#1
|
||||
|
||||
Lenkungs-verriegelung defect Passat 3C
Wij hebben een Passat 3C, die af en toe de melding geeft:
'Lenkungs-verriegelung defekt' Er is mee te rijden als je hem opnieuw start komt de melding normaal gewoon niet meer, maar het voelt natuurlijk niet veilig. Hij slaat n.l. nog wel eens af als deze melding erop komt. En omdat we van plan zijn vrijdag richting Duitsland op weekendje weg te gaan is dit natuurlijk niet meest ideale situatie. Ik kan niet bijzonder veel vinden op het internet over deze melding, Het enige wat ik kan vinden is dat het aan een relais zou moeten liggen. Dit is een quote van een ander forum: Quote:
Volgens de garage zou dit een known issue zijn waarvoor ook Passat's zijn teruggeroepen. Echter kan ik hier 0,0 over vinden op het internet. De garage hier in de buurt heeft pas over 3 weken tijd en aangezien dit onze daily is hebben we hier uiteraard niet de tijd voor. (+ de kosten die het met zich meebrengt zijn erg hoog). Is er iemand bekend met dit probleem of heeft iemand adviezen wat te doen hoor ik dit graag. Met vriendelijke groet, Dennis |
#2
|
||||
|
||||
toch maar liever naar de echte dealer
Waarschijnlijk kunnen zij je zo vertellen wat er aan de hand is en wat het gaat kosten. Laat je niet afschrikken door het Feit dealer. Dat ze altijd maar duur zijn is echt niet altijd waar
__________________
Passat B1 LS Passat B8 Businessline R |
#3
|
||||
|
||||
Quote:
De garage heeft contact gehad met een VW-dealer. En zij zeiden dat ze de wagen echt een hele dag nodig hadden om het te fixen. En pas over 3 weken tijd hadden. En wij kunnen de wagen eigenlijk onmogelijk missen. De garage zei toen iets dat hij ergens had gelezen dat dit ook op een simpele manier te verhelpen of te omzeilen was. Hij wist echter niet hoe/wat of waar dus misschien weet iemand van jullie wat hij hiermee bedoelt. |
#4
|
||||
|
||||
Heeft t niet te maken met de wegrijblokkering die gekoppeld zit aan het stuurhuis??
heb al en paar gezien waar dat probleem zich voor deed.. Stuurhuis vv en klaar is kees, ma wel veel werk.. |
#5
|
||||
|
||||
Inmiddels laten resetten, daarmee zou de foutmelding (dus ook de melding) is verdwenen.
Althans dat dachten we, want hij blijft dit probleem houden. Wordt er beetje moedeloos van. |
#6
|
|||
|
|||
regelapp sturkolom electr is tegenwoordig los te vervangen, hier moet wel de stuurkolom voor los......
als je meer info wil moet je me even een pb sturen... |
#7
|
|||
|
|||
Het gaat hier om de elektronische stuurkolomvergrendeling oftewel ELV. Dit probleem komt wel meer voor bij de Passat 3C. Vroeger werd de complete stuurkolom vervangen samen met de comfortstuurdoos. Nu hebben ze een paar veranderingen doorgevoerd met als gevolg dat nu de stuurkolom moet worden vervangen en de comfortstuurdoos moet worden upgedate. De Vw dealer kan hiervoor nog een commerciele tussenkomst aanvragen als de garantie vervallen is.
Dolfke |
#8
|
||||
|
||||
Quote:
Dolfke, Bedankt voor je reactie. Wat bedoel je precies met commerciele tussenkomst? Dennis |
#9
|
|||
|
|||
Een commerciele tussenkomst wordt bij VW Kulanz genoemd. Dit is een commerciele tussenkomst die kan aangevraagd worden als de garantieperiode voorbij is. Dan wordt er gekeken naar de leeftijd en kilometers van de wagen en het soort schade. Als de schade iets is dat regelmatig voorkomt bij een bepaald model dan wordt er commercieel een tussenkomst voorzien. Dit wordt toegekend door de invoerder en niet door de dealer. De dealer moet namelijk de aanvraag doen naar de invoerder toe. Die beslist dan of er wordt tussengekomenin het uurloon en/of de onderdelen. Ik hoop dat je hier wat aab hebt, als je nog vragen hebt stel ze dan gerust. (Ik werk als diagnosetechnieker bij VW/Audi/Seat)
Dolfke |
#10
|
||||
|
||||
Quote:
Je zit er wel een beetje naast helaas als diagnosetechnieker. Fabrieksgarantie is 2 jaar, alles wat daarbuiten valt is coulance. Coulance is iets wat de dealer KAN aanvragen, het is nooit een verplichting! De dealer bepaald of hij een coulance aanvraag doet ja of nee. Bij een commerciele coulance zal de dealer ook altijd mee moeten betalen, het deel wat de dealer betaald zal PON ook betalen. Een voorbeeld: Bijv dealer betaald 33% PON betaald 33% en klant betaald 34%. Meestal doe je dit soort dingen bij vaste klanten. Het komt sporadisch voor dat er ergens gewone coulance op zit, dus niet commercieel, dan zijn alle kosten voor PON, maar alsnog bepaald de dealer of hij deze aanvraag doet. Wat betreft jou klacht, daar is nooit een terugroepactie oid op geweest, het is wel een bekende klacht, dat is iets anders. stuurkolomelectronica vervangen en weer lekker rijden dus. |
#11
|
||||
|
||||
Quote:
Hij staat nu in de garage en daar wordt dit inderdaad gedaan. Maar was mooi geweest als dit onder coulance geregeld kon worden natuurlijk. |
#12
|
|||
|
|||
Er is nooit gezegd dat hierover een terugroepactie is geweest. Kulanz is bij ons in België een tussenkomst waar niet altijd de dealer of de klant hoeft te betalen.
Bij een aanvraag kan het zijn dat de onderdelen door de invoerder worden betaald en dat de klant het uurloon voor zijn rekening moet nemen. De dealer is niet verplicht om een kulanz aan te vragen maar men kan dit als klant wel vragen. Als je iets of wat met je klanten inzit kan je dit op zijn minst doen als je ziet wat er tegenwoordig de dag van vandaag allemaal kapot gaat bij nieuwe modellen. Dan is er idd de commerciële tussenkomst die Denniemeister heeft uitgelegd dat is idd iets anders, heb het een beetje verkeerd omschreven, excuses hiervoor. Daarbij betaald de klant 1/3, de dealer 1/3 en de invoerder 1/3. En idd dit is niet verplicht maar hangt van de dealer af. Bij ons in ieder geval wordt na de garantie steeds een kulanz aangevraagd is het niets dan is het zo en anders zo veel te beter voor de klant. Dolfke! |