Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Restauratie, plaat- en laswerk
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 28-06-2007, 11:16
Gijs's Avatar
Gijs Gijs is offline
Volksforum Crew - Gijsmans
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 7,362
Send a message via MSN to Gijs
Default Compressor Topic

Ik heb voor thuis een nieuwe compressor nodig. De huidige (een Kinzooi 24L) verbruikt nogal olie, stinkt en is 4x warm gelopen. Kortom; gaar.

Nu is m'n vraag, waar moet ik precies op letten? Input, output, tankinhoud, Pk's etc.

Waar ik de compressor voor wil gebruiken;
- Straalkast (minimaal 6 bar constant nodig)
- Luchtgereedschap (sleutel, haakse slijper etc.)
- Verf spuiten zou leuk zijn, nog niet direct een must.

Stil hoeft niet echt, want hij komt op zolder te staan en wordt dmv koperen leidingen naar beneden gebracht (advies voor de diameter van de leiding?).

Heb al het een en ander gevonden. 100L tank, 2 cilinder, 2,5PK, 350L/min aanzuigsnelheid, 8 bar constante werkdruk.

Nu gaat het er mij om wat nu precies belangrijke specificaties zijn om in de gaten te houden. Bovenstaande specificaties klinken op zich goed voor mijn doeleinden, maar helemaal zeker van ben ik niet

Graag ervaringen
__________________

'11 Polo 6R bluemotion TDI
'05 BMW 130i trackday
'93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD
'91 Golf Syncro Country
'89 Daihatsu Feroza
'86 Passat Variant Syncro
Reply With Quote
  #2  
Old 05-07-2007, 23:15
peter139's Avatar
peter139 peter139 is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: May 2004
Posts: 216
Default

Je hebt een zogenaamd aanzuigvolume en leveringsvolume. Voor stralen heb je minimaal 150l/min nodig als leveringsvolume. Hier wordt vaak een fout gemaakt.


lees dit maar eens hier heb je wel wat aan

http://www.rustbuster.nl/Falcon_com...ompressoren.htm

zorg ervoor dat je niet boven de 3.6kw op 230v komt anders knapt je stop.

ik weet niet hoe belangrijk lawaai voor je is (en misschien je buren), maar hou hier ook rekening mee.

gr peter

Last edited by peter139 : 05-07-2007 at 23:22.
Reply With Quote
  #3  
Old 23-07-2007, 17:09
Maarten's Avatar
Maarten Maarten is offline
VW Guru
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 708
Send a message via MSN to Maarten
Default

Belangrijk is dat je je compressor afstemd op het gereedschap wat je gaat gebruiken.

Vooral constante luchtverbruik en druk zijn belangrijk

Je wil niet dat je compressor constant staat te ronken als je aan het stralen ben, dus een stuk meer liters/min capaciteit kopen dan wat je verbruikt.
__________________
Audi A4 Avant TDI werkpaard
VW Passat LS '74 1.8 Weber hobbypaard
Renault Twingo @ LPG-G3 Cheap-o-paard

- Build to go, not to show -
Reply With Quote
  #4  
Old 23-07-2007, 18:29
berendd's Avatar
berendd berendd is offline
Married to PC
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 3,458
Default

voor door te stralen heb je echt een dikke compressor nodig, ga je met 230V niet redden. of je moet geduldig zijn en telkens weer wachten tot de tank vol is.

ik heb een 380V compressor op omvormer (dus eig 230v en weinig power dus) en je kan er mee stralen maar daar is het ook mee gezegd. wel een 150 l tank dus die kan ik leegblazen en dan is het weer wachten.

leidingdiameters moet wel te vinden zijn
misschien kan je hier iets mee, alle gegevens staan er wel in:
http://inwe.hogent.be/elektromechan...n_perslucht.pdf

het grafiekje (nomogram) is wellicht wat slecht leesbaar, hier een betere:
http://www.installbasis.nl/download...t%2010-1500.doc

kom je er niet uit, stuur gegevens maar door (leidinglengte en leidingloop met appendages) dan reken ik het voor je uit wat het meest ideaal is.
__________________
sportklassiek klassieker forum
Reply With Quote
  #5  
Old 23-07-2007, 22:05
Gijs's Avatar
Gijs Gijs is offline
Volksforum Crew - Gijsmans
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 7,362
Send a message via MSN to Gijs
Default

Wauw, bedankt voor al jullie moeite
"Jammergenoeg" hebben we een paar weken geleden een nieuwe compressor aangeschaft. Eentje met dezelfde specs zoals ik hierboven beschreef.

Op zich een prima ding, zeker een vooruitgang ten opzichte van een Kinzooi ding van 24L Ik beschik niet over 380 in de garage, dus een 380 compressor was geen optie.

Voor het uitrekenen voor de diameter van de leidingen moet ik een keer voor gaan zitten. Bedankt voor de info in ieder geval
__________________

'11 Polo 6R bluemotion TDI
'05 BMW 130i trackday
'93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD
'91 Golf Syncro Country
'89 Daihatsu Feroza
'86 Passat Variant Syncro
Reply With Quote
  #6  
Old 23-07-2007, 22:15
berendd's Avatar
berendd berendd is offline
Married to PC
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 3,458
Default

als het niet lukt pm maar ff, doe het regelmatig op het werk..

dan wel voor ziekenhuizen enzo maar idee is hetzelfde
__________________
sportklassiek klassieker forum
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 05:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum