Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Vento MK III
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 08-06-2009, 21:54
Thomas's Avatar
Thomas Thomas is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 811
Default Koeling verbeteren op Golf 3 TD

Beste forumgangers

Heb met de hulp van DA-BRT enkele aanpassingen gedaan aan mijn TD.
De bekende ECO-mode waarvan hij hier een how-to van heeft gepost komt er nog op.
Wat is er tot nu al gebeurd...Hele egr installatie inclusief vacuüm zooie eraf gegooid, brandstofpomp omhoog geschroefd en turbodruk verhoogd naar een mooie 1,5 bar in zijn hoogste toerengebied.

Het koelwatermetertje geeft echt geen temperatuur verschil aan maar kmerk zelf het verschil wanneer ik even heb doorgereden en de kap eens opentrek. Dan kom ik eerder in de barbecue sfeer

Nu ken ik vele manieren om dit te verhelpen maar kwou eens even horen welke oplossingen jullie zo al kunnen bedenken...

Heb ooit eens een addaptortje gezien aan de oliefilter met daaraan een kleine koeling, mss is dit een oplossing, het moet verder ook echt niet de hoofdprijs kosten!

Ik hoor het wel, alvast bedankt.
__________________
Audi S3 sportback, 310pk
Past Cars:
- Audi S3 sportback, 300pk, full black
- Golf IV GTI TDI Exclusive - Powered by VVT [237 pk & 469 nm]
- Golf 3 M-TDI
Reply With Quote
  #2  
Old 09-06-2009, 03:30
Wolgast's Avatar
Wolgast Wolgast is offline
VW Addict
 
Join Date: Jan 2008
Posts: 593
Send a message via MSN to Wolgast
Default

Hoe zit het nu met de prestaties van de auto? En het brandstofverbruik?

Koeling zou ik zo 1-2-3 niets op weten, heeft de auto al een IC? Een dubbele fan heeft een TD al, en weet niet of een andere thermostaat die eerde open gaat wat brengt. Of misschein een schakelaar op het dashboard om de fans handmatig in te schakelen...
__________________
2008-2010; Golf GTD Special '96
2010- ????; Berlingo HDi '02
Project: Golf I Cabrio '86
Reply With Quote
  #3  
Old 09-06-2009, 07:09
Thomas's Avatar
Thomas Thomas is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 811
Default

Prestaties is een echte vooruitgang. Ik vond mijn TD een echte bompa in lage toeren, in het antwerpse stadsverkeer waar ik dagelijks naar toe rij voor mijn studies kon ik echt niet mee. Dat is nu verleden tijd.
Het vebruik, geloof het of niet, als ik een gewone rijstijl aanhoudt is hij opmerkelijk zuiniger, zelfs bij het doorrijden valt het nog mee...

Heb nog niks verandert aan de koeling en denk dat ik een intercooler wel wat drastisch vindt...
__________________
Audi S3 sportback, 310pk
Past Cars:
- Audi S3 sportback, 300pk, full black
- Golf IV GTI TDI Exclusive - Powered by VVT [237 pk & 469 nm]
- Golf 3 M-TDI
Reply With Quote
  #4  
Old 09-06-2009, 12:34
Wolgast's Avatar
Wolgast Wolgast is offline
VW Addict
 
Join Date: Jan 2008
Posts: 593
Send a message via MSN to Wolgast
Default

een intercooler is eigenlijk wanneer je gaat 'tunen' echt wel een must voor een AAZ. Lopen zowieso snel warm en helemaal wanneer je doorrijdt...
Mij is altijd verteld dat wanneer je en AAZ gaat opvoeren het eerste onderdeel een IC moet zijn. Daarmee wordt de inlaatlucht gekoeld waardoor je een beter rendement hebt en betere prestaties. Of het er ook voor kan zorgen dat je motor het minder warm krijgt weet ik niet zeker.
Zit er zelf ook over te twijfelen er 1 te plaatsen in mijn GTD (AAZ). Maar vind mijn TD eerlijk gezegd niet echt langzaam. Je moet ff geduld hebben totdat je boven de 2000 tpm zit. Vind alleen de herrie storend op de autobahn, vooral tussen 120 en 140.
Rij ook veel stad en tsja, het is geen racemonster, maar een slak is ie echt niet. Mijn verbruik ligt rond de 1 op 15,5 en dan maakt het geen zak uit of ik autobahn of stad rij.
Maar een schakelaar op je dash om je fans handmatig in te schakelen heb ik eens gehad in een andere auo en beviel erg goed. Vooral wanneer ie echt aan de bak moest (klimmen, sleurhut trekken etc.) kwam het goed van pas en gaf me een geruststellend gevoel.
__________________
2008-2010; Golf GTD Special '96
2010- ????; Berlingo HDi '02
Project: Golf I Cabrio '86
Reply With Quote
  #5  
Old 09-06-2009, 12:39
Thomas's Avatar
Thomas Thomas is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 811
Default

Hoe een IC werkt weet ik wel maar ik denk toch niet dat we hier over zwaar opvoeren kunnen spreken...
Een IC lijkt me ook vrij duur voor mijn studentenbudget.
__________________
Audi S3 sportback, 310pk
Past Cars:
- Audi S3 sportback, 300pk, full black
- Golf IV GTI TDI Exclusive - Powered by VVT [237 pk & 469 nm]
- Golf 3 M-TDI
Reply With Quote
  #6  
Old 09-06-2009, 12:43
Thomas's Avatar
Thomas Thomas is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 811
Default

Quote:
Originally Posted by thomashouben
Hoe een IC werkt weet ik wel maar ik denk toch niet dat we hier over zwaar opvoeren kunnen spreken...
Een IC lijkt me ook vrij duur voor mijn studentenbudget.


Of het moet natuurlijk eentje van de schroot zijn maar dan zou ik geen idee hebben welke te gebruiken...
__________________
Audi S3 sportback, 310pk
Past Cars:
- Audi S3 sportback, 300pk, full black
- Golf IV GTI TDI Exclusive - Powered by VVT [237 pk & 469 nm]
- Golf 3 M-TDI
Reply With Quote
  #7  
Old 09-06-2009, 20:01
Wolgast's Avatar
Wolgast Wolgast is offline
VW Addict
 
Join Date: Jan 2008
Posts: 593
Send a message via MSN to Wolgast
Default

van een Golf 3 TDI is meen ik plug-and-play. De gaten om te bevestigen zitten al voorgeboord in de frontplaat (of hoe dat ook mag heten) als je voor de auto staat rechts onder de koplamp.... Kost een paar tientjes op de sloop zo'n IC. En je moet dan alleen buizen regelen om de boel aan te sluiten....Schijnt qua werk reuze mee te vallen.
__________________
2008-2010; Golf GTD Special '96
2010- ????; Berlingo HDi '02
Project: Golf I Cabrio '86
Reply With Quote
  #8  
Old 10-06-2009, 00:41
Thomas's Avatar
Thomas Thomas is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 811
Default

Quote:
Originally Posted by Wolgast
van een Golf 3 TDI is meen ik plug-and-play. De gaten om te bevestigen zitten al voorgeboord in de frontplaat (of hoe dat ook mag heten) als je voor de auto staat rechts onder de koplamp.... Kost een paar tientjes op de sloop zo'n IC. En je moet dan alleen buizen regelen om de boel aan te sluiten....Schijnt qua werk reuze mee te vallen.


Heb enkele weken geleden op de brandweer, een golf 3 TDi blok uitgedraaid.
De wagen stond daar toch maar om kapot te knippen. Wel wat commentaar erop gekregen van debiele collega's omdat het gaat om allemaal inbeslaggenomen voertuigen maar daar heb ik me niet zoveel van aangetrokken. Ik heb gratis een TDi blok in het tuinhuis liggen, dat was voor mij belangrijker!

De slangen heb ik allemaal enkel de IC zelf was stuk door een ongevalletje vooraan.
Dus op de schroot moet ik enkel een IC regelen, de darmen heb ik... als dat niet even handig is meegenomen...

Mss een oproep doen aan medeforumgangers, als er iemand toevallig nog een IC heeft liggen van een TDi?!
__________________
Audi S3 sportback, 310pk
Past Cars:
- Audi S3 sportback, 300pk, full black
- Golf IV GTI TDI Exclusive - Powered by VVT [237 pk & 469 nm]
- Golf 3 M-TDI

Last edited by thomashouben : 10-06-2009 at 00:44.
Reply With Quote
  #9  
Old 10-06-2009, 18:37
Thomas's Avatar
Thomas Thomas is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 811
Default

iemand nog iets aan toe te voegen, alle hulp & raad is welkom...
__________________
Audi S3 sportback, 310pk
Past Cars:
- Audi S3 sportback, 300pk, full black
- Golf IV GTI TDI Exclusive - Powered by VVT [237 pk & 469 nm]
- Golf 3 M-TDI

Last edited by thomashouben : 10-06-2009 at 22:20.
Reply With Quote
  #10  
Old 24-11-2009, 01:02
KASIOL KASIOL is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Nov 2009
Posts: 23
Default

hello thomas, ik ben je al tegen gekomen bij een ander thread. (td opvoeren) zo te lezen heb je goeie vorderingen gemaakt met jou td. ik ben zelf hier ook mee bezig. nu ben ik bezig met een waterboost te installeren in mijn td (vento) om de temperatuur onder controle te houden. maar ik heb nu eerst een probleem met mijn kkk turbo die nog maar 0.4 bar levert. misschien dat jij hier al ervaring mee hebt? och ja sorry ik heb me nog niet voorgesteld. ik ben Jo, 62 jaar en moet af en toe eens wat met een auto prutsen.
Reply With Quote
  #11  
Old 24-11-2009, 01:14
joostvw's Avatar
joostvw joostvw is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,779
Default

als je nog zo'n intercooler zoekt moet je me maar ff pm sturen, ik heb er 1 van een TDI voor een studentenbudget



en ja ik weet dat dit een oud topic is.
__________________
Scratch the surface!

-Golf 2 '841.9TDI
Reply With Quote
  #12  
Old 24-11-2009, 14:07
Thomas's Avatar
Thomas Thomas is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 811
Default

Quote:
Originally Posted by KASIOL
hello thomas, ik ben je al tegen gekomen bij een ander thread. (td opvoeren) zo te lezen heb je goeie vorderingen gemaakt met jou td. ik ben zelf hier ook mee bezig. nu ben ik bezig met een waterboost te installeren in mijn td (vento) om de temperatuur onder controle te houden. maar ik heb nu eerst een probleem met mijn kkk turbo die nog maar 0.4 bar levert. misschien dat jij hier al ervaring mee hebt? och ja sorry ik heb me nog niet voorgesteld. ik ben Jo, 62 jaar en moet af en toe eens wat met een auto prutsen.

Ja mijn TD rijdt nu heel wat vlotter, ook mede dankzij BRT van hier op het forum, hij weet alles over diesels...
Je zou eens moet kijken als je turbo inderdaad nog ok is...want dan mis je niet alleen de turbo druk zelf maar op de turbo gaat er ook een slangetje naar de diesel pomp, deze gaat voor meer diesel inspuiting zorgen naarmate dat de turbodruk stijgt...dus dat mis je ook als de turbo niet meer deugt.
Succes ermee...
__________________
Audi S3 sportback, 310pk
Past Cars:
- Audi S3 sportback, 300pk, full black
- Golf IV GTI TDI Exclusive - Powered by VVT [237 pk & 469 nm]
- Golf 3 M-TDI
Reply With Quote
  #13  
Old 24-11-2009, 18:20
KASIOL KASIOL is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Nov 2009
Posts: 23
Default

ja thomas DA_BRT heeft ook al antwoord gegeven. trouwens ik heb in de pomp nu een 'steuerkegel' ingebouwd die de inspuiting wat beter regelt dan de standaard kegel. maar de turbo baart me zorgen. ik heb al van alles geprobeerd. als ik deze onder kontrole krijg dan bouw ik de water boost verder af en dan zijn er zoals men mij verzekert geen koelings problemen. kijk maar eens op www.snowperformance.de MVG JO
Reply With Quote
  #14  
Old 24-11-2009, 18:52
joostvw's Avatar
joostvw joostvw is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,779
Default

voor dat geld heb je toch een leuke intercooler.
wat is daar dan het voordeel van?
__________________
Scratch the surface!

-Golf 2 '841.9TDI
Reply With Quote
  #15  
Old 24-11-2009, 19:40
KASIOL KASIOL is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Nov 2009
Posts: 23
Default

in principe mag je in belgie een motor zonder IC niet opwaarderen met IC. dit in verband met de verzekering(meer pk's meer verzekering)eigenlijk mag je in belgie helemaal niks aan het motorgedeelte modificeren om hem sneller te maken (geen TUV) een waterboost zou dus in principe ook niet mogen maar dat zie je niet zo direkt als een IC en is bovendien makkelijker te verwijderen voor de keuring. daarnaast heb je en een betere koeling inside en daarnaast toch meer vermogen als je 50/50 water/methanol rijdt. van de andere kant vind ik dit interessant om mee te experimenteren MVG JO
Reply With Quote
  #16  
Old 25-11-2009, 10:34
joostvw's Avatar
joostvw joostvw is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,779
Default

bij ons moet je er mee naar de rijksdienst wegverkeer zodra je een vermogenswinst behaald van meer dan 40%, dan checken ze of het allemaal veilig is, en of de remmen ook geupgrade zijn enzo. en dan komt hij met meer pk's op je kentekenbewijs te staan en is het legaal.
hebben jullie in belgie niet zo'n regeling?
__________________
Scratch the surface!

