Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Motoren, turbo's, compressors, injectie, carb's, NOS, etc
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 02-02-2009, 17:46
jonasn jonasn is offline
Forum Newbee
 
Join Date: May 2008
Posts: 29
Default Welke turbo of turbo's voor 16v kr

Ik ben wellicht een van de zoveelste die een turbo wil plaatsen op een 1800 16v kr motor. Ik zou graag ongeveer 250 pk willen halen.
Ik wil dit echter redelijk goedkoop houden.
Maar eerst wil ik het eens hebben over de turbo:
de turbo's die ik liggen heb zijn er van een 1600 td dit zijn geloof ik t2's.
Op mijn td'tje haal ik er +-1.4 bar uit met een goedkoop metertje, maar deze zal teweinig debiet leveren voor de 16v dus had ik eventueel gedacht om er 2 te plaatsen die in parallel staan( dus alle 2 druk sturen naar de inlaat).
Dus zodanig dat ik debiet genoeg heb om toch wat druk op te bouwen.
Heeft er iemand ervaring met zo'n praktijken??
Ik ken niet veel van de verschillen van turbo's, t3/4 of wat heb je daar allemaal.
Of welke turbo is dan wel geschikt voor mijn setup? van welke std wagen?
Van een 150pk tdi of moet het wel degelijk van een benzinemotor zijn??

Alvast bedankt voor jullie reacties!!
Reply With Quote
  #2  
Old 02-02-2009, 17:54
Vains's Avatar
Vains Vains is offline
REALLY Bored
 
Join Date: Nov 2006
Posts: 5,487
Default

Een K26 lader die ook op Porsches zit wordt vaak gebruikt, en daar haal je zeker 250 pk mee...
__________________
Bmw e61 530d touring
Reply With Quote
  #3  
Old 03-02-2009, 17:12
Pewi Vwteam Pewi Vwteam is offline
Married to PC
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,896
Default

turbo van een audi s2 met spruitstukkie zien tekopen 1 flens er afzagen en hij past zo op je 16v kop. of een turbo van een 1.8 20vt met spruitstuk en dan een allu adapterplaat maken van 16v naar 1.8 20vt spruitstuk. dan hou je de prijs nog een beetje laag. maar hou er wel rekening mee dat je de rest ook aanpast zoals zuigers injectie systeem enzovoorst. met alleen een turbo ben je er niet!!!
Reply With Quote
  #4  
Old 03-02-2009, 17:14
Pewi Vwteam Pewi Vwteam is offline
Married to PC
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,896
Default

1 tip voor redelijk makkelijk en niet teveel geld [lang niet zoveel als dat je een 16v ombouwt naar turbo] koop een 1.8 20vt en lepel deze er in!
Reply With Quote
  #5  
Old 03-02-2009, 18:57
jonasn jonasn is offline
Forum Newbee
 
Join Date: May 2008
Posts: 29
Default

Quote:
Originally Posted by Pewi Vwteam
turbo van een audi s2 met spruitstukkie zien tekopen 1 flens er afzagen en hij past zo op je 16v kop. of een turbo van een 1.8 20vt met spruitstuk en dan een allu adapterplaat maken van 16v naar 1.8 20vt spruitstuk. dan hou je de prijs nog een beetje laag. maar hou er wel rekening mee dat je de rest ook aanpast zoals zuigers injectie systeem enzovoorst. met alleen een turbo ben je er niet!!!


Die stukken van een s2 zijn ook niet makkelijk te vinden hé volgens mij.
khad eerst gedacht om zelf mijn uitlaatcollector te maken maar daar zal veel tijd in kruipen en om et dan nog eens proper te maken...

Ik weet dat het niet alleen de turbo eropzetten en gaan is, voor de sturing zal ik dta e48 gebruiken, zuigers weet ik nog niet.
Mijn kr blok heeft +- 100000km dus is normaal nog niet versleten, ik zal eens bekijken wat ik met de zuigers kan doen om de compressieverhouding te doen zakken. Heb al gehoord van deze af te draaien of een kom in uit te draaien of 8v gti zuigers maar ik hou niet zo van zuigers te versteken in een ander blok.
Als ze dit doen, houden ze dan de zuigerringen die gelopen hebben in het blok en gewoon een andere zuiger of hoe gaat het? Dit kan toch anders nooit dicht zijn.

En een 1800 20v turbo blok kopen is idd ook een optie maar ik wil het allemaal eens zelf proberen, zelf programmeren... kr blokje kost mij een 100 euro waarbij een 20v +-1500 kost ofzo


Naar welke compressieverhouding worden die kr's gebracht? een 8.5 over 1?

Enneu, wat denk je van die 2 parallel turbo's?? Is het het proberen waard of denk je dat het niet zal gaan? Kzou dan mss per 2 cilinders een turbo laten draaien-> 2 uitlaatspruitstukken dus en de 2 uitgangen van de turbo naar 1 gasklep laten blazen.
Reply With Quote
  #6  
Old 18-02-2009, 13:18
Tomvw Tomvw is offline
VW Addict
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 656
Default

Je turbo op 2 cilinders laten draaien zal niet echt werken omdat de puls dan niet echt mee werken. Maar 1500,- voor zo'n 20v blokje is niet veel als je dat vergelijkt met wat jij straks kwijt ben.
Je kan er wel zo een turbo op schroeven maar dan wordt het effect erg nihil of erger. Als je wil weten welke turbo je moet gebruiken zul je moetyen rekenen. Ik heb hier een bekende site hoe je het ongeveer kan gaan doen;
http://www.turbobygarrett.com/turbo...bo_tech103.html
En diesel turbo's hebben geen water koeling en een "laag waardige" turbine huis materiaal. Dus deze kunnen niet tegen extreme hitte van sommige benzine motoren.
Je injectie systeem kan je ook vervangen want deze gaat niet werken met turbo.
Maar succes met je project!
Reply With Quote
  #7  
Old 18-02-2009, 13:28
sixpack's Avatar
sixpack sixpack is offline
Volksforum Crew - Polijstpooier
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 8,024
Default

1 goede turbo kost +/- 1200- 1500 euro (watergekoeld) Diesel turbo's houden het niet (kan ut weten )

+ inj syst/dta +/- 750,-
+ zuigers,drijfstangen etcetcetcetcetcetc

20vt is stuk goedkoper hoor..

maar suc 6 met je project !
Reply With Quote
  #8  
Old 18-02-2009, 13:39
Vains's Avatar
Vains Vains is offline
REALLY Bored
 
Join Date: Nov 2006
Posts: 5,487
Default

Of je kunt de motor laten lopen op een aangepast Digifant systeem van een G60
__________________
Bmw e61 530d touring
Reply With Quote
  #9  
Old 18-02-2009, 15:04
Richard's Avatar
Richard Richard is offline
Volksforum Crew - The Grim Sweeper
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 15,071
Send a message via MSN to Richard
Default

Quote:
Originally Posted by sixpack
1 goede turbo kost +/- 1200- 1500 euro (watergekoeld) Diesel turbo's houden het niet (kan ut weten )

+ inj syst/dta +/- 750,-
+ zuigers,drijfstangen etcetcetcetcetcetc

20vt is stuk goedkoper hoor..

maar suc 6 met je project !


hangt van de motor af peter....in bmw wereld is de holset hx40 ( ligt hier ook al klaar) de ideale turbo en afkomstig van dikke diesels
__________________
Quote:
Originally Posted by sixpack
Wanne conjo..


BBB Build by Boekes Site - Custom Wheels
Reply With Quote
  #10  
Old 18-02-2009, 16:17
sixpack's Avatar
sixpack sixpack is offline
Volksforum Crew - Polijstpooier
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 8,024
Default

Je hebt gelijk Ries, echter met zo'n project is een turbo van 2 tientjes meestal niet afdoende...
Reply With Quote
  #11  
Old 18-02-2009, 16:25
Richard's Avatar
Richard Richard is offline
Volksforum Crew - The Grim Sweeper
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 15,071
Send a message via MSN to Richard
Default

helemaal gelijk.. holset is in prijs gelijk aan een gt35r
__________________
Quote:
Originally Posted by sixpack
Wanne conjo..


