#1
|
||||
|
||||
Vraag i.v.m. 2 liter CJ motor 1976
Na een heleboel lectuur op het internet ben ik er nog niet helemaal uit en zit ik nog met enkele vragen over mijn 2 liter motor van 1976 met CJ-code.
1. Heeft deze motor hydraulische kleppen of niet? (Of met andere woorden: moet ik die kleppen regelen of niet?) 2. Zijn de kleppen van deze motor bestand tegen loodvrije benzine, of moet ik toch maar beter loodvervanger toevoegen? Misschien kan iemand mij een antwoord geven op mijn vragen. Ik heb de bus nog niet zo lang, dus ik heb de kleppendeksels nog niet opengehad omdat men mijn gezegd heeft dat er hydraulische kleppen inzitten en dat ik die ZEKER NIET mag bijstellen. (De motor draait ook heel goed. Ik heb ook de compressie gemeten op de 4 cilinders en die zat overal tussen 8 en 9.) Maar op de behuizing van de motor hangt zo'n sticker die de klepspeling aangeeft (0.15). Wie heeft hier meer ervaring mee? Alvast bedankt! |
#2
|
|||
|
|||
De CJ motor heeft geen hydr. kleppen. Dit heeft de opvolger in de T3
Je kan wel degelijk loodvrij tanken. VW is begin jaren 70 al overgegaan op geharde klepzittingen dus met je CJ geen probleem. Overgens al zou je hydr. klepstoters hebben moet je die alsnog in de gaten houden op de afstellling, deze dienen namelijk wel een bepaalde voorspanning te hebben. Sjef |
#3
|
||||
|
||||
Quote:
__________________
hoog (bn.) 1 reikend tot of zich bevindend op een punt dat naar verhouding ver boven het referentiepunt ligt <=> laag |
#4
|
||||
|
||||
Quote:
Ik heb het nooit gebruikt op mijn originele AS-motoren (1600cc, 2e helft jaren 70). En nooit problemen gehad. Anders vraag je Joop Smulders. Die is de 1e eigenaar van zijn 1978er Westfalia. Hij tankt ook loodvrij en de motor is zo origineel dat ie er sinds montage in de fabriek niet meer uit is geweest. Beter bewijs kan er niet zijn volgens mij.
__________________
Currently starring in my fleet: T2 (10x), KG 34 (1x), 82er Passat (1x), 90er Polo (2x). '...het is alweer woensdag, ik heb een Golf GTI...' |
#5
|
||||
|
||||
Bedankt allemaal voor de reacties. Ik heb de kleppen gesteld op 0.15, en ik bol dus nu met een gerust hart rond op loodvrije benzine 98 octaan.
|
#6
|
||||
|
||||
Quote:
Je kunt met een gerust hart 95 octaan tanken. Kijk anders in de handleiding. Daar staat dat zowel de AS- (1600) ald de CJ-motor (2000) een minimum octaangetal 91 ROZ moeten hebben. Met mijn AS-motor tank ik in Duitsland dus altijd 'Benzin'...dat is de 91-stuff. Verkopen ze hier niet meer helaas. Maar scheelt wel geld en hij rijdt er niet minder door (is mijn ervaring).
__________________
Currently starring in my fleet: T2 (10x), KG 34 (1x), 82er Passat (1x), 90er Polo (2x). '...het is alweer woensdag, ik heb een Golf GTI...' |
#7
|
||||
|
||||
Hoe zit het met de motoren van de andere Volkswagens zoals golfjes jetta's etc vanaf 1974 tot 1979?? kunnen die ook gewoon 95 tanken dan?
|
#8
|
||||
|
||||
Quote:
Ik heb geen verstand van de oude watergekoelde motoren. De Polo uit 1997 van mijn ouder kon ook 91 tanken, dus ik denk haast dat het dan met die oude wagens ook wel moet lukken... Om er zeker van te zijn kun je het beste in het tankklepje kijken. Daar zit vast wel een sticker met het minimale oktaangetal. Zit de originele motor niet meer in je wagen dan hoop ik dat iemand anders je kan helpen aan de hand van het motornr.
__________________
Currently starring in my fleet: T2 (10x), KG 34 (1x), 82er Passat (1x), 90er Polo (2x). '...het is alweer woensdag, ik heb een Golf GTI...' |
#9
|
||||
|
||||
Quote:
Over het algemeen wel, op de gti-tjes na. Gewoon even op het tankklepje kijken voor de zekerheid |