Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Vento MK III
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 05-02-2008, 22:21
tiefflieger tiefflieger is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 3,296
Default 90 of 110 pk tdi ?

ben voor mijn vriendin een beetje aan het rondkijken voor een Golf TDI.
Het moet een MK3 worden uit 1996 of 1997.
Nu heb ik zelf ervaringen met de 90 pk tdi (en die waren in principe heel goed), maar ben nu ook een 110 pk tegen gekomen die me wel iets lijkt.

Hoe zijn deze 110 pk's ten opzichte van de 90 pk ?
Zijn er specifieke problemen of dingen om op te letten ?
Reply With Quote
  #2  
Old 05-02-2008, 22:31
LuNaTiK's Avatar
LuNaTiK LuNaTiK is offline
Postwhore
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,247
Default

Het enige probleem kan de turbo zijn waarbij de variabele uitlaatkleppen vast kunnen komen te zitten. Dit heeft een 90pk namelijk niet.
Reply With Quote
  #3  
Old 06-02-2008, 00:10
sjoerdnijhuis sjoerdnijhuis is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 9
Default

En: de AFN (110 pk. std) heeft ook last van een loslopende bout v/d krukaspoulie.
__________________
Ik mag graag werken alleen gaat er zoveel vrije tijd in zitten
Reply With Quote
  #4  
Old 06-02-2008, 00:44
vwbullit's Avatar
vwbullit vwbullit is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jul 2004
Posts: 1,563
Default

ahu 90 pk , afn 110 pk zijn identiek dezelfde blokken.
verschil computer, injectors, pomp turbo spruitstukken ed. oliehuis
maar de basis is idem.
__________________
VW GTI G60 zwart 1989
VW GTI EDITION BLUE 1991
VW CADDY TDI 1998
Reply With Quote
  #5  
Old 06-02-2008, 13:14
DÁ-BRT's Avatar
DÁ-BRT DÁ-BRT is offline
Volksforum Aandeelhouder - Diesel-head
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 2,816
Send a message via MSN to DÁ-BRT
Default

@vwbullit: Klopt en de 1Z die kan je beter niet pakken. Dunnere koppen op de zuigers, andere kleppen en electronica. Net wat onstabieler.
__________________
Groetjes,
Bert

VW Jetta 1.6 1984 (NL)
Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE)
Audi TT 2006 (UAE)
Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE)


"Because there's a thin line between hobby and mental illness!"
Reply With Quote
  #6  
Old 06-02-2008, 13:56
steven16v steven16v is offline
Volksforum Triple Action Donor
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 4,034
Default

Quote:
Originally Posted by sjoerdnijhuis
En: de AFN (110 pk. std) heeft ook last van een loslopende bout v/d krukaspoulie.


Heb ik bij de 90pk versie ook wel eens gezien. Of het vaker voorkomt bij de 110pk versie weet ik niet.
Reply With Quote
  #7  
Old 06-02-2008, 13:59
DÁ-BRT's Avatar
DÁ-BRT DÁ-BRT is offline
Volksforum Aandeelhouder - Diesel-head
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 2,816
Send a message via MSN to DÁ-BRT
Default

Het zou vrijwel niet moeten voorkomen, de nieuwe bouten zijn gebruikt en ook de krukas en poelie zijn gemodificeerd ten opzichte van de oude 1.6 en 1.9 (T)D. Ze hebben een D vlak gekregen in plaats van het kleine ribje.
__________________
Groetjes,
Bert

VW Jetta 1.6 1984 (NL)
Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE)
Audi TT 2006 (UAE)
Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE)


"Because there's a thin line between hobby and mental illness!"
Reply With Quote
  #8  
Old 06-02-2008, 14:52
steven16v steven16v is offline
Volksforum Triple Action Donor
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 4,034
Default

Quote:
Originally Posted by DÁ-BRT
Het zou vrijwel niet moeten voorkomen, de nieuwe bouten zijn gebruikt en ook de krukas en poelie zijn gemodificeerd ten opzichte van de oude 1.6 en 1.9 (T)D. Ze hebben een D vlak gekregen in plaats van het kleine ribje.


Hmmm, misschien wat het dan toch een AAZ motor. Zag ook alleen het onderblok. Verder niet echt opgelet. Maar er werd mij gezegt dat het een tdi was van 90 pk.
Reply With Quote
  #9  
Old 06-02-2008, 14:55
DÁ-BRT's Avatar
DÁ-BRT DÁ-BRT is offline
Volksforum Aandeelhouder - Diesel-head
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 2,816
Send a message via MSN to DÁ-BRT
Default

Het zou natuurlijk een AAZ kunnen zijn geweest, maar ik heb ergens gelezen dat de eerste 1Z 90pk TDI motoren ook nog de oude bevestiging hebben met nieuw type bouten. Duzzz het kan zijn..
__________________
Groetjes,
Bert

VW Jetta 1.6 1984 (NL)
Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE)
Audi TT 2006 (UAE)
Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE)


"Because there's a thin line between hobby and mental illness!"
Reply With Quote
  #10  
Old 06-02-2008, 15:08
vwbullit's Avatar
vwbullit vwbullit is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jul 2004
Posts: 1,563
Default

daarom ook vervangen als je het los heb gehaald.
En niet de oude er in draaien.
tenzij je spagetti wilt

en ja de 1z is minder ja , zitten veel in de golf 3.
__________________
VW GTI G60 zwart 1989
VW GTI EDITION BLUE 1991
VW CADDY TDI 1998
Reply With Quote
  #11  
Old 06-02-2008, 21:03
tiefflieger tiefflieger is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 3,296
Default

Ga morgen voor een 110 pk kijken uit 97, nog speciale dingen waar ik op kan letten ?
Reply With Quote
  #12  
Old 07-02-2008, 22:11
tiefflieger tiefflieger is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 3,296
Default

Heb hem gekocht, het is een paarse met gechipte AFN motor geworden.
Maandag ophalen en dan zal ik wel eens een fotootje posten.
Reply With Quote
  #13  
Old 07-02-2008, 23:05
sjoerdnijhuis sjoerdnijhuis is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 9
Default

Quote:
Originally Posted by tiefflieger
Heb hem gekocht, het is een paarse met gechipte AFN motor geworden.
Maandag ophalen en dan zal ik wel eens een fotootje posten.
Nice goede keuze hoor!!
Waar is hij gechipt als ik het vragen mag?
__________________
Ik mag graag werken alleen gaat er zoveel vrije tijd in zitten
Reply With Quote
  #14  
Old 16-02-2008, 07:40
e-j@y's Avatar
e-j@y e-j@y is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Dec 2007
Posts: 41
Default

pas maar op!

heb binnen een week 2 turbo's aan gort gereden........ ook een 110 pk uit 97
Reply With Quote
  #15  
Old 16-02-2008, 09:51
Black Devil's Avatar
Black Devil Black Devil is offline
Triple Action Donor - Niet fantaseren maar construeren
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,483
Default

Quote:
Originally Posted by e-j@y
pas maar op!

heb binnen een week 2 turbo's aan gort gereden........ ook een 110 pk uit 97


Dan mag je mij vertellen hoe je dan voor elkaar hebt gekregen........
__________________
Golf 3 VR6 3.0 Compressor
Golf 1 1.3 Carburateurs
Golf Rallye
Dailys:
Phaeton W12 & T5GP California
Reply With Quote
  #16  
Old 16-02-2008, 10:05
Ferry24's Avatar
Ferry24 Ferry24 is offline
VW Guru
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 773
Default

dat vroeg ik me nou ook af. Zullen wel gebruikte turbo's geweest zijn. Of je doet echt iets goed mis....
__________________
Rachistorie
Reply With Quote
  #17  
Old 16-02-2008, 13:48
e-j@y's Avatar
e-j@y e-j@y is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Dec 2007
Posts: 41
Default

afgelopen dinsdag heb ik mijn auto weer opgehaald, gewoon turbo vervangen, deze was gewoon op blijkbaar. Bij de garage hebben ze mij verteld dat er een nieuwe op is gekomen.

Gisteravond reed ik naar huis, en ineens weer een rookpluim achter mij aan. Meteen aan de kant gezet en vanochtend hebben we haar naar huis gesleept. Daarna maar weer even de garage gebeld. En toen werd mij verteld dat er een gereviseerde turbo op is gezet ipv een nieuwe.......

Houd jullie nog wel even op de hoogte van de ontwikkelingen
Reply With Quote
  #18  
Old 16-02-2008, 19:47
tiefflieger tiefflieger is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 3,296
Default

Die turbo heeft bij mij weinig te lijden...
Ik rijd altijd rustig en schakel rond de 2500 toeren meestal over.

Heb hem inmiddels al helemaal laten nakijken, is verder goed afgezien van een motorsteun en de draagarmrubbers.
Reply With Quote
  #19  
Old 17-02-2008, 19:42
Wolgast's Avatar
Wolgast Wolgast is offline
VW Addict
 
Join Date: Jan 2008
Posts: 593
Send a message via MSN to Wolgast
Default

Even terugkomen op de Krukaspoeliebout.
Vooral de 90PK IZ TDI heeft dit probleem ook. Net als de AAZ motor.
Er is in der tijd een modificatie geweest (meen midden '94) dat de bout bij VW vevangen moest worden bij het vervangen van de Distr.riem.

Of dat ook echt gebeurd is......

Maar ikzelf rij een AAZ uit 1996 en daar is de bout af-fabriek gemodificeerd. ipv een 10.4 bout zit er nu een 12.8 bout op....
__________________
2008-2010; Golf GTD Special '96
2010- ????; Berlingo HDi '02
Project: Golf I Cabrio '86
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 21:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum