#1
|
||||
|
||||
Standkachel Eberspacher BA6
Ik heb onder mijn bus dus zo'n standkachel hangen. Ik heb ze wel nog niet gebruikt (ik heb mijn bus nog niet zo lang), maar in de winter kan het misschien toch wel eens van pas komen. Wie kent hier iets van en kan me enkele tips i.v.m. het volgende geven?
- Is het veilig om die standkachel te gebruiken? Volgens mij heeft ze al jaren niet meer gewerkt. - Wat kan/moet ik nakijken voor ik ze aanzet? - Hoeveel verbruikt zo'n spul? Alvast bedankt! |
#2
|
||||
|
||||
Volgens mij moet je zo'n ding niet willen gebruiken i.v.m. brandgevaar... Toch? experts?
|
#3
|
||||
|
||||
Ik zou allereerst de brandstofleidingen controleren
Standkachel is wel handig, maatje van me heb er één in zijn kever. Die is van Webasto en staat onder de achterbank en de uitlaat gaat door de bodemplaat. Verbruik van die dingen is een druppel (bij wijze van spreken).
__________________
1989 Golf 2 1.8 WOB 16V throttle bodies 2013 Renault Megane Estate GT Line TCe 2011 Ford Ka |
#4
|
||||
|
||||
standkachel is helemaal top
Mijn vriendin heeft er een in haar 1967 fastback (wel een moderne!!) en die programeerd ze 10min voor dat ze wegrijdt en de "fasty"is dan lekker warm en als het vriest niet krabben Groet mycha Zorg er wel voor dat brandstof leiding goed zijn..........boem/brand is
__________________
1970 T2a Westy 1968 TypeIII Fasty |
#5
|
||||
|
||||
Jullie hebben het over een moderne standkachel. Dat is zeer relaxed, zijn vraag is of hij dat ook wil met een Eberspacher... De geruchten die ik heb gehoord is dat menig bus met behulp van zo'n ding naar de eeuwige busvelden is vertrokken...
|
#6
|
||||
|
||||
klopt, met die "oude kachels" ging er nog wel eens een auto verloren
Toch kan je dit voorkomen door goed onderhoud en regelmatig schoonmaken! Groet mycha
__________________
1970 T2a Westy 1968 TypeIII Fasty |
#7
|
||||
|
||||
Bedankt alvast voor de vele reacties. Ik zit nu zo'n beetje met tegenstrijdige gevoelens: ik lees dat het heel handig is, zo'n standkachel, maar dat het toch niet ongevaarlijk is. De brandstofleidingen zijn in orde. Ze zijn nog heel flexibel en nergens broos.
@ Mychatype3: Wat bedoel je precies met goed onderhoud en schoonmaken? Thanx! |
#8
|
||||
|
||||
Leidingen goet in orde houden, bougie af en toe nakijken, pulsepompje moet goed werken, uitlaad netjes in orde, lucht aanzuiging niet verstopt door vuil af en toe schoonspuiten.
Suc6 groet mycha www.deboxer.nl de eigenaar Ron heeft veel verstand van deze kachels en diverse onderdelen liggen.
__________________
1970 T2a Westy 1968 TypeIII Fasty |
#9
|
||||
|
||||
Merci, Mycha! Ik ga de kachel eens onder de bus uit halen en goed nakijken. De uitlaatpijp zat helemaal verstopt, dus zal er hier en daar nog wel iets zijn dat niet meer helemaal juist is.
Thanx! |
#10
|
|||
|
|||
nog bussen af gefikt de laatste tijd als gevolg van de standkachels van eberspacher standkachels?
|
#11
|
|||
|
|||
Met mijn kachel naar een specialist geweest in Leiden maar ook deze kon hem niet aan de praat houden telkens nadat hij goed brandde viel hij uit om daarna niet meer te starten als we hem dan weer aan de praat hadden weer uit.
volgens hen komt het door een versleten gaasje dat zich op de plek bevind waar het vuur brand kan niet verwisseld worden, in de nieuwere modellen kan dat wel. Ik zal dus aan een andere moeten maar dat is wel duur voor zo´n oudje uit 1987 vr groet Jaap : |
#12
|
|||
|
|||
Ben je al voorzien? Ik heb nog een BA6 liggen.
|
#13
|
|||
|
|||
Ik heb wel interesse Keesal!
|
#14
|
|||
|
|||
Quote:
Ik heb er ook 1, maar weet er niks van. Daar is het prijsje ook naar. Bram |