#1
|
||||
|
||||
Schrapend/tikkend geluid LV
Hoi allemaal,
Ik heb een probleem met mijn Caddy mk1 (geluid komt van de voorkant dus post het maar hier bij Golf mk1) In een scherpe bocht naar rechts, hoor je linksvoor een kort repeterend schrapend/tikkend geluid. Ook als ik rem (komt er ook extra druk op de voorkant), hoor je het geluid. Dus wat mensen laten luisteren (incl garage want mijn bevriende monteur naast mijn werk, had helaas op korte termijn geen tijd).. we dachten allemaal aan de homokineet.. Maar helaas: het korte herhalende schraap-schraap-schraap blijft.. De garage zegt dat dit komt omdat er nieuw vet in de nieuwe homokineet zit en dat dat vet nog in alle hoekjes moet komen.. raar verhaal.. Maar goed, ik heb inmiddels al 80km gereden maar het geschraap gaat maar niet weg. Na een rit van 30km hoor je het nauwelijks meer, maar 's morgens als ik wegrijd schraapt het weer. (Verder info: - wiellagers LV en RV zijn met laatste APK in mei/juni vervangen - aandrijfas is onbeschadigd loopt niet aan - niet onlangs verlaagd o.i.d.) Paar vragen die ik mezelf nu stel: - heeft de garage me nou genaaid en de homokineet uberhaupt niet vervangen? (ik heb wel gekeken en waar de ashoes overheen zit geklemd, daar glimt het wel) - als het de homokineet niet is, wat is het dan wel!? Zou het nu ook gevaarlijk zijn om ermee door te rijden? Groetjes Boaz
__________________
http://img.photobucket.com/albums/v...hrift-Caddy.jpg -= VW Caddy 1.9TD=- 1986 -= Volvo 244 DL 2.1 Automaat=- 1975 |
#2
|
||||
|
||||
als hun de homokineet vervangen hebben komt er toch ook een nieuwe stofhoes omheen? die zitten zover ik weet altijd bij een nieuwe homokineet. dus kun je toch aan het hoesje wel zien? en dat van het vet is in ieder geval een lul verhaal. als dat ding na vervangen zo'n geluid zou maken en het vet zou nog niet overal zitten volgens hun, dan kunnen ze hem maar beter gelijk weer vervangen en deze keer zorgen dat het vet wel overal komt.
en wanneer een homokineet kapot is krijg je vaak zo'n 'tok' geluidje en vooral in bochten dus bij sturen is het goed te horen. een schrapend geluid bij een kapotte homokineet heb ik nog nooit van gehoord. verder zou ik het niet weten. mischien nog andere mensen met suggesties??
__________________
Du brauchst keine panische angst zu haben, Ich fahre Volkswagen.. Ride: 1995 Golf mk3 'Rolling stones' Engine: 1600 with 75 horses inside. Last edited by matt8 : 21-09-2008 at 17:38. |
#3
|
||||
|
||||
dank voor je reactie
daar heb ik ook nog op gelet ja: de as/stofhoes ziet er wel nieuw uit... Als ik jou zo hoor, lijkt het erop alsof het de homokineet niet is.. Ik vind het ook niet echt als een tok klinken, maar echt als iets schaaft.. ik zie verder ook geen schaafplekken op de band(en) ofzo..
__________________
http://img.photobucket.com/albums/v...hrift-Caddy.jpg -= VW Caddy 1.9TD=- 1986 -= Volvo 244 DL 2.1 Automaat=- 1975 |
#4
|
||||
|
||||
een homokineet maakt geen schrapend geluid..
Controleer of je rem of spatplaat niet ergens aanloopt.. Heb je geen speling op je voorwiel? |
#5
|
|||
|
|||
Heb je andere velgen erop gelegt? Mischien komen de loodjes tegen de remklauw.
mvrg
__________________
Caddy 1.6GTD 1985 Caddy 1.6D 1988 Sold Golf 1.9TD 1994 Total los Golf 1.9TDI 4 motion 2002 |
#6
|
||||
|
||||
remblokjes misschien af ?
__________________
golf 1 '75 (1100) golf 1 '76 (1100) golf 1 '78 (1600) golf 1 '83 (1800 gti) golf 1 '83 (1100) |
#7
|
||||
|
||||
Nee Niels, geen andere velgen, dan was de link naar hets aanlopends ook het gemakkelijkst geweest.
Ik heb geen nieuwe technische zaken gemonteerd sinds het laatste jaar en opeens kwam dat geluid. Vandaag even een half uurtje tijd vrijgemaakt om de wagen weer op te krikken: - ankerplaat van de remschijven leek ergens tegenaan te komen, rechtgebogen, maar helaas... het geluid blijft. - remblokken nagekeken: nog zeker 5mm per blok binnen- en buitenzijde - homokineet is daadwerkelijk vervangen, daar twijfelde ik nog aan na een wazig verhaal van de garage, maar het is wel een nieuwe. - ook geen speling opgemerkt. Kortom: ik begrijp er geen snars meer van.. andere suggesties zijn van harte welkom! Ik wil niet dat mijn veiligheid (en al helemaal niet die van de bijrijder) in het geding is.. Thanks allemaal!
__________________
http://img.photobucket.com/albums/v...hrift-Caddy.jpg -= VW Caddy 1.9TD=- 1986 -= Volvo 244 DL 2.1 Automaat=- 1975 |
#8
|
|||
|
|||
Als je een scherpe bocht naar links neemt is het geluid dan weg?
mvrg
__________________
Caddy 1.6GTD 1985 Caddy 1.6D 1988 Sold Golf 1.9TD 1994 Total los Golf 1.9TDI 4 motion 2002 |
#9
|
||||
|
||||
Sowieso als ik rechtdoor rijd of naar links stuur hoor je het niet.
Alleen met naar rechts sturen of tijdens hard remmen ((zonder blokkerende wielen uiteraard) want dan duikt ie ook voorin de vering) hoor je het. Verder: hoe langer de rit, hoe scherper je naar rechts moet sturen om het te horen. Als ik de radio harder zet, hoor je het trouwens ook niet meer :P
__________________
http://img.photobucket.com/albums/v...hrift-Caddy.jpg -= VW Caddy 1.9TD=- 1986 -= Volvo 244 DL 2.1 Automaat=- 1975 |
#10
|
|||
|
|||
Alle 2 de homokineeten vervangen?
Buitenzijde en binnenzijde |
#11
|
|||
|
|||
lijkt mij toch het linker wiellager dan.
mvrg
__________________
Caddy 1.6GTD 1985 Caddy 1.6D 1988 Sold Golf 1.9TD 1994 Total los Golf 1.9TDI 4 motion 2002 |
#12
|
||||
|
||||
@golf mkII 16v: zou ik aan de garage moeten vragen... denk van wel, want het is toch meestal een complete set?
Buitenzijde bij de ashoes glimt en de moer achter het naafgat is ook nieuw.. (betekent dat binnen en buiten?) Wiellagers zijn beide met de apk afgelopen zomer al vervangen, dus die had ik al uitgesloten. Verder trekt hij niet naar een zijkant bij hard remmen/gas. Dat heb ik al eens gehad met vorige auto's, dus herken de wiellagers inmiddels wel.. Was het maar een wiellager haha, dan wist ik tenminste wat het geluid was.. hou jullie hier wel even op de hoogte vd uitslag
__________________
http://img.photobucket.com/albums/v...hrift-Caddy.jpg -= VW Caddy 1.9TD=- 1986 -= Volvo 244 DL 2.1 Automaat=- 1975 |
#13
|
|||
|
|||
Controleer je veren eens, mijn Golf had ook iets vergelijkbaars, alle experts riepen dat is een homokineet. Het bleek achteraf een gebroken veer te zijn...laatste winding lag er af....
|
#14
|
||||
|
||||
[QUOTE=ZOAB (betekent dat binnen en buiten?)
QUOTE] binnen is versnellingsbak kant, buiten is wielkant. |
#15
|
||||
|
||||
Nou we zijn eruit hoor! Niet echt een heugelijke mededeling overigens..
Nadat ik gisteren bij Cavin/skitzo de schakelstangrevisieset had opgehaald, zonet op de brug gezet en dat bleek het dus niet te zijn... Schrapend geluid en lastig schakelen is wel 1 oorzaak... nooit verwacht dat dit de gevolgen zouden zijn van... jawel verlagen! Verlagen zorgt voor andere stand van je aandrijfassen, die dus verder in je versnellingsbak steken. Hierdoor heeft de aandrijfas geen speling meer in de lengterichting. Bij iedere klap/hobbel duwt deze dus in je versnellingsbak en het differentieel. Bij het sturen hoor je het lawaai, dat houdt ook weer verband met het differentieel. (je hoort het zware geschraap nu bij zowel rechts als links sturen, en ook bij rechtdoor gepiept en gekraak) Kortom: Differentieellager is totaal versleten en ik moet op zoek naar een nieuwe bak. Ik vermoed dat de km-stand van 800.000 dus echt klopt en dat de verlaging gewoon extra snel voor de slijtage heeft gezorgd. Als iemand nog een bak (met lage km-stand) weet bij een AAZ-motor, dan houd ik me aanbevolen...
__________________
http://img.photobucket.com/albums/v...hrift-Caddy.jpg -= VW Caddy 1.9TD=- 1986 -= Volvo 244 DL 2.1 Automaat=- 1975 |
#16
|
|||
|
|||
heb er nog is over zitten denken Bo, en kan er met de kop niet helemaal bij hoe een versleten diff-lager je schakelen zou kunnen beinvloeden.
heb je zaterdagochtend wat te doen?? bellen/smsen morgen wel ff
__________________
|
#17
|
||||
|
||||
kennis van mij heeft hetzelfde met zijn caddy. Verlaagd, adapters en porsche c2's eronder. Ook knappen/kraken in de bocht. Complete rechter aandrijfas vervangen, en het geluid was voor 90% weg. Echter nu na een week of 3, komt het geluid weer.
|