![]() |
#1
|
|||
|
|||
![]() ben voor mijn vriendin een beetje aan het rondkijken voor een Golf TDI.
Het moet een MK3 worden uit 1996 of 1997. Nu heb ik zelf ervaringen met de 90 pk tdi (en die waren in principe heel goed), maar ben nu ook een 110 pk tegen gekomen die me wel iets lijkt. Hoe zijn deze 110 pk's ten opzichte van de 90 pk ? Zijn er specifieke problemen of dingen om op te letten ? |
#2
|
||||
|
||||
![]() Het enige probleem kan de turbo zijn waarbij de variabele uitlaatkleppen vast kunnen komen te zitten. Dit heeft een 90pk namelijk niet.
|
#3
|
|||
|
|||
![]() En: de AFN (110 pk. std) heeft ook last van een loslopende bout v/d krukaspoulie.
__________________
Ik mag graag werken alleen gaat er zoveel vrije tijd in zitten ![]() ![]() |
#4
|
||||
|
||||
![]() ahu 90 pk , afn 110 pk zijn identiek dezelfde blokken.
verschil computer, injectors, pomp turbo spruitstukken ed. oliehuis maar de basis is idem.
__________________
VW GTI G60 zwart 1989 VW GTI EDITION BLUE 1991 VW CADDY TDI 1998 |
#5
|
||||
|
||||
![]() @vwbullit: Klopt en de 1Z die kan je beter niet pakken. Dunnere koppen op de zuigers, andere kleppen en electronica. Net wat onstabieler.
__________________
Groetjes, Bert VW Jetta 1.6 1984 (NL) Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE) Audi TT 2006 (UAE) Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE) "Because there's a thin line between hobby and mental illness!" |
#6
|
|||
|
|||
![]() Quote:
Heb ik bij de 90pk versie ook wel eens gezien. Of het vaker voorkomt bij de 110pk versie weet ik niet.
__________________
Restauratie van mijn 1974 Swallowtail |
#7
|
||||
|
||||
![]() Het zou vrijwel niet moeten voorkomen, de nieuwe bouten zijn gebruikt en ook de krukas en poelie zijn gemodificeerd ten opzichte van de oude 1.6 en 1.9 (T)D. Ze hebben een D vlak gekregen in plaats van het kleine ribje.
__________________
Groetjes, Bert VW Jetta 1.6 1984 (NL) Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE) Audi TT 2006 (UAE) Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE) "Because there's a thin line between hobby and mental illness!" |
#8
|
|||
|
|||
![]() Quote:
Hmmm, misschien wat het dan toch een AAZ motor. Zag ook alleen het onderblok. Verder niet echt opgelet. Maar er werd mij gezegt dat het een tdi was van 90 pk.
__________________
Restauratie van mijn 1974 Swallowtail |
#9
|
||||
|
||||
![]() Het zou natuurlijk een AAZ kunnen zijn geweest, maar ik heb ergens gelezen dat de eerste 1Z 90pk TDI motoren ook nog de oude bevestiging hebben met nieuw type bouten. Duzzz het kan zijn..
![]()
__________________
Groetjes, Bert VW Jetta 1.6 1984 (NL) Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE) Audi TT 2006 (UAE) Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE) "Because there's a thin line between hobby and mental illness!" |
#10
|
||||
|
||||
![]() daarom ook vervangen als je het los heb gehaald.
En niet de oude er in draaien. tenzij je spagetti wilt en ja de 1z is minder ja , zitten veel in de golf 3.
__________________
VW GTI G60 zwart 1989 VW GTI EDITION BLUE 1991 VW CADDY TDI 1998 |
#11
|
|||
|
|||
![]() Ga morgen voor een 110 pk kijken uit 97, nog speciale dingen waar ik op kan letten ?
|
#12
|
|||
|
|||
![]() Heb hem gekocht, het is een paarse met gechipte AFN motor geworden.
Maandag ophalen en dan zal ik wel eens een fotootje posten. |
#13
|
|||
|
|||
![]() Quote:
![]() Waar is hij gechipt als ik het vragen mag? ![]()
__________________
Ik mag graag werken alleen gaat er zoveel vrije tijd in zitten ![]() ![]() |
#14
|
||||
|
||||
![]() pas maar op!
heb binnen een week 2 turbo's aan gort gereden........ ook een 110 pk uit 97 |
#15
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Dan mag je mij vertellen hoe je dan voor elkaar hebt gekregen........
__________________
Golf 3 VR6 3.0 Compressor Golf 1 1.3 Carburateurs Golf Rallye Dailys: Phaeton W12 & T5GP California |
#16
|
||||
|
||||
![]() dat vroeg ik me nou ook af. Zullen wel gebruikte turbo's geweest zijn. Of je doet echt iets goed mis....
__________________
Rachistorie |
#17
|
||||
|
||||
![]() afgelopen dinsdag heb ik mijn auto weer opgehaald, gewoon turbo vervangen, deze was gewoon op blijkbaar. Bij de garage hebben ze mij verteld dat er een nieuwe op is gekomen.
Gisteravond reed ik naar huis, en ineens weer een rookpluim achter mij aan. Meteen aan de kant gezet en vanochtend hebben we haar naar huis gesleept. Daarna maar weer even de garage gebeld. En toen werd mij verteld dat er een gereviseerde turbo op is gezet ipv een nieuwe....... Houd jullie nog wel even op de hoogte van de ontwikkelingen |
#18
|
|||
|
|||
![]() Die turbo heeft bij mij weinig te lijden...
Ik rijd altijd rustig en schakel rond de 2500 toeren meestal over. Heb hem inmiddels al helemaal laten nakijken, is verder goed afgezien van een motorsteun en de draagarmrubbers. |
#19
|
||||
|
||||
![]() Even terugkomen op de Krukaspoeliebout.
Vooral de 90PK IZ TDI heeft dit probleem ook. Net als de AAZ motor. Er is in der tijd een modificatie geweest (meen midden '94) dat de bout bij VW vevangen moest worden bij het vervangen van de Distr.riem. Of dat ook echt gebeurd is...... Maar ikzelf rij een AAZ uit 1996 en daar is de bout af-fabriek gemodificeerd. ipv een 10.4 bout zit er nu een 12.8 bout op....
__________________
2008-2010; Golf GTD Special '96 2010- ????; Berlingo HDi '02 Project: Golf I Cabrio '86 |