Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Jetta MK I (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=14)
-   -   Accu wordt niet opgeladen (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=126940)

Zestienkleppen 03-06-2014 20:46

Accu wordt niet opgeladen
 
Jaja, ik zit met een probleempje wat volgens mij enorm simpel is, maar waar ik weinig verstand van heb :shake: :shake:

De gegevens:
Golf 1 uit 1983 met een 16v KR motor

Volgens mij is het begonnen nadat ik de startmotor heb vervangen, de accu laadt niet op :confused: Er zit een voltmeter in, als de motor uit staat gaf deze ongeveer 12V aan, en met draaiende motor ongeveer 13,5V. Na het vervangen van de startmotor wordt er bij draaiende motor slechts 11~12V weergegeven. Na een paar keer starten en wat ritjes is de accu dan leeg.

Mijn eerste vraag:
De crappy voltmeter geeft als de motor uit is al 14V aan, gemeten op de accu, bij de voltmeter zelf en bij de startmotor. Dit kan toch niet kloppen? De accu is gewoon leeg... :D





Tweede vraag:
Wat moet ik nou eigenlijk meten/controleren om achter het probleem te komen? Van de dynamo naar de startmotor (onderste moer) loopt een vrij dikke rode kabel, tussen deze aansluiting en de massa meet ik 0V in alle gevallen.





Alle hulp is welkom, ik woon in Arnhem & het bier staat koud :thumbup:

Audi1981 03-06-2014 20:56

Die onderste aansluiting, waar jij nu je dynamo op aangesloten hebt, is je uitgaande aansluiting van je startmotor relais.
Als je je dynamo es op dezelfde klem als de accu zet ben je al een stuk verder denk ik...
Wat de humor ook is; als je dynamo nu begint met laden gaat je startmotor draaien...gelukkig is het rondsel dan al terug uit het vliegwiel...
Hij zal wel lekker warm worden je startmotor ;)

Audi1981 03-06-2014 21:15

Op de 3e foto van je post ben je trouwens je isolatie aan het meten met je meetpen...(zo lijkt het tenminste...)

Zestienkleppen 03-06-2014 22:23

Quote:
Originally Posted by Audi1981
Die onderste aansluiting, waar jij nu je dynamo op aangesloten hebt, is je uitgaande aansluiting van je startmotor relais.
Als je je dynamo es op dezelfde klem als de accu zet ben je al een stuk verder denk ik...
Wat de humor ook is; als je dynamo nu begint met laden gaat je startmotor draaien...gelukkig is het rondsel dan al terug uit het vliegwiel...
Hij zal wel lekker warm worden je startmotor ;)

Zoiets simpels zou het best eens kunnen zijn. Ik dacht dat ik het had aangesloten zoals het op de vorige startmotor zat, maar het lijkt me wel logisch om dezelfde + te gebruiken.
Er zijn verder geen rare geluiden te horen als de motor loopt, dus of de startmotor ronddraait als de motor loopt, geen idee, het klinkt niet zo :redface:
Gaan we morgen eens proberen, bedankt voor de tip!

Wat denk je trouwens, is mijn multimeter wel betrouwbaar?

vwfiel 03-06-2014 23:20

Meer dan je voltmeter binnenin

Erik Baas 03-06-2014 23:28

Brandt het laadcontrolelampje als je het contact aanzet? En gaat het uit als de motor loopt?

Joris_MK1 04-06-2014 09:35

Draad even goed aansluiten en multimeter weggooien ;) EDIT: Recyclen of course :thumbup:
Als het erop aan komt heb je hier niks aan namelijk, dan trek je verkeerde conclusies.
Een wijzermeter is vele malen betrouwbaarder dan een digitale van de Aldi...

T-bo 04-06-2014 15:26

Quote:
Originally Posted by Erik Baas
Brandt het laadcontrolelampje als je het contact aanzet? En gaat het uit als de motor loopt?

^^
Dit ff controleren. Brandt het niet en gaat het bv. branden als je in achteruit schakelt (achteruitrijlichten gaan branden) => slechte massa. Even controleren of de massakabel van je alternator nog aan de batterij is aangesloten (loopt langs de starter als ik me niet vergis).

Audi1981 04-06-2014 19:54

Iets opgeschoten al?

Zestienkleppen 04-06-2014 20:28

Quote:
Originally Posted by Audi1981
Iets opgeschoten al?

Het regende hier pijpestelen, moest ff wachten tot het droog was :D

De plus vanaf de dynamo nu op de plus van de startmotor gezet, bij de kabel vanaf de accu.
Start nog steeds prima, maar voltage verandert weinig :(
Quote:
Originally Posted by Erik Baas
Brandt het laadcontrolelampje als je het contact aanzet? En gaat het uit als de motor loopt?

Nee, het brandt niet als je het contact aanzet. Alleen het olielampje knippert. Het blijft ook uit, ongeacht bijvoorbeeld versnelling in de achteruit zetten
Quote:
Originally Posted by T-bo
^^
Dit ff controleren. Even controleren of de massakabel van je alternator nog aan de batterij is aangesloten (loopt langs de starter als ik me niet vergis).


Dat lijkt dik in orde, de accu staat achterin, massa voorin ligt aan het chassis en achterin ook. Ik meet ook bijna geen voltageverlies tussen voor en achter (0,2V misschien)

Zestienkleppen 04-06-2014 20:56

Ik lees hier nog dat het ook het acculampje zelf kan zijn :confused:
Of het blauwe kabeltje is gebroken?
ander draadje

Joris_MK1 05-06-2014 10:26

Kan wezen dat je dynamo slecht massa maakt aan het blok, even meter op huis dynamo en blok zetten, dan weet je het. Spanning is niet goed ;)

Maar dat zou wel bizar zijn dat ie dat ineens heeft.

T-bo 05-06-2014 12:04

Dat blauwe kabeltje is wat ik bedoel. Die was bij mij ook over.

Joris_MK1 05-06-2014 15:43

Zonder blauw kabeltje doet het lampje het niet, maar laadt de accu nog steeds bij...

Zestienkleppen 05-06-2014 18:57

Quote:
Originally Posted by Joris_MK1
Zonder blauw kabeltje doet het lampje het niet, maar laadt de accu nog steeds bij...

In dat andere draadje staat dat de dynamo zonder blauw kabeltje of bij een kapot lampje geen spanning geeft (of sommige wel boven een bepaald toerental). Een of ander magnetisch veld verhaal :confused: :confused: :confused:

Audi1981 05-06-2014 20:43

Haha voorbekrachtiging en remanent magnetisme?
Vroegah liep de voorbekrachtiging over het lampje en kwam de dynamo zo na het starten op spanning en bleef ie daarna zichzelf voorzien. Als dat niet aanwezig is komt ie soms via het nog aanwezige magnetisme op spanning, da's dan nie zo leuk voor je gelijkrichter en spanningsregelaar.
De Bosch dynamo's van VW hebben allemaal voorbekrachtiging over een weerstandje via geschakeld plus volgens mij.

Zestienkleppen 05-06-2014 20:45

Quote:
Originally Posted by Joris_MK1
Kan wezen dat je dynamo slecht massa maakt aan het blok, even meter op huis dynamo en blok zetten, dan weet je het. Spanning is niet goed ;)

Maar dat zou wel bizar zijn dat ie dat ineens heeft.


Geen spanning tussen huis dynamo en motorblok, dus dat is goed.

Als ik met contact aan en/of lopende motor meet tussen de massa en de D+ aansluiting op de dynamo (waar dat blauwe draadje op zit) meet ik ook 0V.

Kan ik de werking van dit blauwe draadje nabootsen door een testdraadje te leggen van de + op de startmotor naar de D+ op de dynamo?

Eerlijk gezegd, toen alles nog wel functioneerde kwam de spanning op de voltmeter ook pas met wat gasgeven op 13,5V :)

Audi1981 05-06-2014 20:50

Jep, gaat wel stroom lopen dan dus niet laten zitten... ;)

Zestienkleppen 05-06-2014 21:18

Je bedoelt dat de accu dan leeg loopt?
Nou ja, mooi projectje voor morgen!

Audi1981 05-06-2014 21:31

Als je de motor niet start wel :D


All times are GMT +1. The time now is 04:46.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.