#1
|
|||
|
|||
Koelvloeistof niveau stijgt teveel?
Ik heb gisteren een Golfje 2 1600 carb uit 1991 aangeschaft. Het rijdt prima en de auto ziet er ook nog heel netjes uit. Er is echter 1 probleem. Het koelvloeistof niveau stijgt volgens mij veel te veel. In koude toestand staat het peil netjes tussen min en max, maar zodra de motor warm wordt staat hij zeker 2 cm boven max en gooit hij er af en toe wat uit bij de overloop van het vaatje. De motor wordt volgens de temperatuurmeter niet abnormaal warm (ca "5 voor") en de fan slaat ook gewoon aan. Iemand enig idee wat dit kan zijn?
|
#2
|
||||
|
||||
Dop van expansievat niet helemaal fris meer denk ik, heeft in ieder geval met overdruk te maken. (koelvloeistofoverslagbakje voor de scrabbleaars onder ons)
__________________
1989 Golf 2 1.8 WOB 16V throttle bodies 2013 Renault Megane Estate GT Line TCe 2011 Ford Ka |
#3
|
|||
|
|||
Dat zou het best wel eens kunnen zijn. Ik hoor namelijk ook heel licht sissen uit het koelvloeistofvatje.
|
#4
|
|||
|
|||
Quote:
Zou tevens lucht in het systeem kunnen zijn. lucht zet harder uit dan vloeistof en duwt de vloeistof dan terug het vaatje in. probeer ff met lopende (koude motor) doop van vaatje los en dan in de radiator slangen knijpen, als je dat stevig en een tijdje door pulseert dan kun je wat lucht kwijtraken soms. anders moet je maar ff kijken hoe je het systeem moet ontluchten. zal ook niet echt moeilijk zijn. db |
#5
|
||||
|
||||
Systeem ontluchten:
Motor warm laten draaien zonder KVS reservoir dop. Net zolang laten lopen totdat de fan is ingeslagen. Dan vul je het KVS peil tot op de max. In de meeste gevallen is dit het principe van ontluchten. Probeer het eens, misschien is dit het probleem wel, en kost verder niet veel moeite
__________________
Your Signature |
#6
|
||||
|
||||
Hmmm, het lijkt mij eerder een wat groter probleem.... Maar ontluchten kan geen kwaad
__________________
Passat B1 LS Passat B8 Businessline R |
#7
|
||||
|
||||
Heb hetzelfde probleem gehad, bij mijn Jetta was de ring van de dop er half naast gegeleden, systeem kon zodoende geen druk opbouwen en ging "overkoken".
__________________
WWW.MIVW.NL |
#8
|
||||
|
||||
vaatje kan stuk zijn
thermostaat die niet helemaal lekker werkt kan ook nog..... hoe blijft je temperatuur? |
#9
|
||||
|
||||
Quote:
In principe als je een stuk rijd, en de kachel is verder gewoon warm, en aan het einde van de rit, draai je de dop eraf, zou die ook ontlucht moeten zijn. In die zin zou die "automatisch" ontluchten
__________________
Your Signature |
#10
|
|||
|
|||
Alvast bedankt voor de adviesen. Ik heb geprobeerd de motor een tijdje te laten draaien zonder de dop op het vaatje. Dit heeft echter niet geholpen. Het gesis bij het vaatje duidt er denk ik gewoon op dat inderdaad de dop of misschien wel het hele vaatje kapot is.
@ Ferry24: Temparatuur is gewoon goed, ook warme lucht uit de kachel. Daar dus verder geen rare dingen. |
#11
|
||||
|
||||
Ik zou even een reservoirtje met dop van de sloop ofzo proberen, om mee te beginnen.
__________________
Your Signature Last edited by vw dennis : 21-09-2006 at 22:15. |
#12
|
|||
|
|||
kOMEN ER LUCHTBELLEN IN VOOR DAN IS DE KOPPAKKING AAN Z'N EINDE.
IS DIT NIET DAN EEN ANDERE DOP ER OP. |
#13
|
||||
|
||||
en controleer het binnenwerk van je vaatje
|
#14
|
|||
|
|||
Ik heb net de dop vervangen en volgens mij is het probleem verholpen. We kijken het maar even een tijdje aan! bedankt voor alle adviesen en iik hoop dat ik nu een beetje kan gaan genieten van mijn golfje.
|