Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Motoren, turbo's, compressors, injectie, carb's, NOS, etc
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 12-06-2008, 18:31
armani311's Avatar
armani311 armani311 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jun 2008
Posts: 16
Default Flow inlaattraject

Ik vroeg me af hoe het precies werkt met de flow in het inlaat traject, met name het gedeelte voor de carbs (ga hiet uit van motorfietscarbs omdat ik van plan ben hier mee te gaan rijden). Ik weet dat het belangrijk is om een goede flow te hebben om de weerstand in je inlaat traject te verminderen, maar hoe werkt dat met de flow voor je carbs. Ik ben namelijk van plan om voor de carb's een airbox te maken met daaraan een aanzuigbuis voor koude lucht, maar heeft de vorm van die airbox (voor de grap een balkvorm) veel invloed op de totale flow?

Ik dacht het volgende: Als de diameter van de airbox klein is (in vergelijking met de totale doorlaatdiameter van de carbs dan maakt het uit, maar als ik hem groter maak maakt het minder of zelfs helemaal niet uit. Groot genoeg en je krijgt een soort openlucht idee wat je ook hebt zonder airbox.

Nu is mijn vraag klopt het wat ik vermoed, en zo ja hoe groot moet de diameter van de airbox dan ongeveer zijn t.o.v de doorlaat van de carbs?

Groeten Armand
__________________
'71 vw type 3
Reply With Quote
  #2  
Old 12-06-2008, 18:39
RubenD's Avatar
RubenD RubenD is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 6,221
Default

De drukpulsen in je inlaatcircuit bevinden zich tussen de gaskleppen en de inlaatkleppen van de verbrandingsruimtes. Wat er voor die gaskleppen gebeurd maakt eigenlijk niet zo gek veel uit. Wat wel weer uitmaakt is de lengte van de inlaatkelken.

En voor een goede vulling van de verbrandingskamers is het van belang dat de lucht goed werveld, het polijsten van je inlaatcircuit is dus geen goede zet.
Reply With Quote
  #3  
Old 12-06-2008, 19:16
armani311's Avatar
armani311 armani311 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jun 2008
Posts: 16
Default

Ik weet inderdaad dat het traject tussen je klep en je gasklep het belangrijkst is en idd ook de lengte i.v.m het weerkaatsen van de drukpulsen waardoor je een soort (minimale) drukvulling kunt creeeren bij een atmosferische moter. Maar wat is dan ongeveer de doorstroomsnelheid voor je gasklep? Bij een 2.0 liter motor bij 6000 RPM is dat dan toch ook 2.0L*6000RPM:60(minuten naar sec):4(4 slagen per verbranding)=50 liter per seconde? Ook al heb ik nu het idee dat ik ergens grandioos mis zit want dat lijkt me wel wat veel is het niet?? Je zit niet meer met de drukpulsen maar zorgt de eventueel hogere doorstroomweerstand (door bijvoorbeeld wervelingen) er dan niet voor dat de motor minder goed in staat is om zijn bonodigde lucht aan te zuigen? Hoe werkt dit dan precies?

Groeten Armand
__________________
'71 vw type 3
Reply With Quote
  #4  
Old 12-06-2008, 19:19
armani311's Avatar
armani311 armani311 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jun 2008
Posts: 16
Default

Ow, en hoezo maakt de lengte van de kelken wel uit dan? Wat kan ik hier mee veranderen? Dit kan ik even niet volgen, en als dit uitmaakt hoe bereken ik dan de ideale kelklengte (voorzover je dat dan ideaal kunt noemen natuurlijk)?

Groeten Armand
__________________
'71 vw type 3
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 05:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum