Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK I
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts

Reply

Thread Tools Search this Thread
Old 03-11-2009, 14:04
arigoud arigoud is offline
Forum Newbee

Default Overbelasting radio heeft isolatiekabels weggebrand

Helaas laat mijn Golf 1 Cabrio mij weer in de steek, of ik hem.

Ik heb het volgende, tijdens het rijden vanmorgen, kwam er opeens rook vanachter de radio vandaan. Radio bleef gewoon spelen. Dit duidt volgens mij op overbelasting. Snel geparkeerd, motor uitgezet en radio los getrokken. Nadat het smeulen was opgehouden, zoveel mogelijk kabels naar voren getrokken en zag ik dat 1 draad compleet gestript was van zijn isolatie materiaal. En dat tegenliggende draden ook beschadigd waren.

Het enge van het verhaal is dat deze draad, met andere draden door een gat richting motorcompartiment verdwijnt, ik vermoed richting accu ect.

Nu is mijn vraag, hoe gevaarlijk is dit, omdat ik niet kan zien of en hoeveel andere draden beschadigd zijn.

Wat moet ik nou?
Is het veilig om zo verder te rijden?
Wat zou het ongeveer kosten om nieuwe kabels te laten trekken bij de garage?

Een aantal foto;s van de schade. http://img682.imageshack.us/i/03112009227.jpg/

Alle tips/adviezen zijn van harte welkom
Reply With Quote
Old 03-11-2009, 14:06
Melvin Melvin is offline

Vervangen wat rot is, anders heb je dalijk weer het zelfde verhaal... hoe gevaarlijk? Sja, je hebt nu kans op kortsluiting..

Ik denk sowieso dat je kortsluiting hebt gehad misschien door beschadigde kabels, want je radio heeft zelf ook al een zekering en alles, die moet er eerder aangaan als je bekabeling (als die in orde is natuurlijk).
Reply With Quote
Old 03-11-2009, 15:38
oettinger_18's Avatar
oettinger_18 oettinger_18 is offline
Postwhore

Kan je beter op een sloop of via internet een kabelboom kopen ben je veel goedkoper uit dan bij een garage nieuwe late trekken!
Reply With Quote
Old 03-11-2009, 15:45
Forum Newbee

Mag ik aannemen dat voor een noob op auto / eletronica/ reparatie gebied dit een hels karwei is om zelf de kabelboom aan te leggen.

Wat zouden ze tellen bij de garage voor dit? Iemand een idee..
Reply With Quote
Old 03-11-2009, 16:33
Mice's Avatar
Mice Mice is offline
Postwhore

dash eruit, kabelboom vanaf de zekeringkast eruit halen, ff via een forum ofzo een nieuwe opscharrelen en die erin maken lijkt me het verstandigste. Op dit forum of op golfcabrio.com is vast wel iemand die een kabelboom overheeft.
Old 03-11-2009, 16:37
martiepartie's Avatar
martiepartie martiepartie is offline
Married to PC

Waar woon je? Als het in de buurt van Groningen is weet ik nog wel iemand die het voor je kan doen (die al veel ervaring heeft met kabelboompjes modificeren/aanleggen)
Mini 1275 1977
Mini 1000 1987
Reply With Quote
Old 03-11-2009, 16:58
Forum Newbee

Wat bedoel je met Dash? En op die kabelboom, zitten daar niet alle draden op dus van licht, contact, radio, verwarming en weet ik wat niet nog allemaal. Ik bedoel, denk je echt dat dit te doen is voor iemand die niet veel technisch verstand heeft van auto mechanica en auto electronica..

Voor dat het naar de motor gaat heb je tig draden, en na het gat richting motor, gaat het volgens mij ook tig kanten op.. Lijkt mij dat het enigszins gevaarlijk is om dat zelf te doen als je er geen verstand van hebt?

Ps. doen ze moeilijk als je met je eigen tweede hands kabelboom aankomt bij de garage en vraagt of ze die er in willen zetten? Hoeveel uur is een ervaren persoon ongeveer bezig met het vernieuwen van een kabelboom?

Met al die rook dacht ik echt, daar gaat mijn mooie golf.. Gelukkig is ie niet in de fik gevlogen..

@ martie partie, ik woon in Amsterdam. Dus groningen zit er niet in.
Reply With Quote
Old 03-11-2009, 17:15
martiepartie's Avatar
martiepartie martiepartie is offline
Married to PC

interieurkabelboom is een losse boom, die kan je vanaf de zekeringenkast in 1 geheel vervangen.

Het hele dashboard (dus 't hele plastic ding) moet los om de kabelboom goed los te kunnen halen.

als je zelf een goede kabelboom kunt vinden zullen er vast monteurs zijn die dat in willen bouwen, maar een goede beunhaas die dat vaker gedaan heeft is goedkoper en zal het misschien ook nog beter doen.
In een middag moet dat wel te doen zijn.
Mini 1275 1977
Mini 1000 1987
Reply With Quote
Old 03-11-2009, 17:20
oettinger_18's Avatar
Postwhore

Het is inprensiepe allemaal klikwerk dus geen geknip of geplak stekkertjes aan elkaar klikken klaar is kees kan jij ook wel als je gewoon de tijd neemt desnooods alle draden merken wara ze vanaf komen klaar
Reply With Quote
Old 03-11-2009, 17:30
Mice's Avatar
Mice Mice is offline
Postwhore

dash als in dashboard, die is er zo uit bij een mk1 cabbie en dat werkt lekker. Aan de kabelboom zitten alle stekkers die eigenlijk maar op 1 manier passen, kun je eigenlijk niks verkeerd aan doen.
Old 03-11-2009, 17:43
Melvin Melvin is offline

Jullie gaan er al vanuit dat zijn hele kabelboom afgefikt is... Ik zou eerst maar eens kijken want het kan goed meevallen en 1 pluskabeltje zijn die doorgebrand is...
Reply With Quote
Old 03-11-2009, 18:00
Forum Newbee

Hehe Melly Ville, volgens mij is niet de hele kabelboom afgefikt. Een draad is afgesmeult, isolatieweg. Ik kan helaas niet meer zien aan wat deze draad was gekoppeld, lijkt mij iets van de radio.

Hier zijn wat meer foto's
http://yfrog.com/7b03112009225jx

Wat ik kan zien is dus een kabeel helemaal geruineerd, maar is dus heel goed mogelijk dat op het punt waar de kabels door het gat/oog (wat is de naam van dit gat) richting motor ruimte gaan, zijn dus tig kabels bijelkaar, andere kabels ook zijn beschadigd!

Jullie zeggen dus dashboard eraf, en schade inspecteren.

Iemand een tut. hoe je dat doet? misschien ook nog een tut om kabelboom te vervangen?

dank voor de reaxcties
Reply With Quote
Old 03-11-2009, 18:19
angelo angelo is offline
Forum Regular

Als ze al niet is een keer in je kadelboom hebben lopen knippen.
Is het een kwestie van stekkers pluggen.
Alles heeft zijn eigen stekker.
Ik denk dat er een snoer tussen je kachel schuif is gekomen.
En door geschuurt door het bedienen er van.

Ik zeg sterkte .
Mocht je der niet uitkomen weet ik nog wel een goeie garage is de buurt van je.
Wester wognum in wognum die hebben ook wel dat stukje kabelboom liggen.
Reply With Quote
Old 03-11-2009, 18:22
Melvin Melvin is offline

Je dash hoeft er niet per se af, met een beetje handigheid kan je vanalles gewoon zo controleren.

Schroef je zekeringkast er eens uit en loop alles eens na, het is geen hogere wiskunde allemaal!
Reply With Quote
Old 04-11-2009, 22:00
Forum Newbee

Waar moet ik op letten als ik die zekersingskast losmaak (zit toch onder het stuur). Moet ik de + erop laten als ik dat doe?

Kan ik eventueel, alleen het gedeelte waar de km wijzer en toerental, losmaken van de dash, want ik denk dat ik vanaf daar genoeg zihct heb op de kabelboom die richting motorkap gaat?

Derde vraag, als nu in het meest gunstige geval alleen de radiodraad beschadigd is, kan ik die dan zelf opnieuw trekken? Zo ja, waar haal ik die draad dan, gewoon bij de bouwmarkt, of bij auto onderdelen shop?

En iemand enig idee waar deze draad heen gaat als ie door het gat richting motor ruimte gaat?

thanks
Reply With Quote
Old 04-11-2009, 22:38
breadfan83's Avatar
breadfan83 breadfan83 is offline
Volksforum Draaideur Donateur Wheeler Dealer

Send a message via AIM to breadfan83 Send a message via MSN to breadfan83

Voor je iets doet, eerst de min-kabel van de accu los halen.
Van de rest heb ik geen verstand helaas, maar dat dit nodig is heb ik in eerdere auto's al aan den lijve ondervonden.

Quote:
Originally Posted by Richard
broodfanaat heeft gelijk

Buyer / seller feedback thread
Golf mk2 16v W.I.P.
Boot-sale
Reply With Quote
Old 05-11-2009, 21:49
The_Rabbit's Avatar
The_Rabbit The_Rabbit is offline
VW Addict

Topic effe volgen ,zit ook met een dergelijk probleem

Ex VW's:
1990 VW Golf GL 1.6TD Intercooler
1996 VW Golf GT 1.9TDi Special
1991 VW Golf Pasadena 1.6TD Intercooler
1983 VW Golf Rabbit LX 1.1
2001 VW Golf Base 1.9TDi Edition
Reply With Quote
Old 05-11-2009, 22:38
Forum Newbee

Iemand nog antwoorden op mn vragen? Alle hulp is welkom...
Reply With Quote
Old 05-11-2009, 22:47
Melvin Melvin is offline

Ari, minder vragen, meer doen, maargoed, even wat antwoorden!

Quote:
Originally Posted by arigoud
Waar moet ik op letten als ik die zekersingskast losmaak (zit toch onder het stuur). Moet ik de + erop laten als ik dat doe?

Voor de zekerheid plus even eraf halen...

Quote:
Kan ik eventueel, alleen het gedeelte waar de km wijzer en toerental, losmaken van de dash, want ik denk dat ik vanaf daar genoeg zihct heb op de kabelboom die richting motorkap gaat?

Kan, moet je radio, verwarmingspaneeltje, die hele mikmak eruit halen, dat is mogelijk en dan kan je dash gewoon blijven zitten...

Meeste kan je gewoon bij door asbakje eruit te halen, radio eruit, en alles onder het dash loshalen en klaar...

Quote:
Derde vraag, als nu in het meest gunstige geval alleen de radiodraad beschadigd is, kan ik die dan zelf opnieuw trekken? Zo ja, waar haal ik die draad dan, gewoon bij de bouwmarkt, of bij auto onderdelen shop?

Ja, maakt geen zak uit, beetje fatsoenlijke dikte nemen dan als ie nu is doorgebrand... Te dik hoeft ook weer niet... speakerkabel, kabels uit een stekker van een of ander oud apparaat, maakt geen zak uit, je kan vast wel ergens iets uit halen...

Quote:
En iemand enig idee waar deze draad heen gaat als ie door het gat richting motor ruimte gaat?

Nee, dat weet alleen jij... Waarschijnlijk gaat het gewoon naar je zekeringkast, mocht het een later aangebrachte kabel zijn dan zie je dat gewoon in de motorruimte... Kortom, gewoon zelf even kijken of met iemand anders samen die een ienie-mienie-beetje handig is!

Succes!
Reply With Quote
Old 05-11-2009, 23:45
oettinger_18's Avatar
Postwhore

Je dashboard kan je er gewoon in laten wel tellerbak radio frontje van kachel enzo eruit halen is heel simpel werk het lijkt moeilijk omdat je zocveel kabels bijelkaar ziet! Heb zelf ook een td in me golf 1 gebouwd en ik wist ook niet hoe ik dat moest doen met de draadboom als je er eenmaal aan begint komt het allemaal goed als er niet in je kabels is geknipt dan is het gewoon klick klick klaar ben je en er gaat geen kabel vanaf je dashboard naar de motor ruimte maar egt naar je zekering kast! Mischien heeft de vorige eigenaar de radio kabel vanaf je acccu getrokken maar jij zegt dat je radio het gewoon nog doet dus is het niet je radio kabel
Reply With Quote
Reply

Posting Rules