#301
|
||||
|
||||
Ten eerste iedereen bedankt voor de tips en inderdaad vast is vast... Ik laat het nu maar zo.
Dan nu weer het volgende: Ik heb in eerste instantie bij Bolku remschoenen gekocht maar deze bleken voor een modernere vw te zijn. Foutje, kan gebeuren. Inmiddels heb ik bij de Brezan nieuwe gekocht (aangezien de auto van voor 78 is heb je weer het oude model nodig). Maar nu zit er een extra hulpmiddel aan. Ziehier de oude en nieuwe configuratie. Misschien dat het voor de configuratie met automatische afstelling is? Dat heb ik niet namelijk. Aangezien alle gaten wel op de juiste plek zitten zat ik eraan te denken om die extra flappen eraf te slopen en dan verder te bouwen. Of is dit onverstandig? Ik begin mijn geduld nu een beetje te verliezen namelijk..... Daarnaast lijkt het lastig om de handremkabel te monteren. Het stukje waar de schoen tussen moet lijkt kleiner geworden te zijn. Kan dit te maken hebben met de veer om de handremkabel? |
#302
|
|||
|
|||
Quote:
Oude remschoenen zijn toch ook nog wel goed ? De nieuwe zijn ook groter ... Als je je geduld verliest , kan je beter even stopen , en wat anders gaan doen En over een paar dagen verder gaan |
#303
|
||||
|
||||
Hey,
Ben net weer op expeditie geweest en uiteindelijk de goeie schoenen gevonden, woensdag zijn ze binnen. Dat ze groter lijken die nieuwe komt door de hoek van de foto denk ik. Op zich zijn de schoenen misschien nog wel goed maar de oude zijn geklonken en de nieuwe gelijmd. Volgens het boekje is de geklonken versie versleten bij 5 mm dikte en de gelijmde bij 3.5. Oorspronkelijk zijn de geklonken versies ook dikker als ze nieuw zijn. Punt is dat ik telkens moet stoppen met doorwerken omdat ik niet de juiste spullen heb. Maar je hebt gelijk. Het moet wel leuk blijven..... Aan de andere kant, hij is bijna rijklaar en dat wordt door stomme onderdelen nu telkens uitgesteld.... Arnout |
#304
|
||||
|
||||
Nog een kleine update. De veerpoten gingen er verbazingwekkend makkelijk onder:
Daarnaast had ik nog een vraag over de lagers. Ik neem aan dat deze in de trommels geperst moeten worden (4 lagers in totaal)? Kan ik dit thuis zelf doen of heb je er een tool voor nodig. Ik heb zelf geen bankschroef bijvoorbeeld. Lijmklem misschien? Daarnaast vroeg ik me af welke kant er eerst in moet? Ik neem aan de op de foto gezien, bovenste helft? Wat voor vet raden jullie aan? Op zich is er een zakje vet bij de set geleverd maar ik dacht dat deze alleen voor aan de buitenkant was. |
#305
|
||||
|
||||
deze heb ik kort geleden nog geplaatst, maar idd eerst de bovenste ring.
ik heb het netjes geperst, het kan met een passende dop en een hamer,maar ben zelf geen fan van meppen. of je als je het graag thuis wilt doen... kun je ook de trommel de oven in mikken en lekker heet maken en die ring de vriezer in... dan valt het zo in elkaar...maar mijn voorkeur is idd ff persen |
#306
|
|||
|
|||
oede schaal er uit tikken met schroevendraaier..
dan nieuwe schaal in vetten dan leg je die op de plek waar die hoord te zitten en je tikt hem gelijk matig rond over de ring verdeeld er in met je oude lagerschaal met een kunstof hammer al 10 talen zo gedaan van div auto`s geen probleem........ maar jij heb nieuwe trommel bedenk ik me nu dan pak je een dop van (sleutelset) die net zo groot als je lager schaal is en je doet net zo als hier boven beschreven is.... iemand ideen zeg het maar sucsses |
#307
|
|||
|
|||
Ik raad je aan om eens een vraagbraak of een duitse vraagbraak aan te schaffen, ik zie dat alles wat je doet de eerste keer is en mijn complimenten hoor echt top, maar die boekjes kunnen echt een hele goede hulp zijn voor je. Zoals de lagers achter erin persen is niet zo moeilijk als je het eenmaal weet maar je kunt het ook aardig verpesten en dan naa 100 km meter stilstaan met kapotte lagers. In zo'n boekje staat precies met tekeningen beschreven hoe je dit moet doen.
