Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 04-06-2008, 19:16
kvcuijck's Avatar
kvcuijck kvcuijck is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 181
Default Turbo-fluit bij 1.6 TD Eco diesel

Hoi hoi,

Nog even een kleine vraag:

Is het normaal dat je bij de 1.6 TD Eco 1V dieselmotor (44kw) nooit de turbo hoort fluiten? (De enige referentie in deze zijn mijn voormalige 1.9 TDI's die allemaal floten.)

Groet,

Koen
__________________
Current:
Volvo V70 2.5D (Audi AEL engine) 435.000km
Porsche 944 2.5 type II 1985 251.000km
Gone:
Golf II 1.6TD 44kw 315.000km
Reply With Quote
  #2  
Old 05-06-2008, 13:06
Zollie's Avatar
Zollie Zollie is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,917
Default

en als je in een tunnel rijdt? dan hoor je t stukken beter, probeer t eens
__________________
1988 T3 Hoogdak postbus -> westfalia
2005 Prius
Reply With Quote
  #3  
Old 05-06-2008, 13:07
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,384
Default

Die van mij floot ook altijd...heerlijk!
Kopen?
Reply With Quote
  #4  
Old 05-06-2008, 16:37
kvcuijck's Avatar
kvcuijck kvcuijck is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 181
Default

Nou, mijn 1.6 TD heb ik nog nooit horen fluiten... ook niet in een tunnel. Misschien is het geen T meer?

Aan mijn gehoor ligt het niet, dat is 3 maanden geleden nog onderzocht en oké bevonden..

Groet,

Koen
__________________
Current:
Volvo V70 2.5D (Audi AEL engine) 435.000km
Porsche 944 2.5 type II 1985 251.000km
Gone:
Golf II 1.6TD 44kw 315.000km
Reply With Quote
  #5  
Old 05-06-2008, 16:51
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,384
Default

de mijne floot wel altijd...

kheb de turbo te koop...dus als je er belang bij hebt:

http://www.volksforum.com/forum/sho...light=ecodiesel
Reply With Quote
  #6  
Old 05-06-2008, 17:20
kvcuijck's Avatar
kvcuijck kvcuijck is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 181
Default

Mmmm, dan is de mijne wellicht overleden.

Toen ik de koppakking vervangen heb was het onmogelijk om de turbo van het uitlaatspruitstuk te schroeven.... (Heb er een nieuwe Gedore (12 kant?) speciale dop mee stuk gedraaid.) Bij mij is dat inmiddels dus tot één geheel samen gesmolten....

(Zie de 4 centrale bouten van de bovenste foto.)






Koen
__________________
Current:
Volvo V70 2.5D (Audi AEL engine) 435.000km
Porsche 944 2.5 type II 1985 251.000km
Gone:
Golf II 1.6TD 44kw 315.000km
Reply With Quote
  #7  
Old 05-06-2008, 17:51
Zollie's Avatar
Zollie Zollie is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,917
Default

mijn 1,6td hoor ik altijd, en je voelt het natuurlijk ook wel..
__________________
1988 T3 Hoogdak postbus -> westfalia
2005 Prius
Reply With Quote
  #8  
Old 05-06-2008, 22:32
kvcuijck's Avatar
kvcuijck kvcuijck is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 181
Default

Mmmm, ik hoor of voel er echt helemaal niets van.

Toen ik de boel los heb gehad heb ik wel gechecked of de turbine vrij kon draaien en dat was geen probleem. Was ook geen voelbare speling.

Zou eigenlijk een keer in een andere Eco moeten rijden om het verschil te voelen...

Zijn er nog andere reden waarom ie eventueel geen druk zou opbouwen? En is dat ergens mee te meten?

Groet,

Koen
__________________
Current:
Volvo V70 2.5D (Audi AEL engine) 435.000km
Porsche 944 2.5 type II 1985 251.000km
Gone:
Golf II 1.6TD 44kw 315.000km
Reply With Quote
  #9  
Old 06-06-2008, 05:53
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,384
Default

turbodrukmeter?
Reply With Quote
  #10  
Old 06-06-2008, 06:24
kvcuijck's Avatar
kvcuijck kvcuijck is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 181
Default

RubenD (in ander topic): En over je turbo (andere topic), kan goed wezen dat je inlaatcircuit zo lek als een mandje is. Dit moet je gewoon compleet nalopen.

Dat moet ik eens gaan proberen te checken dan. Het turbo-fluitje, komt dat heen van de inkomende samengeperste lucht of van de uitgaande hete lucht? Of is het gewoon dat immense toerental van de turbo zelf?

Kun je bijv. de inlaatslangen eraf halen zodat je kunt zien of de turbo draait tijdens stationair / beetje "handgas"? Of is dat niet aan te raden?

Turbodruk meter heb ik uiteraard niet zelf... Zijn die dingen prijzig?

