Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK I
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts

Reply

Thread Tools Search this Thread
Old 16-06-2008, 14:37
desnelders's Avatar
desnelders desnelders is offline
VW Guru

Default Toerenteller inbouw golf 1

yoe

mijn golf 1 heeft in het dash geen toerenteller maar enkel een niet werkend klokje. Met de nieuwe motor is een toerenteller wel leuk dus enkele opties.

op de plek waar de radio zat is er plek voor 3 meters, en waar de asbak zat voor 2 meters, maar ik had er al vijf in gedachten:
volt
boost
water temp
olie temp
olie druk

ofwel 1 van die 5 laten vallen en toerenteller
ofwel 1 inbouwen in de plek van de klok
ofwel een volledig andere klokkenset inbouwen (golf1 gti?)

ps een grote flashy fast en furious teller met shift light etc is dus geen optie

Greetz
Reply With Quote
Old 17-06-2008, 14:43
Tommy_cc_'s Avatar
Tommy_cc_ Tommy_cc_ is offline
VW Enthousiast

ik zou voor een golf gti klokkenset gaan. Ik heb zelf een scirocco II GTX klokkenset, deze komt met toerenteller, watertemperatuur (analoog) en olie temperatuur (digitaal op lcd-tje).ik ga er ook 2 toevoegen in het radiovakje: oliedruk,volt+hoofdspanningsschakelaar. ik heb dus geen boost maar een blok met throttlebodies. als er een klokje moet komen vervallen zou k het eerste voor de volt kiezen, die staat altijd op 13.nogwat als je aan t rijden bent, niet echt boeiend ofzo, kun je ook een post-it op je dash plakken met 13.8V er op en die eraf halen als je de motor uitzet...

autostyle tellersjit is idd geen optie hahaha

sucksass
Old 17-06-2008, 15:24
desnelders's Avatar
VW Guru

Ja die volt was ook mijn eerste optie om te laten vallen, gaat niet echt veel spannends op gebeuren idd

denk dat ik in eerste instantie een aparte ga zetten, en later in het project uitkijken naar een andere dash oplossing
Reply With Quote
Old 17-06-2008, 15:48
golf mkII 16v golf mkII 16v is offline
Getting there...

Telerbak met TT hoeft niet perse van een GTI
Kan ook van een 1.5 zijn
Reply With Quote
Old 17-06-2008, 16:01
desnelders's Avatar
VW Guru

Maar als ik geen toerenteller in men originele klokken heb gaat het geen plug& play werkje zijn. Daarmee dat ik het er nu nog niet ga bijnemen denk ik
Reply With Quote
Old 17-06-2008, 16:35
J-9A-N's Avatar
J-9A-N J-9A-N is offline
No personal life

Klokkenset van een 1.5 met toerenteller is gewoon plug en play,draad voor de toerenteller zit al in de stekker nml.
Reply With Quote
Old 17-06-2008, 19:37
boivin boivin is offline
Forum Regular

sorry dat ik zomaar in je topic kom binnenvallen hoor maar ik ben net hetzelfde van plan maar dan bij een jetta 1.
Als ik het goed begrijp is de toerenteller van een 1.5 plu & play, maar de "toerentaltiet" van een golf GTI is dat niet. Zeggen als ik het fout heb hé
Reply With Quote
Old 17-06-2008, 19:44
The_Rabbit's Avatar
The_Rabbit The_Rabbit is offline
VW Addict

Hey,ben ook hetzelfde van plan en al informatie ingewonnen en schema's geraadpleegd en een dash van 1.5 is inderdaad plug & play. Ik ben dus bij deze gestart met mijn zoektocht naar zo een klokkenset.

Grtz!

Ex VW's:
1990 VW Golf GL 1.6TD Intercooler
1996 VW Golf GT 1.9TDi Special
1991 VW Golf Pasadena 1.6TD Intercooler
1983 VW Golf Rabbit LX 1.1
2001 VW Golf Base 1.9TDi Edition
Reply With Quote
Old 20-06-2008, 20:06
boivin boivin is offline
Forum Regular

ik denk, hoop, dat ik mijn gerief gevonden heb. Een tellerunit uit een Jetta 1 1600 benzine

nu mijn probleem:

ik ben geen electricien, verre van dus elektische schema's zeggen me niks, mijn pa kan hier wel mee om maar om nu zomaar een tellerunit in te bouwen, dat gaat ook zijn petje te boven. Daarom vraag ik naar tips, aanwijzigingen, instructies om deze unit te instaleren. Als er nog iets onbreekt zou ik het graag weten.
Reply With Quote
Old 21-06-2008, 07:10
golf mkII 16v golf mkII 16v is offline
Getting there...

De oude uitbouwen
Stekker op de nieuwe oversteken tellerkabel eraan en terug bouwen
Reply With Quote
Old 21-06-2008, 19:37
g-men's Avatar
g-men g-men is offline
VW Fanatic

haha idd zo simpel is het!

dus stap 1:
Radio uitbouwen

Stap 2: alle knopjes loshalen : alarmlichten, lichtschakelaar, achteruit verwarming, mistlichten (kun je met schroevendraaier naar voren wippen)

Stap 3 kachelfrontje loswippen en knopjes eraftrekken, ook hier draden van de schakelaar af trekken.

Stap 4 alle schroefjes losmaken: 2 boven je tellerunit. 1 Links onderin, 1 midden bij kachelknopje, 1 rechts, 1 bovenin bij je radio achter het frontje. Nu kun je het frontje wegpakken.

Stap 5 KM tellerkabel losmaken. Zelf maak ik dan de onderbak van het dashboard los dan kan ik er zo makkelijk bij. 2 klipjes induwen en lostrekken.

Stap 6 2 schroefjes van je tellerunit losmaken deze eruit pakken en je draadboom eruit trekken. Heeft ook 2 clipjes.

Stap 7 Alles omgekeerd er weer in bouwen.

TIP: check of al je lampjes werken voor je de shit er weer in doet. En laat hem even los hangen met alleen je kabelboom weer aangesloten en km teller kabel en rij een stukje om te controleren of alles het doet!!

Als je niet je knopjes van alarmlicht en gewoon licht erop hebt gedaan tijdens de check blijft je lampje van de richting branden!

Succes.

Marsrode Jetta 1 uit 83' 1.5
Reply With Quote
Old 21-06-2008, 19:39
g-men's Avatar
g-men g-men is offline
VW Fanatic

Quote:
Originally Posted by The_Rabbit
Hey,ben ook hetzelfde van plan en al informatie ingewonnen en schema's geraadpleegd en een dash van 1.5 is inderdaad plug & play. Ik ben dus bij deze gestart met mijn zoektocht naar zo een klokkenset.

Grtz!

Ik heb er nog 1 liggen maar is wel ver voor je
(Baarn) alles doet het gegarandeerd 50E

Reply With Quote
Old 21-06-2008, 19:45
Stijn's Avatar
Stijn Stijn is offline
Class of 2003

Send a message via ICQ to Stijn Send a message via AIM to Stijn Send a message via MSN to Stijn

Mannen, in een Golf/Jetta 1 is het gewoon kwestie van tellerunit met toerenteller inbouwen en klaar, alles bedrading is gewoon standaard aanwezig, ook als je origineel geen toerenteller hebt.

Het enige waar je wel mee in de knoei zou kunnen komen is de aansluit vorm van de tellerkabel, die verschillen wel eens (schroef of klem).
Quagmire: 18? You're first.
Connie: Mom!
Quagmire: I like where this is goin'! Giggidy, giggidy, gig-gi-dy!
Reply With Quote
Old 21-06-2008, 22:17
boivin boivin is offline
Forum Regular

thanks voor de uitvoerige uitleg jongens
Reply With Quote
Old 21-06-2008, 23:24
g-men's Avatar
g-men g-men is offline
VW Fanatic

Quote:
Originally Posted by Stijn
Mannen, in een Golf/Jetta 1 is het gewoon kwestie van tellerunit met toerenteller inbouwen en klaar, alles bedrading is gewoon standaard aanwezig, ook als je origineel geen toerenteller hebt.

Het enige waar je wel mee in de knoei zou kunnen komen is de aansluit vorm van de tellerkabel, die verschillen wel eens (schroef of klem).

Niet in een diesel hier kwam ik laatst achter toen ik alles al klaar had voor montage . De diesel heeft geen bobine haha

Reply With Quote
Old 21-06-2008, 23:25
g-men's Avatar
g-men g-men is offline
VW Fanatic

Nu hoorde ik laatst wel iets over een W contact bij de dynamo dus als iemand hier meer over weet en zo als nog de mogelijkheid ziet om een toerenteller in een type 1 diesel werkend te krijgen??

Reply With Quote
Old 22-06-2008, 09:30
Stijn's Avatar
Stijn Stijn is offline
Class of 2003

Send a message via ICQ to Stijn Send a message via AIM to Stijn Send a message via MSN to Stijn

Een dieseltoerenteller sluit je aan aan het W contact van de dynamo inderdaad, dat stekkertje vind je als je goed zoekt aan de achterzijde waar alle andere bedrading ook zit.

Je moet hiervoor wel een dieseltoerenteller hebben, gaat niet werken met een benzinetoerenteller tenzij je deze ombouwt. http://www.4crawler.com/Diesel/Chea...html#OEMInstall
Reply With Quote
Old 22-06-2008, 10:35
g-men's Avatar
g-men g-men is offline
VW Fanatic

wow dat gaat een beetje boven mijn pet Stijn.

hij gebruikt een unit van een gti. Maar als ik het goed lees is het het makkelijkst een unit te hebben van een mk1 turbo diesel.

Mss kom ik er nog eens 1 tegen.

Reply With Quote
Old 23-06-2008, 18:23
boivin boivin is offline
Forum Regular

probleempje, nuja probleem. De kilometers op de beide tellers komen uiteraard niet overeen. Mijn teller heeft 67...km, op de anders staat + 300000. Iemand een idee hoe ik dit kan aanpassen, een boor met platte kop lukt maar het gaat zeer traag.
Reply With Quote
Old 23-06-2008, 19:08
Stijn's Avatar
Stijn Stijn is offline
Class of 2003

tellerunits openschroeven en km teller gedeelte van je oude teller overzetten in de nieuwe.
Reply With Quote
Reply

Posting Rules