#21
|
|||
|
|||
Vanmiddag, het verwarmings gedeelte, radio behuizing, en dashboard gedeelte voor km teller en toeren teller los gemaakt. NOg niet de draden stekkers van de verlichting ect losgemaakt, dus het stukje dash kan nog niet helemaal weg.
Als ik het goed zie is de kabel die het meeste is afgebrand, een blauw met witte, die NIET op de radio aangesloten is geweest, het lijkt ook of hij vanaf de boom, naar rechts ging, richting handschoenkasttje. Daar heeft men naderhand een alarm ingebouwd, net onder handshoenkastje. Maar daar kan ik dus ook geen kabel zien die doorgebrand is. DUs ik weet nog steeds niet wat de boosdoener is.] Verder heb ik al tijden last van water/vocht in mijn auto, dat ergens aan de zijkant van de kap binnenkomt. Toen ik de zekeringkast bekeek, had hem los gemaakt en een beetje naar voren kunnen halen, zag ik dat daar geen kabels beschadigd zijn, maar dat ze wel allemaal vochtig zijn, hele kleine water druppeltjes erop. Bovenin, achter de radio, zijn de kabels op het eerste gezicht niet vochtig.. Maar je kunt daar dus wel zien, dat minimaal 2 kabels openliggen. Wat kan ik dus het beste doen? Het hele dash ervan af, kijken waar de meest afgefikte kabel naar toe gaat? EN de andere kabels die beschadigd zijn, afplakken met ducttape? Iemand enig idee wat een monteur telt om een nieuwe kabel boom erin te zetten, of om een paar kabels op nieuw te trekken? ZItten we dan onder de 100e of erboven? |
#22
|
||||
|
||||
Als ik het goed zie op de foto's stelt het geen bal voor. Accu los, kabel terughalen, afknippen, nieuw stukje eraan met krimpverbindinkje, klaar.
|
#23
|
|||
|
|||
Hoe kan ik de kabel terughalen, als ie met 20 andere kabels richting zekeringenkast zit. Alles zit kort op elkaar, er zit minimaal speling op. Ik ben het met je eens, dat het met een beetje geluk alleen de kabels die echt beschadigd zijn te vervangen. Maar je komt bijna nergens bij zonder het dash eraf te halen, en om die eraf te halen, moet je ik weet niet hoeveel stekkers losmaken. De kans dat ik daarna een stekker mis of iets dergelijks is vrij groot denk ik.
Helaas valt het op de foto;'s niet goed te zien, maar als je met een zaklamp in de radio opening kijkt, zie je dat minimaal 2 draden goed blootliggen, op het punt waar ze met zn allen bij elkaar gebonden zijn en rixchting zekeringkast gaan, liggen ze dus tussen andere kabels, die waarschijnlijk ook beschadigd zijn. Daar komt nog eens bij dat de kabel die het waarschijnlijk veroorzaakt heeft, ik niet kan zien waar ie vandaan komt. Ik zal proberen morgen betere fotos te maken. |
#24
|
||||
|
||||
Dash eruit dan maar, kabelboom stukje inknippen zodat je kunt zien wat er weggefikt is, vervangen wat er vervangen moet worden, netjes isoleren, en ari is klari
|
#25
|
|||
|
|||
Deze week, de schakelaartjes van de dash los gehaald, en de km tellers eruit gehaald. Tot mijn schrik zag ik dat toen ik de schakelaar van het licht los wipte, dat een draad van de zoveel achter op de schakelaar unit, helemaal weggefikt is, de draad ter hoogte van de km verlichting draaier. Dit zou dus wel eens de bron kunnen zijn.. Maar dan heb ik nog steeds een weggefikte draad zitten, achter het radio compartiment, waar ik nog steeds niet de andere kant heb weten te ontdekken.
Het lijkt dat beide draden in een andere kabelboom richting verzekeringskast gaan. Experts, wat verteld mij dit? klopt het dat een compete kabelboom uit verschillende sub-bomen bestaat, bv eentje verlichting, eentje voor verwarming, eentje radio? Wat is een eerlijke prijs voor een tweedehands complete boom voor een golf 1, 1.8, bouwjaar kom ik niet direct achter, ik denk 1986. Als ik op zoek ga naar een tweedehands, waar moet ik dan op letten? Type auto, bouwjaar, motor? Wie weet met welk gereedschap je de 4 schroeven aan de twee zijkanten van de dash kan losdraaien, die wat naast de scharnieren van de deuren zitten? ik kan er met mijn noppen set niet bij, omdat er om de schroef een randje (cirkel) van het dashboard materiaal omhoog komt? |
#26
|
|||
|
|||
Gewoon, met een normale sleutel, beetje pielen en klaar...
