#1
|
|||
|
|||
1600diesel overdruk ...hoe lang doet hij het nog?
1600diesel ...hoe lang doet hij het nog?
Onlangs een mk2 gekocht met een gewone 1600 diesel (bouwjaar 1991, JP peis ik). alles gaat eigenlijk wel goed momenteel behalve dat er ferm overdruk op zit.. niet dat ik daar heel veel van weet trouwens maar feit is dat wanneer ik de oliedop eraf draai dat hij ferm blaast. met de dop losgedraait maar er nog op hoor je hem zelf fluiten. Ook wanneer ik een beetje in toeren ga (over de 3000) springt de pijlstok er een stukje uit en verlies ik daar natuurlijk redelijk wat olie. ook heeft hij het redelijk lastig om te starten s'morgens wanneer er een frisse nacht is geweest. dat heb ik vorige maand gemerkt maar echt winter was het toen inderdaad ook al niet meer... Voor de rest gaat alles wel goed maar ik vraag mij af van.. zolang ik er goed op let dat ik niet in hoge touren ga, hoe lang doet deze motor het nog? en hoe zot is het misschien om er volgende maand mee naar Portugal te gaan rijden? |
#2
|
||||
|
||||
springt je peilstok eruit als je een beetje doorrijdt?? das wel bizar.
gaat ie al lekker bokken als je de snelweg afkomt? dat ie even oncontroleerbaar doordieselt, met een flinke zwarte wolk achter je auto? portugal lijkt me ver, maar Ã*k zou t gewoon doen (zonder risico is het niet leuk natuurlijk )
__________________
1988 T3 Hoogdak postbus -> westfalia 2005 Prius |
#3
|
|||
|
|||
ja klopt.. consequent iedere keer die peilstok eruit. iemand zei me dat het zelfs nog meevalt dat het teveel aan oliedruk er langs die weg uitkomt.. beter dan kompleet *verstopt* of langs 1 of andere joint..
nee *bokken nog niet .. ik vermoed dat je bedoelt dat het gas oncontroleerbaar efkes hoog blijft.. nee dat dus nog niet.. dat is goed nieuws zeker dat hij dat *nog* niet doet..? en by the way: hij heeft 273000 km staan en lijkt me steeds relatief goed onderhouden.. ook: een echt lekker geluid maakt hij niet; ook draait hij stationair redelijk hoog vind ik, op 1000 toeren zegt mijn meter; en toch opvallend meer lawaai dan de auto's naast mij aan de rode lichten (alhoewel ik denk reeds te hebben gelezen dat dit type beetje bekend staat voor zijn ..lawaai) ps. klopt een risico mag er altijd wel bij..:-) alhoewel nen andere motor moeten laten steken in het buitenland lijkt mij geen leuke grap natuurlijk:-) |
#4
|
||||
|
||||
dat doordraaien inderdaad, deed mijn ouwe golf wel altijd. heb ik tienduizenden km's zo mee door gereden. overdruk keek ik nooit naar. maar peilstok bleef op zn plek.
blok had 650k gelopen, en verbruikte alleen veel goedkope olie. herrie maken doen ze allemaal, het bekende rauwe diesel geluidje. koppakking is nog wel in orde? koelwater helder, geen bubbels in je reservoir??
__________________
1988 T3 Hoogdak postbus -> westfalia 2005 Prius |
#5
|
|||
|
|||
aan de koppakking zie ik zeker geen overdreven lekkage. langs buiten dus want de cylinderkop erafhalen om naar die pakking te kijken kan ik niet.. maar zo bedoel je het misschien ook niet..
koelwater is helder en zonder bubbels.. dus op dat vlak van join de cullasse dat je waarschijnlijk bedoelt ziet dat er momenteel nog ok uit.. vermoed ik dus leuk om te horen voor mij dat ik misschien mij niet zo heel veel zorgen moet maken over die overdruk.. wel 2 garagisten die er eens naar keken en toch lichtjes verschoten van hoe hij blaast uit die oliedop .. ze zeiden allebei iets in de trent van= aja versleten motor he en ook zeiden ze dat ik startproblemen heb bij koude nacht juist omdat de motor geen compressie meer kan maken.. er werd me gezegd dat het ding niet meer zal starten in de winter door dat druk probleem.. ...? |
#6
|
||||
|
||||
Zit de carterontluchting niet verstopt/geknikt?
|
#7
|
|||
|
|||
carterontluchting.. merci voor de tip.. (euhm ik vermoed dat dat de korte luchtslang is die van op mijn cylinderkop naar achter de motor loopt -daar in twee splitst en onder luchtfilter terug is aangesloten op den blok)
ik heb die slang zonet even losgemaakt maar erop of eraf doet hem nog steeds evenveel blazen.. tussen haakjes .. met blazen bedoel ik echt wel Blazen..:-) als ik mijn oliedop eraf haal, heb ik een schouw van ietwat witte rook die makkelijk tot tegen de motorkap blaast.. |
#8
|
||||
|
||||
oh dat is wel heftig
rijd je met aldi-olie? of dure? en welke kleur rook kan je bij de uitlaat waarnemen?
__________________
1988 T3 Hoogdak postbus -> westfalia 2005 Prius |
#9
|
|||
|
|||
Quote:
Als je in die slang een paar gaatjes maakt kan de druk beter weg en blijf wsl de pijlstok op z'n plaats |
#10
|
||||
|
||||
Bij mijn JP was toch de koppakking defect, alleen richting koelkanaal.. Je kunt aan de pakking zien of dit een originele is of een wat dikkere (dat duid op een keer vervangen)
In het lipje wat aan de voorkant uitsteekt (is een stukje van de pakking) zitten geen of een aantal gaatjes. Standaard pakking (originele dikte) heeft geen gaatjes, overmaats gaat tot 3 gaatjes meen ik.
__________________
Passat B1 LS Passat B8 Businessline R |
#11
|
||||
|
||||
ik zou ook beginnen met de carterontluchting na te kijken. als ze onderaan het blok verstropt zit blijft de overdruk aangezien je hem bovenaan hebt losgemaakt.
en er mee naar portugal rijden zou ik ook durven riskeren. paar litertjes olie mee en niet te zot doen onderweg. zolang het blok olie heeft bijft hij wel draaien normaal. heb zelf een jetta 1.6D gehad. verbruikte bijna 5l per 1000km. starte altijd, draairde alleen niet zo mooi
__________________
golf 1 '79 1.1 golf mk4 1.9tdi |
#12
|
|||
|
|||
2 zollie --> olie.. ik doe er dus de goedkoopste minerale olie op omdat hij dus momenteel veel verbruikt/eruitsputtert. De kleur van uitlaatgas is gewoon kleurloos; als hij start heb ik wel een opvallend grote witte stankwolk..:-)
2 tavgolfmkII 16v --> gaatjes in de darm maken.. ah ok merci voor de tip. Wel moet ik er dan wel misschien aan denken dat, zou ik zulks doen, dat al die smoglucht dan vanonder mijn motorkap zal komen. Ook zie ik dat er 4 vijsjes in die darm zijn gedraaid, vond ik wel raar, maar ja ik ben een halve leek. (misschien draai ik er dus zo eens 1 van die vijsjes uit..) 2 marco --> lipje aan de pakking.. ah, ok, terug merci voor de tip..ik kijk het na. 2 vw golf 1979 --> de onderdeelkes van het carterventilatie-systeem onderaan het blok daar moet ik toch nog eens goed naar zoeken.. maar ga het natuurlijk snel proberen nakijken.. kheb mij een vraagbaak besteld en dat zou moeten helpen:-) alvast heb ik toch al wat meer hoop nu dat ik er mee kan gaan cruisen op de europese autostrades.. 2 garagisten die er naar keken hadden dadelijk zoiets van "motor is versleten; ge gaat zeker in panne vallen.." momenteel ga ik er absoluut niet mee in hoge toeren -wat soms wel tegensteekt..- en check ik verder wat ikzelf kan doen.. (ik ben zo vrij geweest mijn vraag ook op een ander forum te zetten. daar zegt iemand dat ik een andere pijlstok moet halen.. ben ik nog niet zo zeker van.. zie http://forum.golfmk2.be/viewtopic.php?t=5827 --(is wel met inloggen ook om enkel te lezen..beetje dom) |
#13
|
||||
|
||||
mijn storingstabel zegt:
Moeilijkheden bij het starten. De onderstaande kleuren van de uitlaatgassen duiden op het volgende: -Wit: Cilinderkoppakking doorgeslagen (water) lijkt dus niet best, als je je dop van je koelwaterreservoir haalt, en even wat gas geeft, en je ziet belletjes in het stroompje, dan is het zeker de koppakking.
__________________
1988 T3 Hoogdak postbus -> westfalia 2005 Prius |
#14
|
|||
|
|||
Als je bij warme motor de pijlstok eruit haalt,dan moet je het toerental iets verhogen
Komt er dan olie uit dan duit dat op druk int carter Dwz: Versleten/gebroken zuiger veren Gat in de zuiger Koppakking door geslagen naar een oliekanaal Versleten klepafdichting |
#15
|
|||
|
|||
Quote:
Voor mij lijkt het meest logische versleten/gebroken zuigerveren. Hij zegt dat als ie de oliedopje deraf gooit dat er rook uitkomt en dat ie heel hard afblaast. Meestal duidt dit op versleten zuigerveertjes. Ik heb een 1.6td en daar komt ECHT geen rook uit ook al is de motor warmgereden. Hij blaast wel uit het dop maar dit is niets zorgwekkends. Oliepeilstok beweegt een beetje (sluit niet goed af, vandaar) maar wordt er dus zeker niet afgeblazen. Als ik mijn pijlstok eruit haal, blaast ie dus zeker niks eruit. Hoort ook niet zo te zijn, kan bij topicstarter ook carterventilatie zijn (peilstok verhaal dan). |
#16
|
|||
|
|||
bij deze een afsluiter van deze thread en daarna stel ik nog eens een nieuwe vraag...
in 1ste plaats: almost needless to say maar toch= zeer dankuwel voor de reacties! momenteel 4 maanden na aankoop rijdt ik nog steeds met hetzelfde bakje, zonder iets aan te hebben gedaan. nog steeds blaast hij heel sterk uit de oliedop en bij start veel witte rook. ik ga er nooit mee in hoge toeren en na nog wat mensen te hebben gezien die er eens hun gedacht van zeiden is mijn conclusie= hij rijdt momenteel nog ok maar motor is versleten en ik durf er bijna niet mee naar het buitenland mee gaan rijden en of hij gaat willen starten in de winter met al dat compressieverlies is nog maar de vraag. dus: ik ga er een andere motor in laten steken. |
#17
|
|||
|
|||
Als het ook weer een diesel wordt
Zorg dan dat hij draaiend te zien is voor uitbouw Je weet nu waar op te letten[overdruk] |
#18
|
|||
|
|||
als je geen oliesporen in je water ziet en geen witte aanslag in de olie lijkt het mij niet dat je koppakking lek is tussen cillinder koelkanaal. laat anders een compressietest doen dan kan je misschien wat makkelijker achterhalen met waar de lucht vandaan komt
de motor misschien is wel goed onderhouden maar niet netjes bereden. via de carterventilatie gaat die niet zo snel olie eruit gooien, dus lekker zo laten. oliepeilstok, maak die vast met een elastiekje scheeld je misschien wat olie
__________________
Rallye golf 1989 (10jaren plan) Caddy mk1 1983 (daily) Passat variant 1981 (project) Audi 100 td 1987 (motor donor) Audi 200 2.1 aut. (vrouwenauto) |