#1
|
||||
|
||||
Kan iemand mij misschien uitleggen...
....Hoe ik precies mijn EGR moet afsluiten???
Ik lees er veel over maar heb niet echt een idee hoe ik dat het beste kan aanhalen... En welk voordeel heeft het? Tevens heb ik gemerkt dat er bij vooral hard rijden (150/160 km/h) er olie verloren wordt in de buurt van de turbo. Daarbij lijkt het alsof het ''verneveld'' wordt, omdat de slangen dan ook onder de oliespettertjes zitten evenals de ''cromen'' buis met ribbels van de (denk ik) EGR. Kan dat een pakking zijn?? Hoop dat het voor iedereen een beetje duidelijk is... Kan ik hier gewoon een plaatje tussen maken?? (zie foto)
__________________
2008-2010; Golf GTD Special '96 2010- ????; Berlingo HDi '02 Project: Golf I Cabrio '86 |
#2
|
||||
|
||||
Van het verliezen van de olie is de oorzaak gevonden. Onder het kleppendeksel zitten op 3 plaatsen afdichtrubbertjes. 2 daarvan waren poreus en worden vervangen...
Zijn nog net te zien op de geplaatste foto's. Midden onder op de foto het zwarte ''bolletje'' op het kleppendeksel...
__________________
2008-2010; Golf GTD Special '96 2010- ????; Berlingo HDi '02 Project: Golf I Cabrio '86 |
#3
|
||||
|
||||
Op die plek kan je inderdaad een plaatje maken. Doe dat plaatje zo dik mogelijk, zodat de uitlaatgassen er niet doorheen kunnen branden. Dat gebeurt ook wel eens. Die plaatjes worden zo nu en dan ook wel aangeboden op Marktplaats. Voordeel is dat de uitlaatgassen niet terug gebracht worden naar het inlaat. Dus er komt dan alleen nog maar schone lucht naar je inlaat wanneer je de EGR afsluit. Andere voordeel is dat de buis van de EGR niet dicht gaat slibben en dat scheelt behoorlijk pk's
__________________
T4 1.9TD(i) Arosa 1.4MPI |
#4
|
||||
|
||||
Hartstikke goed!!!
Plaatje heb ik al gemaakt en ligt op montage te wachten in de kofferbak... Heb het plaatje gemaakt van 1,8 mm staal... lijkt me dik genoeg.... Thanx voor de reactie!!
__________________
2008-2010; Golf GTD Special '96 2010- ????; Berlingo HDi '02 Project: Golf I Cabrio '86 |
#5
|
|||
|
|||
gaat je verbruik dan niet omhoog als je egr afsluit ?
|
#6
|
||||
|
||||
Nou heb het plaatje gemonteerd.....
Moet eerlijk zeggen dat ik het gevoel heb dat de auto minder ''snel'' is in het midden toerengebied (tussen de 2 en 3000 Tpm) De buis van de EGR was overigens helemaal vrij en alleen aan de uiteinde zat wat roet, maar dat mag eigenlijk geen naam hebben. Dus ik denk dat het plaatje er weer tussenuit gaat....
__________________
2008-2010; Golf GTD Special '96 2010- ????; Berlingo HDi '02 Project: Golf I Cabrio '86 |
#7
|
||||
|
||||
Heb je hem al uit laten lezen? vaak doen ze alle waardes even nalopen.
|
#8
|
||||
|
||||
in en uitlaat effe ontroeten..
__________________
Quote:
BBB Build by Boekes Site - Custom Wheels |
#9
|
||||
|
||||
Minder snel gaan bestaat niet, dat is misschien voor het gevoel.
Mijn ervaring is dat het afdichten van de EGR meer effect heeft op een tdi dan een mechanische td. Maar verkeerd is het afsluiten natuurlijk niet!
__________________
T4 1.9TD(i) Arosa 1.4MPI |
#10
|
||||
|
||||
Het zal wel gevoelsmatig zijn dan....
Heb de in en uitlaat ontroet met remmenreiniger en die was niet eens zo heel vies moet ik zeggen. Had het veel erger verwacht. maar ik had gehoopt dat de auto wat vlotter van onderuit de toeren zou trekken. Dat doet ie idd maar boven de 2500 Tpm gaat echt -wederom misschien gevoelsmatig- moeizamer. Auto is toevallig gister nog uitgelezen en kwam niks uit. Maar bij een TDI is het veel duidelijker merkbaar als bij een normale TD heb ik idd. ook gemerkt. Maar goed, hij blijft er nog effe tussen en misschien zit het gewoon tussen mijn oren...
__________________
2008-2010; Golf GTD Special '96 2010- ????; Berlingo HDi '02 Project: Golf I Cabrio '86 |
#11
|
||||
|
||||
Het kan er gelukkig zo weer tussen uit De buis van mij was ook niet echt verstopt, en voel er ook niks van dat hij 'sneller' is, maar hoe schoner de lucht hoe beter natuurlijk. Dus mooi laten zitten
__________________
T4 1.9TD(i) Arosa 1.4MPI |
#12
|
||||
|
||||
Bij het afstellen van een TDI EGR-klep, wat ik geleerd heb bij de opleiding eerste monteur,
wordt er altijdt de ecu uitgelezen en worden de waardes aangepast. Heb dit zelf ook gedaan bij meerdere auto`s waarvan meerdere opel`s en lupo`s Ik kon zelfs aanpassen wat het maximum toerental was wat de motor kon bereiken, ook het moment van inspuiten en de hoeveelheid was daar mee aan te passen.. Nu kan ik me alleen bedenken dat je misschien de pomp iets kan verdraaien voor iets meer inspuiting, misschien dat je dan wel meer effect voelt van het afdoppen van de EGR bij een mechanische inspuiting.. gr ronnie
__________________
Tony Kart Rotax Senior Max 125cc 32PK. |
#14
|
||||
|
||||
Dank je wel voor alle reacties!!
Heb de links doorgelezen en gekeken maar bij mij was het lang niet zo vies als op de foto's. Misschien heeft het te maken met het verschil TDI / TD?? Maar hij blijft er nog ff tussen zitten... Maar aan de brandstofpomp ga ik niet lopen klooien hoor! Fout heb 1x gemaakt bij een BX Diesel en die liep daarna nooit meer goed... Dus dat gaat me iets te ver... Ik laat het voorlopig hierbij. En omdat er eind van de maand zowieso kosten aan zitten (koppeling a 400 €) moet ik niet te gekke dingen gaan doen... Nu moet ik op zoek naar mijn motornummer (?????) geen idee waar ik dat moet vinden...
__________________
2008-2010; Golf GTD Special '96 2010- ????; Berlingo HDi '02 Project: Golf I Cabrio '86 |
#15
|
|||
|
|||
Jammer dat er geen foto's meer bij staan Wolgast. Ik heb nl. ook een TD en wil doormiddel van dit topic zien waar ik moet sleutelen.
|
#16
|
||||
|
||||
Heb nog even gekeken of de foto's nog op computer staan...maar moet je teleurstellen. Zal zsm nieuwe foto's maken voor je... Mijn EGR is btw nog steeds niks aan gedaan....
__________________
2008-2010; Golf GTD Special '96 2010- ????; Berlingo HDi '02 Project: Golf I Cabrio '86 |
#17
|
|||
|
|||
Heb andere foto's gevonden, op andere site's. Kan het zijn dat ik geen EGR heb?
|
#18
|
||||
|
||||
De metalen buis (met ribbeltjes) aan beide kanten afsluiten dmv een plaatje metaal van ong. 1,5 mm dik....
__________________
2008-2010; Golf GTD Special '96 2010- ????; Berlingo HDi '02 Project: Golf I Cabrio '86 |
#19
|
||||
|
||||
O, zag dat je al andere foto's gevonden hebt.....
Maar het kan trouwens goed zijn dat je geen EGR hebt. Vanaf +/- 1995 (facelift) zit het er standaard op en kreeg de auto in Duitsland de Euro 2 norm. Als het goed is moet je ook nog een soort 'handgas' hebben dan voor de koude start? Die is gelijk komen te vervallen in 1995. Vanaf dan regelt de brandstofpomp dat elektronisch.... Maak anders even een foto van jouw motorblok zou ik zeggen. En plaats die dan even hier....
__________________
2008-2010; Golf GTD Special '96 2010- ????; Berlingo HDi '02 Project: Golf I Cabrio '86 |
#20
|
|||
|
|||
Mijn TD is idd ouder en met starthulp (handmatig). Dat ufo ding en de metalen buis aan de rechterzijde ontbreekt bij mij.
Ik zal foto's maken, t.z.t. |