#21
|
||||
|
||||
Quote:
matheo deed dat afgelopen jaar bijna elke dag volgens mij (school in breda) dus :biggrin:
__________________
Broem...Broem... |
#22
|
||||
|
||||
Als je olie toevoegingen heeft, wat elke olie tegenwoordig heeft wordt de mening verstoort door de temperatuur. De olie moet dus nooit boven de 120 graden celisius komen.
Zie het net als magarine, als deze warm word en vervolgens weer afkoelt zijn de stoffen ook gescheiden. |
#23
|
|||
|
|||
Quote:
Nou als dat echt zo zou zijn, dan zou er een hoop schade ontstaan... Motorolie dopes worden echt niet gescheiden door hogere temperaturen.. Moderne olie kan JUIST hogere temperaturen hebben....zeker de half en vol syntheten... |
#24
|
|||
|
|||
Ik zat laatst nog eens te denken, bij een 16v wordt de olie mede gekoeld door het koelwater. Een grotere radiateur (diesel) is waarschijnlijk goedkoper dan een extra oliekoeler.
Ik kan twee nadelen bedenken; 1. Het duurt langer voordat je motor warm is; 2. 's Winters wil het koelwater misschien helemaal niet meer goed op temperatuur komen, wat waarschijnlijk ook weer niet goed is...De 16v is al erg buitentemperatuur gevoelig, merkte ik maar weer met de verhoogde temperaturen van nu.
__________________
2006 BMW 320d Touring
2001 Golf Mk4 Variant 1.6 16v
|
#25
|
|||
|
|||
Quote:
Ware het niet dat de oliekoeler die je nu gebruikt NIET veranderd.....dus zal er nauwelijks iets veranderen aan de koeling van de olie |
#26
|
|||
|
|||
Zou je denken? Mijn idee gaat ervan uit dat de bottleneck van het koelsysteem de capaciteit van de radiator is. Een grotere radiator kan het water verder afkoelen en dan is het temperatuurverschil met de olie in de warmtewisselaar groter, en dus wordt je olietemperatuur lager...
Desalniettemin heb ik er zelf ook mijn bedenkingen bij. Zijn er geen ervaringsdeskundigen op 't forum? Ik meen dat het gebruik van een dieselradiator vaker toegepast wordt... Het zou namelijk ook kunnen dat de capaciteit van de warmtewisselaar niet voldoende is (wat Fred dan bedoelt denk ik) en dan heeft alleen een grotere warmtewisselaar zin, of een extra oliekoeler.
__________________
2006 BMW 320d Touring
2001 Golf Mk4 Variant 1.6 16v
|
#27
|
||||
|
||||
ik had eerst een dieselradiateur.. maar deze heb ik nu vervangen voor een normale.
het verschil is wat mij betreft eigenlijk niet temerken (wat betreft olie-temp) .. Als je motor goed loopt en goeie olie gebruikt maakt het voor de olie temperatuur weinig uit. (een grotere radiator) Wel zal de temperatuur van je koelwater minder snel op temp komen, maar door je thermosstaat zal dit opgevangen worden (bij een oude diesel doen ze bij koud weer nog welles een stuk hardboard voor de radiateur) voor wat betreft een olie koeler : ik heb zelf een oliekoeler genomen van een 1600GTI ... en deze op de plaats van je warmte-wisselaar gemonteerd (dit is geheel anders en je moet het gehele apparaat vervangen) In de oliekoeler zit een thermostaat die opent bij ik meen 85 graden... werkt perfect en zeker bij snelle ritjes een must gr bauke btw oliekoeler bij VW dealer nog tebestellen en kost iets van 50euro .. (alleen dan heb je alleen de koeler en geen slangen (12euro p/st) en steunen e.d. )
__________________
Quote:
|
#28
|
|||
|
|||
wat ik op m'n 16V heb is een radiateur van een turbo diesel en geen thermostaat in het koelwatercircuit
mijn olie komt tussen de 80 en 90 gradenC alleen s'winters duurt het lang voor dat de kachel warmte geeft |
#29
|
|||
|
|||
Quote:
Das lekker slecht voor je motor.....hoe langer het duurt voor je olie op temperatuur is des te slechter is het...olie moet eigenlijk zo snel mogelijk op temperatuur komen, om zo de juiste viscositeit te verkrijgen.....temeer daar de koeling van het blok OOK door de oliekoeler heen circuleert helpt het dan zelfs mee om te olie op te warmen... Maar ja wie ben ik....ik werk gelukkig alleen maar op een olie fabriek, waar we dit soort dingen alleen maar bedenken, hoe meer mensen hun olie barbaars behandelen des te meer word er verkocht hahaha |
#30
|
||||
|
||||
Quote:
als jullie nou eens binnen in de fabriek gingen zitten ... en eens olie gingen maken die onder alle .. maar dan ook alle omstandigheden dezelfde smeercapaciteit zou leveren..
__________________
Quote:
|
#31
|
|||
|
|||
tussen de 94 en 110.
een keer een topper van 135, klimmetje in spanje van 20 km, bij 40 en met 180km/h. dat zonder de koeler, nu met mn koelertje er op blijft i 95. t is een schnitzer oliekoeler met termostaat ideaal |
#32
|
|||
|
|||
Quote:
__________________
2006 BMW 320d Touring
2001 Golf Mk4 Variant 1.6 16v
|
#33
|
|||
|
|||
Quote:
yep,1.6 en 1.8 mk1GTI wel opletten dat de thermostaat goed is de mijne bleef dicht olie werdt 150c en meer en koste bij 2blokken 1 drijfstanglager Last edited by golf mkII 16v : 17-04-2006 at 11:03. |
#34
|
|||
|
|||
Die boordcomputer van my is niet goed wijs...weet iemand hoe dit kan? (sorry dat ik zo inspring)
Is een Golf II GTi uit 84. Het dingetje geeft alles netjes aan, alleen vage waarden! Zo word de olie 200 graden , mn verbruik is 0,2 enzovoort. Ik snap er niks van, en gelijk heeft hij niet, want hij rijd al heel lang zo! Als de olie 200 graden was, denk ik toch dat hij wel meteen was gaan roken ! |
#35
|
|||
|
|||
Quote:
Controleer alle aansluitingen maar eens......je moet tenslotte weten dat je motor thermisch gezien in orde is alvorens je hem gaat Tjoenen....toch?? Nu even serieus, gekke waardes op je mfa is vaak het gevolg van gecorrodeerde aansluitingen, of loszittende.....en wat je verbruik aan gaat moet je kijken of je vacuumaansluiting geen valse lucht aanzuigt etc |
#36
|
|||
|
|||
Ja heb ik gekeken, vacuum is goed...helemaal heel nog overal. En gecorrodeerde aansluitingen...de tellerunit is eruit geweest (heb LEDjes erin gemaakt) en ik kon toen ook niets vinden, was nog puntgaaf. Op het blok heb ik ook alle bedrading nagelopen, niks raars, contactspray erbij, schuren, geen veranderingen.
Ik heb de temperatuur van de olie gemeten toen ik die ging vervangen en die was netjes 91 graden toen, dus daar heb ik wel vertrouwen in. En hij rijd 1 op 10. Maarja ik kijk nooit op dat ding, toch leuk als hij het wel goed zou doen ! |
#37
|
|||
|
|||
Quote:
__________________
2006 BMW 320d Touring
2001 Golf Mk4 Variant 1.6 16v
|
#38
|
|||
|
|||
het spul inbouwen en dan moet de thermostaat bij ongeveer 110c graden open gaan
de oliekoeller moet dan warm worden |
#39
|
|||
|
|||
Quote:
Een thermostaat controleer je door hem te demonteren, en dan in een pan water te leggen, en dat aan de kook te brengen, met een thermometer lees je dan de temperatuur af waarbij het begint te openen, en de temperatuur waarbij hij volledig open is. Beide temperaturen worden vaak opgegeven, en staan als het goed is op de thermostaat zelf vermeld.. |
#40
|
|||
|
|||
Edit: Fred, je bent geweldig, maar dat wisten we al!
__________________
2006 BMW 320d Touring
2001 Golf Mk4 Variant 1.6 16v
|