|
||||
|
||||
Oververhit blok Golf III 1.6 ltr 75 pk
Ik werd net gebeld door mijn vriendin dat op de snelweg (ter hoogte van Oosterhout NB) ineens een waarschuwingslampje ging branden van het instrumentarium. Er kwam kort daarna ook veel "rook" uit de motorkap.
Ze heeft de auto direct aan de kant gezet en is toen te voet naar de dichtbijzijnste garage gelopen om daar een monteur te halen (Citroëndealer met een oude VW monteur die gelijk het advies van zijn baas kreeg om vooral niets te doen en alleen te kijken ) Auto toch verplaatst naar de Citroëndealer (250 mtr) daar kwamen ze tot de ontdekking dat de thermostaat waarschijnlijk niet meer naar behoren werkt. En dat het blok daardoor erg warm is geworden. Het systeem is ontlucht, bijgevuld (2 ltr) en thermostaat is eraf geweest en €93,- later stond ze buiten. Wat is wijs om nu na te laten kijken/repareren? Zelf kom ik (met hulp) op het onderstaande.. - nieuwe thermostaat, - koppakking na kijken wegens erg heet blok, - nieuwe olie + filter, (liggen al klaar) - koelvloeistof geheel vervangen, - dop expansievat vervangen, - ... - .. Last edited by Dirk : 06-08-2008 at 11:04. |
|
||||
|
||||
Mijn zwager heeft precies hetzelfde gehad met zijn Golf III 1.6.
Daar is ook de thermostaat vervangen (bij VW garage) en heeft daana nooit meer probs gehad met de koeling. Wat ze ook hebben gedaan toen is de dop van het expansievat vervangen....Misschien iets om ook even na te kijken... Thermostaat vernieuwen is idd erg logisch in dit geval. En kijk gelijk na of je fans nog goed werken. Gewoon een algemene check-up doen dus..
|
|||
|
|||
Vorige week precies het zelfde mee gemaakt. Auto naar huis gesleept, nieuwe thermosstaat gekocht voor 2 tientjes en 10 min later was alles weer gepiept.
|
|
||||
|
||||
als ze hem direct aan de kant heeft gezet zal het wel meevallen qua motorschade..
is de thermostaat nou vervangen of alleen eraf geweest? |
|
||||
|
||||
Quote:
Thermostaat is eraf gehaald.... niet vervangen dus.... Staat nu zonder thermostaat voor de deur. Ik heb haar mijn Volvo meegegeven en ik cruise voorlopig al mijn opdrachtgevers af met de Golf Mk.1 (ook geen straf edit: wel in pak met deze temperaturen trouwens......) Verder ff snel al het in mijn eerste post opgesomde laten vervangen en dan kan de Golf III er weer tegenaan. Last edited by Dirk : 06-08-2008 at 11:06. |
|
|||
|
|||
de koppakking hoef je waarschijnlijk nog niet eens te vervangen,
eerst de thermostaat en dan zie je snel genoeg of de koppakking eruit ligt gebeurt niet zomaar |