Succes ermee Groetjes ron |
#308
|
||||
|
||||
Vandaag wat kleine klusjes gedaan zoals het bijwerken van beschadigde lak. Als bijvoorbeeld de spatborden er straks op komen is het in ieder geval beschermd door een laagje lak en geen blank metaal.
Daarnaast heb ik onder andere de roestige onderdelen van de remtrommel in een ontroestingsbad gedaan van RUSTYCO. Helaas was blijkbaar toch 1 van de veertjes helemaal rot en is afgebroken. Nu moet ik alsnog een revisiesetje vinden ervoor. Wat betreft de lagers, hoe warm zou je de trommels moeten stoken? Gaat dat richting de 200 graden of is dat te hoog? Anders kan ik dat makkelijk doen. Ik denk echter dat ik even bij een garage langs ga om ze erin te laten persen. Dit moet perse met de oude lagerschalen? Dan nog een vraagje over het vet. Dit zakje vet zat bij deze onderdelen. Is dit vet genoeg om ook de lagers mee te doen? De lagers zaten bij deze onderdelen in het doosje dus ik kan me het voorstellen. Quote:
Op zich heb ik al de vraagbaak van olving en van haynes. Die helpen me goed op weg. Heb je misschien een suggestie voor zo'n boek? Ik denk niet dat er antwoorden in staan als bovenstaande (of het bijgeleverde vet genoeg is of niet voor de lagers wordt gebruikt). Bedankt voor de reacties en tips! |
#309
|
|||
|
|||
je kan het met de oude schalen doen hoeft niet this zo makkelijk maar om iemand op afstand het te vertellen is moeilijk om het goed over te brengen zelf zou ik niet aan verwarmen gaan om dat ik het persoonlijk niet niet nodig vind
|
#310
|
|||
|
|||
Vet in het zakje wat bijgeleverd is moet voldoende zijn. Verhitten zou ik ook niet doen, is in ieder gval niet de gebruikelijke manier. Inderdaad wat hierboven geschreven wordt, het is moeilijk om dit via een forum uit te leggen hoe dit moet, maar ik denk als je goed zoekt op google dan zal ook wel eens een beschijvin g staan hoe je stap voor stap een lager erin zet en voor jou het liefst met plaatjes dan zie je tenminste wat er bedoeld wordt en met een beetje gezond verstand kom je een heel eind.
Groetjes ron |
#311
|
|||
|
|||
http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=66970
geen foto`s maar een misschien wat makkelijker uitleg |
#312
|
|||
|
|||
Vind het wel wat weinig vet voor 2 lagers in een trommel. Als ik jou was dan haalde ik een vetpatroon bij de brezan (gewoon voor wiellagervet) of een andere automaterialenzaak. Het is niet duur en dan ben je gelijk klaar en kan ze lekker invetten. Succes...
|
#313
|
|||
|
|||
al een week geen nieuws ........
vandara dit up,je |
#314
|
||||
|
||||
Ik moet zeggen dat het de afgelopen weken ook wel een beetje tegen heeft gezeten en ik er een beetje klaar mee was. Maaarrrrrrrrrrr, na afgelopen donderdag ben ik op zich wel weer een stuk verder gekomen.
Voorbeeld: Het vinden van de juiste remschoenen heeft in iedergeval erg lang geduurd. Daarna was ik de trommel in elkaar aan het zetten, klaar om te ontluchten. Eerst even gecontroleerd of alle nippels goed dicht waren, breekt die van de remtrommel links af! Kon weer de hele trommel eraf. Toen maar de nippel gebruikt die in de verkeerd opgestuurde cilinder zat. Begonnen met ontluchten, hangen er nadat we klaar waren druppels aan de onderkant van de trommel.... Dus ik dacht dat de cilinders toch niet goed waren ingevet of iets dergelijks. Alles weer eraf, maar de cilinders waren droog. Waarschijnlijk waren de druppels resten van het ontluchten. Zeker weten doe ik het niet maar het pedaal is nu hard in ieder geval. Ik moet dus even in de gaten houden of het droog blijft bij de trommels. Ander voorbeeld: De veerpoten aan de voorkant heb ik uit elkaar gehaald bij een bevriende garage. Deze vertelden mij dat ik de volgende week langs kon komen om de boel weer in elkaar te zetten. Dus ik naar die garage, zijn ze er 1,5 week gewoon niet. Uiteindelijk dan maar bij de VW garage gevraagd of ze wilden helpen, wilden ze niet maar ik mocht wel een set veerspanners lenen. Dus toen heb ik het zelf maar gedaan en ze eronder gezet. Het probleem is nu dat als ik aan de linkerkant op de auto leun ik merk dat er speling zit tussen de bout bovenaan de schokdemper en het lager. Eerder in dit topic ging het over luchtpistolen die ik niet heb en "vast is vast". Betekent dit dat de bout niet strak genoeg is aangedraaid???????????? Later vandaag een paar foto's nu weer even verder en hopelijk valt vandaag alles op zijn plek. Overigens is het erin slaan van de lagerschalen dus gelukt! |
#315
|
||||
|
||||
Wat ik nog niet voorbij heb zien komen is hoe je de lagers dient in te vetten. Gewoon vet eroverheen smeren is niet voldoende, dan zijn ze snel weer versleten. Het vet moet je er in 'slaan', zodat het lager van binnen ook gevuld is met vet.
Neem daartoe een flinke klodder vet in je handpalm en sla het lager met je andere hand in dit vet, net zo lang totdat aan de bovenzijde tussen de lagerrollen uit mooie spaghettislierten van vet komen. Herhaal dit net zo lang tot het lager rondom helemaal gevuld is met vet. Die speling in je veerpoot is vreemd. Weet je zeker dat alles goed gemonteerd is? In zo'n veerpoot met draaiend toplager zitten nogal wat ringetjes, busjes en frutsels die op een bepaalde volgorde horen. De manier waarop ze zaten bij demontage is geen garantie van correctheid, zal niet de eerste keer zijn dat de monteur vóór jou het al mis had... Goede check: steekt de zuigerstang links en rechts even ver uit het toplager/moer?
__________________
Quote:
|
#316
|
|||
|
|||
Toppie man dat het intikken gelukt is
goedzo !!!! ben benieuwd na de foto's en hoe je velgen zijn geworden... |
#317
|
||||
|
||||
Het intikken van het vet had ik inderdaad als advies meegekregen bij een andere vriend die bij de garage werkt. Hij heeft me ook precies uitgelegd hoe je die schalen erin tikt en dat was eigenlijk inderdaad zoals jullie zeiden.
Het intikken van het vet is niet helemaal gelukt maar ik heb het wel helemaal vol met vet gekregen. Ik heb de moer aan de bovenkant van de schokbreker nog wat strakker aangedraaid en nu zit het goed. Ik had ze gewoon nog niet strak genoeg aangedraaid.... Gelukkig kreeg ik het toplager gewoon compleet aangeleverd dus die hoefde ik niet meer met busjes ed. in elkaar te zetten. Vandaag eindelijk veel kunnen doen en het eind is in zicht. (De buitenkant dan) Ik zal pas een foto van de wagen posten als hij buiten af is inclusief strips/ruitenwissers e.d. maar dit zal morgen wel kunnen. Voor nu: Op deze manier heeft ie al veel te lang gestaan: Maar nu staat ie hierop: En de remmen zien er nu zo uit: Dan als laatste nog een vraag: Zoals eerder gezegd moest er nog wat koelvloeistof bij. Nu heb ik de auto vanmiddag warm laten lopen en op een gegeven moment ging de thermosstaat open. Na afkoelen was het niveau in het expansievat inderdaad lager, dus hier kan weer wat bij. Het enige was dat de druk in het systeem toch wel vrij hoog werd. In het expansievat steeg het vloeistof niveau tot boven de overloop van de radiateur. Daarnaast kwam er een beetje vloeistof via de dop naar buiten. Komt dit omdat er nog relatief veel lucht in het systeem zat waardoor de druk hoger kon worden? Is de dop van het expansie vat misschien niet goed meer? Toen ik doorhad dat de thermosstaat open was heb ik 'm al snel weer uitgezet (mede door het hoge niveau en overlopen van het expansievat). De fan van de radiateur is dus nog niet aangesprongen. Ik neem aan dat dit normaal is omdat de temperatuur nog wel wat zou kunnen stijgen in de radiateur als ik hem langer had laten lopen? |
#318
|
||||
|
||||
Idd, als je hem langer laat lopen zou de fan als het goed is moeten aanspringen. Als de thermostaat open gaat dan wordt het blok beter gekoeld en hoeft dus fan dus ook nog niet aan te springen.
|
#319
|
|||
|
|||
Zit nog allemaal lucht in zo te lezen dus te weinig koelvloeistof..gewoon bijvullen, zie mijn vorige post en niet te bang zijn..
|
#320
|
||||
|
||||
Goed nieuws! Donderdag voor de APK!!!!!!!
Zin in! Buitenkant is af, alleen het interieur moet er nog in. Ook moet de antenne aan de buitenkant nog geplaatst worden...... FOTO's: |