-Golf 2 '841.9TDI
Reply With Quote
  #17  
Old 25-11-2009, 13:29
KASIOL KASIOL is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Nov 2009
Posts: 23
Default

was het maar waar.ik heb in mijn jonge jaren veel geknoeid met BMW 2002tii en later met autobianchi abarth. daarna een yamaha 250cc omgebouwd naar TZ watergekoeld en daarnaast een yamaha xs1100 omgebouwd naar martin racer.goeie tijden nu mag niks meer. mijn vento met h&r schroefset. heeft al dik 500 euro aan keuringen gekost incl. garage attest. recaro stoelen, spoiler achter, ales extra betalen bij keuring. nu alleen die klote turbo aan de gang krijgen en dan weet ik wel wat te doen. MVG JO
Reply With Quote
  #18  
Old 25-11-2009, 13:32
Thomas's Avatar
Thomas Thomas is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 811
Default

Quote:
Originally Posted by KASIOL
in principe mag je in belgie een motor zonder IC niet opwaarderen met IC. dit in verband met de verzekering(meer pk's meer verzekering)eigenlijk mag je in belgie helemaal niks aan het motorgedeelte modificeren om hem sneller te maken (geen TUV) een waterboost zou dus in principe ook niet mogen maar dat zie je niet zo direkt als een IC en is bovendien makkelijker te verwijderen voor de keuring. daarnaast heb je en een betere koeling inside en daarnaast toch meer vermogen als je 50/50 water/methanol rijdt. van de andere kant vind ik dit interessant om mee te experimenteren MVG JO

Laat zeker eens even het resultaat, met tekst en uitleg, zien hier. Je moet ergens ook wel even in het achterhoofd houden dat de koeling niet "te" moet zijn. Bij mij is het hele koelcircuit in topconditie en kmerk in de koudere wintermaanden dat bij normaal rijgedrag de wijzer nog niets eens de 80 graden passeert. Succes ermee...
__________________
Audi S3 sportback, 310pk
Past Cars:
- Audi S3 sportback, 300pk, full black
- Golf IV GTI TDI Exclusive - Powered by VVT [237 pk & 469 nm]
- Golf 3 M-TDI
Reply With Quote
  #19  
Old 25-11-2009, 13:36
Wolgast's Avatar
Wolgast Wolgast is offline
VW Addict
 
Join Date: Jan 2008
Posts: 593
Send a message via MSN to Wolgast
Default

Dus zelfs voor stoelen en een achterspoiler moet je naar de TÜV?
En ik maar denken dat de Duitsers een drama zijn!
Heb zelf ook een TD motor in mijn Golf zitten (AAZ) en mijn turbo draait op 0,7 bar (serie). Een IC monteren heb ik ook aan zitten denken maar anderzijds ben ik tevreden met zoals ie nu rijdt. OK, snel is anders maar op autobahn is goed meekomen geen probleem. Dus heb ik het idee maar laten varen. Hoewel ik het topic wel blijf volgen!
__________________
2008-2010; Golf GTD Special '96
2010- ????; Berlingo HDi '02
Project: Golf I Cabrio '86
Reply With Quote
  #20  
Old 25-11-2009, 13:45
DÁ-BRT's Avatar
DÁ-BRT DÁ-BRT is offline
Volksforum Aandeelhouder - Diesel-head
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 2,816
Send a message via MSN to DÁ-BRT
Default

@Thomas: Problemen met de koeling kunnen door meerdere dingen veroorzaakt worden. Geen goede afstelling van het injectie systeem waardoor er hogere temperaturen in de verbrandings kamer ontstaan. Met automatisch als resultaat hogere olie en water temp.

Onder het motto: "Meten is weten".
__________________
Groetjes,
Bert

VW Jetta 1.6 1984 (NL)
Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE)
Audi TT 2006 (UAE)
Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE)


"Because there's a thin line between hobby and mental illness!"
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 13:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum