#1
|
|||
|
|||
Turbo & de 1800 16v KR-motor.. Wat is er allemaal nodig?
Enkele vraagjes voor de turbo-fanatics onder ons
Wat is er allemaal nodig om een 1800 16v 'turbo' te bouwen? Zijn tweedehands onderdelen een optie? Zo ja, uit welke merken/modellen auto's zijn de turbo's te gebruiken? Welke intercoolers zijn te gebruiken? Als het ook hier mogelijk is om tweedehands te gebruiken, uit welke modellen? Wat is er nog meer nodig, en wat moet men aanpassen? En (niet onbelangrijk) in welke staat moet je motor zijn voordat je aan zoiets begint? (is het nodig om bijvoorbeeld dingen preventief te vervangen) Het betreft trouwens een MKII met KR-motor welke 160.000 gelopen heeft. Motorisch is deze nog helemaal orgineel.. |
#2
|
||||
|
||||
- revisie
- S2 blok in goeie staat. - Las connecties. - g60 injectie - soldeerbout. - golf g60ic of rallye. - Hoop kleine onderdelen te waarde van 1000€ EN EEN HELE HOOP GEDULD
__________________
- VW Golf II '89 ex 16v > 20vt k04 - Audi A3 8p '04 1.9 TDI - Seat Arosa S '03 1.4 - VW Caddy 3k '10 1.9 TDI http://www.krasendeukservice.nl |
#3
|
||||||
|
||||||
Quote:
check. (komende winter) Quote:
Nou ben ik (nog) niet zo thuis in het VW wereldje.. Dus wat is in hemelsnaam een S2 blok? Quote:
check. Quote:
Dit mag ook geen probleem zijn.. Quote:
..en hier zou ik dus graag meer over willen weten Quote:
Wordt aan gewerkt! Bedankt voor het meedenken |
#4
|
||||
|
||||
Een S2 blok is een Audi blok, en dit wordt gezegd omdat je daar de zuigers uit nodig hebt (compressie verlagend).
Er zijn echter meer opties zoals dikke koppakking, afgedraaide 16V zuigers, 8v zuigers (zijn komvormig) of speciale 16V turbo zuigers. Moeilijkste is eigenlijk het uitlaatspruitstuk maken. Als je handig bent met metaal lukt dat echter wel.
__________________
Quote:
|
#5
|
||||
|
||||
Quote:
is dit wel slim om te doen omdat je druk verhogend gaat werken. ik vind de beste optie toch om de druk te verlagen dmv zuiger af te draaien. koppaking is toch de zwakste plek van de motor.
__________________
Airride kan dan wel net als siliconeborsten zijn. Nep!! But i like it!!! |
#6
|
||||
|
||||
Ik geef ook zomaar wat opties, zeg niet dat ze allemaal even goed zijn
Heb zelf heel wat ervaring opgedaan met turbo 16V's. Eerst geprobeerd met dubbele stalen koppakkingen...dat werkt niet zo goed. Je kunt echter o.a. in Amerika een dikke koperen koppakking krijgen. Kost wat (niet zoveel als zuigers) maar dan gaat het echt niet meer kapot. Zuigers afdraaien is eigenlijk ook geen goede optie, want hierdoor gaan ze meer kantelen en worden de cilinders sneller ovaal. Je zou er eigenlijk een kom in moeten draaien (dus de hoogte onaangetast laten). Maarja...16V zuiger met kom erin...is een 8V GTI zuiger
__________________
Quote:
|
#7
|
||||
|
||||
Op het S2 blok zitten wel meer dingen die je kan gebruiken.
Zoals spruitstukken. Zuigers. Drijfstangen. Extra's kom je op dat moment achter. Zoals Slangen, boutjes, steunen, uitlaat, injectors enz.. enz.. enz.. enz..
__________________
- VW Golf II '89 ex 16v > 20vt k04 - Audi A3 8p '04 1.9 TDI - Seat Arosa S '03 1.4 - VW Caddy 3k '10 1.9 TDI http://www.krasendeukservice.nl |
#8
|
||||
|
||||
Quote:
WHAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAHAHAHAHAHA LOL @ Stijn !!! ps iedereen die niet weet waar het over gaat, gewoon net doen of het er niet staat |
#9
|
||||
|
||||
Ik vind als je zuigers af gaat draaien of dubbele koppakking erin gaat stoppen je ook wel een uitlaat spruitstuk van wc rolletjes kan gebruiken als je toch goedkoop uit wilt zijn.