BBB Build by Boekes Site - Custom Wheels
Reply With Quote
  #12  
Old 18-02-2009, 16:39
GerardMkIIVR6's Avatar
GerardMkIIVR6 GerardMkIIVR6 is offline
Married to PC
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 3,815
Default

Quote:
Originally Posted by sixpack
+ inj syst/dta +/- 750,-


Met 750,-bn je er dan ook nog niet Peter
Moet op de testbank afgestelt $$$$$ per uur.
__________________
Built NOT Fucking Bought
Reply With Quote
  #13  
Old 18-02-2009, 16:40
Richard's Avatar
Richard Richard is offline
Volksforum Crew - The Grim Sweeper
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 15,071
Send a message via MSN to Richard
Default

Kdfi van 249 en je bent voor 750 euro inlusief op de bank klaar
__________________
Quote:
Originally Posted by sixpack
Wanne conjo..


BBB Build by Boekes Site - Custom Wheels
Reply With Quote
  #14  
Old 18-02-2009, 17:48
Tomvw Tomvw is offline
VW Addict
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 656
Default

Een programmeerbare ecu van megasquirt is nog wel te betalen (+/- 350 a 400 euro) maar dan moet je hem wel even zelf in elkaar zetten.
Een Turbo is niet even een kwestie van schroef hem er op en rijden. Er komt iets meer bij kijken ook al doe je het "goedkoop".
Reply With Quote
  #15  
Old 18-02-2009, 19:09
bolku's Avatar
bolku bolku is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 1,165
Default

Ik heb een paar K26's en K24's liggen en uitlaatspruitstukken voor turbo op 16V heb ik nieuw op voorraad.
__________________
Groeten, Jeroen.
Reply With Quote
  #16  
Old 18-02-2009, 23:30
Richard's Avatar
Richard Richard is offline
Volksforum Crew - The Grim Sweeper
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 15,071
Send a message via MSN to Richard
Default

Quote:
Originally Posted by Tomvw
Een programmeerbare ecu van megasquirt is nog wel te betalen (+/- 350 a 400 euro) maar dan moet je hem wel even zelf in elkaar zetten.
Een Turbo is niet even een kwestie van schroef hem er op en rijden. Er komt iets meer bij kijken ook al doe je het "goedkoop".


MS is er al vanaf 119 dollar
__________________
Quote:
Originally Posted by sixpack
Wanne conjo..


BBB Build by Boekes Site - Custom Wheels
Reply With Quote
  #17  
Old 19-02-2009, 00:02
serge pot's Avatar
serge pot serge pot is offline
Forum junkie
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,846
Default

__________________
kopbewerking ,pm
Reply With Quote
  #18  
Old 19-02-2009, 00:05
Richard's Avatar
Richard Richard is offline
Volksforum Crew - The Grim Sweeper
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 15,071
Send a message via MSN to Richard
Default

alleen voor leden serge
__________________
Quote:
Originally Posted by sixpack
Wanne conjo..


BBB Build by Boekes Site - Custom Wheels
Reply With Quote
  #19  
Old 19-02-2009, 00:07
serge pot's Avatar
serge pot serge pot is offline
Forum junkie
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,846
Default

swoh ff inloggen en je kunt lezen , plaatjes kijken en ideeen opdoen betreft een audi 20v turbo blok wat best leuk ,lees erg leuk ,is aangepakt
__________________
kopbewerking ,pm
Reply With Quote
  #20  
Old 19-02-2009, 00:07
serge pot's Avatar
serge pot serge pot is offline
Forum junkie
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,846
Default

en toepasbaar op een 16v kr
__________________
kopbewerking ,pm
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 00:59.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum