Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 08-04-2010, 18:04
Benji-GT's Avatar
Benji-GT Benji-GT is offline
Forum Regular
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 241
Default Jetta GT 1.8 8v - oliedruk warme motor

Hoi,

Wil het beestje weer een goede beurt geven (bwjr 85) . En heb daarnet al diverse topics doorgenomen over oliedruk problemen etc.

Zag bij verschillende vraagstukken dat het over het zelfde blok gaat als mij. Maar heb toch nog een ander verhaal erover, alsvolgt.

Teller geeft 220.000 km en ik rijd nu eigelijk al dik jaar rond met een olielampje dat bij een warme motor op stationair staat te knipperen. Als hij knippert en je geeft een klein beetje gas tot 1.000rpm dan gaat hij uit. Het probleem geeft hij alleen na een half uur rijden zeg maar. Er zit ook een Oliedruksensor in gebouwd van het merk VDO. Deze geeft op stationair ongv 2.5 á 3 Bar oliedruk. Verder als hij loopt(in toeren) dan zit ik op 6 á 7 Bar oliedruk.

Stationiar schommelt hij eigelijk ook in zijn toeren, goede beurt geven ( bougies-rotor-verdeler-olie-filters) en voorbij of iemand tips of opmerkingen wat er kapot zou kunnen zijn ?

Wil het liefst als ik nieuwe olie en filter etc erop zet, meteen kunnen kijken of me oliepomp zelf nog goed is maar hoe kan ik dit beoordelen. Liefst wacht ik met uitsluiten van de oliepomp als hij daadwerkelijk ook het euvel geeft. Alles in 1 klap goedmaken dus.

Beestje rijd verder prima, en is nog vlot voor ze leeftijd.

Zie antwoorden en opmerkingen graag tegemoet.

Gr Ben
__________________
WIT !
Reply With Quote
  #2  
Old 08-04-2010, 18:13
breadfan83's Avatar
breadfan83 breadfan83 is offline
Volksforum Draaideur Donateur Wheeler Dealer
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 17,396
Send a message via AIM to breadfan83 Send a message via MSN to breadfan83
Default

Bij mij werd toen aangeraden de oliepomp te vervangen, vanwege dezelfde symptomen. Bij koude loop was er niks aan de hand (waarschijnlijk doordat ie dan stationair hoger loopt), maar als ie op temperatuur kwam en de toeren vielen terug ging het lampje aan en ging de zoemer af.

Had toen wel de olie en het filter al ververst.

Ik weet even niet meer precies waar het over ging, maar tijdens de winter kwam hier en daar een topic voorbij waarin mensen het hadden over een verstopte carterventilatieslang. Dat kun je ook eens nakijken. Kost je in ieder geval niks, en baadt het niet, het schaadt ook niet.
__________________
Klutch Shirts

Quote:
Originally Posted by Richard
broodfanaat heeft gelijk


Buyer / seller feedback thread
Golf mk2 16v W.I.P.
Boot-sale
Reply With Quote
  #3  
Old 08-04-2010, 19:13
Typ 81's Avatar
Typ 81 Typ 81 is offline
VW Guru
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 863
Default

Dat het zich bij koude motor niet voordoet, komt door de viscositeit van de olie als de olie koud is. Koude olie is dikker, dus heb je meer oliedruk. Naarmate de olie warm wordt, zal de viscositeit afnemen, waardoor de olie dunner wordt
__________________
Ex Daily / Hobby drive: Audi 80 Formel E CL 1.8 '84 LD6Y
Reply With Quote
  #4  
Old 08-04-2010, 21:17
Benji-GT's Avatar
Benji-GT Benji-GT is offline
Forum Regular
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 241
Default

Ja inderdaad die redenatie die TYP 81 geeft, heb ik ook al bedacht. Oliepomp zag ik bij BOLKU al voor €75 euro dus dat is het punt niet. Maar waarom vervangen als hij niet slecht functioneerd

Broodfan,
De carterventilatie slang waar kan ik die 1,2,3 vinden, of moet ik even gaan zoeken in mijn handboek ?

Heb zaterdag namelijk dagje vrij, dus kan ik mooi eens wat spul gaan schoonmaken en vervangen (Luchtfilter-injectie traject etc)
__________________
WIT !
Reply With Quote
  #5  
Old 08-04-2010, 21:50
breadfan83's Avatar
breadfan83 breadfan83 is offline
Volksforum Draaideur Donateur Wheeler Dealer
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 17,396
Send a message via AIM to breadfan83 Send a message via MSN to breadfan83
Default

Die slang zit normaal gewoon op het kleppendeksel. Soms zijn ze wat poreus en trekken vaccuum, soms zit er sludge in waardoor de boel simpelweg verstopt.

Kan ook zijn dat er gewoon rommel voor het roostertje in de oliepomp zit. Dat was bij mijn pomp ook het geval. Waarschijnlijk is er echter een deel daarvan alsnog naar binnen gezogen waardoor de pomp overleden is.
__________________
Klutch Shirts

Quote:
Originally Posted by Richard
broodfanaat heeft gelijk


Buyer / seller feedback thread
Golf mk2 16v W.I.P.
Boot-sale
Reply With Quote
  #6  
Old 09-04-2010, 07:22
Jetta MaNiA's Avatar
Jetta MaNiA Jetta MaNiA is offline
No personal life
 
Join Date: Aug 2005
Posts: 2,871
Default

Die oliedruk lijkt mij wel zorgwekkend, maar echt verstand heb ik er niet van.
Mijn jetta geeft 0,5 a 0,8 bar stationair, 1,5 met koude motor. Met koude motor flink gas geven (ja, is slecht, weet het) 8 bar!)
Reply With Quote
  #7  
Old 09-04-2010, 20:07
yal yal is offline
VW Addict
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 586
Default

oliedruk moet minimaal 2 bar bij 2000rpm zijn, mijn gti gti heeft koud ook 5 bar oliedruk en warm stationair 2.5 bar.

grtn yal
Reply With Quote
  #8  
Old 10-04-2010, 08:01
Benji-GT's Avatar
Benji-GT Benji-GT is offline
Forum Regular
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 241
Default

OKé, zal vandaag eens gaan kijken !

Het onrustig lopen stationair kan ook liggen aan een vacuum slang of dergelijke niet waar ? Welke kan ik als eerste na gaan kijken ?

Mvg ben
__________________
WIT !
Reply With Quote
  #9  
Old 15-04-2010, 18:05
Benji-GT's Avatar
Benji-GT Benji-GT is offline
Forum Regular
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 241
Default

Heb er nieuwe olie + filter op gedaan, oliepomp + druksensor vervangen. Druk is nu in orde maar bij de rest van de beurt heb ik luchtfilter huis (luchtweger enz) keer schoongemaakt maar verder niet aangeraakt. Ook heb ik het gasklephuis wat zuiver gemaakt.

Maar om 1 of andere reden loopt hij nu hoog stationair +/- 1800Rpm tot 2000Rpm.
Wat is er loos of zit er niet goed ?
__________________
WIT !
Reply With Quote
  #10  
Old 16-04-2010, 11:06
talin talin is offline
Forum Newbee
 
Join Date: May 2009
Posts: 28
Default

Quote:
Originally Posted by Benji-GT
Heb er nieuwe olie + filter op gedaan, oliepomp + druksensor vervangen. Druk is nu in orde maar bij de rest van de beurt heb ik luchtfilter huis (luchtweger enz) keer schoongemaakt maar verder niet aangeraakt. Ook heb ik het gasklephuis wat zuiver gemaakt.

Maar om 1 of andere reden loopt hij nu hoog stationair +/- 1800Rpm tot 2000Rpm.
Wat is er loos of zit er niet goed ?


als je alleen daar maar aan hebt gezeten zou ik als eerste gaan zoeken naar een vacuum lek.
ergens lijkt ie valse lucht aan te zuigen.

daarnaast heb je ook aan de ontsteking gezeten? deze kan je een slag losdraaien en tijdens het lopen verdraaien.

wat ik ook zou kunnen checken ( even zoeken op een goede manual hier op het forum wel wat over te vinden, de meningen verschillen over wat je mag gebruiken ) de stationair regeling schoonmaken.

ik heb laatst alleen deze schoongemaakt omdat ik dit nog nooit had gedaan, stationair koud loopt ie van mij nu een stuk beter en rustiger.

er zit ook nog een co2 schroef bij het inlaat gedeelte die bij mij met de hand te verstellen is, deze per ongeluk opgedraait?
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 14:02.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum