#21
|
||||
|
||||
Quote:
't is ook zo. Maar uitgaande van 16inch 7J (7,5J)? |
#22
|
||||
|
||||
Een 7x16 et23 (944Turbo vóór) Teledial past er achter bv. wel onder (met verboorde trommels),
maar past voor met een adapter (geen ruimte op de flens om te verboren naar 5x130) weer niet, tenzij je weer 944 type1 wielnaven gaat monteren, want die zijn dus al 5x130, en win je dus weer de adapterdikte (+/-25mm), waardoor het weer wel gaat. De 8J achtervelg (et23) zou achter wel op een T2b passen, maar weer niet op een T2a, omdat daar de ruimte in de wielkasten weer net ff ietsje minder is. Voorbeeld; Rokus z'n 1977 T2b pickup, omgebouwd naar T2a look (maar achter nog wel ruimte in de kasten ) Vóór 7x16 et52 (928 velg) mét adapter 5x112 -> 5x130 met 185/55 en achter 8x16 et23 (944 Turbo -one year only-) gemonteerd op verboorde trommel en een 205/50x16 ... gaat net !! Een 6J et52 Carrera2 velg zal je vóór echter altijd met een adapter moeten monteren, daar je anders met 944 type1 naven weer teveel naar binnen uitkomt, tenzij je het stuurgedrag wilt van een winkelwagentje. De achtervelgen (8J et52) zul je weer met een spacer op je verboorde trommel moeten monteren, anders zit je velg weer tegen je veerplaat aan. Voorbeeld; In 1999 reedt mijn bus met 6x16 et52 en 195/45 vóór (met 25mm adapters) en 8x16 et52 en 205/45 achter met 25mm spacers.(trommels waren al verboord, omdat ik er eerder 7x16 et23 Fuchsen onder had zitten) Bus met 6x16 et36 met 195/50 vóór (ook weer met adapters) en achter 7x16 et23 met 205/50 op verboorde trommels. Bus op 7,5x17 et47 met 205/40 vóór (ook met adapters) en achter 9x17 et47 met 215/40 gemonteerd op een verboorde trommel met een 17mm spacer. Bus op 7x17 et55 met 205/55 vóór (met adapter) en achter 8x17 et70 (993 wintervelg) met 225/45 en een 40mm spacer. 7,5x18 et55 met 225/40 vóór (met adapter) en achter 8x18 et55 met 225/40 en een 25mm spacer. 7x15 et52 met 195/50 vóór (met adapter) en achter 7x15 et23 met 205/50 op verboorde trommels. Zoals je ziet vriezertje, een hoop mogelijkheden
__________________
Alain Quote:
Last edited by Area51 : 24-03-2006 at 15:59. Reason: was wat vergeten ... |
#23
|
||||
|
||||
Yo! Kijk das nog eens uitgebreid antwoord! Cool Area, thanx! Leuk om al die verschillende maten te zien en zo zie je ook goed het verschil ertussen. Wat beviel/bevalt je nou het beste qua comfort?
|
#24
|
||||
|
||||
Quote:
Voor de lange afstand de 18" , omdat die qua hoogte op de orginele omtrek uitkwamen, en dus de motor niet zoveel toeren maakte, maar die reden in de stad (zwaar sturen) en op 80km wegen (erg spoorvormingsgevoelig) weer niet zo lekker. Met de 16" C2's kon je weer lekker knallen en hoeken, maar vanwege de lagere band maakte de motor wel weer meer toeren als we veel grote weg reden. De 17" Cup2's reden eigenlijk -tezamen met de 16" Fuchsen het lekkerst, maar met de 17" Turbo's heb ik een mooie tussenoplossing. De 15" Teledials zijn leuk omdat je met zo'n set veel bandenkeuzematen hebt in 15", en er dus altijd een voor jouw doel geschikt bandje kunt vinden. btw, de 16" Carrera 2's zitten nu onder Usertje z'n typ3, de 18" Turboos zijn naar Bugdaddy verhuisd, de 16" Fuchsen zitten onder de westfalia, de 15" Teledials hebben nog ff onder Meetlint z'n pick up gezeten, de 17" Cup2's liggen hier te verstoffen en de 17" Turboos zitten er nu nog steeds onder.
__________________
Alain Quote:
Last edited by Area51 : 25-03-2006 at 08:40. |
#25
|
||||
|
||||
Na dit topic even te hebben gadegeslagen, vraag ik mij dan toch nog weer even iets af over die schuifbouten waar het al zo vaak over gaat... Ik heb van die Omega 3000-fuchsen, dus steek 5*110. Ook heb ik een t2a, dus steek 5*112. Volgens sommigen kun je nu deze velgen monteren, maar is het niet zo dat je de tolerantie die je creeert met de schuifbouten, ook moet hebben in de relatie boutgat-bout? Lijkt mij van wel namelijk. Nu is het bij mij het geval dat de wielbouten(draadeinden) precies passen in de boutgaten van die velgen. Maar dan schiet ik toch nog niets op met dat schuifsysteem? Of moet je dan de boutgaten in je velg iets opboren? De gaten in mijn Omega-fuchsen zijn overigens wel 14mm.
|
#26
|
||||
|
||||
Schuifbouten kunnen maximaal 1mm (per gat, vanaf hart naaf gerekent) opheffen, dus 4x98 velgen op een
4x100 auto is dan mogelijk, of in dit geval 5x110 velgen op een auto met 5x112 steek. Waar het op een bus echter stukloopt is het volgende .. een bus heeft tapeinden, dus je zou schuifmoeren nodig hebben, en laten die nou net niet bestaan De tapeinden in een bus hebben een kraag, en zijn vanaf de achterzijde gemonteerd, dus ff je tapeinden eruit meppen en vervangen door schuifbouten zal dus ook niet gaan, er is immers geen schroefdraad aanwezig. Enig optie om deze 5x110 Omega3000 Fuchsen onder een bus te monteren is je steek op de auto te verzetten.
__________________
Alain Quote:
|
#27
|
||||
|
||||
Er is momenteel een mal in de maak om inderdaad de naven,schijven en trommels om te boren...Ben benieuwd hoe het zal gaan.Bedankt voor de tips!
|
#28
|
|||
|
|||
Ik heb hetzelfde probleem, heb voor op m'n ovaaltje 944 remmen gekocht, heb alvast de naaf uitgedraaid.
Maar ik wil eigenlijk ook weer na de steek van 5-205 toe. Is dit met adapters goed te doen? Patrick |
#29
|
||||
|
||||
Er is sowieso een schijfsysteem te krijgen voor 5*205 steek,maar that'll cost you a nasty lot of bucks...Ziet er goed uit trouwens,die uitgedraaide naaf!!!
|
#30
|
||||
|
||||
Area51, velgenexpert, zou je mij concreet kunnen vertellen wat ik aan mijn T2b moet doen om straks (low budget) over te gaan naar 5x205?
|
#31
|
|||
|
|||
wat je volgens mij ook nog kan doen is een vooras monteren van een overgangsmodel uit 71 ..die hebben een 5x205 steek en past vwb asbouten onder jouw 'chassis'
bram koenrades had zon ding liggen ..ooit.. maaruh..als je nou ff stopt met adapter vragen en je druk gaat maken wanneer we weer gaan knallen! |
#32
|
||||
|
||||
Quote:
low budget: alles van een T2a eronder knopen (spindles, ankerplaten, trommels), maar dan heb je geen schijfremmen meer. FF geduld hebben, dan is dadelijk onze 5x205(*) schijfremset klaar. |
#33
|
|||
|
|||
Ik ben nog steeds op zoek naar adapters om van 5x130 naar 5x205. Voor bovenstaande foto. Het eerste idee was om porsche stalen velgen te gebruiken onder de ovaal, maar ondertussen wil ik toch de orginele velgen voor de mooie looks, alleen achter wel de verbrede versie.
Heeft iemand nog ideeen voor deze adapters? Patrick. |
#34
|
|||
|
|||
Quote:
Patrick, kijk even op de volgende link. Wij zijn dealer van SSP en kan ze zo bestellen voor je. Let wel de prijzen zijn in ponden dus even maal 1,5 http://www.streetstyleandpower.com/...16&cfid=3823563 Sjef |
#35
|
|||
|
|||
Hoi Sjef,
Bedankt voor je reactie, maar ik zoek 5x130 naar 5x205 en die zie ik er niet tussen staan. Misschien dat iemad hier op de site iets maken kan? Patrick. |
#36
|
|||
|
|||
zit hier ook ff mee te lezen...
Mijn vraag is eigenlijk waarom je vanachter niet adapters kan steken? Ik lees steeds van voor adapters en achter herboren... Weet iemand of is voor een t3 bus hetzelfde is als voor een t2 bus? wil dus ook nog steeds van 5x112 naar 5x130 en heb inmiddels de adapters |
#37
|
||||
|
||||
Quote:
Vaak omdat een (Porsche) verlgset verschillende maten heeft, bv 6 en 7J breed (Cookiecutters, Fuchs) en dan kun je 7J -met een 25mm adapter- achter gewoon niet kwijt, vandaar dat je vaak moet omboren. Bij de CupII velgen hoeft dat weer niet .. die zijn -achter- wel breder, maar vanwege een gunstiger etwaarde moet je daar juist een adapter toepassen. Quote:
Yep .. principe is gelijk .. alhoewel er in de wielkasten van een T3 vaak wel iets meer ruimte is. @genderen .. vergeet niet dat een 5x130 -> 5x205 adapter weer 20 tot 25mm dikte is .. hangt van je velgenkeuze af of dat gaat.
__________________
Alain Quote:
|
#38
|
||||
|
||||
Jajaja, we weten nu allemaal wel dat je wat bijzonders hebt
De 8x17 et30 CupII's zoals jij ze -achter- hebt zijn echter dermate incourant, dat ik die gemakshalve niet meetel. Dat zijn namelijk voorvelgen van een set wintervelgen van een 993 turbo, en die zijn zeldzamer dan een foto van Baldrimmer met een blikje bier in z'n jatten
__________________
Alain Quote:
|
#39
|
|||
|
|||
hehehehe....dank je voor de info....ga het gewoon eens proberen of ik met adapters achter een 7J cookie kanmonteren op een t3 bus van voor een 6 J dus dat mag geen probleem zijn....
|
#40
|
||||
|
||||
Quote:
Wel eens een complete tray hoor .. maar das voor anderen die het zelf niet durven te kopen . Sorry voor het offtopic |