Ik zou idd het dashboard er maar eens afhalen! Dan heb je het zo gemaakt... Die 4 boutjes haal je als laatste los, ik zou eerst je teller/radio/etc er maar eens uithalen, als laatste stap het kale dash! Succes! |
#27
|
|||
|
|||
Teller/radio/ ect zijn eruit, alleen handschoenvakje zit er nog in en asbak.
Hier zijn wat foto;s van de beschadigde licht schakelaar http://img81.imageshack.us/g/03122009259.jpg/ Zit zo'n ding bij een kabelboom als ik die weet uit te halen? Aangezien dat de draad die verrot is helemaal dat ding in gaat, denk ik datg ik dat niet kan repareren met alleen een nieuwe draad! |
#28
|
|||
|
|||
Jij heb 1 van de meest voorkomende dingen waardoor een golf 1 af fikt
Het is de kabel van de instrumenten verlichting[kachelbedieningspaneel oa] Verlichtingsschakelaar en de andere schakelaars zijn 1 stuk Let op als je een gebruikte aanschaft dat deze ook niet is afgefikt Vervangen kan je het beste zelf doen [of een ander hobbyist] Label alle stekkers die je los maakt of maak foto's |
#29
|
|||
|
|||
De afgebrandde kabel zit inderdaad ter hoogte van de draaischuif, op de lichtschakelaar. En deze knop bepaalt de teller verlichting als ik me niet vergis. Maar wat heeft deze draad te maken met de rechter schakelaars?
als ik het goed gezien heb, dan lijkt het alsof, de linker schakelaars kabels met een kabelboom naar onderen gaan, en de rechter schakelaars (dus rechts van de tellers) via een andere kabelboom naar onder gaan. Wat bedoel je met de verlichtingsschakelaars en de andere schakelaars zijn 1 stuk? |
#30
|
|||
|
|||
Hoe komt het eigenlijk dat die draad door 'brand'. Komt dit door overbelasting of korsluiting in bijvoorbeeld die schakelaar (defect in het hetgeen wat op die kabel is aangesloten) of omdat de isolatie van de kabel is afgeschuurd om een of andere reden?
Zoiets kan niet zo maar gebeuren ljikt mij. |
#31
|
||||
|
||||
slijtage/ouderdom.
__________________
Mvg Maarten 2008 VW Polo 9N3 1.2i United (Full Options) In bezit van VCDS & ELSAWIN
|
#32
|
|||
|
|||
ik hoor steeds meer dat het een veel voorkomend probleem is en iedere cabbie mk1 rijder zou dus er een nieuwe schakelaar in moeten zetten.
Zijn al menig cabbies door afgebrand. Zal ook wel een probleem zijn bij de gewone mk1's. Vrij irritant als het dus wel echt doorbrand.. |
#33
|
|||
|
|||
Bedoel dat de kabelboom van de koplampschakelaar en het stuk van de andere[kachel,achterruitverwarming,gevarenlichten en of eventueel mistlampen ]schakelaars 1 stuk is
Brandblusser in de auto |
#34
|
|||
|
|||
waar ik nu wel nog mee zit, is dat ik de 4 schroeven aan de zijkant niet los krijg, is daar nog een truc voor? Met mn doppenset kom ik er niet bij.,
Erg jammer dat nergens een tutorial te vinden is voor het demonteren van een dashboard met volgorde en plaatjes.. Hoe heet het stuk kabelboom dat ik nodig heb? Moet ik dan zoeken naar een interieur kabelboom, dashboardverlichting boom, verlichting boom? En waar moet ik verder op letten? bouwjaar, type motor, type zekeringskast, motorcode? mvg Last edited by arigoud : 07-12-2009 at 20:40. |
#35
|
|||
|
|||
Quote:
Slijtage van de schakelaar of wat ik al aanhaalde: weggeschuurde isolatie? Sta namelijk op het punt om een Golf mk1 aan te schaffen en voorkomen is beter dan genezen he! Dus wat zou je evt. kunnen vervangen of controleren om soortgelijke situaties te voorkomen. En toen kwam ik net na bovenstaande post, dit topic tegen: http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=63062 Last edited by Skup : 07-12-2009 at 23:24. |
#36
|
|||
|
|||
Ik heb die link naar die tut. geplaatst.
Maar wat ik overal tegenkom is dat je wordt aangeraden, om ook al rijdt de wagen al 20 jaar prima, om er in een nieuwe lichtschakelaar/dimmer in te gooien. Dingetjes, zijn te krijgen onder de 20e. Voor de MK1 zijn er twee versies, check dat je de goede aanschaft. Check deze link voor de uitleg: http://www.cabby-info.com/electrical_system.htm#switch Verder hoor ik dat je minimaal een keer per week, de dimmer op en neer moet doen, om het inbranden te voorkomen. Om het probleem helemaal te verkomen, zou je dus die mod. kunnen toepassen. |