Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Motoren, turbo's, compressors, injectie, carb's, NOS, etc
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 17-04-2008, 10:58
SpiderClass's Avatar
SpiderClass SpiderClass is offline
Volksforum Aandeelhouder - Guus
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 1,957
Default Enkele dubbele carb!

Ik was benieuwd of iemand hier ervaringen mee heeft en wat het doet!?

Dus gewoonweg 1 dubbele carb monteren, hoe is het geluid hiervan? wordt het blok hier pittiger van? en dan eigenlijk in vergelijking met een normale carb en 2 dubbele carbs. Is het gewoon een optel som van goed naar beter: enkele carb --> 1 dubbele carb --> 2 dubbele carbs!? of is dit meer gericht op koppel? Ik zou zeggen barst maar los, ben benieuwd..

Overigens heb ik dit nog niet op een vw gezien, wel op opel's etc. Maar er zijn zelfs v8'en met 1 dubbele carbs (zie foto's). Kon er op internet vrijweinig info over vinden, wel was het vroeger een 'opvoer-kit' om dit te monteren.

Mocht ik dit interesant vinden (interesanter als 2 dubbele carbs) is het de bedoeling dat het op een small block komt. En nee, inlaat spruitstuk vormt geen probleem

Dit bedoel ik:

















__________________
Member of Dub05
Reply With Quote
  #2  
Old 17-04-2008, 11:05
SpiderClass's Avatar
SpiderClass SpiderClass is offline
Volksforum Aandeelhouder - Guus
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 1,957
Default

Het gaat van minder dan 4 cilinders tot 8 cilinders, dus ben eigenlijk meer benieuwd wat het op een 4 cilinder doet..
__________________
Member of Dub05

Last edited by SpiderClass : 17-04-2008 at 11:08.
Reply With Quote
  #3  
Old 17-04-2008, 12:08
TimMK1's Avatar
TimMK1 TimMK1 is offline
VW Guru
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 841
Default

Jonk, doe er gewoon twee dubbele op
Reply With Quote
  #4  
Old 17-04-2008, 12:15
Rob g60 Rob g60 is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,496
Default

de ex golf 1 van ilse(speedfactory) reed met een 8v op 1 dubbele carb.
liep super dat ding dus het is mogelijk
blok staat(stond) pas op mp te koop.
__________________
T1 1959
t2a westfalia 1969
kever cabrio 1970
low t5
golf mk2 1989
Reply With Quote
  #5  
Old 17-04-2008, 12:24
SpiderClass's Avatar
SpiderClass SpiderClass is offline
Volksforum Aandeelhouder - Guus
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 1,957
Default

Quote:
Originally Posted by Rob g60
de ex golf 1 van ilse(speedfactory) reed met een 8v op 1 dubbele carb.
liep super dat ding dus het is mogelijk
blok staat(stond) pas op mp te koop.


Die licht blauwe met moondiscs?

edit: ik zie het, het is deze inderdaad:


__________________
Member of Dub05

Last edited by SpiderClass : 17-04-2008 at 12:27.
Reply With Quote
  #6  
Old 17-04-2008, 12:35
Rob g60 Rob g60 is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,496
Default

blok stond voor veel te veel te koop en al 3 keer van prijs veranderd(duurder).
__________________
T1 1959
t2a westfalia 1969
kever cabrio 1970
low t5
golf mk2 1989
Reply With Quote
  #7  
Old 18-04-2008, 23:13
Rétrokroezer Rétrokroezer is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Jun 2006
Posts: 420
Default

Bij Opel zie je het veel vaker dan bij 'watergekoelde' VW's. Ziet er wel mooi uit 1 zo'n carb.


__________________
retropilots.be
Reply With Quote
  #8  
Old 19-04-2008, 00:24
bolku's Avatar
bolku bolku is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 1,165
Default

Quote:
Originally Posted by Rob g60
blok stond voor veel te veel te koop en al 3 keer van prijs veranderd(duurder).



Blok stond bij ons
1 van mijn monteurs had het blok gekocht en heeft het weer doorverkocht...tsja...dat doen die jongens, he
Loopt erg goed, hoor met 1 dubbele weber, vaak wel een maatje groter dan wanneer er 2 dubbele op zitten.
Op dit blok zat 1 dubbele 45er weber.
__________________
Groeten, Jeroen.
Reply With Quote
  #9  
Old 19-04-2008, 19:03
SpiderClass's Avatar
SpiderClass SpiderClass is offline
Volksforum Aandeelhouder - Guus
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 1,957
Default

Ja ben eigenlijk wel benieuwd wat het doet qua geluid en prestaties!? Heb je het blok ook nog horen draaien Jeroen?
__________________
Member of Dub05
Reply With Quote
  #10  
Old 20-04-2008, 10:46
bolku's Avatar
bolku bolku is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 1,165
Default

Nee, ik heb hem niet horen lopen, was ook een verder helemaal standaard GTI blok dus zal wel rond de 120 pk gezeten hebben.

De prestaties hangen natuurlijk erg af van de rest van de aanpassingen die aan de motor gedaan zijn....alleen webers erop maakt niet zo veel verschil.
__________________
Groeten, Jeroen.
Reply With Quote
  #11  
Old 24-04-2008, 12:31
SpiderClass's Avatar
SpiderClass SpiderClass is offline
Volksforum Aandeelhouder - Guus
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 1,957
Default

Niemand ervaring hier mee?
__________________
Member of Dub05
Reply With Quote
  #12  
Old 24-04-2008, 13:02
martiepartie's Avatar
martiepartie martiepartie is offline
Married to PC
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 4,524
Default

het wordt veel vaker gedaan, alleen niet vaak bij VW's..
Mini heeft ook vaak 1 dubbele carb (weber,SU etc.), dat werkt ook prima.

Een spruitstuk zal je niet makkelijk vinden, aangezien de meeste VW's met 2 dubbele carbs zijn. Ik denk dat 2 dubbele carbs ook beter werken, of in ieder geval beter te tunen zijn.
__________________
v40 d4 r-design 2014
Volvo 244 gl 1978
Volvo 780 Bertone 1987
Mini 1275 1977
Mini 1000 1987
Reply With Quote
  #13  
Old 11-06-2008, 13:50
armani311's Avatar
armani311 armani311 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jun 2008
Posts: 16
Default

Als het goed is zijn 2 dubbele carburateurs beter omdat elke cilinder dan zeg maar zijn eigen aanzuigbuis heeft (tot de gasklep iig), wat er voor zorgt dat de drukpulsen in het inlaattraject van de individuele cilinders elkaar niet tegenwerken, wat bij een enkele carburateur wel het geval is. Dit hangt er natuurlijk ook vanaf hoe de kop geconstrueerd is, sommige koppen sturen de inlaat van twee cilinders binnen de kop al naar 1 doorgang (bijvoorbeeld bij een standaard kever kop). Verder kun je dus door deze drukpulsen een soort van (vrij minimale) drukvulling zorgen bij een atmosferische motor. Door er voor te zorgen dat de uitgaande drukgolf in het spruitstuk terugkaats op het juiste moment en zorgt voor een drukgolf die het mengsel weer in de cilinder duwt. (beetje kort samengevat) Ik zou dus zeggen dubbele carb of 4 gekoppelde (van bijv een moterfiets) is meer uit te halen dan een enkele. Verder werkt een enkele carb ook voldoende, en moet het verder weinig uitmaken met een dubbele, als je zorgt voor de juiste afstelling sproeiers venturi's enz.

Groeten Armand
__________________
'71 vw type 3
Reply With Quote
  #14  
Old 11-06-2008, 13:54
armani311's Avatar
armani311 armani311 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jun 2008
Posts: 16
Default

Maar het kan er trouwens voor de looks wel heel vet uitzien, vooral die lichtblauwe hierboven, is weer eens wat anders .

Groeten Armand
__________________
'71 vw type 3
Reply With Quote
  #15  
Old 27-07-2008, 11:18
Weberfan Weberfan is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jul 2008
Posts: 5
Default

Webers blijft een pracht geluid. Voor optimaal rendement heb je wel mensen nodig die er echt verstand van hebben. Onlangs een unieke golf I gezien die in 1999 en 2000 deel heeft genomen aan diverse sprintwedstrijden in europa. Deze nederlandse auto had toen een 2.0 ltr. 8v met twee dubbele 48 mm webers met 220 pk. Dit uit een zelfaanzuigende motor met een max. toerental van 10.000 rpm.!!!!! Ze versloegen de golf van volkswagen motorsport in Luckau duitsland en zette zelfs dezelfde tijd neer als de corrado G60 van JD engineering. In Engeland en Nederland werden ze ruim eerste in klasse 1. Momenteel ligt er een 2.0 ltr. 20v motor in met twee dubbele 50mm. Webers. Helaas rijden ze geen sprintwedstrijden meer door tijdgebrek.... De auto is van Bastiaan van Gaal uit Langenboom. Hopelijk binnenkort wat foto's. De auto is destijd klaargemaakt door Wilbert van Lith auto's uit Langenboom. Misschien kan hij je verder helpen. Zij hebben in het verleden bewezen van straatauto's echte raceauto's te kunnen maken die heel blijven.
Reply With Quote
  #16  
Old 27-07-2008, 19:59
SpiderClass's Avatar
SpiderClass SpiderClass is offline
Volksforum Aandeelhouder - Guus
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 1,957
Default

hahaha dit stond toch ook in het dikke mk1 topic, maar ik ben zeer benieuwd naar foto's en meer spec's. Ding moet toch wel bekend zijn onder de mensen dan..
__________________
Member of Dub05
Reply With Quote
  #17  
Old 27-07-2008, 22:01
Emiel's Avatar
Emiel Emiel is offline
VW Guru
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 910
Default

allereerst ik heb er verder geen verstand van, maar is een viervoudige carb nix voor je? lijk mij wel geinig, volgens mij is dit er een...

http://auto-diversen.marktplaats.nl...roll_to_image=1
__________________
Skoda Superb 2022
Fiat 500C
Harley Davidson Electra Glide 1987
Reply With Quote
  #18  
Old 27-07-2008, 22:53
SpiderClass's Avatar
SpiderClass SpiderClass is offline
Volksforum Aandeelhouder - Guus
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 1,957
Default

Nee, ik heb webers liggen, ik was alleen benieuwd wat het deed als je er maar een monteert..
Wel duur trouwens die carb
__________________
Member of Dub05
Reply With Quote
  #19  
Old 01-08-2008, 15:28
Weberfan Weberfan is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jul 2008
Posts: 5
Default Golf I 2.1 ltr. met 50-er Webers

Fotootjes geplaats onder dikke MK1's. (laatste pagina)

Staan ook bij Gallery............

Er staan ook veel verhalen in de GTI clubbladen van de GTI Club Holland, jaren 1999 en 2000. Even op snorren bij de leden............
Reply With Quote
  #20  
Old 09-08-2008, 22:27
Tjaap's Avatar
Tjaap Tjaap is offline
Volksforum Crew - You WILL comply!!
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 25,213
Default


__________________
Welcome to the internet:
Where men are men, women are men, and little girls are FBI agents.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 05:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum