Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Motoren, turbo's, compressors, injectie, carb's, NOS, etc
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts

Reply

Thread Tools Search this Thread
Old 27-03-2007, 22:37
peter139's Avatar
peter139 peter139 is offline
VW Enthousiast

Default cilinderkop tunen

hai

ik heb een vraagje

ik ben bezig mijn cilinderkop te tunen. Niet denken daar heb je weer zo een...

Ik rij een 1800 16v golf 2

ik ben al aardig ver heen denk ik zelf
De inlaat is glad en de uitlaat is gepolijst.

Mijn vraag is eigenlijk wat is nu het beste voor de inlaat. Grof of glad? De een zegt grof voor betere menging tussen benzine en lucht. Anderen zeggen glad voor betere flow.

Ik heb nu ook al een getunde cilinderkop. De inlaat is gestraald en ik moet zeggen dat dit opzich best goed aanvoelt. Maar ik zit te twijvelen of ik hem glad wil houden. Als ik straks alles weer in elkaar heb en alles blijkt toch niet te werken dan wordt ik wel een beetje flauw(begrijpelijk)

Wie kan me een antwoord geven want ik kom er echt niet uit.

hier een plaatje van de inlaat
http://i9.tinypic.com/486e5h2.jpg

gr peter
Reply With Quote
Old 28-03-2007, 06:16
sampo11 sampo11 is offline
Forum Regular

bij mij hadden ze de opening iets groter gemaakt en het tussenschot ook iets dunner ( niet zo groot als bij jou zie ik maar het idee is hetzelfde!). Deze hebben ze ook niet helemaal glad gemaakt, dit zodat het beter zou wervelen (vertelden ze mij).
Helaas is de foto niet helemaal zuiver....

Old 28-03-2007, 08:08
rallye16vt rallye16vt is offline
VW Addict

'Je kunt beter de inlaatpoort, nadat deze vrij is gemaakt v/d gietranden / of groter is gemaakt,...even opruwen met korrel 60.
Zodoende krijg je een mooie werveling in je poort.
Old 28-03-2007, 08:23
steven16v steven16v is offline
Volksforum Triple Action Donor

Ziet er goed uit.
Reply With Quote
Old 28-03-2007, 22:47
peter139's Avatar
VW Enthousiast

he steven jouw inlaatpoort ziet er ook redelijk glad uit. Ik denk dat ik die van mij iets groffer ga maken, maar zeker geen korrel 60. In denk aan 120 of iets dergelijks

Zoals gezegd is mijn huidige cilinderkopinlaat gezandstraald. Dit voelt goed aan. Ik wil graag weten wat het beste is.

mvg peter
Reply With Quote
Old 29-03-2007, 08:01
steven16v steven16v is offline
Volksforum Triple Action Donor

Quote:
Originally Posted by peter139
he steven jouw inlaatpoort ziet er ook redelijk glad uit. Ik denk dat ik die van mij iets groffer ga maken, maar zeker geen korrel 60. In denk aan 120 of iets dergelijks

Zoals gezegd is mijn huidige cilinderkopinlaat gezandstraald. Dit voelt goed aan. Ik wil graag weten wat het beste is.

mvg peter

Dat is jou inlaatpoort hoor. Heb alleen de foto zichtbaar gemaakt.

Mijn kop is ook geflowd. Heb er alleen geen foto's van helaas.
Reply With Quote
Old 29-03-2007, 08:36
Stijn's Avatar
Stijn Stijn is offline
Class of 2003

Send a message via ICQ to Stijn Send a message via AIM to Stijn Send a message via MSN to Stijn

Voor een optimale doorstroming moet het oppervlak van de kanalen niet spiegelglad zijn, er moet een kleine ruwheid inzitten (hierbij moet je denken aan het resultaat van grof schuurpapier).

De theorie die hier achter zit heeft alles te maken met grenslagen: als lucht langs een oppervlak stroomt zal het, net als vloeistoffen dat zouden doen, aan het oppervlak 'plakken' en daar afremmen. Als er een beetje ruwheid aan het oppervlak zit wordt deze grenslaag (trage, plakkende luchtlaag) juist geactiveerd (lees: in werveling gebracht) waardoor de weerstand juist lager is dan bij gladde oppervlakken.

Voorbeelden hiervan zijn veel te vinden: denk aan een golfbal met putjes, een vliegtuigvleugel met allerlei kammetjes erop (vortex generators) of zelfs: een haai met een ruwe huid.

Quagmire: 18? You're first.
Connie: Mom!
Quagmire: I like where this is goin'! Giggidy, giggidy, gig-gi-dy!

Last edited by Stijn : 29-03-2007 at 08:39.
Reply With Quote
Old 29-03-2007, 21:59
peter139's Avatar
VW Enthousiast

@steven ff fout gelezen, ik dacht dat jij sampo11's plaatje had gepost.

@stein, goede voorbeelden. Is zandstralen een betere oplossing dan schuurpapier?
In de grasbaanrace wereld(waar zeer veer getuned wordt) zandstralen ze de inlaat meestal.
Reply With Quote
Old 02-04-2007, 09:27
bolku's Avatar
bolku bolku is offline
Postwhore

Inlaat ziet er goed uit, gewoon netjes glad schuren met vrij grof schuurpapier.
Stralen is ook een optie, maar let op dat het niet te ruw wordt.
Old 03-04-2007, 10:22
Lieuwe's Avatar
Lieuwe Lieuwe is offline
No personal life

Je ziet ook vaak dat ze de klepgeleider conisch afdraaien of zelfs helemaal verwijderen uit het inlaatkanaal. Is dit laatste voor straatauto`s (die dus wel aardig wat rijden) wel aan te raden ? Weet niet hoeveel van de klepgeleider dan wordt weg gehaald, maar het resterende deel zal wel flink sneller slijten dan. Tijdje terug had ik hier ook een kop te liggen waarvan de uitstekende delen van de klepgeleider ook helemaal waren verwijderd in het inlaatkanaal .. hier zat een flinke speling op de klep tov de geleider.
Reply With Quote
Old 11-04-2007, 19:24
bolku's Avatar
bolku bolku is offline
Postwhore

Het konisch afdraaien van de klepgeleider is zowiezo altijd een aanrader en dit komt de sterkte van de klepgeleider ook niet ten nadele.
Ik prepareer ook koppen voor circuit en cross en daarbij haal ik altijd wel de klepgeleider weg uit het kanaal.....de slijtage is idd wel 10 keer zo groot, maarja voor proff. gebruik is dat niet zo erg....
Ik draai de klepstelen ook af naar 5,5 mm ( het deel wat in het kanaal staat)

De kanalen frees ik naar de gewenste vorm en diameter en werk ze daarna af met schuurtollen korrel 120 of 60.
Lijkt glad, maar is toch nog vrij grof.
Old 11-04-2007, 22:14
Menace's Avatar
Menace Menace is offline
Postwhore

Send a message via MSN to Menace

Quote:
Originally Posted by peter139
@steven ff fout gelezen, ik dacht dat jij sampo11's plaatje had gepost.

@stein, goede voorbeelden. Is zandstralen een betere oplossing dan schuurpapier?
In de grasbaanrace wereld(waar zeer veer getuned wordt) zandstralen ze de inlaat meestal.

Had ik het toevallig vanavond met iemand over.
Dat zandstralen moet je dan laten glasparelen... ivm holle putjes wat je dan krijgt.

Passat 35i 1800i CL sedan

13 inch Cosmics te koop 250 euri zonder spacers, 300 met...

Ascension is the mother of all mockups
Reply With Quote
Old 15-05-2007, 22:38
peter139's Avatar
VW Enthousiast

ff omhooghalen

Ik heb toch besloten om het geheel te zandstralen. Dit heb ik gedaan omdat het bij de oude kop goed aanvoelde.

Ik rij er inmiddels al weer in, en de auto voelt lekker aggressief aan. Beter als met de oude kop. Ik denk dat ik toch de goede keus heb gemaakt. De klepgeleiders heb ik eerst verwijderd voordat ik aan het schuren ben gegaan. De klepgeiders heb ik vervolgens 7mm korter gemaakt. Ik weet niet of het heeft geholpen, maar het gaat ook om het idee dat ie er misschien iets sneller van wordt.

gr peter
Reply With Quote
Reply

Posting Rules