Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts

Reply

Thread Tools Search this Thread
Old 21-12-2007, 19:19
Stijn's Avatar
Stijn Stijn is offline
Class of 2003

Send a message via ICQ to Stijn Send a message via AIM to Stijn Send a message via MSN to Stijn

Dus de flens aan de bak draait wel, maar de as draait niet...dan moet de rubberhoes wel meedraaien (zit immers samen met de buitenkant van de homo vastgebout aan de flens) en moet de hoes aan het smalle uiteinde over je as heen draaien. Als dat het geval is is er maar een optie: homokineet in stukjes gesprongen (zoals hier al eerder geopperd wordt). Gewoon een andere halen, al klaar. Hoeft geen uur te duren (laast staan een maand, broodkruimel).

Al die olie is wel te verklaren: of de bakkeerring lekt (waar de flens in draait), of wat ook nogal eens wil gebeuren is dat het sluitdopje wat aan de binnenkant van de flens zit (zie je alleen als de as gedemonteerd is) doorslijt, beschadigd raakt of los komt. Dan kan je bakolie weglopen de homokineet/hoes IN, en geeft dat een hoop troep als de hoes uiteindelijk gaat lekken.

Uit mn hoofd is de centrale moer dop 30.
Als je weinig zin hebt en een beetje rommelen niet erg vindt, dan hoef je die hiervoor niet eens los te maken. Als je de fuseekogel los maakt onderaan de fusee (1 dwarse bout, dop 17) dan kun je de draagarm naar beneden toe uit de fusee duwen en de hele voorwielpoot genoeg naar buiten bewegen om de as vrij te krijgen van de aandrijfflens. Je zou dan in theorie de homo kunnen vervangen, hoewel het niet echt eenvoudig is zo natuurlijk....maar het scheelt die centrale moer losmaken (toegegeven, is lastig zonder luchtgereedschap).
Quagmire: 18? You're first.
Connie: Mom!
Quagmire: I like where this is goin'! Giggidy, giggidy, gig-gi-dy!

Last edited by Stijn : 21-12-2007 at 19:22.
Reply With Quote
Old 21-12-2007, 19:26
Marcski's Avatar
Marcski Marcski is offline
Volksforum Crew

centrale moer is inderdaad 30 en aan beide kanten normaal schroefdraad...
ik heb die moer nog nooit met lucht gelost, dop 30 met 50cm buis en mijn gewicht is meerdere malen voldoende geweest (en ik ben geen zwaargewicht )
Reply With Quote
Old 21-12-2007, 19:32
Stijn's Avatar
Stijn Stijn is offline
Class of 2003

Send a message via ICQ to Stijn Send a message via AIM to Stijn Send a message via MSN to Stijn

Kracht maal arm he Maar ik ben lui van nature
Reply With Quote
Old 21-12-2007, 23:04
breadfan83's Avatar
breadfan83 breadfan83 is offline
Volksforum Draaideur Donateur Wheeler Dealer

Send a message via AIM to breadfan83 Send a message via MSN to breadfan83

Quote:
Originally Posted by Stijn
Dus de flens aan de bak draait wel, maar de as draait niet...dan moet de rubberhoes wel meedraaien (zit immers samen met de buitenkant van de homo vastgebout aan de flens) en moet de hoes aan het smalle uiteinde over je as heen draaien. Als dat het geval is is er maar een optie: homokineet in stukjes gesprongen (zoals hier al eerder geopperd wordt). Gewoon een andere halen, al klaar. Hoeft geen uur te duren (laast staan een maand, broodkruimel).

Al die olie is wel te verklaren: of de bakkeerring lekt (waar de flens in draait), of wat ook nogal eens wil gebeuren is dat het sluitdopje wat aan de binnenkant van de flens zit (zie je alleen als de as gedemonteerd is) doorslijt, beschadigd raakt of los komt. Dan kan je bakolie weglopen de homokineet/hoes IN, en geeft dat een hoop troep als de hoes uiteindelijk gaat lekken.

Uit mn hoofd is de centrale moer dop 30.
Als je weinig zin hebt en een beetje rommelen niet erg vindt, dan hoef je die hiervoor niet eens los te maken. Als je de fuseekogel los maakt onderaan de fusee (1 dwarse bout, dop 17) dan kun je de draagarm naar beneden toe uit de fusee duwen en de hele voorwielpoot genoeg naar buiten bewegen om de as vrij te krijgen van de aandrijfflens. Je zou dan in theorie de homo kunnen vervangen, hoewel het niet echt eenvoudig is zo natuurlijk....maar het scheelt die centrale moer losmaken (toegegeven, is lastig zonder luchtgereedschap).

De rubberen hoes zat inderdaad helemaal verdraaid op de as en flens. Hij zat dus wel nog vast, maar de twee kanten ervan draaien duidelijk niet even snel. :P

En ik heb de auto in Sittard staan, waar ik alleen in het weekend ben, en dat is al redelijk volgeboekt. Nu moet ik wel want de auto moet volgende week 'n reisje maken.

Ik zal eens een flinke pijp op die dop zetten. Heb het tot nu alleen met de ratel geprobeerd, maar daar trek je je hele rug mee krom zonder wat te bereiken...

Quote:
Originally Posted by Richard
broodfanaat heeft gelijk

Buyer / seller feedback thread
Golf mk2 16v W.I.P.
Boot-sale
Reply With Quote
Old 21-12-2007, 23:06
breadfan83's Avatar

Quote:
Originally Posted by Marcski
centrale moer is inderdaad 30 en aan beide kanten normaal schroefdraad...
ik heb die moer nog nooit met lucht gelost, dop 30 met 50cm buis en mijn gewicht is meerdere malen voldoende geweest (en ik ben geen zwaargewicht )

In de kou heb ik altijd een beetje schijt af te schieten en met m'n klauwen ergens keihard tegenaan te rammen, en op 't moment zou ik de buitentemperatuur als best-frisjes onschrijven.
Mijn kracht neemt dan altijd wat veiligere proprties aan... maw: ik zit als een wijf aan die staaf te trekken... klonk dat erg fout?

Quote:
broodfanaat heeft gelijk

Golf mk2 16v W.I.P.
Boot-sale
Reply With Quote
Old 22-12-2007, 00:30
RubenD's Avatar
RubenD RubenD is offline
Volksforum Aandeelhouder

Hahaha, wat klinkt dat bekend.

De laatste keer dat ik een wielmoer moest loshalen ben ik er lang mee bezig geweest.

Uiteindelijk is het dit geworden

Ik in de auto, de handrem was echt niet voldoende, dus voet vol op de voetrem. Mijn baas (liep toen stage) en een vriend van hem zouden dat wel even loshalen. Dat hebben ze geweten.

Mijn baas pakt de ratel, ja serieus, dop d'r op, staaf van 1 of 1,5m erop. Eentje duwen en de ander trekken. Gigantisch beuken en in ene keer hoor ik:

Knallllllllll, echt snoeihard. Was de ratel doorgeslagen, hahaha. Zeg maar dagdag met je handje tegen de gedore ratel...

Toen de vaste stang erop en toen wilde die wel lossen. En dan hoor je echt van die knallen (zoals je ook wel met wielmoeren hebt die veel te vast zitten). Dan heb je ook vreselijk pijn in je handen, omdat je dan ook een gigantische klap krijgt telkens als de handel een pang/knal geeft. Zo ben je 2 volle slagen aan het kloten en dan kun je hem verder loshalen.

Ik wil je graag helpen, ik kan niet tegen de kou, maar dat maakt niet uit. Maar helaas is Sittard zo'n pleuris eind weg van Raalte.

Dus regel ff wat mensen, dan moet het wel lukken. En natuurlijk een dikwandig stuk pijp van een metertje of anderhalf.
Reply With Quote
Old 22-12-2007, 10:36
Gertjan's Avatar
Gertjan Gertjan is offline
Married to PC

Die van mij kreeg ik gewoon los met een ratel van een 25 euro Lidl setje, en een buis van 50 cm
Reply With Quote
Old 22-12-2007, 10:50
jettaracing's Avatar
jettaracing jettaracing is offline
Volksforum Aandeelhouder - Oil burnin' Maniac

Send a message via MSN to jettaracing

Wat een verhaal voor een kapotte aandrijfas!
Maar om even over het onderwerp verder te gaan ,zoals stijn zei ,de dop ,die in de aan drijfas zit aan de bakkant ,die wil inderdaad wel eens gaan lekken ,en dan komt er bakolie in de aan drijfas ,en word het vet heel erg dun .

Als die dan gaat lekken of stuk gaat ,kan dat heel goed de oliesporen verklaren op de achterzijde van de auto.
Als je de bakkeering gaat vervangen ,weet dan wel dat er achter die dop ,een borgring zit ,je moet eerst met een hefboom de aandrijfasflens richting bakkant duwen ,alvoor je de borgring kunt verwijderen !(daar zit namelijk een veer achter )

Vervang dan ook meteen even dat afdekdopje in de aandrijfasflens !

De bakolie weer bijvullen ,tot het er uit loopt (imbus 17 ,voor het vullen en peilen) Als je auto waterpas staat is het peil goed ,als de olie er net uit komt lopen .(uit het gat waar de imbus 17 in zit)

Nieuwe homokineet ,en/of aan drijfas eronder en rijden !
De dop 30 wil altijd wel los met een groot verlengstuk ,ik zou dan wel het 'wringijzer' gebruiken (zeg maar die stang met dat vierkantje dwars eraan waar een dop op kan ,zit in bijna elke ratelset ) ,en niet je ratel ,want die willen daar nog wel eens slecht tegenkunnen .

Succes ,en laat even weten hoe het afgelopen is !

Quote:
Originally Posted by Misha
De ringen van een schroefset gaan maar 1 kant op hè.. en da's naar beneden

Last edited by jettaracing : 22-12-2007 at 10:56.
Reply With Quote
Old 22-12-2007, 11:03
Gijs's Avatar
Gijs Gijs is offline
Volksforum Crew - Gijsmans

Send a message via MSN to Gijs

Dat gaat nog wat worden met die 16v als er over een aandrijfas al 3 pagina's vol worden geschreven

'11 Polo 6R bluemotion TDI
'05 BMW 130i trackday
'93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD
'91 Golf Syncro Country
'89 Daihatsu Feroza
'86 Passat Variant Syncro
Reply With Quote
Old 22-12-2007, 17:16
RubenD's Avatar
RubenD RubenD is offline
Volksforum Aandeelhouder

Haha, dat was het. Een wringijzer. Kon maar niet op de naam komen. En inderdaad die olie, dat had ik ook wel kunnen bedenken.

Maar Chris, morgen sleutelen? Doe maar wel
Reply With Quote
Old 22-12-2007, 19:54
jettaracing's Avatar
jettaracing jettaracing is offline
Volksforum Aandeelhouder - Oil burnin' Maniac

Send a message via MSN to jettaracing

Quote:
Originally Posted by Gijs
Dat gaat nog wat worden met die 16v als er over een aandrijfas al 3 pagina's vol worden geschreven

Dat zal het langstlopende topic aller tijden worden

Quote:
Originally Posted by Misha
De ringen van een schroefset gaan maar 1 kant op hè.. en da's naar beneden
Reply With Quote
Old 23-12-2007, 02:25
Carel Ha Carel Ha is offline
VW Fanatic

Quote:
Kracht maal arm he Maar ik ben lui van nature

pak je een meter buis, of nog langer, dan kan het zelfs met je pink
Reply With Quote
Old 23-12-2007, 02:30
Kevin20v's Avatar
Kevin20v Kevin20v is offline
No personal life

Om de aandrijfassen van de cab los te krijgen heb ik een stijgerpijp van 2 meter krom getrokken hoerig ding, maar na 2,5 uur aan die pijp te hebben gehangen ging ie dan toch los....
Reply With Quote
Old 23-12-2007, 02:53
René's Avatar
René René is offline
10k maniac

Na 2.5 uur al Kevin? Jij bent echt supersterk!

Gewoon iemand vol op de rem laten trappen Chris en ff een dikwandige buis van een meter ofzo...draai je hem zo los
Reply With Quote
Old 23-12-2007, 03:02
Kevin20v's Avatar
Kevin20v Kevin20v is offline
No personal life

of die moeren zaten gewoon ontzettend vast...
Reply With Quote
Old 23-12-2007, 09:10
Stijn's Avatar
Stijn Stijn is offline
Class of 2003

Het kan gewoon met een wijsvinger: compressor kopen en een slagmoersleutel aanschaffen

Prutsers
Reply With Quote
Old 23-12-2007, 10:31
Alberto Alberto is offline
Volksforum QUATTRO Donor - D.M.G.D.J.G.G.

Send a message via MSN to Alberto

Quote:
Het kan gewoon met een wijsvinger: compressor kopen en een slagmoersleutel aanschaffen

Prutsers

Reply With Quote
Old 23-12-2007, 11:54
golf mkII 16v golf mkII 16v is offline
Getting there...

Of de moer warmstoken met de brander
Reply With Quote
Old 23-12-2007, 15:38
breadfan83's Avatar

Quote:
Originally Posted by Gijs

Ach, is gezellig toch.
Nja, ik kom er gewoon niet aan toe, ben veel te druk de laatste tijd... m'n postcount is zelfs al gezakt...

Quote:
broodfanaat heeft gelijk

Golf mk2 16v W.I.P.
Boot-sale
Reply With Quote
Old 23-12-2007, 15:41
breadfan83's Avatar

Quote:
Originally Posted by jettaracing
Dat zal het langstlopende topic aller tijden worden

Mwah, dat komt gewoon achter de rest van het topic over de witte Golf aan. Denk dat ik dan het topic van Edward z'n G60 wel passeer.

Quote:
broodfanaat heeft gelijk

Golf mk2 16v W.I.P.
Boot-sale
Reply With Quote
Reply

Posting Rules