#1
|
||||
|
||||
intermediate shaft ==> afdraaien / balanceren?
Voor de mensen die intermediate shaft niets zegt. Dit is bij de 4-cilinder motoren (1500 - 2000 benzine en diesel) de as die er voor zorgt dat de oliepomp, de mechanische brandstofpomp (benzine), de ontsteking of vacuumpomp aangedreven wordt. Er zit aan de distributie zijde een aluminium poelie op en hij draait 1/2 krukas snelheid.
Deze as is gelagerd in de motor met glij lagers.... (JIPIEEE... NOT) Deze lagers veroorzaken vaak een lage oliedruk en gaan ook behoorlijk snel stuk.) Ze zijn lastig te vervangen, maar wel goedkoop! De as zelf heeft behoorlijk wat onbalans. Nu zat ik te denken of het veel uit zal maken als ik hem afdraai en laat balanceren. Ik had op internet gezocht en wat voor en nadelen gehoord van mensen. Voordelen: Al het gewicht wat weg is is mooi meegenomen, je haalt de onbalans eruit waardoor de lagers langer heel blijven. Nadelen: het reduceren van het gewicht levert niet veel op. (gewicht zit veel te dicht op de rotatie as) De sterkte van de as kan behoorlijk afnemen. Wie o wie heeft er ervaring mee? Ik moet namelijk binnenkort mijn onderblok uit elkaar halen en ga dan ook de lagers vervangen van de intermediate shaft. Ik kan dan de as direct afdraaien en even laten balanceren (als dat al nodig is) Gevonden op internet.
__________________
Groetjes, Bert VW Jetta 1.6 1984 (NL) Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE) Audi TT 2006 (UAE) Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE) "Because there's a thin line between hobby and mental illness!" |
#2
|
|||
|
|||
Ik heb mijn as wel afgedraaid. Tot dusver geen problemen mee gehad. Blok heeft ook nog weinig km gedraaid trouwens.
Denk persoonlijk niet dat je er pk winst mee hebt. Iig niet merkbaar.
__________________
Restauratie van mijn 1974 Swallowtail |
#3
|
||||
|
||||
Daar gaat het mij eigenlijk ook niet om, puur om de lagers van de as langer heel te houden, zodat de grote turbo voldoende olie krijgt.
__________________
Groetjes, Bert VW Jetta 1.6 1984 (NL) Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE) Audi TT 2006 (UAE) Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE) "Because there's a thin line between hobby and mental illness!" |
#4
|
||||
|
||||
ik heb wel eens gehoord dat ze vaak krom raken, als je ze afdraait wordt die kans alleen maar groter.
Nu zal dat in jouw geval voor alleen de olie- en vacuumpomp-aandrijving geen desastreuze gevolgen hebben, maar voor de lagers is het ook weer niet fijn. Lagers vervangen schijnt idd een crime te zijn.. |
#5
|
||||
|
||||
Ik heb bij mijn tussenas er niks aangedaan.
Zoals als genoemd, halve snelheid krukas en massa dicht op het hart. Hoever moet je gaan is altijd de vraag? Ik heb de demper ook nog op de krukas van de G60. Nou als iets zwaar is. Maar deze is wel gebalanceerd, net als de rest.
__________________
Rallye Club Friesland, wie anders! VRnixT naar TFSI DSG |
#6
|
||||
|
||||
Ik had nog nooit gehoord dat ze krom werden in al die jaren dat ik met motoren bezig ben waar ze in zitten. Ik kijk wel even wat ik doe. In iedergeval de lagers vervangen.
__________________
Groetjes, Bert VW Jetta 1.6 1984 (NL) Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE) Audi TT 2006 (UAE) Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE) "Because there's a thin line between hobby and mental illness!" |
#7
|
||||
|
||||
Hulpas (zonder excenter voor mech. brandstofpomp) tussen de centers van de draaibank zetten, uitklokken op de beide lagerpunten en het gietwerk volledig nadraaien. 10 tegen 1 dat hij dan nog maar een paar gram in onbalans is, wat dus verwaarloosbaar is...
Ik heb voor mijn motor van een andere as de tandwielen over geperst en ook na volledig nagedraaid.
__________________
Finished: 2076cc 16VT with a 95.5mm crank and lots of T3/T04E 50trim .48/2 boost I hope that Syncro can handle some torque... |
#8
|
||||
|
||||
Ik kijk wel even, had al wel gezien dat er mooie centers opzitten aan de uiteinden.
__________________
Groetjes, Bert VW Jetta 1.6 1984 (NL) Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE) Audi TT 2006 (UAE) Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE) "Because there's a thin line between hobby and mental illness!" |
#9
|
||||
|
||||
zoals ik al zei, heb het wel eens gehoord, maar van meerdere mensen.
Oorzaak zou wel eens de lagers geweest zijn, dus als je as nog recht is en je nieuwe lagers plaatst hoef je je daar misschien geen zorgen over te maken.. |
#10
|
||||
|
||||
is dit geen balanas as om trillingen te voorkomen
|
#11
|
||||
|
||||
Nee, een tussenas voor de aandrijving van.
__________________
Groetjes, Bert VW Jetta 1.6 1984 (NL) Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE) Audi TT 2006 (UAE) Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE) "Because there's a thin line between hobby and mental illness!" |
#12
|
||||
|
||||
Ik draai ze al jaren af zoals op de onderste foto en heb er nog nooit problemen mee gehad.....
Veel schiet je er niet mee op idd, maar ik heb ook vaak assen waar die excenter nog op zit voor de brandstofpomp en dat geeft juist wat onbalans en die wil ik dus kwijt.
__________________
Groeten, Jeroen. |
#13
|
||||
|
||||
Volgens mij zijn die dingen altijd krom, ik heb een nieuwe gemonteerd, en zelfs die was al krom (iets minder dan degene die eruit kwam, dat wel).
__________________
2004 BMW 330cd 6MT decat DP 1998 YAMAHA YZF R1 tuned, 148 wpk en 122 Nm 1996 Piaggio SKR 180 Runner 2T 1990 Jetta Coupe 2.0 16VT GT3076R RIP 1983 Golf 110+ M-TDI + 11 mm pump + PP764 + GT1749VA + 02A with 0.659 5th gear |
#14
|
|||
|
|||
Ik heb hier nog een speciale tussenas liggen met een extra tandwiel voor m'n drysump oliepomp. Deze as is wel gebalanceerd.
Afdraaien lijkt mij niks, zo heel win je er niet mee. Ik moet er niet aan denken wat er gebeurd als de as breekt... Laten balanceren kan nooit kwaad (dan wel samen met het tandwiel). Dat zijn de kosten meestal niet, tenminste ik heb mijn krukas voor een spotprijs laten balanceren. greetz Thijs |
#15
|
||||
|
||||
Ik heb mijn tussenas ook afgedraaid. En dan wel onder het motto: Elke gram slingerend staal minder is er een..! En wat betreft de hoeveelheid; ik heb er op het dunste punt 1,5mm afgedraaid en die dikte over de hele lenfte aangehouden. Wat betreft het breken maar ik me geen zorgen, trap er al 45.000 km mee en niks aan de hand. Je moet wel opletten dat je er aan de uiteinden een mooie radius indraait, daarmee voorkom je dat hij daar breekt.
__________________
Power is nothing without the "d" betweens the W and the E... |