#1
|
|||
|
|||
mk1 ontkoppelt niet meer...drukgroep kapot?
Een vraag voor de VW experts...
Ik heb een MK1 gekocht die niet meer ontkoppelde, maar nog wel kon rijden. De koppeling greep dus continu aan, en ik vermoedde dat de drukgroep het begeven had. Vandaag heb ik de bak van het blok gesplitst om te kijken wat er mis is. De koppelingsarm kon vrij bewegen toen de bak nog tegen het blok zat. Wanneer ik de koppelingsarm nu beweeg, komt er een ronde as 1 cm uit de bak die tegen de drukgroep moet drukken. Ik heb de drukgroep even bekeken maar weet niet meer zo zeker of het probleem daar aan ligt. Helaas heb ik geen exploded view, dus ik weet niet hoe het hoort te zitten. Ik vraag me het volgende af: 1. Komt de as die de bak uitkomt ver genoeg naar buiten? 2. Hoort er nog een onderdeeltje (spacer ofzo) tussen het asje en de drukgroep Wat is de 'ruststand' van de drukgroep? Is het normaal dat de bak met het blok meedraait als ie kapot is? Hoop dat iemand me inzicht kan geven over wat er aan de hand is. ps. zal ff een camera zoeken om foto's te maken! Alvast bedankt! |
#2
|
||||
|
||||
ok, je hebt dus een 1.5 of een 1.6 diesel, als het goed is drukt die pen uit je bak tegen een druk plaat aan die tegen de drukgroep aanzit.. het kan gebeuren dat ie daar doorheen gesleten is, het druklager zit nl. achter in de bak.. zodra je de koppeling intrapt, begint dat asje mee te draaien, en wordt achterin gelagerd.. als je dus een vrije slag op je pedaal had met bak tegen de motor aan, zal er iets met dat drukplaatje zijn ,of met de drukgroep..
|
#3
|
|||
|
|||
Het is een 1.8 benzine...
maar ik snap het niet helemaal...Komt het asje ver genoeg naar buiten (1 cm)? Wat is volgens jou precies versleten? Mogelijk het druklager? Ik snap ook niet precies hoe het werkt. Als ik de koppeling intrap komt het asje naar buiten, en drukt de drukgroep richting blok (correct?), waardoor de koppeling vrij kan draaien ten opzichte van de drukgroep. |
#4
|
|||
|
|||
Achter de groene dop bij een 5bak zit op de koppelingsas een soort duim die tegen die as die door de bak heen loopt duuwd deze kan gebroken zijn is makkelijk te vervangen.
zal bij een 4 bak niet veel anders zijn. mvg JVH |
#5
|
|||
|
|||
Of de drukvingers van de drukgroep zijn gebroken/versleten.
Of er zit een gat in het drukplaat op het vliegwiel in de midden, het verstandigste is even het vliegwiel er af halen en de boel beoordelen. |
#6
|
|||
|
|||
Shit! Jullie gaan me toch niet vertellen dat de bak er niet af had gehoeven om het druklager te vervangen!!!
Het lijkt me niet waarschijnlijk dat de drukvingers zo versleten zijn dat ze niet meer voldoende kracht hebben... Ga eerst een nieuw lagertje proberen. Als de as daarmee verder naar buiten komt dan lag het dus aan het lagertje. Zou het wel fijn vinden als ik nu uitsluitsel kan hebben. Ik weet genoeg als iemand weet hoe ver het asje naar buiten zou moeten komen... |
#7
|
|||
|
|||
|
#8
|
||||
|
||||
Gewoon die ouwe zooi eraf en nwe erop, ga je toch niet mee lopen tobben?
Ik heb complete nwe koppelingssets op voorraad voor € 100,- Ik zou het gewoon vervangen, anders kan je straks de bak er nog een keer vanaf halen.
__________________
Groeten, Jeroen. |
#9
|
|||
|
|||
De koppeling zelf is nog prima, als alleen het druklager kapot is vind ik het zonde om de hele boel onnodig te gaan vervangen. Ga deze auto geen jaren rijden...
|
#10
|
|||
|
|||
sjit er zijn nog geen lcd scherms van een meter bij een meter wat een foto`s zeg
|
#11
|
||||
|
||||
Quote:
Bolku heeft wel groot gelijk... snij jezelf niet in de vingers, je hebt het nu toch los liggen. 8 tegen 10 dat je jezelf over een maand of 2 wat wil aandoen omdat de boel alsnog versleten is....
__________________
Passat B1 LS Passat B8 Businessline R |
#12
|
||||
|
||||
krukaskeerring zou ik dan ook direct meenemen.. zal je net zien dat na een paar week of maand die weer lekt, kan je nog een keer.
|
#13
|
|||
|
|||
Ga van t weekend ff een nieuwe druklager halen. Keep u posted...
|
#14
|
|||
|
|||
Het armpje van de koppelingshandle is gescheurd en verschoven...Daardoor wordt de as niet ver genoeg ingedrukt...
FF een snelle vraag. Kan dat deel van de versnellingsbak eraf zonder het blok eruit te halen? Last edited by daantjes : 08-05-2010 at 13:48. |
#15
|
||||
|
||||
Ja, motorsteunen los en dan de bakzijde zover mogelijk laten zakken.
__________________
Groeten, Jeroen. |
#16
|
|||
|
|||
Quote:
Shit, had je post niet gelezen... |
#17
|
|||
|
|||
Koppelvinger, druklager, askeerring+bus en krukaskeerring vervangen...Loopt weer als een zonnetje...(op een NOG STEEDS rammelende homokineet na )
|