#1
|
||||
|
||||
benzineleiding T2b vervangen
Heeft er iemand ervaring in het vervangen van de benzineleidingen van een T2b? Is dit een haalbaar werk zonder dat de motor eruit moet of niet? Heeft het eigenlijk nut om die leidingen te vervangen? Ik wou dat gewoon doen uit veiligheidsoverwegingen; je hoort wel eens van brand in een bus door lekken in oude, verduurde benzineleidingen...
Wie kan me goede raad geven? Thanx |
#2
|
|||
|
|||
Je benzine leiding eens controleren en eventueel vervangen kan nooit geen kwaad. Je hebt helaas gelijk en het komt nog wel eens voor dat er brand door een te oude leiding is ontstaan. Regelmatig komen we tegen dat slangen helemaal verhard zijn en zo afbreken.
Het is op zich een simpel klusje, Eerst de benzine aftappen door je slang onder de auto bv door te knippen en de benzine op te vangen in een jerrycan of bak. Let wel op dat de bak benzine bestendig is Vervolgens kan je de slang zo losschroeven van de tank en de slang vervangen. Waar hij door de motorbepalting gaat gaat hij als het goed is over in een metalen buis. controleer deze goed of hij niet teveel geroest is en daardoor dun is. Persoonlijk vervang ik deze altijd liever voor een RVS uitvoering (bij ons te verkrijgen). Let ook even op dat waar de buis door de beplating loopt dat hij daar ook nog voorzien is van een doorvoerrubbertje, zit deze erniet kan je leiding beschadigen door wrijving of trilling. Vervolgens de slang in de motorruimte ook nog even vervangen en last but not least, een benzine filter monteren. Ik monteer ze altijd buiten de motorruimte dit ivm de hitte in de ruimte en het is vaak een kunstof filterhuisje. Ik weet er zijn mensen die zeggen doe hem net voor de benzine pomp dat is gemakkelijker vervangen maar ik heb zoiets van beter moeilijk doen dan onveilig Let wel op dat je bij iedere verbinding de slang vastzet met een benzine slang klem, er worden er nog wel een apk afgekeurd omdat dat niet gebeurd is en de slang er zo op geduwd zit. Als je alles goed vast hebt zitten de benzine weer terug in de tank en starten weer. Wel even doorstarten omdat de leiding leeg is zal hij niet direct lopen. Ik hoop dat je hier wat aan hebt. succes |
#3
|
||||
|
||||
Bedankt, Sjef! Ik ga er volgende week werk van maken! Nu ik jouw uitleg gelezen heb, durf ik er zonder zorgen aan beginnen.
|
#4
|
||||
|
||||
Wanneer je dan toch bezig bent, controleer dan ook de verbindingen van de slangen voor de ontluchting van je tank. Die lopen aan beide kanten omhoog naar de koelings sleuven en daarna naar beneden, komen samen in het midden, klep open en dan boven je hoofd en loopt dan door naar het luchtfilter.
Het gebeurde mij dat daar een verbinding verrot was. Geluk was dat ik op dat moment stil stond, geen draaiende motor, bij het tanken. Was misschien wel een leuk journaal item geworden. |
#5
|
||||
|
||||
Wannabay, wat bedoel je met "komen samen in het midden, klep open en dan boven je hoofd en loopt dan door naar het luchtfilter"?
Kun je wat meer/duidelijkere uitleg geven? Thanx |
#6
|
||||
|
||||
In je motorruimte aan het "dak" hangen slangetjes. In het midden zitten er 3 samen aan elkaar. Dat bedoelt hij.
Mireille. |
#7
|
||||
|
||||
Aha, nu heb ik 'em! Bedankt, Mireille.
|
#8
|
||||
|
||||
Alsjeblieft!
Als in het midden een rubber dingetje zit moet je het goed in de gaten houden. Bij een kennis van mij was dit na een half jaar alweer aan het scheuren. Bij mijn rode zit een wit hard plastic geval wat er op het oog bestendiger uitziet. De tijd moet nog leren of 't ook zo is........ |