Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Algemeen
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #21  
Old 06-04-2006, 14:33
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,384
Default

dat zeg ik
Reply With Quote
  #22  
Old 06-04-2006, 17:43
einzer's Avatar
einzer einzer is offline
VW Guru
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 880
Default

Quote:
Originally Posted by Lieuwe
Die radiateur bij die 16vG60 is wel erg klein .. hoe komen zij dan aan genoeg koeling ?

Blijkbaar kan het daar dus wel mee. Dan moet die 1500 automaat radiateur ook wel voldoende zijn op een 16v motor toch ?

Je kunt altijd nog je vin schakelen, dus wanneer de motor heet begint te worden of bij intensief gebruik je vin aan zetten met een aparte schakelaar zodat ie constant draait.

Ik heb er bij mij een radiateur in staan zo groot mogelijk en daarbij ook nog eens de vin inschakelbaar, kan je zeggen dat dat af en toe best wel nodig is...........
Reply With Quote
  #23  
Old 06-04-2006, 17:45
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,384
Default

en een thermoswitch die bv 10 graden eerder de fan aan schakeld?
Reply With Quote
  #24  
Old 06-04-2006, 17:51
bolku's Avatar
bolku bolku is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 1,165
Default

Sorry van mijn botte reactie....
Ik kan mij er soms erg aan storen dat er mensen zijn die ergens iets gehoord hebben en vervolgens doen alsof ze er verstand van hebben.
Op zich helemaal niet erg, maar soms gebeurd het dat mensen met problemen daardoor op het verkeerde been gezet worden.
Als tuner heb ik in de loop der jaren best wel wat ervaring op gedaan met snelle VW's en weet daardoor wel waar ik het over heb.

Bij een standaard 16V is het idd geen probleem om de kleinere radiateur van een JB te nemen zonder extern expansievaatje, maar ik zou wel een thermostaat monteren die eerder open gaat en een thermoschakelaar die bij een lagere temp. de fan al inschakeld.
Dat moet afdoende zijn om met die radiator te kunnen rijden zonder koelingsproblemen.
__________________
Groeten, Jeroen.
Reply With Quote
  #25  
Old 06-04-2006, 17:51
einzer's Avatar
einzer einzer is offline
VW Guru
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 880
Default

Quote:
Originally Posted by René
en een thermoswitch die bv 10 graden eerder de fan aan schakeld?



Zou het gewoon lekker simpel houden je schakelt gewoon als het ware je vin door, en je kunt gewoon zelf bepalen wanneer.
Reply With Quote
  #26  
Old 06-04-2006, 18:03
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,384
Default

Quote:
Originally Posted by bolku
Sorry van mijn botte reactie....
Ik kan mij er soms erg aan storen dat er mensen zijn die ergens iets gehoord hebben en vervolgens doen alsof ze er verstand van hebben.
Op zich helemaal niet erg, maar soms gebeurd het dat mensen met problemen daardoor op het verkeerde been gezet worden.
Als tuner heb ik in de loop der jaren best wel wat ervaring op gedaan met snelle VW's en weet daardoor wel waar ik het over heb.

Bij een standaard 16V is het idd geen probleem om de kleinere radiateur van een JB te nemen zonder extern expansievaatje, maar ik zou wel een thermostaat monteren die eerder open gaat en een thermoschakelaar die bij een lagere temp. de fan al inschakeld.
Dat moet afdoende zijn om met die radiator te kunnen rijden zonder koelingsproblemen.


bedoel je mij nou?
Reply With Quote
  #27  
Old 06-04-2006, 18:04
Waldorf's Avatar
Waldorf Waldorf is offline
Banned
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 830
Default

Dan ook mijn excuses voor een te overhaaste ractie.
Jullie hebben gelijk: als het op een plaatje te zien is, moet het zeker kunnen.
Jij (Jeroen) komt tenminste nog aan met extra thermoschakelaar.

Mijn point is: De ingenieurs van VW kiezen voor de 16v voor een radiator met een bepaalde grootte. Dat doen ze niet omdat ze de ruimte hadden in het vooronder van de golf 2.
Nu begrijp ik wel dat sommigen een radiateur met ingebouwd exp. vat willen, Maar dat dat dus kan omdat Jan het zo heeft gehad, is mij een te makkelijk antwoord.

De oplossing van einzer vindt ik nou een goede.
Quote:
Originally Posted by einzer
Zou het gewoon lekker simpel houden je schakelt gewoon als het ware je vin door, en je kunt gewoon zelf bepalen wanneer.

Als je 'm dan vergeet is het je eigen schuld.
Reply With Quote
  #28  
Old 06-04-2006, 18:17
einzer's Avatar
einzer einzer is offline
VW Guru
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 880
Default

Jan heeft ook een apart expansievat hoor kijk maar eens goed op de foto hoor, mij werd geadviseerd om echt een apart expansievat te houden, nou dan maar 1tje van een bmw en gelijk in de paravanbak (uitzicht) gebouwd.
Reply With Quote
  #29  
Old 06-04-2006, 18:18
Waldorf's Avatar
Waldorf Waldorf is offline
Banned
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 830
Default

Quote:
Originally Posted by René



De ex van Jan Nieuwenhuis.. en moet je `s kijken hoe zo`n kleine radiateur


en nog even iets, dit is geen radiateur met ingebouwd expantievat. Kijk maar goed René.
Reply With Quote
  #30  
Old 06-04-2006, 18:19
einzer's Avatar
einzer einzer is offline
VW Guru
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 880
Default

Quote:
Originally Posted by Waldorf
en nog even iets, dit is geen radiateur met ingebouwd expantievat. Kijk maar goed René.



Dat zeg ik gamma...........
Reply With Quote
  #31  
Old 06-04-2006, 18:19
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,384
Default

klopt chris! maar het ging mij alleen ff om de grootte
Reply With Quote
  #32  
Old 06-04-2006, 18:22
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,384
Default




en zo heb ik nog veel meer foto`s van dikke motorblokken.. met kleine radiateurs en met ingebouwd expansievat
Reply With Quote
  #33  
Old 06-04-2006, 18:40
einzer's Avatar
einzer einzer is offline
VW Guru
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 880
Default

Zoals rené beloofd hoe ik het heb gemaakt.





Radiateur onder voor front geplaats, mijn maatje heeft het orginele front aan de binnenzijde aan gort gezaagd en 15 cm lager gemaakt waardoor radiateur onder het front past.




En hier het expansievat in de paravan.
Reply With Quote
  #34  
Old 06-04-2006, 18:42
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,384
Default

mooie en cleane oplossing!!!
thnx alex!
Reply With Quote
  #35  
Old 06-04-2006, 18:52
Melvin Melvin is offline
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 5,427
Default

nog ff een opmerking, veel van dat soort foto's zijn vaak van die trailerqueens...

maargoed, het moet wel goedkomen zo! suc6 rene
Reply With Quote
  #36  
Old 06-04-2006, 20:52
Marco's Avatar
Marco Marco is offline
Volksforum Crew - Elekit
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 7,628
Send a message via MSN to Marco
Default

Ok wel eens aan gedacht om gewoon een dikkere te nemen ipv een grotere?? Werkt zeker net zo goed, kijk maar eens naar een radiator in een Formule 1 auto.... En dat wordt toch wel "IETSJE" warmer allemaal als 100 graden. Ja vooruit ze hebben er dan wel 2, maar zo gigantisch groot zijn ze niet, wel een stukkie dikker
__________________
Passat B1 LS
Passat B8 Businessline R
Reply With Quote
  #37  
Old 06-04-2006, 20:54
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,384
Default

sja... dikkere kan ik niet echt gebruiken...ivm ruimte straks met de solexen
Reply With Quote
  #38  
Old 10-04-2006, 20:37
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,384
Default

alex? wat voor fan heb je hier gebruikt trouwens? ik heb vandaag eentje van een Nissan Sunny dacht ik eraf gesloopt


Reply With Quote
  #39  
Old 11-04-2006, 11:21
einzer's Avatar
einzer einzer is offline
VW Guru
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 880
Default

Seat Ibiza, heb alleen wel het huis waar de vin inzit helemaal kort gezaagd om hem zo plat mogelijk te krijgen. Denk wel dat ie bij jou voor de radiateur past, als je hem net als mij platter maakt(bij mij zit daar de oliekoeler). Houd je er trouwens wel rekening mee dat je alle warme lucht van de radiateur de motorruimte inblaast, en je carbs zijn toch echt dol op frisse lucht hoor.

Heb trouwens je pakketje gehad, zag er smakelijk uit??????
Reply With Quote
  #40  
Old 11-04-2006, 11:32
TimMK1's Avatar
TimMK1 TimMK1 is offline
VW Guru
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 841
Default

Even een vraag @ Einzer, mooi oplossing voor die radiateur. Dit zou ook een uitkomst voor mij zijn om zo meer ruimte te maken voor de solexen.. Maar hoe is het front precies aangepast? Waar zijn er stukken weggehaald?
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 23:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum