#1
|
|||
|
|||
Vervangen koppeling 1.9TD....hoe?
Hallo,
Kan iemand zijn/haar ervaringen met mij delen? De garage heeft me verteld dat mijn koppelingsplaat min of meer versleten is. Ik overweeg deze zelf te vervangen. Kan iemand mij grofweg aangeven hoe dit gedaan wordt, dit om te bepalen of ik er zelf aan ga beginnen. Alvast bedankt voor de moeite! |
#2
|
||||
|
||||
Grofweg:
Motorkap open Versnellingsbak demonteren Koppeling + drukgroep vervangen Versnellingsbak monteren Motorkap dicht
__________________
Passat B1 LS Passat B8 Businessline R |
#3
|
|||
|
|||
Oke, dan mijn volgende vraag. En dan hoop ik op een iets gedetaileerdere omschrijving ....
Hoe gaat het demonteren van de versnellingsbak in zijn werk? Zou dat gewoon op straat kunnen? Moet de versnellingsbak er helemaal uit? |
#4
|
|||
|
|||
Iemand ooit een koppelingsplaat vervangen van een Golf 3?
|
#5
|
|||
|
|||
Hmmm, ik ga zowieso een vraagbaak halen. Hoopte alvast wat informatie te kunnen krijgen over de moeilijksgraad.
Niemand ervaring? |
#6
|
||||
|
||||
in je eentje op straat kan, maar niet aan te raden als je er geen ervaring mee hebt..
Qua moeilijkheidsgraad is het vrij simpel en vanzelfsprekend, met het juiste gereedschap |
#7
|
||||
|
||||
mwa..
ik weet niet of het bij golf 3 ook zo'n gekloot is om de bak eraf te krijgen. bij golf 2 moet je de bak namelijk draaien en dan kan die er maar op een manier af, hij komt namelijk tegen het subframe. maar om wat voor motor gaat het hier? edit: ik zie een diesel. heb ik geen ervaring mee
__________________
Golf MKII 16v |
#8
|
|||
|
|||
Als je weet hoe het moet is het simpel
Zeker niet aan te raden om het op straat te doen Je moet de motor opvangen met een takel[kun je hem laten zakken om de bak langs de kokerbalken te krijgen Je moet een sleutel hebben voor de bouten van de aandrijfassen[12kant nr 8] De bak moet er helemaal onder vandaan Is het niet te verhelpen door de kabel losser te zetten? |
#9
|
|||
|
|||
Quote:
Je krijgt er de plasticplaat al niet onder weg |
#10
|
|||
|
|||
Wat een hulp, wat een hulp! Dank daarvoor.
Ik zal eens een vraagbaak gaan halen. Ik krijg de indruk dat ik het wel moet kunnen doen. Groeten, Martijn |
#11
|
||||
|
||||
op straat kan..
heb het afgelopen weekend gedaan. koste je een volle dag als je weet wat je moet doen. als bepaalde dingen erg vast zitten ben je vet aan het kloten... dan kan het langer duren. ik deed er volle 2 dagen over. een koppelingscentreertool is handig, maar niet perse nodig. dan moet je met een schuifmaat de koppeling tot op de milimeter in het midden krijgen. anders loop je vet te kloten om de bak er achter te krijgen. ohja, ik deed het alleen, met alleen een garage krik, 2 assteunen een balk en spanbandje voor de motor accu los. assen los. startmotor los. kabels los van de bak. balk over de motor, motor vastsjorren aan de balk. bak ondersteunen motor ondersteunen, (stapel stenen/hout) bak ondersteunen (stapel stenen/hout) motorsteunen los. 3 stuks vliegwielkapje los. (onderop tussen de motor en bak) bakbouten los. hier word het opletten. -de bak wegtillen van de motor. je moet de boel iets naar voor draaien, zodat de bak langs het subframe kan. je kunt de bak aan een spanband hangen en vervolgens eraf draaien. wat i gedaan heb is onder de bak liggen, de bak wrikken en lostrekken tot die uiteindelijk los komt. je kun je bak dan op je buik leggen. en dan zo op de grond mikken. Zwaarste werk tot nu is gedaan koppeling eraf. -draai de boutjes los. (bij de golf 2= 6 boutjes 12kant m9) -neem de drukgroep los, beetje wrikken met schroevendraaier kan nodig zijn. -neem de koppelingsplaat los. pak de nieuwe koppeling. smeer as van de bak in met vet. (niet te veel anders slingert het rond bij de koppeling, dat wil je niet ) smeer het gat waar de bak as in komt ook een beetje in (niet te veel, minimaal zodat de as er makkelijk in schuift) leg de koppelingsplaat tegen het vliegwiel, druk dr drukgroep er tegenaan, draai de boutjes handvast zodat je de koppelingsplaat kan uitlijnen. uitlijnen doe je dmv aan de uiteindes dezelfde afstanden over te houden tenozichte van het vliegwiel. 1mm afwijking is niet erg. als de koppeling op de plek zit draai je de drukgroep goed vast. daarna druk je de bak erop. het is raadzaam om iemand te laten helpen om te richten en bak aan de motor te schroeven, zodat jij van onderaf alleen hoeft te tillen als dat vast zit draai je alle bouten vast. je lift de motor en bak iets op zodat je de motor weer centraal op de steunen kan leggen. draai de steunen weer vast. draai het vliegwielkapje erop. monteer de aandrijf assen. monteer de startmotor. monteer de kabels aan de bak. dubbelcheck of alle bouten vast zitten koppel de accu. span de koppelingskabel aan, zodat je een paar mm speling hebt op de gaffel. druk de koppeling een keer in, zodat je de koppelingsplaat goed in het midden hebt Wees er zeker van dat alles goed is verlopen. start de motor, en luister goed, voel goed en waag een testrondje. geen gekke geluiden, alles voelt goed .. mooi als je een stukje gereden hebt controleer voor de laatste keer nog maals de bouten. als ik wat vergeten ben.. voeg het toe Last edited by tim_j : 09-04-2009 at 09:26. |
#12
|
|||
|
|||
Wow! Goede uitleg man!
|
#13
|
||||
|
||||
vergeet niet de kering van de krukas kost maar een tientje en kan ook lek zijn zelf ook gehad met de vento die ik had van me werk, de olie loopt dan over de platen heen en dat slipt de koppeling ook, kan dus ook de reden zijn van het slippen.
__________________
mk1 syncro 16v u.c. lupo 1,4 16v Sold Caddy mk1 16v kr Mk3 tDI pd asz performed by buning tuning! Uhm engine soled ! already in the house vr6 T NO changed again in a vp tdi Audi Allroad v6 Bi-Turbo |
#14
|
|||
|
|||
Bedankt....koppeling slipt echter nog niet...en blok is verder vrij droog.
Over die kering....kun je die er uittrekken en een nieuwe erin drukken? Geen idee hoe dit in z'n werk gaat. |
#15
|
||||
|
||||
ligt aan het type ik moest een nieuwe keering en een nieuwe flens omdat de mijne nog het oude type flens had en nu dus een nieuwe die kun er er idd zo uitdrukken. maar hoe weet je dan of je platen versleten zijn? normaal gaan ze van een vw erg lang mee
__________________
mk1 syncro 16v u.c. lupo 1,4 16v Sold Caddy mk1 16v kr Mk3 tDI pd asz performed by buning tuning! Uhm engine soled ! already in the house vr6 T NO changed again in a vp tdi Audi Allroad v6 Bi-Turbo |
#16
|
||||
|
||||
Ik heb vorig weekend een nieuwe koppeling in m'n vaders auto gezet , ik deed er 3,5 uurtje over .
Is best te doen als je het goede gereedschap hebt ! Ik heb er een officiele motorsteunbalk voor gebruikt ,want je moet wel je motor 'ophangen' . En denk er even aan om wel alle steunen van de bak af te halen ,want dat scheelt je erg veel gehannes met de bak erachter weg te draaien ,want anders past het nét niet !
__________________
Golf Mk3 Variant TDI 110pk Golf variant Mk3 family car The White Turbo Jetta! Quote:
|
#17
|
||||
|
||||
dit weekend ben ik zelf aan de beurt mijn koppeling begint te slippen gelukkig heb ik nog een setje liggen niet nieuw maar nog wel genoeg vlees om nog te monteren gelukkig heb ik zelf een brug in mijn garage ik hoop dat ie morgenavond weer loopt,
aandrijfassen hoef ik toch aan de wielzijde toch niet los te maken?
__________________
mk1 syncro 16v u.c. lupo 1,4 16v Sold Caddy mk1 16v kr Mk3 tDI pd asz performed by buning tuning! Uhm engine soled ! already in the house vr6 T NO changed again in a vp tdi Audi Allroad v6 Bi-Turbo |
#18
|
|||
|
|||
op straat kan het dus???
Gisteren had ik het voor dat mijn koppeling stuk ging. Terwijl ik aan het rijden was voelde ik een schokje in de auto en toen ik aan de stoplichten stopte wilde ik schakelen om verder te rijden en de auto deed niks meer. Zou het dus de volledige koppeling zijn die kapot is of is het iets minder erg???
Hoe weet ik welke koppelingsset ik moet aanschaffen zodat ik deze kan vervangen???? Quote:
|
#19
|
|||
|
|||
Ga nu vandaag dus alles demonteren om klaar te zijn tegen dat ik de nieuwe koppelingsset in de bus krijg....;
Zal de uitleg van tim_i volgen voor de demontage. |
#20
|
||||
|
||||
Auto doet niks zeg je, hij maakt toeren maar komt niet vooruit?
Dan is het de koppeling òf een geplofte homokineet im de aandrijfas.op www.mister-auto.nl je kenteken opgeven kom je er meestal wel.
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily 'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs. 'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ? |