII 13-04-2012 18:41

Vrij weinig denk ik ;) ik weet het ook pas sinds een jaar of 2, daarvoor heb ik ook 12 jaar mk1 en mk2 gereden op G11 en nooit problemen gehad......het gaat meer om het idee denk ik

Erik Baas 19-04-2012 22:28

De "choke"-knop zou moeten helpen bij een koude start (diesel!), maar doet helemaal NIETS. Als ik 'm uittrek beweegt er wel een hefboompje achterop de brandstofpomp mee, maar aan het lopen van de motor verandert er niets (en koud of warm maakt niet uit). Kan daar iets kapot zijn, of moet er iets ingesteld worden ? En: kan het te maken hebben met het nogal hoge verbruik van 1:16,5 ?

fcapri 20-04-2012 04:28

ik gebruik die choke knop ook helemaal niet, -12° en dat ding start gewoon zonder die choke terwijl de garage beweerde dat het altijd noodzakelijk is.

ik geloof wel dat je die onmiddelijk moet uittrekken, nog voor je het contact aanzet. heb ook niet veel verschil gemerkt, en ik vergat die ook altijd weer af te zetten

Erik Baas 22-04-2012 21:26

Mijn dieseltje start zonder die knop ook bij -10°, dat is in februari (toen ik 'm kocht) wel gebleken, dus dat is geen punt.

Wat het verbruik betreft: volgens het instructieboekje (jaja, dat was er dan weer wél bij ;) ) klopt die 1:16.5 wel ongeveer, bij stadsverkeer resp. 120 in de 5e versnelling. Weer een zorg minder... :)

Erik Baas 22-04-2012 22:43

Waar dienen al die relais' voor, en waarom zit er een bovenop terwijl er nog veel relaisvoetjes open zijn ?




O ja, en heeft er misschien iemand een elektrisch schema van de '84-er diesel ? Ik heb er een van een benzineversie, maar daar lijkt alles wel anders (nummering, draadkleuren, enz.).

casss 22-04-2012 23:02

de chocke knop (koude start versneller ) soms ook genoemd,
hoort in ieder geval voor een verhoging in toerental (ongeveer 1100 ipv 900 geloof ik) en een vervroeging van inspuitmoment te veroorzaken. Is niet ingewikkeld te verstellen, maar de exacte juiste instellingen achterhalen is wat lastiger, en lijkt snel abracadabra voor een leek.

De Pul 22-04-2012 23:07

die 'choke' knop is de inspuitvervroeging,en heb je met een goed afgestelde timing in ons land niet nodig.ik heb mijn audi omgebouwd naar diesel en rijd zonder die knop,simpelweg omdat ik geen zin heb een gat in men dash te hakken etc.

Erik Baas 22-04-2012 23:14

Quote:
Originally Posted by casss
[...]toerental (ongeveer 1100 ipv 900 geloof ik) [...]


.. waarmee meteen een andere vraag van mij beantwoord is, zelfs al voordat 'ie gesteld werd ! ;) Ben er nog niet aan toe, maar hij draait nu volgens mij wel te snel stationair; ik denk dat ik daar later nog wel eens mee aan de gang ga, en dan meteen maar eens beter naar de pomp kijken.

Djdewit 23-04-2012 08:40

Quote:
Originally Posted by Erik Baas
Waar dienen al die relais' voor, en waarom zit er een bovenop terwijl er nog veel relaisvoetjes open zijn ?




O ja, en heeft er misschien iemand een elektrisch schema van de '84-er diesel ? Ik heb er een van een benzineversie, maar daar lijkt alles wel anders (nummering, draadkleuren, enz.).


Relais 43 = voor de weergave van de koelvloeistoftemp, gaat bij een oud type zekeringkast/kabelboom nog buiten de zekeringkast om
Relais 21 = knipperlichten
Relais 19 = ruitenwissers voorruit, door deze te vervangen door 99 heb je ook interval
Relais 20 = ruitenwissers achterruit
Relais 18 = x-relais/arbeidsrelais
Relais zonder nummer = brandstofpomp

http://www.vw-club.ru/service/manuals/A2_1/1081-12.pdf; link met elektrische schema's
http://www.a2resource.com

Quote:
Originally Posted by NickyMKII
Nee, dat is G12 naar mijn weten, die rood achtige vloeistof, precies hoe bumper83 het uitlegt ;)
Blauw of groen water kan idd schadelijk zijn voor pakkingen e.d. (G11)


Lariekoek. G11 is tot 1997 door vw gebruikt. G11 en G12 mogen alleen niet gemengd worden, zorgt voor een reactie (bruine drap). Vandaar G12+, idiotproof

Erik Baas 23-04-2012 14:19

Quote:
Originally Posted by Djdewit
Relais 43 = voor de weergave van de koelvloeistoftemp [..]
Relais 21 = knipperlichten
Relais 19 = ruitenwissers voorruit, door deze te vervangen door 99 heb je ook interval
Relais 20 = ruitenwissers achterruit
Relais 18 = x-relais/arbeidsrelais
Relais zonder nummer = brandstofpomp
Kijk, da's klare taal, dank je !
Ik denk alleen dat het relais zonder nummer met voorgloeien te maken heeft, vanwege de opdruk aan de zijkant (kom ik nog op terug). En mijn relais 19 is kennelijk zijn tijd vooruit, want die interval zit er al in. :)


All times are GMT +1. The time now is 04:24.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.