__________________
- VW Golf II '89 ex 16v > 20vt k04 - Audi A3 8p '04 1.9 TDI - Seat Arosa S '03 1.4 - VW Caddy 3k '10 1.9 TDI http://www.krasendeukservice.nl |
#10
|
|||
|
|||
Over de IC, ik ben zelf ook met een 16vt bezig
Ik ga een Sprinter/LT intercooler gebruiken, ok is misschien iets kleiner (dunner) dan Rallye IC maar is ook meteen een stuk goedkoper. Heb een nieuwe voor 174,- euro daar heb je nog niet eens een 10 jaar oude rallye ic voor. Ik heb nog wel een KR onderblok, krukas, zuigers en drijfstangenliggen. Heb ook nog set S2 drijfstangen. |
#11
|
|||
|
|||
Quote:
Bedankt voor de ic tip. Ik heb op het moment geen spullen nodig, wil het komend jaar wel gaan (laten) doen en post dit nu puur om het een en ander aan info te krijgen |
#12
|
||||
|
||||
Quote:
And your point is?
__________________
Quote:
|
#13
|
||||
|
||||
Als je iets doet doe je het goed toch?
En met goed bedoel ik niet percee duur.
__________________
- VW Golf II '89 ex 16v > 20vt k04 - Audi A3 8p '04 1.9 TDI - Seat Arosa S '03 1.4 - VW Caddy 3k '10 1.9 TDI http://www.krasendeukservice.nl |
#14
|
||||
|
||||
Ok, dan zitten we op een lijn. Ik draag zomaar wat opties aan, de een beter dan de ander. Maar duur hoeft het absoluut niet te zijn nee, ode aan zelf knutselen, down met de geldkloppers.
__________________
Quote:
|
#15
|
|||
|
|||
Tja.. 16V Turbo kan je op verschillende manieren maken en afgedraaide zuigers is daar een van, is natuurlijk minder dan bv gesmede zuigers in lagere compressie maar nog steeds niets mis mee. Je kan ook gewoon met de standaard 16V compressie gaan rijden en niet te veel boost draaien. Die compressie goed krijgen is een kant van het verhaal, iets wat velen over het hoofd zien is de carterdruk; HET probleem van een geblazen 16V. Als je bv S2 zuigers gebruikt (81.5) moet je wel een onderblok hebben wat nog als nieuw is.. Zelfde geld natuurlijk voor andere zuigers in de standaard maat.
|
#16
|
||||
|
||||
Ik reed met mijn boostbus zonder problemen op std compressie inderdaad, met niet al te gekke turbodruk. Meteen van onderuit al flink koppel, ging allemaal lekker. Carterdruk was inderdaad fors, zelfs al was het een vers gereviseerd 1.9L onderblok! Heb een flink 'neerslagreservoir' aan de ontluchting moeten maken om te verkomen dat alles onder de olie zat bij een stevige scheuractie.
__________________
Quote:
|
#17
|
|||
|
|||
Quote:
sorry.... only can kinda read (guess) dutch, and can't type it... maybe it already mentioned maybe someone could translate it if others can't read sounds like stijn didn't have luck with his double gaskets here, a popular thing to do is stack two metal headgaskets together (ABA/G60/ABF style), and then use some high performance head studs (ARP most popular here) from what I have heard, people have had better luck with using two metal VW head gaskets than by using a copper one since when using the copper gasket, you have to make rings around the cyl's so that it won't leak. The stock VW gaskets have the rings built in. (dikke koperen koppakking ==> dubbele stalen metal VW koppakkingen met ARP ==> ) and if you have access to a a3 2.0 8v... you can build a nice 9:1 16v maybe all this was already mentioned and I just didn't catch it |
#18
|
||||
|
||||
Hey Nick,
Yep, you pretty much got it all correct, I'm impressed . First time I built my 16V turbo I used two VW ABA headgaskets, which only lasted one trip around the block before it blew. I was using standard headbolts though, with standard torque so maybe that's where it all went wrong. After that I built it with just a single headgasket (running stock compression!!), medium boost and 98 octane gas -> worked like a charm. About the 9:1 compression with a 8v block: mentioned that, seen the same trick done before, also works with 1.8 8V blocks under 16V heads. Still think this is one of the easiest AND best solutions.
__________________
Quote:
|
#19
|
||||
|
||||
so Nick, we ARE impressed...... nice dutch reading and writing...
__________________
Quote:
BBB Build by Boekes Site - Custom Wheels |
#20
|
|||
|
|||
actually, name is price :p
but yea.... I LOVE 16v turbo topics and couldn't resist clicking on it I "learned" dutch when I had a 7 hour layover at Amsterdam/Schiphol and thought it was the weirdest dialect of german that I've ever heard hopefully I have enough money to finally install my junkyard turbo setup this summer.... homeade manifold and a garrett t3 from a nissan 300zx |