Groet,

Koen
__________________
Current:
Volvo V70 2.5D (Audi AEL engine) 435.000km
Porsche 944 2.5 type II 1985 251.000km
Gone:
Golf II 1.6TD 44kw 315.000km
Reply With Quote
  #11  
Old 06-06-2008, 06:55
Lexo's Avatar
Lexo Lexo is offline
VW Guru
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 897
Send a message via MSN to Lexo
Default

Het fluitje komt door het hoge toerental van de turbo. De aanvoerslang van de turbo halen kan geen kwaad, met de afvoerslang moet je oppassen, de turbo krijgt geen tegendruk en zou theoretisch zo hard kunnen gaan draaien dat ie overlijd.

Verder kost een drukmetertje niet veel van 20 tot 60 euro in de regel. Die kun je gewoon in je interieur bouwen als je dat leuk vind, zie je het metertje steeds opkomen als je gas geeft.
__________________
This post is a natural product. The slight variations in spelling and grammar enhance its individual character and beauty, and in no way are to be considered flaws or defects.

||Corrado G60||
Reply With Quote
  #12  
Old 06-06-2008, 10:53
eg-mk2 eg-mk2 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: May 2008
Posts: 29
Default

Uhmmm misschien dat een eco diesel op lage druk draait vandaar dat je geen fluitje hoort?

Bij mij hoor je de turbo (heel licht) opspoelen, dus geen constante fluit zoals je bij moderne dieseltjes hoort. Ik heb een 59kw/80pk Golf 2 TD van 1990.

Volgens mij hoor je geen fluit te horen, als je turbo overmatig fluit betekent toch dat je turbo aan het overlijden is?
Reply With Quote
  #13  
Old 06-06-2008, 11:29
Zollie's Avatar
Zollie Zollie is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,917
Default

waar sluit je een turbodrukmetertje eigenlijk op aan? dus hoe simpel is het om zo'n ding even in te pluggen?
__________________
1988 T3 Hoogdak postbus -> westfalia
2005 Prius
Reply With Quote
  #14  
Old 06-06-2008, 19:10
Arne's Avatar
Arne Arne is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2007
Posts: 3,610
Send a message via MSN to Arne
Default

Reply With Quote
  #15  
Old 07-06-2008, 09:32
kvcuijck's Avatar
kvcuijck kvcuijck is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 181
Default

Mmmm, een 1.6 TD 1V Eco diesel heeft geen LDA of drukleiding naar de brandstofpomp om iets op aan te sluiten... Wat is dan de beste oplossing?

Heb me een beetje ingelezen in turbo's, wastegates en dump/blow-off valve's en ik moet zeggen dat het interessante kost is. Kan het bijv. niet zo zijn dat de wastegate van onze oude 1.6 turbo d blokken vast gaat zit of niet functioneert? (Dat zou ook verklaren waarom er niets te horen valt.)

Las trouwens ergens dat dump/blow-off valve's bij een diesel eigenlijk niet nodig zijn omdat wij geen throtte klep hebben. Het lijkt alsof er wel eentje op het inlaatspruitstuk zit toch? (Wellicht gaat het andere schade tegen?)

Groet,

Koen

P.s. Heeft een 1V TD net als de zwaardere TD's ook oliesproeiers onder de zuigers voor extra koeling? Of was dit alleen weggelegd voor de GTD's en aanverwanten?
__________________
Current:
Volvo V70 2.5D (Audi AEL engine) 435.000km
Porsche 944 2.5 type II 1985 251.000km
Gone:
Golf II 1.6TD 44kw 315.000km
Reply With Quote
  #16  
Old 07-06-2008, 09:57
jettaracing's Avatar
jettaracing jettaracing is offline
Volksforum Aandeelhouder - Oil burnin' Maniac
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,870
Send a message via MSN to jettaracing
Default

Quote:
Originally Posted by eg-mk2
Uhmmm misschien dat een eco diesel op lage druk draait vandaar dat je geen fluitje hoort?

Bij mij hoor je de turbo (heel licht) opspoelen, dus geen constante fluit zoals je bij moderne dieseltjes hoort. Ik heb een 59kw/80pk Golf 2 TD van 1990.

Volgens mij hoor je geen fluit te horen, als je turbo overmatig fluit betekent toch dat je turbo aan het overlijden is?


Moet je de turbo van mijn Td van de witte jetta eens horen (wel een code JR) die fluit als een malle! (maar dan zit er dan ook wel een hele grote downpipe onder en een intercooler)
En die draait op zo'n 1,2 bar !

Een eco turbo draait ook met zo'n 0,6 a 0,7 bar ,net als een normale 1600 turbo diesel.
Ik heb zelf ook in de rode jetta een 1,6 eco turbo ,en als ik daar weer de originele luchtfilterbak op zet hoor je de turbo ook nauwelijks .
As je er een open filterop zou zetten ,dan hoor je de turbo waarschijnijk wel !
Je hoort sowiezo deze turbo's minder goed ,omdat ze een stuk kleiner zijn dan de JR motorcode turbo's ,en de motoren zijn ook ontworpen met een economische achtergrond ,en dan heeft de turbo meer als functie om een luchtoverschot te geven waardoor je verbranding van je diesel beter en schoner word .
Ik heb zelf de pomp ietsje meer opbrengst gegeven ,en dan trekt de motor al een stuk beter .zoals je al zegt ,de 1v heeft ook al geen LDA potje op de pomp ,dus krijgt de motor ook al geen extra brandstof bij het optrekken .

Die 'blow off valve ' die jij bedoeld is een beveiligingsklep ,voor als je waste gate niet werkt .
De waste gate gaat open bij 0,7 bar ,de 'BOV' die gaat open bij 0,8a0,9 bar .

Ik heb dan ook bij mijn witte jetta ,met de JR motor die klep buitengesloten .
En voor zover ik weet zijn er 1v's mét oliesproeiers en 1v's zonder oliesproeiers .
__________________
Golf Mk3 Variant TDI 110pk
Golf variant Mk3 family car
The White Turbo Jetta!


Quote:
Originally Posted by Misha
De ringen van een schroefset gaan maar 1 kant op hè.. en da's naar beneden
Reply With Quote
  #17  
Old 08-06-2008, 19:46
kvcuijck's Avatar
kvcuijck kvcuijck is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 181
Default

Kijk! Weer een heleboel interessante informatie.

Heeft iemand een idee waar je de inlaatdruk kunt meten bij een 1V? Waar zou je een manometer/turbodruk metertje het beste op kunnen aansluiten?

Ga binnenkort eens even checken of het compressorwiel wel draait!!

Koen
__________________
Current:
Volvo V70 2.5D (Audi AEL engine) 435.000km
Porsche 944 2.5 type II 1985 251.000km
Gone:
Golf II 1.6TD 44kw 315.000km
Reply With Quote
  #18  
Old 09-06-2008, 10:32
Dexter's Avatar
Dexter Dexter is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,037
Default

Ik heb zelf ook een 1V en aangezien ik altijd muziek aan heb staan hoor ik toch niets.

Hoe dan ook, ik heb wel het idee dat hij druk opbouwt als ik het geluid zo hoor, het is echt een typisch geblazen geluid wat ik hoor als ik onder de kap luister.

Ik merk alleen weinig van de turbo zelf tijdens het rijden heb ik het idee. Het is niet dat ik ineens die turbo in voel springen zeg maar.

Maar nu begrijp ik dat ik gewoon even de inlaat eraf kan halen en vervolgens kan zien of die turbo draait zoals die moet en dan hoor ik ook wel duidelijk of die z'n werk doet of niet?
__________________
Batracer , leuke online racegame.
Reply With Quote
  #19  
Old 09-06-2008, 10:37
mk2 td driver's Avatar
mk2 td driver mk2 td driver is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Dec 2007
Posts: 408
Default

Quote:
Originally Posted by Dexter
Ik heb zelf ook een 1V en aangezien ik altijd muziek aan heb staan hoor ik toch niets.

Hoe dan ook, ik heb wel het idee dat hij druk opbouwt als ik het geluid zo hoor, het is echt een typisch geblazen geluid wat ik hoor als ik onder de kap luister.

Ik merk alleen weinig van de turbo zelf tijdens het rijden heb ik het idee. Het is niet dat ik ineens die turbo in voel springen zeg maar.

Maar nu begrijp ik dat ik gewoon even de inlaat eraf kan halen en vervolgens kan zien of die turbo draait zoals die moet en dan hoor ik ook wel duidelijk of die z'n werk doet of niet?


ik heb zelf ook een 1v ecodiesel, en ik ben het helemaal met dexter eens,
ik hoor hem ook niet fluiten, en ik heb ook niet dat je ineens in je stoel gedrukt wordt ofzo. maar ik heb toch wel het idee dat ie wel werkt, voornamelijk boven de 3000rmp heb ik het idee.

maarja, als je "eco"wilt rijden dan ga je toch niet over de 3000 rmp
__________________
golf mk2 td (1v) '90 (current)
golf mk2 gti 16v (kr) '86 (current)
golf mk2 1.6automaat(ez) '86 (ex)
Reply With Quote
  #20  
Old 09-06-2008, 10:44
Dexter's Avatar
Dexter Dexter is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,037
Default

Ik kom nauwelijks boven de 2500 toeren.

Als ik overgens doortrap boven de 3000 toeren dan is het niet aan te raden om achter mij te rijden want dan roeten we de hele zooi vol. Diesel POWER!
__________________
Batracer , leuke online racegame.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 10:29.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum