#101
|
||||
|
||||
hallo,
Ik zou het spuiten met watergedragen producten STERK afraden voor iedereen die niet in een spuitcabine spuit die daarvoor ingericht is. Een watergedragen basislak bestaat uit pigmenten die omkapselt zijn met een conventioneel oplosmiddel. Deze mix is verdunt in gedestileerd water wat als de verdunner dient om de vaste delen op het object te krijgen. Bij verdamping na het spuiten zullen de oplosmiddelen eruit trekken, terwijl het tot wel 45 minuten kan duren voor het water weg is. In professionele spuitcabines zijn naast het normale afzuigsysteem ook venturi`s geinstalleerd, een soort jets die extra luchtstroming langs je object creeeren om het water sneller te laten verdampen. Gebeurd dit niet goed en wordt dit afgelakt, dan heb je een laksysteem van zeer slecht kwaliteit! Tevens zijn watergedragen basislakken niet geschikt om overheen te tapen als je bv een bies of een design wilt, niet af te kleven als en stof op komt en een stuk gevoeliger als conventionele basislak wbt siliconen en andere vervuilingen. Autosrestaurateurs en veel vrachtwagenspuiterijen spuiten over het algemeen nog op acrylbasis (oplosmiddelbasis) en deze lakken zijn binnen 5 minuten mat geslagen en droog genoeg om rustig overheen te tapen voor designs, of opnieuw te ontvetten/af te kleven voor de blanke lak komt. Last edited by Joost.... : 22-06-2008 at 14:02. |
#102
|
||||
|
||||
Quote:
Er zijn een aantal soorten spuitpistool waarin het verschil voornamelijk zit in de grootte van de tip en de manier van vernevelen. Bij het verspuiten van fillers en spuitplamuren kan je rustig een 1.8 tot 2.5 gebruiken of iets dat daartussen zit, deze materialen drogen bijzonder snel over het algemeen en wil je snel verspoten hebben, door de snelheid heb je na 2-3 lagen ook genoeg materiaaldikte om veel oneffenheden weg te schuren. Primeren, Sealen en verspuiten van unilakken of blanke lakken kan je met een 1.4 doen, die gaan net ietsje harder waardoor je goed vloeiende lagen kan spuiten die mooi glad trekken. 1.3 gebruik ik alleen voor het verspuiten van basislakken of als het een klein deel is voor blanke lak. |
#103
|
||||
|
||||
Quote:
Het verschil tussen 1K, 2K, basislak, unilak, blanke lak, etc 1K (bv thermoplasten, TP`s, spuitbusverf) Deze soorten verf bestaan uit vaste delen en pigmenten die opgelost zijn in een oplosmiddel, vrijwel altijd een thinner. Deze worden verspoten op het object en de oplosmiddelen zullen verdampen, waardoor de lak DROOG wordt (fysische droging). De oude 1K`s werden er dik opgebaggerd voor laagdikte, daarna op glans gepoetst. 2K Dit is inweze elk soort verf die aangemaakt dient te worden met een verharder, dit kan zowel unilak, blanke lak, vloercoating, primer, etc zijn. 2 komponenten, stammateriaal (verf) + verharder Deze mix wordt verdund met een oplosmiddel (water bij watergedragen, thinner bij acrylbasis bv) zodat het makkelijk te verwerken is en na het verspuiten zal deze laag DROGEN door verdamping van de oplosmiddelen, daarna UITHARDEN door de chemische reactie van de harder met het stammateriaal (chemische droging). Zo kan je een 1K primer hebben, die geschikt is voor overspuiting met een 2K lak, je kan ook een 2K primer zetten met daarover een 1K lak, wat bv weer niet wil is een thermoplast aflak overspuiten met een 2K, die zal utieindelijk knappen door de zachtere onderlaag (1K) die gevoeliger is voor temperatuurschommelingen. Een 2K unilak is een dekkende solid kleur, je ziet het vooral op bedrijfswagens, werkvoertuigen, goedkope personenautos, dit is kleur waarbij de blanke lak, de verharder, de verdunners, in 1 mix 2laags of 1laags is gespoten. Een basislak is puur een mix van pigmenten, gemixed met een oplosmiddel dat meteen verdampt na het verspuiten. Dit kan zowel een solid kleur zijn, als een metallic, pearl, etc. Er zal een dun laagje overblijven na het spuiten dat in enkele minuten droog is als je conventionele hebt. Deze soort lak zal afgelakt moeten worden met een blanke lak, omdat deze laag niet genoeg laagdikte heeft en geen verharders. De reden dat dit gebeurd, is omdat metallics fijn verneveld dienen te worden, de laag zou nooit invloeien zoals een blanke lak. Tevens zijn er wel 1K metallics die in de 70s uitkwamen, maar die hebben niet de diepte die een basislak/blanke lak geeft en enkele metallics steken dan ook door de laag en kunnen oxideren of andere lakfouten geven. |
#104
|
||||
|
||||
ff voor de goede orde;
acryl=watergedragen... dus zitten een paar kleine foutjes in je beschrijving Wiebrand
__________________
B-Extreme B-Tuning 1303 racebug is in full resto!! But it will be road-worthy!! |
#105
|
||||
|
||||
Kan, veel soorten verf voor huis tuin en keuken zijn acryllakken op waterbasis, er zijn ook acryllakken verkrijgbaar nog die met thinner gemengd dienen te worden.
|
#106
|
|||
|
|||
ik wil binnenkort mijn brommer (jaja) gaan spuiten met een compressor.
wij hebben thuis zo standaard setje staan waar ik het gewoon mee ga proberen. ik ga van het "fietsenhok" thuis een "spuitcabine" maken. maar er zijn zoveel soorten lak :s waar moet ik op letten als ik primer / gewonen lak koop. is er nog een verschil tussen kunstof en metaal(frame) ? |
#107
|
||||
|
||||
Kijk even of je een lakleverancier hebt in je omgeving die ook aan particulieren levert. De beer is ook een leverancier die het opstuurt naar je.
Voor de metalen delen een washprimer met daarover een 2K schuurprimer, naschuren, spuiten met een 2K lak, max meyer bv is wel een goedkoop merk met goede resultaten. |
#108
|
|||
|
|||
ik heb dit gespoten met een spuit van de praxxis en een 50liter compressor
eerst strak gemaakt toen heb ik het in de spuitplamuur gezet op geschuurt daar na in de 2k lak gespoten gewoon laten mengen bij de spuiter en daar na afgelakt met blanke lak en laten drogen dit alles is gewoon bij mij in de schuur gedaan later heb ik mijn blok en bak nog gespoten op de zelfde manier nu staat het er zo bij nu word de motor ruimte gecleand en word op de zelfde manier gedaan en gespoten en ook in de garage gewoon beginnen en zien waar het schip strand |
#109
|
|||
|
|||
Quote:
wat voor een functie heeft de wash primer ? //edit Wash primer wordt gebruikt als etsende hechtprimer op diverse metalen. Bij toepassing van wash primer onder een lak of laksysteem, wordt de duurzaamheid, in vergelijk met met een laksysteem zonder primer, aanzienlijk verlengd. Op het blanke metaal onstaat een gecompliceerde reeks reacties, waarbij het fosforzuur van de verharder component reageert met het metaaloppervlak, terwijl tegelijk uitharding van de washprimer plaatsvindt. Door deze gelijktijdige reacties wordt een uitstekende hechting verkregen. //edit 2 best prijzig spul dat washprimer Last edited by divided : 26-06-2008 at 17:33. |
#110
|
||||
|
||||
Quote:
Okidoki
__________________
B-Extreme B-Tuning 1303 racebug is in full resto!! But it will be road-worthy!! |
#111
|
||||
|
||||
ik heb thuis 2 spuiten,
1 met een nozzle van 1.5 ik heb de compressor gewoon op elke wille keurige druk, en regel de druk en de lucht vanuit de spuit met een draai knop vlak bij de nippel. de andere spuit is 1 met een nozzle van 1,3 ook deze regel ik de druk weer af op de spuit. de 1.5 gebruik ik voor 2k epoxy primer en de 1,3 voor de lak. ik denk dat je heel veel info op kan gaan zoeken en heel veel boeken gaan lezen, maar ik denk uit eindelijk dat je veel beter gewoon kunt gaan oefenen. maak je lak laag uit verschillende en meerdere lagen en niet in 1 keer een grote laag. mijn ervaring is dat je met de verf spuit veel minder snel zakkers spuit als met een spuitbus het voordeel van de verf spuit is ook, dat als je geen verf spuit bijvoorbeeld aan het einde van een baan dat je even goed lucht blijft blazen, met deze lucht blaas je de lak al licht een beetje droger. |
#112
|
|||
|
|||
Ik wil om een beetje "feeling" te krijgen wat dingentjes proberen te spuiten met een compressor maar ik wil dit gewoon doen met gewone verf.
kan ik hier gewoon zijdeglans uit een blik van de gamma in dat pistool gieten of moet dat een bepaalde verhouding hebben ? |
#113
|
||||
|
||||
Als je zoiets wilt doen, spuit je inweze met een 1K lak, zoals de oude celluloselakken die vroeger gebruikt werden. Deze verf droogt uit maar hard niet uit.
Je kan het 1:1 verdunnen met thinner of gedestileerd water, ligt eraan wat voor verf je hebt, het zal ook anders spuiten als een echte 2K unilak of iets dergelijks. Voor een paar tientjes heb je een B-merk 2K lak bij een plaatselijke lakleverancier... |
#114
|
|||
|
|||
Hi,
ik haal ff een oud topic op Ik ben namelijk ook mijn auto aan hetspuiten. Ik maak gebruik van DuPont Cromax lak (waterbasis verf). Echter heb ik het idee dat ik veeeeeeels te veel lak gebruik. Ik heb nu al een 1liter verspoten en ik heb eigenlijk nog vrij weinig gedaan (binnenkant motorkap, buitenkant 2 deuren, kofferklep buitenkant, en wat klein spul). Wat mij opvalt is dat ik veel druipers krijg terwijl ik het toch voorzichtig spuit, ook dekt de lak niet. Wat doe ik nu toch verkeerd? Ik heb een HVLP spuit, ik heb wel een 1,5nozzle. De compressor staat op 2,5Bar met spuiten zakt ie naar 2Bar. Hebben jullie tips voor mij? |
#115
|
||||
|
||||
Quote:
Overlap je wel goed! is de temperatuur in de ruimte/object dat je spuit goed, spuit liever 3 dunnere lagen dan 2 dikke, laat de lagen goed uitdampen voor je de volgende laag spuit. en zorg dat je 2 bar aan je spuit heb en niet aan de compressor! En voor watergedragen lak heb je ongeveer een 1.3 nozzle nodig En dat je een liter lak heb verspoten kan wel kloppen, voor een buiten kant van een auto, gebruik ik ongeveer al 3.5 liter |
#116
|
|||
|
|||
Hey,
Ik heb nu dit hele topic doorgelezen en genoeg informatie gevonden om fatsoenlijk mijn auto te kunnen spuiten.. Ben van plan om aléén het buitenwerk te spuiten. Nu heb ik alleen geen flauw idee hoeveel lak ik daarvoor nodig heb.. Sprak laatst iemand en die had het over 2 liter primer, 2 liter kleur, en 2 a 3 liter blank. Het gaat dan om Metalic grijs in combinatie met 2 a 3 lagen blanke lak, en dit allemaal is 2 componenten lak. Zijn dit de juiste hoeveelheden? Wat ik ook nog graag wil weten, Metalic kun je in 2K spuiten, maar ook met 1K lak. Wat zijn voor en nadelen van beiden en wat zijn de mogelijkheden? Alvast bedankt, Luuk
__________________
Project rotte Golf: Golf 2 GTI 8V |
#117
|
|||
|
|||
Gemiddeld genomen verbruik voor een middenklasser auto buitenkant:
2-3 ltr. primer + verharder en evt. verdunner (afhankelijk van merk) 2-3 liter lak + verdunner 2 liter blanke lak + verharder Metallic grijs is wel in 2K te krijgen (dus geen blanke lak nodig) maar meestal alleen in RAL 9006 (wit-aluminium) en bij sommige merken ook RAL 9007, wil je bijvoorbeeld een VW kleur alla reflexsilber zit je toch echt aan een basislak vast, dus met blanke lak laag en eerlijk gezegt vind ik dat ook mooier, krijg je veel meer diepte in de kleur. NB aantal liters hangt natuurlijk ook sterk van de spuiter af hoeveel hij/zij er naast spuit bijvoorbeeld.
__________________
Baruch ata Adonai, Eloheinu Melech haOlam |
#118
|
|||
|
|||
Quote:
Bedankt voor je reactie! Ik had nog even opgebelt naar zo'n verf leverancier en die vent had het erover dat metalic alleen in 1K was te krijgen. En ik wilde hem inderdaad zowiezo afspuiten met blank. Maar heb je nu bijvoorbeeld 2 liter primer nodig incl. verdunning en harder? of 2 liter primer excl. verdunning en harder..? En nog een vraag, ik weet niet zeker of ik de blanke lak laag er in 1 keer mooi op zal krijgen. Mijn pa heeft zijn auto met 2K polyurethaan gespoten zodat hij na het spuiten nog kon waterproofen en polijsten. Dit is ook mogelijk met 2K blanke lak toch?
__________________
Project rotte Golf: Golf 2 GTI 8V |
#119
|
|||
|
|||
Quote:
Ik kan die beste man niet helemaal ongelijk geven omdat RAL 9006 en 9007 de uitzonderingen zijn die de regel bevestigen. 2 liter exclusief verdunning en verharder. Natuurlijk kan je de blanke lak polijsten geen enkel probleem.
__________________
Baruch ata Adonai, Eloheinu Melech haOlam |
#120
|
||||
|
||||
zeer veel informatie kunnen vinden in deze topic, dank daarvoor.
__________________
Golf5 1.9 TDI (daily) Golf4 1.9 SDI (verkocht) Polo 1.9 SDI (verkocht) Golf1 Mk1 GTD Project(sleeping) '83 LO41 Golf1 Mk1 GTI Project(sleeping) '83 marsrood LA3A Scirocco 1.6 (verkocht) Polo 1.0 (verkocht) |