#1
|
||||
|
||||
Olielekkage bij oliepeilstok-pijp (diesel)
Hoi hoi!
Aangezien ik een poging doe de puntjes op de i te zetten op technisch vlak het volgende: Had al een paar maanden last van een kleine olielekkage (druppeltje per dag) die de straat en nu mijn oprit bevuilt. Kon eerst niet verklaren waar dat vandaan kwam, maar gisteren bij het oliepeilen zag ik dat de oliepeilstok-pijp los zat. Vanochtend even de pijp losgeschroefd en bekeken. Volgens mij hoort er aan de blokzijde een rubberen afdichting te zitten, maar die zat er niet. Verder leek de peilstok-pijp mij erg lang! Moest nog best wat moeite doen om deze eruit te nemen (zat een soort van bocht in onderaan het stuk dat het carter ingaat). Bij het terugplaatsen viel het mij op dat de "metalen" verdikking niet helemaal tot aan het blok komt. Blijkbaar is de peilstok-pijp zo lang dat die eerder de onderkant van het carter tegenkomt. Iemand hier ervaringen mee? Groet, Koen
__________________
Current: Volvo V70 2.5D (Audi AEL engine) 435.000km Porsche 944 2.5 type II 1985 251.000km Gone: Golf II 1.6TD 44kw 315.000km |
#2
|
|||
|
|||
Start je motor haal die peilstok deruit, blaast je motor veel lucht daaruit? Volgens mij is dat niet goed voor je motor als dat zo is (zuigerveren ?)
Of je hebt een niet-originele peilstok in dat apparaat. Rubber stuk heb ik trouwens niet op het randje van het gaatje voor de peilstok hoor. Zit zo een geel ding aan waar je de peilstok op "plugged". |
#3
|
||||
|
||||
Volgens mij heb die het over het montagepunt van de buis waar de pijlstok inzit.
OT: die pijlstokbuisunit hoort wel zo lang, weet je zeker dat je hem goed gemonteerd heb. Hij kan namelijk maar in 1 positie volgens mij heb je weinig tot geen speelruimte.
__________________
Batracer , leuke online racegame. |
#4
|
||||
|
||||
Motor blaast geen (of nauwelijks) lucht uit de oliepeilstok-pijp/buis. Probleem vindt zijn oorsprong denk ik in de lage ingang van die buis en een slechte afdichting in combinatie met rijden, remmen, bochten etc. etc. waardoor olie door het hele carter zal klotsen en ook tegen de ingang van de buis waar de peilstok in zit. (Met als gevolg een paar druppeltjes olielekkage die dan de oprit bevuilen 's nachts..)
Heb het inderdaad over het montagepunt van de oliepijlstok-pijp of buis of whatever je het noemen wilt Tsja, kan inderdaad maar op één manier en aangezien het de eerste buis-unit die ik in mijn handen heb vond ik die nogal vreemd lang en gebogen. Heb het idee dat ie in het carter iets raakt voordat ie netjes het afsluitgaatje van het blok opvult. Maargoed, moet morgen toch maar even naar de dealer voor een vervangende rubber afdichting. Op de ETKA tekening zag het er net even iets anders uit. (Buis lijkt korter, staan 2 onderdelen bij afsluiting op blok getekend waarvan bij één onderdeel geen artikelnr of prijs, schroefje waarmee buis vast zit aan adapter dieselpomp zit in de praktijk horizontaal en op tekening dacht ik verticaal.) Vandaar eigenlijk deze vraag... vond het allemaal wat vreemd en vroeg mij af of ik wel een originele pijp heb. Als ik er niet uitkom ga ik nog een foto plaatsen! Nu is het bedtijd.. Groet, Koen
__________________
Current: Volvo V70 2.5D (Audi AEL engine) 435.000km Porsche 944 2.5 type II 1985 251.000km Gone: Golf II 1.6TD 44kw 315.000km |
#5
|
||||
|
||||
Heb afgelopen week een pakking gehaald bij de VW-dealer (€ 2,10) welke aan de onderzijde van de verdikking van de oliepeilstok hoort. Deze zat er niet op en heb ik vandaag even gemonteerd.
Nu maar afwachten of de oprit droog blijft.... Koen
__________________
Current: Volvo V70 2.5D (Audi AEL engine) 435.000km Porsche 944 2.5 type II 1985 251.000km Gone: Golf II 1.6TD 44kw 315.000km |