|
||||
|
||||
Quote:
|
|
||||
|
||||
Als de spanning eerst al maar 13,5 was zou ik de spanningsregelaar er eens uit trekken en kijken of er nog wat vlees op de koolborstels zit. Het is in principe de spanningsregelaar die stuk kan gaan, voor de rest is een dynamo vrij lomp en gaat niet zo snel stuk. Even schoonmaken en weer terugzetten kan ook weleens werken, het is alleen wel frappant dat het lampje niet brandt als hij niet laadt.
|
||||
|
||||
Iedere Bosch dynamo na de kever heeft een weerstandje tussen D+ en DF zitten;
Hier nog de voorkrachtiging via het lampje, maar vanaf de facelift dashboards in de mk1 zijn het leds volgens mij...
|
|
|||
|
|||
Quote:
Die dynamo zit er ook niet meer op, ik heb er een nieuwe opgezet. Alleen wel imitatie Bij de originele dynamo was een steun op het huis afgebroken Om te bepalen of het nou in het blauwe kabeltje/het accu ledje zit ga ik morgenochtend even een tijdelijk kabeltje installeren. Eerst moet de accu even een nachtje aan de oplader...
Last edited by Zestienkleppen : 06-06-2014 at 19:50. |
|
|||
|
|||
Quote:
Het acculaadlampje is nu toch een LED? Of bedoel je dat niet, maar juist de aanwezigheid van het weerstandje?
|
|||
|
|||
Vandaag verder gegaan:
Tja, waarom staat er nou geen 12V op het blauwe draad? Het acculaadlampje doet 't niet (en de MFA ook niet, misschien heeft 't er wat mee te maken) Ik had de teller helemaal uitgebouwd, maar daar kan ik eigenlijk niet zoveel mee.
Last edited by Zestienkleppen : 07-06-2014 at 17:19. |
|
|||
|
|||
Ik heb een scirocco van '85, en kwam na het demonteren van kapot instrumentenpaneel erachter dat mijn dynamo niet laad (of laadt??) als de cockpit ontbreekt. Dwz, stond na 25 km met een lege accu. Cockpit erin, geen probleem meer. D+ heeft dus duidelijk wel te maken daarmee. Ik zou proberen terug te meten vanaf waar de spanning ontbreekt!
Veel succes!
|
||||
|
||||
Kassa! Geschakeld plusje aanleggen is de goedkoopste oplossing, je schema ff uitpluizen de
beste.
|
|
||||
|
||||
Klopt: D+ wordt gevoed via een LED'je (ic. de laadindicator) en een weerstandje op de tellereenheid. Je zult daar overigens nooit 12 Volt meten maar hooguit een paar Volt.
PS.: "even een geschakeld plusje aanleggen" is géén goede oplossing! |
|
|||
|
|||
Quote:
Misschien is de teller eenheid kapot, maar ik probeer eerst uit te vogelen of er wel contact is. Op de teller zitten 2 stekkers, een grote en een kleine. Op de grote staat bij 1 contact 'vortschalt' of zoiets, maar de blauwe draad, waarvan ik had aangenomen dat deze naar de dynamo ging, zit daar niet op. Ik had ook geen contact tussen de dynamo D+ en deze stekker.
|
||||
|
||||
Quote:
D2 is inwendig doorverbonden met C2, G5 en A4. C2 en G5 zijn niet aangesloten. Vanaf A4 loopt weer een blauwe draad naar D+ op de dynamo. Moet makkelijk te vinden zijn, deze twee zijn nl. de enige blauwe draden op tellerbak en relaispaneel. NB.: Voor de GTI en de cabrio GLI va. aug. 1982 is A4 veranderd in A16. Last edited by Erik Baas : 07-06-2014 at 22:07. |
|
|||
|
|||
Sow zeg, hoe weet je dat allemaal? Respect & bedankt
Ik ga er mee aan de slag!
|
||||
|
||||
Quote:
Da's een kwestie van schema lezen. Quote:
Leuk dat je nu ook even de moeite neemt om te reageren, maar de weerstand zit in de spanningsregelaar, als je die ooit in je handen zou hebben gehad zou je dat weten. Je theoretische kennis is op orde kerel
|
|
||||
|
||||
Quote:
Quote:
PS.: Jij wilde toch een volle + 12 Volt op D+ aansluiten? Kijk even in dit schema en zeg me dan of het al dan niet stukgaat... Last edited by Erik Baas : 07-06-2014 at 23:13. |
|
||||
|
||||
Dat is het probleem als je alles bij elkaar google-ed Erik, de veiligheid zit hem hier niet in het lampje, maar in het weerstandje in de regelaár
Dat komt omdat er geen lampje in het dashboárd zit maar een ledje. Nogmaals het verschil tussen spanning en stroom snap je prima en schema lezen kan je ook, maar let ff op met wat je wel in je handen hebt gehad en wat niet.
|
|
|||
|
|||
Beste Joram en ErikBaas, jullie hulp is voor mij het bewijs dat het Volksforum een geweldig forum is. Niet alleen wordt door jullie de moeite genomen om snel te reageren, het is inhoudelijk ook bruikbaar. En dan gaat het over een auto van 31 jaar oud!
Natuurlijk zijn er op detailniveau verschillen, maar mijn auto is verre van origineel, aan mij de eer om te kijken of het opgelost kan worden! Nogmaals allebei bedankt, als ik nieuws of vragen heb dan post ik het hier.
|
||||
|
||||
Audi1981: Je slaat de plank alweer helemaal mis, zowel over de techniek als over mij. Maar ik verspil mijn tijd verder niet aan meer jou. Eigenlijk zou ik je willen blokkeren, maar het is beter dat ik mee blijf lezen om je hardnekkig foute adviezen te kunnen corrigeren.
|
|
||||
|
||||
Quote:
Graag, we maken allemaal fouten, ik vind het belangrijk dat de vraag beantwoordt wordt. Jij vind het belangrijk dat jij hem beantwoordt, da's een verschil wat jou al eerder naar conflicten geleid heeft zowel met medeforumleden als de moderators.
|
|
||||
|
||||
Nee, ik hap niet. Niet weer.
|
|
|||
|
|||
Een kleine update, doordat de dynamo 1 keer bekrachtigd islevert deze met eventjes boven de 2500 toeren komen ook al 14v na het starten. Dus op het moment doe ik even niks, als er meer tijd is trek ik een nieuw kabeltje