Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 22-07-2009, 09:33
Klaas@poolvos Klaas@poolvos is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jul 2009
Posts: 17
Default blok vervangen na vastloper

Gisteren heb ik het Golf 2 dieselblok uit mijn boot getakeld. We hebben de boot www.poolvos.nl een maand geleden te watergelaten na een jaren durende restauratie. Het gemariniseerde (Drinkwaard ombouwsetje) blok is er ook al jaren geleden ingekomen. Het lange stilstaan heeft kennelijk geen goed gedaan want na veel gepruts en getest is het blok vastgelopen. Ik denk dat de oliepomp stuk was of de olieleidingen verstopt want er bleek geen druppel olie in het nog brandschone filter te zitten.
Morgen haal ik het ruilblok. Gelukkig heb ik dat kunnen horen lopen, het wordt momenteel uitgebouwd.

Ik wil van het ruilblok in ieder geval even de carterpan eraf halen en schoonmaken.
Is er een manier om het oliesysteem te checken op verstoppingen en goede werking?
Reply With Quote
  #2  
Old 22-07-2009, 09:50
Zollie's Avatar
Zollie Zollie is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,917
Default

heb je dat niet gedaan toen je t blokje hoorde lopen??
__________________
1988 T3 Hoogdak postbus -> westfalia
2005 Prius
Reply With Quote
  #3  
Old 22-07-2009, 10:30
Klaas@poolvos Klaas@poolvos is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jul 2009
Posts: 17
Default

Heb ik "wat" niet gedaan? En de vraag was hoe
Reply With Quote
  #4  
Old 23-07-2009, 18:05
golf mkII 16v golf mkII 16v is offline
Getting there...
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 7,531
Default

Er is in de handel reinegingsvloeistof voor
Echt controleren kun je het niet
Reply With Quote
  #5  
Old 26-07-2009, 11:11
Klaas@poolvos Klaas@poolvos is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jul 2009
Posts: 17
Default

Eergisteren en gisteren heb ik het ruilblok in de boot gemonteerd. Tenslotte: starten en gelijk lopen....dus blij!
Maar nog wel een paar vraagjes en opmerkingen. Ten eerste denk ik nu wel te weten wat de fout was bij het vorige blok: de aandrijving van de oliepomp was verwijdert (!?)
Boven op de oliepomp zit (extern) een vacuumpomp gemonteerd. Vraag 1 overigens: wat is precies de functie van deze pomp; zorgt kennelijk voor overdruk in het carter(!?)
Het aadrijfasje van deze vacuumpomp is tevens de verbindende schakel tussen de as die door de distributieriem wordt voortbewogen en het aandrijfasje van de oliepomp zelf. Op mijn oude blok ontbrak de vacuumpomp en werd dus ook de oliepomp niet aangedreven. Vandaar dan ook dat ik nog steeds beschikte over een schoon oliefilter .
Vraag 2: Er zijn twee oliedruksensors. Eentje op het filter en eentje op de kop. Ik heb net de sensors van het oude blok gehaald, bekeken en getest: Op het filter: 1.4 +/- 0.2 bar (geleidt niet in de buitenlucht) op de kop: 0.15 - 0.35 bar (geleidt wel).Bij beide veranderde blazen of zuigen aan de sensor niks. Toen ik gisteren het nieuwe blok liet lopen brandde het olielampje aangesloten op de filtersensor (andere sensor dus) niet op contact maar wel toen de motor aangeslagen was, ging ook niet uit na korte tijd. Volgens mij moet dit dus net andersom??
Vraag 3: Ik heb een oliepeilstok uit een Transporter (met bocht) in mijn blok omdat ik er anders niet bij kan. Wie heeft een goeie tip om deze lekdicht te monteren?

Last edited by Klaas@poolvos : 26-07-2009 at 16:32.
Reply With Quote
  #6  
Old 26-07-2009, 13:08
tim_j's Avatar
tim_j tim_j is offline
Married to PC
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 3,485
Default

lekdicht, beetje vloeibare pakking.
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily
'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs.
'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ?
Reply With Quote
  #7  
Old 26-07-2009, 20:43
Klaas@poolvos Klaas@poolvos is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jul 2009
Posts: 17
Default

Ik vond al deze thread over de oliedruksensors:
http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=37461

Overigens is mijn sensor nr. 1 blauw. De waardes staan onder op de "moer", bij deze blauwe: 0.15-0.35 bar. Ik neem aan dat dat betekent dat de sensor, oplopend vanaf 0, ergens tussen deze waardes het contact verbreekt. De zwarte hogedruksensor van 1.4 bar is, begrijp ik een "maak(contact)sensor" terwijl het lampje boven die waarde uit moet blijven. Daar zal het stuurdoosje/blokje wat Stijn beschrijft wel een functie in hebben lijkt mij. Ik heb geen stuurblokje met zoemer maar een losse zoemer met twee diodes gemonteerd (koelwatertemperatuur zit ook op de zoemer). Denk dat ik bij de sloop maar even zo'n stuurblokje ga halen dan. Moet morgen toch mijn oude vastgelopen blok afleveren daar

De vraag die nog steeds openstaat is hoe het stuurblokje weet wanneer het toerental boven de 2K is......iemand een idee??? W-contact of niet??

Last edited by Klaas@poolvos : 26-07-2009 at 20:57.
Reply With Quote
  #8  
Old 26-07-2009, 21:45
tim_j's Avatar
tim_j tim_j is offline
Married to PC
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 3,485
Default

je kan voor de gein een tellerbakje eraan hangen dan is het circuit compleet.
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily
'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs.
'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ?
Reply With Quote
  #9  
Old 26-07-2009, 21:58
Klaas@poolvos Klaas@poolvos is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jul 2009
Posts: 17
Default

@tim
Ik heb al een VDO toerenteller met digitaal motoruren displaytje. De motor ligt in mijn zeilboot Tim.

Moet ik uit jou reactie opmaken dat het bedoelde stuurkastje/blokje/unitje inderdaad ook op het w-contact aangesloten moet worden?

Het viel me overigens wel op dat de toerenteller verdacht laag aangeeft, heb daar nog niet echt aandacht aan geschonken. Maar wellicht dat het i.c.m. de oliedruklampjes ook problemen geeft. Tenzij het probleem in de VDO teller zit...... zoek ik nog wel uit....
Reply With Quote
  #10  
Old 27-07-2009, 12:07
golf mkII 16v golf mkII 16v is offline
Getting there...
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 7,531
Default

Die vacuumpomp zorgt bij de auto voor vacuum van de rembekrachtiger,en een rem heb je niet op een bootMaar is ind de verbinding hulpas oliepomp
Bij een diesel is de W aansluiting voor het toerensignaal
Niet elke diesel heeft die aansluiting,maar wel de zoemer
Heb er helaas geen bedradingsschema van[zou wel de uitkomst zijn
Reply With Quote
  #11  
Old 31-07-2009, 11:29
Klaas@poolvos Klaas@poolvos is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jul 2009
Posts: 17
Question

Enkele dagen geleden de eerste proefvaart van Amsterdam naar Lelystad met het "nieuwe" blok in de boot (gezeild en gemotort). Hij loopt prima maar zijn nog wel wat lekkages:
Ik vrees dat er toch wat overdruk in het carter is. De aansluiting van de peilbuis op het blok heb ik nu wel lekdicht maar vanaf ongeveer 2K toeren komt er boven uit de peilbuis olie gedruppeld. Versleten zuigerveren? Nog andere ideen?
Het is toch niet zo dat het onderdrukpompje van de rembekrachtiger zijn lucht in het carter gooit??? Waarheen dan wel?
Ook had ik inderdaad beter een nieuw carterpanpakking kunnen monteren: ook enige lekkage. Ik heb nog een busje lekdicht-spul staan van Wyns, kan dat helpen?
Tweede lekpuntje is de "gas"-handle op de brandstofpomp. Hoorde dat dit een meer voorkomend euvel is op de bosch pompen. Is dit eenvoudig zelf te verhelpen of moet ik dan de pomp wegbrengen? Maar ik ga eerst nog proberen of het ook zonder opvoerpompje kan, wellicht is de diesel lekkage dan (zonder voordruk) over.
Overigens zit ik er aan te denken komende winter een Golf 2 blok kompleet te reviseren en die er dan in te leggen. Lijkt me een mooi project en dan hebben we daarna tenminste een betrouwbare motor in de boot liggen, ook wel handig als het er op aan komt

Suggesties op bovenstaande?....Graag!

Last edited by Klaas@poolvos : 31-07-2009 at 11:33.
Reply With Quote
  #12  
Old 31-07-2009, 12:13
golf mkII 16v golf mkII 16v is offline
Getting there...
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 7,531
Default

Olie uit de pijlstok kan ind versleten of gebroken zuigerveren zijn
Kan ook zijn dat ze vast zitten in de groef
Bij de inlaatkant zit een ontluchtingsslang[splitst op in 2 stukken] die kun je los maken,en hopen dat het minder is
Keerring is zelf te doen
Let wel op dat alles op z'n plek blijft en markeer de gashevel
Reply With Quote
  #13  
Old 31-07-2009, 21:54
Klaas@poolvos Klaas@poolvos is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jul 2009
Posts: 17
Default

thx golf....ik kan weer aan de slag
Reply With Quote
  #14  
Old 31-07-2009, 22:25
Dennis@polo86c.nl Dennis@polo86c.nl is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,494
Default

Zit de carterontluchting niet verstopt?
Is bij dit blok niet via het kleppendeksel?
__________________
Es geht nicht darum wie schnell man fährt, sondern wie gut man schnell fahren kann...
1975 Audi 50 GL
1976 Audi 50 GL
1988 Polo G40
Reply With Quote
  #15  
Old 01-08-2009, 21:30
Klaas@poolvos Klaas@poolvos is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jul 2009
Posts: 17
Default

ja...via het kleppendeksel. Heb niet echt gecontroleerd eigenlijk....want had de indruk dat de slang (met t-splitsing) onlangs vernieuwd was.....zal het voor de zekerheid checken.
Reply With Quote
  #16  
Old 02-08-2009, 12:10
Dennis@polo86c.nl Dennis@polo86c.nl is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,494
Default

Daar waar de slang op het kleppendeksel zit aangesloten zit in het kleppendeksel een soort gaas/zeef, misschien dat die verstopt zit.
__________________
Es geht nicht darum wie schnell man fährt, sondern wie gut man schnell fahren kann...
1975 Audi 50 GL
1976 Audi 50 GL
1988 Polo G40
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 01:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum