#1
|
||||
|
||||
Zéér vreemd ontstekings-probleem
Hallo
Mijn bus van 1979 heeft een zéér vreemd ontstekings probleem. Als je de bougie kabel van de 4° cillinder ietwat van de caroserie of van de delco houd dan slaat hij regelmatig een reeks ontstekingen over. Dit heeft hij enkel op de 4° cillinder. Ondertussen is de bobijn vervangen door een nieuwe blauwe 009. De platinnes (contactpunten)zijn vervangen door nieuwe. De bougies zijn vervangen door nieuwe. De condensator is vervangen door een nieuwe. De rotor van de delco is vervangen door een nieuwe. Het delco-kap is vervangen door een nieuw. Ik heb ook ondertussen de bougiekabels onderling met elkaar verwisseld. Niets blijkt ook maar enig invloed te hebben op het probleem. Het probleem blijft aanwezig op enkel de 4° cillinder. Kan er iemand mij helpen Aub? Ik ben echt ten einde raad en het is mijn dagelijks voertuig. Last edited by Vital : 04-09-2006 at 12:34. |
#2
|
|||
|
|||
Quote:
In dit rijtje mis ik de bougies en de kabels. Maar ik zou eerst beginnen met de bougies. |
#3
|
||||
|
||||
Quote:
De platines zijn de bougies (als ik een beetje heb opgelet tijdens mijn Belgische les). Maar goed, als je de bougiekabels van de 3e en 4e cilinder omwisselt op de verdelerkap (delcokap), wat doet hij dan? Edit: Ik lees net dat je dat ook hebt gedaan...
__________________
The UnDutchaBles Last edited by Airtime : 04-09-2006 at 09:30. |
#4
|
||||
|
||||
platines zijn de contactpunten volgens mijn belgische les
is dus niet hetzelfde als de bougie. ik zou toch ook even naar de bougies kijken en dan naar de bougiekabels.
__________________
Polo 1.0 '89 Fox -Wat niet heel is, kan ook niet stuk gaan- Grtz Michael
|
#5
|
||||
|
||||
Quote:
Ow... Belgische les in Rotterdam is toch niet hetzelfde als in Antwerpen, dan... Weer wat geleerd!
__________________
The UnDutchaBles |
#6
|
||||
|
||||
Verkeerde ontstekingsvolgorde misschien ?
__________________
1989 Golf 2 1.8 WOB 16V throttle bodies 2013 Renault Megane Estate GT Line TCe 2011 Ford Ka |
#7
|
|||
|
|||
Quote:
Quote:
Tja, Bougies anders noemen en dan het wel hebben over bougiekabels..... .... Vandaar : Dus wel op gelet tijdens de Belgische les. |
#8
|
||||
|
||||
Oh ja dat ben ik vergeten te vermelden.
Bougies zijn ook vervangen. (Dit zet ik er vlug eventjes bij) Trouwens als ik de bougiekabel los maakt van de bougie zelf,dan heb nog steeds het zelfde probleem. Dus aan de bougie kan het niet liggen hé. Last edited by Vital : 04-09-2006 at 12:45. |
#9
|
||||
|
||||
Vervang eerst ook alle bougiekabels. Ik heb een Fiat Punto waarbij we ook problemen hadden met de ontsteking. De kabels leken uitstekend, alles nagezocht en achteraf bleken de kabels teveel door te geven..nieuwe kabels erop en klaar...
|
#10
|
|||
|
|||
Quote:
1 vershil, bij een F@#$t kan je het verwachten, bij een Volkswagen niet |
#11
|
||||
|
||||
Quote:
Nog een verschil, mijn Fiat rijdt en jouw bus niet |
#12
|
||||
|
||||
Quote:
Mijn motor heeft een revisie gekregen nadat mijn riempje was gescheurd. Gevolg: motor heet gelopen en 4 scheuren tussen de kleppen. Is vervangen: 4 nieuwe cillinders 2 nieuwe klepdeksels met kleppen nieuw lagerset De motor heeft het nummer AS647414 Vital |
#13
|
||||
|
||||
Ik zit eerder te denken aan een versleten (ruime) onstekingsas.
Heb dit al eens meegemaakt met een golf 1. De as trekt dan bij het vastzetten van de onsteking naar een kant, en slaat dus bij het draaien een cilinder over. Groeten jan. |
#14
|
||||
|
||||
Quote:
Jan over welke as heb jij het. En wat bedoel je met het vastzetten van de ontsteking. Ik snap echt niet wat je bedoeld hoor. Vital |
#15
|
||||
|
||||
Ik bedoel de as waar je rotor op zit
|
#16
|
||||
|
||||
yes,het probleem is opgelost (voorlopig toch )
De platinnekes nog eens zuiver gemaakt en de boel werkte terug. En toch kan ik moeilijk geloven dat dit de oorzaak was. Ik ben zo stilaan aan het denken dat er wat vuil op het asje zat net op het nokje van de 4° cillinder waardoor de platinnekes op die plaats te ver open ging. Ik ben maar hardop aan het denken,maar het zou toch kunnen niet????. Wat denken jullie????? |
#17
|
||||
|
||||
Het kan nu opgelost zijn maar kan ook weer terug komen wanneer de ontstekingsas echt iets versleten is. En als daar vuil tussen komt dan kan hij ook weer tijdelijk recht lopen.
|
#18
|
||||
|
||||
Goed om te weten dat het probleem opgelost is, maar hou het even in de peiling. Ik zat nl ook aan slijtage van de as te denken.
Quote:
Waarschijnlijk bedoel je op de contactnok (van de 4e cilinder) bovenin de verdelerkap. Vuil op het asje is onwaarschijnlijk aangezien deze ronddraaid en je dan op alle vier de cill. het probleem zou moeten hebben.
__________________
VW T2b-2.0 VW Golf GTI mkI (1600 EG) VW Golf GTI mkII |
#19
|
||||
|
||||
Neen ik bedoel écht vastgezet vuil op het nokje dat de plattinnekes moet doen open gaan.
Als ik het goed voor heb is het asje lichtjes vierkantig op de hoogte van de plattinnekes en als daar op zo'n nokje (1 van de 4) wat vuil zich heeft vast gezet gaat het plattinneke te ver open. k'Denk maar hardop hoor!!???? |